Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2013, 17:59
Anterzhul
Anterzhul is offline
Hallo Iedereen,

Ik heb nu ongeveer een half jaar een baantje bij de lokale Albert Heijn(als 15 jarige), met een contract van 6 uur per week.
Nu heb ik de laatste tijd(3 maanden) veel minder gewerkt, respectievelijk 8, 13 en 10 uur van de 24 die ik per maand behoor te krijgen.

Ik had ergens op internet gelezen, dat tenzij in je contract staat dat het NIET hoeft, er in de CAO staat dat ze WEL alle uren moeten uitbetalen, omdat je een contract hebt.

Dus ik ben afgelopen week het gesprek aangegaan (niet met mijn baas persoonlijk, maar met de interim-manager oid), en hij zei tegen mij: "Nee, die krijg je niet uitbetaald, want hier werken wij met contracturen die je alleen uitbetaald krijgt als je ze daadwerkelijk werkt."
Een beetje verward door deze uitspraak, heb ik het toen maar laten zitten, denkend, oké ik Google t gewoon eventjes als ik thuis ben.
Ik heb het opgezocht, maar ik kan nergens iets vinden over wat voor juridische regeling dan ook met "contracturen die je alleen uitbetaald krijgt als je ze daadwerkelijk werkt."

Mijn vraag is dus (Omdat ik het nergens kan vinden):
Mag mijn werkgever zomaar mij die uren niet betalen, terwijl er niet in mijn contract staat dat hij het niet hoeft te doen?

Mvg,
Anterzhul
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2013, 19:14
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Waarom heb je minder gewerkt? Was er geen werk voor je en kon je niet ingedeeld worden? Dan zou je de uren volgens mij wel uitbetaald moeten krijgen (als je idd een contract hebt voor 24 uur per maand). Of kon je zelf niet en heb je zelf een soort van vrij genomen? Dan hoor je ze natuurlijk niet uitbetaald te krijgen.
Oud 26-05-2013, 19:19
Anterzhul
Anterzhul is offline
Ik ben inderdaad gewoon minder ingedeeld,
Maar zoiets als "Contracturen die je alleen uitbetaald krijgt als je ze ook werkt" terwijl dat niet in je contract staat, bestaat dus gewoon niet?
Met citaat reageren
Oud 26-05-2013, 23:35
Daantjer
Daantjer is offline
Als je een 6-uren contract hebt moet jij dat aantal uren werken (specifieker, jij moet niet een situatie proberen te creëren waar je minder uren werkt dan de 6 die in je contract staan). Dit is ook direct het minimum aantal uren dat je uitbetaald krijgt, je werkgever mag geen geld achter houden totdat je het in haalt of over het algemeen minder uitbetalen. Je kan voor de zekerheid nog even langs het juridisch loket bij jou in de buurt. In principe houdt hij zich niet aan zijn deel van de werkovereenkomst die jullie aan zijn gegaan. Probeer ook schriftelijke correspondentie te verzamelen van je werkgever, bijvoorbeeld mails en brieven en houd je loonstrookjes en contract bij de hand/

linkje andere situatie, zelfde principe
Oud 28-05-2013, 14:23
Anterzhul
Anterzhul is offline
Dank voor de reacties, ik ga vanavond mijn werkgever vragen hoe hij het precies regelt, ik vroeg me alleen af, waar staat precies in de CAO dat ze het moeten uitbetalen(of staat het alleen in 7:628 BW?)
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 08:12
Adore
Adore is offline
Heb je je contract er al op nageslagen? En de CAO?
Jij geeft aan een urencontract te hebben, voor 6 uur per week. Je manager heeft het over een vrijblijvender contract, oproep / 0-uren / min-max.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 10:08
Martiño
Martiño is offline
Het is erg ongebruikelijk voor een supermarktmedewerker van jouw leeftijd om een contract met een vast aantal uren te krijgen. Weet je zeker dat je geen contract op oproepbasis ('nul-uren') hebt?
Oud 30-05-2013, 16:18
Heer Wil
Heer Wil is offline
bij ah heb je idd een 4 of 6 urencontract en dat moet gwn betaald worden collega! Bel anders naar het hoofdkantoor van ah, die weten dat wel en die zijn graag op de hoogte van managers die op deze manier aan hun bonus komen...
Met citaat reageren
Oud 30-05-2013, 19:40
arPos
arPos is offline
Citaat:
Heb je je contract er al op nageslagen? En de CAO?
Jij geeft aan een urencontract te hebben, voor 6 uur per week. Je manager heeft het over een vrijblijvender contract, oproep / 0-uren / min-max.
ik betwijfel ook heel erg dat ts een 6 uren contract heeft, waarschijnlijk is er gezegd dat het hun bedoeling was minimaal 6 uur per week werk te hebben voor de ts.
Oud 30-05-2013, 20:57
Daantjer
Daantjer is offline
@arPos: Toen ik bij de AH werkte had ik ook gewoon een 6-uren contract. Dat is normaal bij Albert Heijn.
Oud 31-05-2013, 10:49
arPos
arPos is offline
Citaat:
@arPos: Toen ik bij de AH werkte had ik ook gewoon een 6-uren contract. Dat is normaal bij Albert Heijn.
ok, ja dan heb je recht op die uren, geen twijfel over mogelijk.
Oud 31-05-2013, 11:50
Verwijderd
Nu ja, als er wel uren zijn aangeboden maar TS kon steeds niet, kan het weer net iets anders liggen. Ligt een beetje aan de specifieke omstandigheden.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2013, 12:50
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Nu ja, als er wel uren zijn aangeboden maar TS kon steeds niet, kan het weer net iets anders liggen. Ligt een beetje aan de specifieke omstandigheden.
Als je niet kan op die dagen hoort het (dacht ik) van je vrije uren af te gaan toch?

Wel een aparte constructie met die 6-uurscontracten, vraag me af waarom AH dat doet.

Pluis je contract en de CAO er voor de zekerheid op na, maar als je een contract hebt voor 6 uur en ook beschikbaar bent voor die 6 uur moet je ook betaald krijgen. Ik snap overigens niet waarom je werkgever je dan niet gewoon inplant op die dagen; ook al ben je overtallig, dan kan hij je maar beter aan het werk zetten dan dat hij je betaald thuis laat zitten
Oud 08-06-2013, 12:49
Verwijderd
vind het een beetje raar allemaal ik werk ook gewoon bij albert heijn en ik vind het normaal dat als ik in een maand 20 uur werk ik 20 uur betaalt krijg en als ik 10 uur werk ik dan ook 10 uur betaalt krijg.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten