Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2001, 11:40
Verwijderd
Ik denk dat het hier thuis hoort...ik weet het niet zeker, zo niet, verplaats dan maar.

Wij hebben thuis een ADSL-verbinding (mxstream), op dit moment met één computer. We willen er dus een tweede op aansluiten, oftewel met een netwerk van 2 computers dus. Maar nou vraag ik me af hoe dat moet. Als je de informatie van mxstream moet geloven dan kan het niet, maar ik heb gehoord dat het wel kan. Volgens m'n vader is het een kwestie van een ander stekkertje waarmee je de telefoonlijn (een HUB-stekker ofzo) kunt splitsen. Misschien weet iemand wat voor stekker je er precies voor nodig hebt? En als het niet klopt wat ie zegt hoe het dan wel moet?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-03-2001, 11:41
Verwijderd
'ADSL met een netwerk' moet de titel dus zijn...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2001, 11:46
MxStream werkt meen ik heel dom met NAT.

Als 't kan dan kan het gewoon door de 2 pc's te verbinden in een peer to peer netwerkje met crosscable. Dat worden dus 2 netwerkkaartjes extra erbij en een stuk STP/UTP kabel.

Een internet sharing programma zoals Sygate, ik neem aan de de pc's beide onder windows moeten blijven funtioneren.

Code:
       ADSL modem
            |
           Hub
          /   \
       PC1    PC2

DIT WERKT NIET!!!
Er zijn hier wel genoeg mensen die dit weten dus je kunt altijd meer vragen.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2001, 11:57
Verwijderd
Citaat:
Elpie schreef:
MxStream werkt meen ik heel dom met NAT.

Als 't kan dan kan het gewoon door de 2 pc's te verbinden in een peer to peer netwerkje met crosscable. Dat worden dus 2 netwerkkaartjes extra erbij en een stuk STP/UTP kabel.
Owja...
Ik vraag me vader wel ff. En idd wat mensen die het misschien uitgebreid een keer uit kunnen en willen leggen. En anders val ik jou gewoon op icq lastig.
iig bedankt alvast

Citaat:
Een internet sharing programma zoals Sygate, ik neem aan de de pc's beide onder windows moeten blijven funtioneren.
Eigenlijk wou ik ook welles proberen om Linux op mijn eigen computer te installeren en daarmee te werken...maar dan zal ik wel blijven inetten onder windows.

Citaat:
Code:
       ADSL modem
            |
           Hub
          /   \
       PC1    PC2

DIT WERKT NIET!!!
Er zijn hier wel genoeg mensen die dit weten dus je kunt altijd meer vragen.
Dan weet ik dat iig. Dank je.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2001, 12:01
Meer over netwerken kun je hier lezen. Is in het Nederlands en met plaatjes enzo

Citaat:
En anders val ik jou gewoon op icq lastig.
Doe je best

Citaat:
Eigenlijk wou ik ook welles proberen om Linux op mijn eigen computer te installeren en daarmee te werken...maar dan zal ik wel blijven inetten onder windows.
Tuurlijk kan dat
Internetten mag ook wel gewoon onder Linux hoor.

Zuukzes enzo
Met citaat reageren
Oud 19-03-2001, 12:18
Verwijderd
Merci
Met citaat reageren
Oud 19-03-2001, 12:57
Dell_Poweredge
Dell_Poweredge is offline
Welk abbonement heb je??
Die van 99 piek per mand of die van 175 piek per maand?
Het BELANGRIJKSTE verschil tussen beide abbonementen is de snelheid en met die van 99 piek kan je maar een pc aansluiten op de ADSL modem en bij die van 175 piek kun je in totaal 4 pc's aansluiten op je ADSL modem.
Heb je die van 99 piek, dan kun je meer dan 1 pc aansluiten op je ADSL modem door de pc die op de ADSL modem is aangesloten te laten functioneren als Gateway.
Alle andere pc's worden dan met behulp vam een netwerkkaart verbonden met die 'hoofd-pc' die aangesloten is op je ADSL modem.
De 'hoofd-pc' heeft dan dus 2 netwerkkaarten nodig: eentje die verbonden is met de ADSL modem en een die verbonden is met de andere pc's in huis.
Vervolgens installeer je een Gateway op de 'hoofd-pc'. Een Gateway is een stukje software dat ervoor zorgt dat de andere pc's die niet rechtstreeks verbinding hebben met het internet/ADSL modem toch verbinding kunnen krijgen met het internet.
Er zijn verschillende Gateway's, zoals SyGate en WinGate.
Maar Windows 98 SECOND EDITION en Windows ME. hebben een geintegreerde Gateway.
De geintegreerde Gateway in Win 98 SE en ME heeft internet delen of in de UK versie internet connection sharing.
De Gateway hoeft alleen geinstalleerd te worden op je hoofd-pc, de andere pc's kunnen zelfs volstaan met Windows 95, dat maakt niet uit verder.
Ga da vervcolgens op beide pc's naar start->configuratiescherm->instellingen->netwerk. Installeer op beide pc's het TCP/IP protocol.
Klik vervolgens op de netwerkkaarten die verbonden zijn met je huisnetwerk en waaraan het TCP/IP protocol is gebonden. Klik dan op eigenschappen en vul op je hoofd-pc bij het tabblad IP-adres in:
ip adres: 192.168.0.1
subnet masker: 255.255.255.0
Op de andere pc vul je in:
ip-adres: 192.168.0.2
subnetmasker: 255.255.255.0
Dan bij die pc bij het tabblad DNS bij DNS server het IP van je hoofdpc (=192.168.0.1) of het IP van de DNS server van je provider.
Vul als laatste bij het tabblad Gateway in bij IP adres: 192.168.0.1
Nu beide pc's ff herstarten en klaar is ie.
Ook kun je waarschijnlijk wel beide pc's met behulp van een hub aansluiten op je ADSL modem, maar dat geeft conflicten als je met beide pc's tegelijk probeert te internetten.

Heb je het abbonement van 175 piek per maand dan kun je met behulp van een hub tot maximaal 4 pc's aansluiten op je ADSL modem. Hierbij is dus geen Gateway nodig, tenzij je meer dan 4 pc's wil aansluiten op je ADSL modem.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2001, 13:02
Verwijderd
Wij hebben die van 99. Daarom zou het eignelijk niet mogelijk zijn, maar is het het toch wel. Dank je.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2001, 13:06
Dell_Poweredge
Dell_Poweredge is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Wij hebben die van 99. Daarom zou het eignelijk niet mogelijk zijn, maar is het het toch wel. Dank je.
Nog een kleine toevoeging op Elpie:
SyGate als Gateway werkt opzich goed, e-mail etc werkt gewoon normaal, zelfs Napster.
Een nadeel: ICQ is vaak vrij instabiel, veel connect/disconnect zonder dat je het zelf wil.
Daarom is het beter om Windows ICS te gebruiken, das wat betreft ICQ stabieler.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2001, 13:18
ick
ick is offline
Citaat:
Dell_Poweredge schreef:
SyGate als Gateway werkt opzich goed, e-mail etc werkt gewoon normaal, zelfs Napster.
Een nadeel: ICQ is vaak vrij instabiel, veel connect/disconnect zonder dat je het zelf wil.

klein extraatje op je toevoeging... toen ik die goeie ouwe tijd heb ik met de modem een netwerkje van 'n 486 en een P166 gehad.... gewoon normaal 10 mbit UTP netwerkje, draaiend onder Sygate, werkte PERFECT!

vooral icq ging veel makkelijker als bij de meeste andere progs voor internet sharing, en icq draaide gewoon perfect, vooral op die 486 (2e pc)
Met citaat reageren
Oud 19-03-2001, 13:26
Citaat:
Dell_Poweredge schreef:
Er zijn losse rules te downloaden en te installeren voor ICQ. Daar zou het beter mee moeten werken.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2001, 08:56
ekki
ekki is offline
denk dat je internet connection sharing ook wel goed kan gebruiken. is veel makkelijker en hoef je niet veel in te stellen. hoef je ook niet al die ip-adressen enzo te doen, dat gaat dan vanzelf. het moet natuurlijk zo min mogelijk ingewikkeld lijkt me.

wat je nodig hebt is iig twee netwerkkaarten (voor in beide je pc's), twee utp-kabels en een hub. tussen je netwerkkaart en een hub doe je een utp-kabel (is logisch lijkt me). dan vink je ics aan (vraag maar aan mij hoe dat moet, is niet moeilijk) en als het goed is moet ie het dan zo ongeveer meteen doen.

er is nog verschil in de snelheid van de netwerkkaartjes, namelijk 10 mb en 100 mb (is megabit trouwens). ik weet niet precies hoeveel jouw internet trekt, maar je hebt denk ik aan 10 mb wel genoeg.

ik heb zelf een keer een pakket gekocht van sitecom, kostte 200, zaten 2 netwerkkaarten bij van 10mb, een hub van 100mb en 2 utp-kabels van 8 meter.
misschien is 8 meter te weinig, moet je een langere kopen. is wel duur geloof ik trouwens.

maar je vraagt nog maar over icq ofzo, ik heb zelf een netwerkje en het werkt superhandig!!
Oud 20-03-2001, 13:51
Citaat:
wat je nodig hebt is iig twee netwerkkaarten (voor in beide je pc's), twee utp-kabels en een hub. tussen je netwerkkaart en een hub doe je een utp-kabel (is logisch lijkt me). dan vink je ics aan...
Een hub in een peer to peer netwerkje
Lekker handig

Met citaat reageren
Oud 20-03-2001, 14:06
ekki
ekki is offline
Citaat:
Elpie schreef:
Een hub in een peer to peer netwerkje
Lekker handig
da's toch geen peer to peer?
of wel?

ik bedoel dus:

Code:
        ADSL modem
            |
           PC1
          /   
       hub    
         \
         PC2
snappie?
dat werkt wel.
Oud 20-03-2001, 14:51
Dat is dus wel peer to peer

Code:
          ADSL Modem
              |
             PC1
              |
             PC2
Vanaf waar volg je het niet?
Met citaat reageren
Oud 20-03-2001, 15:06
ekki
ekki is offline
Citaat:
Elpie schreef:
Dat is dus wel peer to peer

Code:
          ADSL Modem
              |
             PC1
              |
             PC2
Vanaf waar volg je het niet?

ik ken het begrip 'peer to peer' niet echt.

met een hub ertussen lijkt het me beter, en bijvoorbeeld om de reden dat je er dan nog een pc aan kan sluiten.

van die site die je noemde, had ik het over de onderste 'tekening'. lijkt me toch het beste en gemakkelijkste.
Oud 20-03-2001, 15:07
ekki
ekki is offline
hoe ik het doe (ik deed 't met ics) werkt alles normaal op beide pc's. je hoeft nergens iets voor aan te passen, icq werkt gewoon, enz. echt heel makkelijk.
Oud 20-03-2001, 15:12
Een hub er tussen is niet beter.
Uitbreiden zal ook wel meevallen want ze gaan pas een 2e pc bijplaatsen.

Je neemt een crossover UTP kabel je propte de ene kant in de ene netwerkkaart en de andere kant in de andere netwerkkaart.

Een Hub plaatsen kan altijd nog wel en is nu gewoon weggegooid geld.

Citaat:
van die site die je noemde, had ik het over de onderste 'tekening'. lijkt me toch het beste en gemakkelijkste.
Ik zie daar toch echt meer dan 2 pc's
Met citaat reageren
Oud 20-03-2001, 15:16
Citaat:
ekki schreef:
hoe ik het doe (ik deed 't met ics) werkt alles normaal op beide pc's. je hoeft nergens iets voor aan te passen, icq werkt gewoon, enz. echt heel makkelijk.

Het laten werken is het probleem niet je kunt alles open gooien en dan werkt het gewoon. Het afstemmen is wel zo fijn omdat je niet je pc open wil hebben staan voor de rest van de wereld. ICQ transfers, MSN, Napster etc. werkt zoals ik het wil, en als ik het niet wil laten werken kan dat ook. En het is hier secure.
Draait gewoon 24/7 op een dedicated Debian routertje.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2001, 19:14
Verwijderd
Questioni's:
-De hoofd pc heeft dus een netwerk kaart nodig --> wat voor één?
-De 2e pc heeft ook een netwerk kaart nodig (ipv modem) toch? --> ook wat voor één?
-Hoe moet dan de verbinding tot stand worden gebracht? Netwerkkaarten met elkaar verbinden? De modems zijn dan dus nutteloze dingen?

[Dit bericht is aangepast door Leonoor (20-03-2001).]
Met citaat reageren
Oud 20-03-2001, 22:45
Het kastje in de kast waar ADSL binnen komt noemen we maar even ADSL modem ok?
Verder is er nergens sprake van een modem.

Vanuit de ADSL modem gaat er een UTP kabel naar pc. Daar gaat ie de netwerkkaart in en kunnen jullie internetten zoals nu.
In die pc zet je een 2e netwerkkaart dit kan gewoon een Realtek 8029 zijn of een Ne2000 compatible kaartje. (wees niet bang als je dit niet snapt dit zijn gewoon namen) Deze kaartjes zijn 10Mbit omdat je deze snelheid toch nooit haalt op het Internet heeft het geen zin om een 2e snellere en duurdere kaart te plaatsen dus dat zit wel goed.

In PC2 zet je ook een netwerkkaartje. Kan gewoon dezelfde zijn als de 2e kaart die je in PC1 hebt geplaatst.

Dan koop je een (let op) crosscable of wel crossover cable geen straight UTP kabel. De ene kant van de kabel stop je in de netwerkaart van pc1 en de andere kant in de netwerkkaart van pc2.

Daarna komt het configureren aan de pas hetgeen staat uitgelegd op die site.

