Advertentie | |
|
![]() |
|||
Meer over netwerken kun je hier lezen. Is in het Nederlands en met plaatjes enzo
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() Internetten mag ook wel gewoon onder Linux hoor. Zuukzes enzo ![]() |
![]() |
|
![]() |
Welk abbonement heb je??
Die van 99 piek per mand of die van 175 piek per maand? Het BELANGRIJKSTE verschil tussen beide abbonementen is de snelheid en met die van 99 piek kan je maar een pc aansluiten op de ADSL modem en bij die van 175 piek kun je in totaal 4 pc's aansluiten op je ADSL modem. Heb je die van 99 piek, dan kun je meer dan 1 pc aansluiten op je ADSL modem door de pc die op de ADSL modem is aangesloten te laten functioneren als Gateway. Alle andere pc's worden dan met behulp vam een netwerkkaart verbonden met die 'hoofd-pc' die aangesloten is op je ADSL modem. De 'hoofd-pc' heeft dan dus 2 netwerkkaarten nodig: eentje die verbonden is met de ADSL modem en een die verbonden is met de andere pc's in huis. Vervolgens installeer je een Gateway op de 'hoofd-pc'. Een Gateway is een stukje software dat ervoor zorgt dat de andere pc's die niet rechtstreeks verbinding hebben met het internet/ADSL modem toch verbinding kunnen krijgen met het internet. Er zijn verschillende Gateway's, zoals SyGate en WinGate. Maar Windows 98 SECOND EDITION en Windows ME. hebben een geintegreerde Gateway. De geintegreerde Gateway in Win 98 SE en ME heeft internet delen of in de UK versie internet connection sharing. De Gateway hoeft alleen geinstalleerd te worden op je hoofd-pc, de andere pc's kunnen zelfs volstaan met Windows 95, dat maakt niet uit verder. Ga da vervcolgens op beide pc's naar start->configuratiescherm->instellingen->netwerk. Installeer op beide pc's het TCP/IP protocol. Klik vervolgens op de netwerkkaarten die verbonden zijn met je huisnetwerk en waaraan het TCP/IP protocol is gebonden. Klik dan op eigenschappen en vul op je hoofd-pc bij het tabblad IP-adres in: ip adres: 192.168.0.1 subnet masker: 255.255.255.0 Op de andere pc vul je in: ip-adres: 192.168.0.2 subnetmasker: 255.255.255.0 Dan bij die pc bij het tabblad DNS bij DNS server het IP van je hoofdpc (=192.168.0.1) of het IP van de DNS server van je provider. Vul als laatste bij het tabblad Gateway in bij IP adres: 192.168.0.1 Nu beide pc's ff herstarten en klaar is ie. Ook kun je waarschijnlijk wel beide pc's met behulp van een hub aansluiten op je ADSL modem, maar dat geeft conflicten als je met beide pc's tegelijk probeert te internetten. Heb je het abbonement van 175 piek per maand dan kun je met behulp van een hub tot maximaal 4 pc's aansluiten op je ADSL modem. Hierbij is dus geen Gateway nodig, tenzij je meer dan 4 pc's wil aansluiten op je ADSL modem. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
SyGate als Gateway werkt opzich goed, e-mail etc werkt gewoon normaal, zelfs Napster. Een nadeel: ICQ is vaak vrij instabiel, veel connect/disconnect zonder dat je het zelf wil. Daarom is het beter om Windows ICS te gebruiken, das wat betreft ICQ stabieler. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
klein extraatje op je toevoeging... toen ik die goeie ouwe tijd heb ik met de modem een netwerkje van 'n 486 en een P166 gehad.... gewoon normaal 10 mbit UTP netwerkje, draaiend onder Sygate, werkte PERFECT! vooral icq ging veel makkelijker als bij de meeste andere progs voor internet sharing, en icq draaide gewoon perfect, vooral op die 486 (2e pc) |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
denk dat je internet connection sharing ook wel goed kan gebruiken. is veel makkelijker en hoef je niet veel in te stellen. hoef je ook niet al die ip-adressen enzo te doen, dat gaat dan vanzelf. het moet natuurlijk zo min mogelijk ingewikkeld lijkt me.
wat je nodig hebt is iig twee netwerkkaarten (voor in beide je pc's), twee utp-kabels en een hub. tussen je netwerkkaart en een hub doe je een utp-kabel (is logisch lijkt me). dan vink je ics aan (vraag maar aan mij hoe dat moet, is niet moeilijk) en als het goed is moet ie het dan zo ongeveer meteen doen. er is nog verschil in de snelheid van de netwerkkaartjes, namelijk 10 mb en 100 mb (is megabit trouwens). ik weet niet precies hoeveel jouw internet trekt, maar je hebt denk ik aan 10 mb wel genoeg. ik heb zelf een keer een pakket gekocht van sitecom, kostte 200, zaten 2 netwerkkaarten bij van 10mb, een hub van 100mb en 2 utp-kabels van 8 meter. misschien is 8 meter te weinig, moet je een langere kopen. is wel duur geloof ik trouwens. maar je vraagt nog maar over icq ofzo, ik heb zelf een netwerkje en het werkt superhandig!! ![]()
||
Citaat:
of wel? ik bedoel dus: Code:
ADSL modem | PC1 / hub \ PC2 dat werkt wel.
