Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-06-2013, 21:03
MiBe
MiBe is offline
Hallo mede-forummers,

Vanaf dit schooljaar ga ik International Media and Entertainment Management studeren aan het NHTV in Breda. Nu heb ik de intake doorstaan en kan ik me dus daadwerkelijk in gaan schrijven. Inmiddels heb ik mail ontvangen waarin staat dat ik mijn betalingsgegevens door moet geven via Studielink.

Nu is het zo dat het collegegeld voor deze opleiding €2310,- bedraagt per jaar, dit terwijl het wettelijk collegegeld is vastgesteld op €1835,-. Met andere woorden: €475,- per jaar meer dan in feite iedere andere overheids gefinancierde instelling, het NHTV is immers geen particuliere hogeschool. De school zelf geeft aan dit nodig te hebben voor onder meer extra begeleiding en het bieden van apparatuur bijvoorbeeld, zie hier. Ik vind €475,- per jaar boven het wettelijk bepaalde collegegeld een flinke smak geld, in principe betaal ik voor vijf jaar studie terwijl ik vier jaar krijg. Mag de school dit zomaar vragen en is het eventueel mogelijk dit als student te weigeren?

Gr MiBe
Oud 23-06-2013, 10:44
Schrödinger
Schrödinger is offline
Het lijkt me zeer sterk dat je dat kan weigeren. Gewoon extra bijlenen, dat bedrag is toch peanuts.

De TU/e eist van eerstejaars dat zij een laptop aanschaffen (€1000 toen ik eerstejaars was). Daar hebben ze voor zover ik weet ook geen juridische problemen mee gekregen.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2013, 15:56
Verwijderd
Als je te dom bent om te googlen vind ik het terecht dat je wat meer moet betalen.

http://www.ib-groep.nl/particulieren...ollegegeld.asp

10 seconden werk. Wij weten natuurlijk niet genoeg van je persoonlijke omstandigheden om hier iets zinnigs over te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 00:09
MiBe
MiBe is offline
Citaat:
Het lijkt me zeer sterk dat je dat kan weigeren. Gewoon extra bijlenen, dat bedrag is toch peanuts.

De TU/e eist van eerstejaars dat zij een laptop aanschaffen (€1000 toen ik eerstejaars was). Daar hebben ze voor zover ik weet ook geen juridische problemen mee gekregen.
Laptop moet ik overigens ook gewoon aanschaffen, maar dat valt onder studiebenodigdheden (net als boeken bijvoorbeeld) en vind ik dus meer dan logisch. Vind het echter wel bijzonder dat het collegegeld hoger is, is over de gehele opleiding 1900 euro en voor mij is dat toch echt geen peanuts.

Citaat:
Als je te dom bent om te googlen vind ik het terecht dat je wat meer moet betalen.

http://www.ib-groep.nl/particulieren...ollegegeld.asp

10 seconden werk. Wij weten natuurlijk niet genoeg van je persoonlijke omstandigheden om hier iets zinnigs over te zeggen.
"Als je te dom bent om", ik stel een gewone vraag, reageer dan a.u.b. ook op een normale manier. Uiteraard heb ik gegoogled en ben ik die pagina allang tegengekomen. Heb hem dan ook doorgelezen maar vind hierin geen antwoord op mijn vraag. Zoals gezegd bedraagt het wettelijk collegegeld dit jaar 1835,- (zoals ook in die link staat), NHTV vraagt van mij echter 2310,- en kan niet vinden of dat mag of niet. Instellingsgeld is op mij niet van toepassing omdat ik gewoon een Nederlands paspoort heb.
Oud 24-06-2013, 08:37
Verwijderd
Als instellingsgeld niet op jou van toepassing is, moeten ze zich aan wettelijk collegegeld houden. En dat staat ook letterlijk op de gegeven pagina. Als ik jou was zou ik eens bellen met het DUO en ze de situatie voorleggen, je bent ongetwijfeld niet de eerste die hiermee zit.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2013, 12:06
MiBe
MiBe is offline
Goed plan. Zal vanmiddag als ik weer thuis ben eens contact met ze opnemen en de uitkomst hier delen voor mensen die eventueel met hetzelfde probleem zitten.
Reageren

Regels voor berichten