Als dat is gelukt kun je aan het internet delen gaan beginnen. Daar kun je dan meer over vragen
Met citaat reageren
Oud 21-03-2001, 02:19
Zig
Zig is offline
Code:
         ADSL
           |
        server (comp 1)
           |
        switch
       |      |        
    comp 2    laptop
Oud 21-03-2001, 21:51
stefana3a
stefana3a is offline

Code:
         ADSL
           |
        server (comp 1)
        /    \
      comp 2 laptop

zo kan het ook, een NIC lijkt me wat goedkoper als een switch (al zou ik in het geval van 3 computers een hub nemen)

Oud 22-03-2001, 08:33
F10®!@n
F10®!@n is offline
Citaat:
stefana3a schreef:

Code:
         ADSL
           |
        server (comp 1)
        /    \
      comp 2 laptop

zo kan het ook, een NIC lijkt me wat goedkoper als een switch (al zou ik in het geval van 3 computers een hub nemen)

Op deze manier moet je dus wel ff 3 netwerkkaarten in je server proppen . En als geld geen rol zou spelen zou ik ook voor een switch ipv een hub kiezen

Met citaat reageren
Oud 22-03-2001, 08:36
F10®!@n
F10®!@n is offline
Citaat:
Elpie schreef:
Het kastje in de kast waar ADSL binnen komt noemen we maar even ADSL modem ok?
Verder is er nergens sprake van een modem.

Vanuit de ADSL modem gaat er een UTP kabel naar pc. Daar gaat ie de netwerkkaart in en kunnen jullie internetten zoals nu.
In die pc zet je een 2e netwerkkaart dit kan gewoon een Realtek 8029 zijn of een Ne2000 compatible kaartje. (wees niet bang als je dit niet snapt dit zijn gewoon namen) Deze kaartjes zijn 10Mbit omdat je deze snelheid toch nooit haalt op het Internet heeft het geen zin om een 2e snellere en duurdere kaart te plaatsen dus dat zit wel goed.

In PC2 zet je ook een netwerkkaartje. Kan gewoon dezelfde zijn als de 2e kaart die je in PC1 hebt geplaatst.

Dan koop je een (let op) crosscable of wel crossover cable geen straight UTP kabel. De ene kant van de kabel stop je in de netwerkaart van pc1 en de andere kant in de netwerkkaart van pc2.

Daarna komt het configureren aan de pas hetgeen staat uitgelegd op die site.

Als dat is gelukt kun je aan het internet delen gaan beginnen. Daar kun je dan meer over vragen

De vobis heeft een heel mooi pakketje: 2 10/100 mbit NIC's en 5 meter UTP crosscable.

Gamers networkkit heet het ofzo, kost 100 piek.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2001, 16:47
ekki
ekki is offline
elpie, met een hub enzo (hoe ik het beschreef) hoef je bijna niks in te stellen behalve ics. da's dus veel makkelijker.
en hub + 2 utp-kabels + 2 netwerkjes heb je al voor 199,--

ps met een hub ertussen is geen peer-to-peer verbinding.
Oud 22-03-2001, 18:35
Unexplained
Unexplained is offline
Leonie, waarom vraag je dit niet gewoon aan mij? Kom het nog voor je aanleggen ook...

Vrouwen
Oud 22-03-2001, 20:42
stefana3a
stefana3a is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Leonie, waarom vraag je dit niet gewoon aan mij? Kom het nog voor je aanleggen ook...

Vrouwen
ik geef je helemaal gelijk!

Oud 22-03-2001, 21:06
Unexplained
Unexplained is offline
Ik bedoel:
- ik woon 10 minuten bij je vandaan
- ik heb kennis
- we hebben een bepaalde band met elkaar overgehouden (athans, dat hoop ik)
Oud 22-03-2001, 23:46
Dutchian
Dutchian is offline
Citaat:
Dell_Poweredge schreef:
Ik heb een peer to peer verbinding met en ik gebruik sygate als internetsharing. werkt wel, maar ik kan niet meer dan 10kb uploaden achterelkaar ik kan niet eens een normale mail sturen. ik heb GEEN idee hoe dit komt, ik heb het een en ander al geprobeerd, maar lukt niet.
en ICQ is bij mij gewoon stabiel geen probleem bij mij.

Oud 26-03-2001, 14:30
ekki
ekki is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Ik bedoel:
- ik woon 10 minuten bij je vandaan
- ik heb kennis
- we hebben een bepaalde band met elkaar overgehouden (athans, dat hoop ik)
zou jij er een hub/switch tussen zetten? of zou jij het op de manier doen de elpie beschrijft?
Oud 29-03-2001, 00:12
ick
ick is offline
1) dat gamesdingie van vobis is prima, als 't goed is geven ze zelfs nog 2x 'tzelfde spel erbij om te spelen over je netwerkje

2) ik heb hier 2 pc's aan 1 adsl modem, MET HUB omdat ik me netwerkkie zeer binnekort goed ga uitbreiden. als er geen uitbreidding geplanned staat zou ik voor de crosscable gaan
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten