Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-09-2013, 09:03
Verwijderd
Goeiemorgen!

Laatst had ik gehoord dat zwemmen in de zee goed voor de huid is (voornamelijk tegen puistjes en exceem), maar is het nog goed om elke dag in zee te gaan zwemmen of je gezicht ed. te wassen met zeewater?

Danku!
Met citaat reageren
Oud 23-09-2013, 12:28
Verwijderd
Zwemmen in zee is in het algemeen goed voor je, zwemmen an sich is natuurlijk al goed voor je en de zee zorgt nog eens door de golven voor een extraatje, een soort gratis massage zal ik maar zeggen. Naast de extra weerstand die het biedt. Dat is het positieve effect van zwemmen in de zee. Dat het zeewater zelf goed zou zijn voor de huid, dat valt volgens mij echt heel erg mee. Zout water is goed voor een droge (!!) huid dus niet tegen puistjes maar wel tegen eczeem. Daarnaast kan zeewater allerlei mineralen etc bevatten die wel degelijk goed tegen een vette huid/acne zijn. Alleen werkt het zeewater het beste als het op temperatuur is. De dode zee is om die reden en vanwege de hoeveelheid zout en mineralen daarom een goede zee als kuuroord. De noordzee en waddenzee zijn volgens mij zowel te koud als te mineralenarm om echt van veel nut te zijn op dit vlak.

tl;dr: zwemmen in de noordzee/waddenzee is goed voor je lichaam in het algemeen maar de effecten op de huid zijn te verwaarlozen.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2013, 12:47
Verwijderd
Ik dacht vooral dat het om ontsmetting/reiniging ging.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2013, 13:32
Verwijderd
Dat is een achterhaald verhaal, sodabadjes/badedas wordt ook niet meer aangeraden.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2013, 13:34
Verwijderd
En nu zit ik het bijbehorende artikel te zoeken en kan ik het niet meer vinden zou ik dat gedroomd hebben?

[edit] Gevonden:

http://bidocblog.wordpress.com/2013/...-wondgenezing/

Citaat:
[...]

Deze keer worden de effecten van Biotex, Badedas en Soda (oude huismiddeltjes) op wonden onderzocht.
Dit in verband met de ontwikkeling van de eerste evidence based richtlijn van acute wonden.

Deze wasmiddelen worden afgeraden. (Concept: Richtlijn Wondzorg (hfst. 2.5.)

“Het advies van de werkgroep is om geen ontsmettingsmiddelen te gebruiken voor het reinigen van acute wonden”.

De kans op infectie neemt toe. De genezing wordt vertraagd en het verweken (maceratie) van de huid wordt vergroot.

Dat schrijven Hester Vermeulen, Fleur Brölmann en Dirk Ubbink, AMConderzoekers, in het tijdschrift Nursing van juni 2013.

Zij zijn betrokken bij de ontwikkeling van de richtlijn: Acute wondzorg: volwassenen en kinderen.

De concept richtlijn hoopt deze zomer de status officieel te krijgen.
Hier staat natuurlijk niet letterlijk iets over zeewater, maar het verweken wordt natuurlijk vergroot en zeker bij noordzee/waddenzeewater kan ik me zomaar voorstellen dat de kans op infectie ook toeneemt.

Laatst gewijzigd op 23-09-2013 om 13:40. Reden: ik ben een uil.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2013, 14:42
Verwijderd
Oké, dank voor jullie antwoorden! Ik weet alleen nog niet; kan het schadelijk/slecht zijn elke dag in de zee te zwemmen, of met zeewater gezicht te wassen? (hierbij de klemtoom op 'elke dag')
Met citaat reageren
Oud 23-09-2013, 14:49
Verwijderd
Ja, dat kan in specifieke gevallen natuurlijk. Vooral als je wondjes hebt is het niet aan te raden. Maar heel veel kwaad zal het in het algemeen niet kunnen. Ook niet heel veel goed. Als puistjes je hoofdreden is zijn er veel betere middeltjes dan zeewater.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2013, 15:14
Elin3
Elin3 is offline
Masha van Beautygloss had niet zo heel lang geleen een artikel/ video over een masker/ scrub van zeezout die zou kunnen helpen tegen puistjes. Als ik zo achter de pc zit ga ik het even voor je opzoeken.

EDIT: Gevonden!

Laatst gewijzigd op 23-09-2013 om 15:49.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2013, 15:43
Pluis
Pluis is offline
Zout water droogt je huid uit en kan daardoor op termijn irritatie geven. De zoutwaterbadjes kunnen mensen met psoriasis wel helpen, daarom gaan die massaal op reis naar de dode zee. Mede ook doordat het weer daar ook gunstiger is.
Oud 23-09-2013, 16:09
Verwijderd
Ik ben gisterenochtend in de kou gaan zwemmen wat best heerlijk was en erg goed was voor mijn huid. Daar heb ik gelijk 2 flessen (3 liter) gevuld met zeewater, om eventueel elke dag mijn gezicht mee te spoelen... Vandaar dat ik het vroeg - maar ik denk niet dat het goed is mijn huid droog erdoor te laten maken, dus ik zal wel een keer per week ofzo naar het strand gaan om te zwemmen om mijn huid niet compleet te laten uitdrogen.. Is dat een beter idee dan elke dag?
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten