Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2013, 19:45
samop
samop is offline
Hallo,

Ik ben 18 jaar en wordt binnenkort 19. Ik woon in België.
Ik studeer nu Economie Moderne-Talen (ASO) in het 6e middelbaar.
Ik heb niet echt het karakter om echt te blokken en ben daardoor ook blijven zitten in het 5e.

Ik zou graag agent worden en heb al veel informatie opgezocht op het internet en bij de politie zelf over de selectieproeven en de job als agent zelf.
Ik heb veel stress en heb al veel verhalen gehoord over de moeilijkheid van de selectieproeven bij de politie.
Het liefst zou ik onmiddellijk naar de politieschool gaan maar dan moet ik eerst de proeven halen en kan ik pas volgend jaar beginnen (september) met de politieschool, dus moet ik eerst een jaar werken (interim).

Ik ben dus een beetje bang dat ik de selectieproeven niet haal & dan zou ik wel studeren, maar dan ben ik weer een jaar kwijt wat ik wel kon gebruiken om te studeren ipv van te werken in afwachting op de selectieproeven.

Nu zit ik dus in een dilemma, ik zou heel graag onmiddellijk naar de politieschool gaan maar de kans is klein de proeven te halen (zeker als 18-jarige) en dan heb ik dus de kans om een jaar kwijt te geraken. Ofwel ga ik eerst studeren zodat ik zeker een diploma heb en is het geen drama als ik de selectieproeven niet haal, ik zou dan kiezen voor Sociaal Werk (maar dit ben ik nog niet zeker). Als ik de proeven dus niet haal als ik geen diploma heb is het dus wel een klein drama aangezien een ASO diploma alleen redelijk nutteloos is.

Mijn ouders steunen me in alles wat ik zou doen, dus mijn ouders gaan me niet tegenhouden als ik een keuze heb gemaakt. Sorry dat de tekst onoverzichtelijk is maar ik vind het nogal moeilijk om het uit te leggen, ik heb al vele dagen mijn hoofd gebroken en ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen met mijn keuze.

Alvast bedankt!
Sam
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2013, 22:05
arPos
arPos is offline
mijn zusje heeft die opleiding in nl afgerond en das zeker geen eitje nee, hou een reserveplan achter de hand maar als dat je passie is moet je er voor gaan en vol geven in de selectie, lukt dat niet dan kan je doorstromen naar je reserveopleiding of inderdaad gaan werken.
Oud 22-05-2013, 12:37
samop
samop is offline
Bedankt!
Maar werken is niet echt een optie denk ik.
Want in België is een ASO-diploma (Algemeen Secundair Onderwijs) niet echt nuttig.
Het ASO is er om je voor te bereiden op studeren.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2013, 14:59
Alwien
Alwien is offline
Je verhaal is inderdaad een beetje onduidelijk. Wanneer is de selectie bij de politie? Ik begrijp uit je verhaal dat de toelating van dit jaar al geweest is, dus dat je het pas volgend jaar kunt proberen?

Kun je dan niet gewoon aan Sociaal Werk beginnen (of een andere studie) en dan volgend jaar proberen om de proeven te halen? Als dat dan niet lukt, kun je verder studeren, en lukt het wel, dan stap je dan over.

Een jaar werken kan natuurlijk ook. Dat zullen alleen dan niet de allerleukste of best betaalde baantjes zijn, aangezien je alleen een middelbareschooldiploma hebt. Dan kun je ook proberen om de proeven te halen, lukt dat niet dan kun je alsnog gaan studeren, lukt dat wel, dan ben je blij
Oud 22-05-2013, 15:12
samop
samop is offline
Ja zo is het inderdaad,
maar het probleem is dat ik het echt niet zie zitten om een jaar te werken en dan alsnog te gaan studeren als ik de selectieproeven niet haal. Dan heb ik weer een jaar verloren aangezien ik al een keer ben blijven zitten.

Bedankt voor je reactie!
Met citaat reageren
Oud 22-05-2013, 15:59
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Ja zo is het inderdaad,
maar het probleem is dat ik het echt niet zie zitten om een jaar te werken en dan alsnog te gaan studeren als ik de selectieproeven niet haal. Dan heb ik weer een jaar verloren aangezien ik al een keer ben blijven zitten.

Bedankt voor je reactie!
wat maakt het nou uit of je een jaar eerder of later aan je werkende leven begint? In het vervelendste geval ben je inderdaad een jaar "kwijt" (waarin je ongetwijfeld goede ervaringen opdoet voor je latere leven) en ga je daarna sociaal werk studeren. Dan ben je dus een jaartje later daarmee klaar, dat is toch geen levensgroot probleem? Ik vind het pas echt zonde als je eerst een studie gaat doen waar je de rest van je leven niks meer mee gaat doen.
Oud 22-05-2013, 16:42
samop
samop is offline
Citaat:
wat maakt het nou uit of je een jaar eerder of later aan je werkende leven begint? In het vervelendste geval ben je inderdaad een jaar "kwijt" (waarin je ongetwijfeld goede ervaringen opdoet voor je latere leven) en ga je daarna sociaal werk studeren. Dan ben je dus een jaartje later daarmee klaar, dat is toch geen levensgroot probleem? Ik vind het pas echt zonde als je eerst een studie gaat doen waar je de rest van je leven niks meer mee gaat doen.
Dat is juist, inderdaad!
bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten