Indonesië is erg gaaf en ook wel te doen in je eentje, maar zoals Reverend al zei; zorg dat je voorbereid bent. Inderdaad altijd (flink) afdingen, sowieso nooit de vraagprijs betalen en zorgen dat je van te voren weet waar je terecht kunt voor een overnachting en tegen welke prijs.
Als het je eerste keer is dat je naar een niet-westers land gaat kun je een beetje een culture-shock krijgen, iets wat ik wel had, maar dat went snel. Ik ergerde me in het begin ontzettend aan het feit dat íedereen je probeert te naaien, met alles, en je gewoon keihard uitlacht als je het er niet mee eens bent.
Houd ook rekening met het visum. Zelf had ik een 30-dagen visum die ik kon kopen bij aankomst (25 dollar), de voorwaarde daarvoor was wel dat ik al een ticket had om het land weer te verlaten. Zonder een exit-ticket was ik ook niet binnen gekomen, zelfs met kostte mij het nog 2,5 uur bij de douane omdat ik er voor Indonesische begrippen blijkbaar niet zo betrouwbaar uit zie
Mensen in de meer toeristische delen (grotere steden op Java en Bali) spreken over het algemeen matig tot redelijk Engels, maar het zal je ontzettend helpen als je een paar woorden/zinnetjes in Bahasa Indonesia kan.
Verder zou ik me over het vliegen geen zorgen maken, het is nog steeds de veiligste manier van vervoer en op lange vluchten wordt er doorgaans goed voor je gezorgd aan boord. Mijn ervaringen met Malaysia Air, Singapore Airlines en Emirates op lange vluchten zijn uitstekend. In Indonesië zelf heb ik veel gebruik gemaakt van Lion Air, waar ik vooral over te spreken was omdat ze de beveiliging op een acceptabel niveau hebben zitten. Zo trippen ze bijvoorbeeld niet als je een flesje water of boterham mee aan boord neemt (mits je het in je tas laat zitten bij de controle).