||
Citaat:
met een hub ertussen lijkt het me beter, en bijvoorbeeld om de reden dat je er dan nog een pc aan kan sluiten. van die site die je noemde, had ik het over de onderste 'tekening'. lijkt me toch het beste en gemakkelijkste.
|
hoe ik het doe (ik deed 't met ics) werkt alles normaal op beide pc's. je hoeft nergens iets voor aan te passen, icq werkt gewoon, enz. echt heel makkelijk.
||
Een hub er tussen is niet beter.
Uitbreiden zal ook wel meevallen want ze gaan pas een 2e pc bijplaatsen. Je neemt een crossover UTP kabel je propte de ene kant in de ene netwerkkaart en de andere kant in de andere netwerkkaart. Een Hub plaatsen kan altijd nog wel en is nu gewoon weggegooid geld. Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Draait gewoon 24/7 op een dedicated Debian routertje. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Questioni's:
-De hoofd pc heeft dus een netwerk kaart nodig --> wat voor één? -De 2e pc heeft ook een netwerk kaart nodig (ipv modem) toch? --> ook wat voor één? -Hoe moet dan de verbinding tot stand worden gebracht? Netwerkkaarten met elkaar verbinden? De modems zijn dan dus nutteloze dingen? [Dit bericht is aangepast door Leonoor (20-03-2001).] |
![]() |
|
Het kastje in de kast waar ADSL binnen komt noemen we maar even ADSL modem ok?
Verder is er nergens sprake van een modem. Vanuit de ADSL modem gaat er een UTP kabel naar pc. Daar gaat ie de netwerkkaart in en kunnen jullie internetten zoals nu. In die pc zet je een 2e netwerkkaart dit kan gewoon een Realtek 8029 zijn of een Ne2000 compatible kaartje. (wees niet bang als je dit niet snapt dit zijn gewoon namen) Deze kaartjes zijn 10Mbit omdat je deze snelheid toch nooit haalt op het Internet heeft het geen zin om een 2e snellere en duurdere kaart te plaatsen dus dat zit wel goed. In PC2 zet je ook een netwerkkaartje. Kan gewoon dezelfde zijn als de 2e kaart die je in PC1 hebt geplaatst. Dan koop je een (let op) crosscable of wel crossover cable geen straight UTP kabel. De ene kant van de kabel stop je in de netwerkaart van pc1 en de andere kant in de netwerkkaart van pc2. Daarna komt het configureren aan de pas hetgeen staat uitgelegd op die site. Als dat is gelukt kun je aan het internet delen gaan beginnen. Daar kun je dan meer over vragen ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Gamers networkkit heet het ofzo, kost 100 piek. |
Advertentie |
|
![]() |
|
elpie, met een hub enzo (hoe ik het beschreef) hoef je bijna niks in te stellen behalve ics. da's dus veel makkelijker.
en hub + 2 utp-kabels + 2 netwerkjes heb je al voor 199,-- ps met een hub ertussen is geen peer-to-peer verbinding.
||
Citaat:
![]() en ICQ is bij mij gewoon stabiel geen probleem bij mij.
||
Citaat:
|
![]() |
1) dat gamesdingie van vobis is prima, als 't goed is geven ze zelfs nog 2x 'tzelfde spel erbij om te spelen over je netwerkje
![]() 2) ik heb hier 2 pc's aan 1 adsl modem, MET HUB omdat ik me netwerkkie zeer binnekort goed ga uitbreiden. als er geen uitbreidding geplanned staat zou ik voor de crosscable gaan |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
Nieuw netwerk ---> bij vlagen traag internet Verwijderd | 10 | 21-06-2010 14:54 | |
Software & Hardware |
[Netwerk] Hulp gevraagd. S | 3 | 31-03-2005 14:27 | |
Software & Hardware |
[Linux] Configuratie ADSL modem Verwijderd | 4 | 21-10-2004 18:35 | |
Software & Hardware |
[adsl] router en modem tegelijk via splitter laten inbellen ??? Atje85 | 18 | 05-01-2004 20:15 | |
Software & Hardware |
netwerk jbtq | 9 | 29-07-2003 10:13 | |
Software & Hardware |
ADSL delen over netwerk, welke manier? Verwijderd | 19 | 29-09-2001 00:37 |