Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2013, 10:38
ADO070
Avatar van ADO070
ADO070 is offline
Transitorische posten hebben die betrekking op de staat van baten en lasten óf op de liqiditeitsbegroting van niet-commerciele organistaties(ontvangsten en uitgavenstaat)??

En stel je hebt 1.5 maand debiteuren, hoeveel moet je dan per kwartaal rekenen?

Dit komt terug in mijn PTA en ik begrijp dit nog niet echt. Morgen is het tentamen al.
__________________
FUCK YEAH
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2013, 13:47
the economist
the economist is offline
ik hoop niet dat die eerste rvg een MC-vraag is, want een transitorische post geeft nou net een verschil aan tussen beide.
neem de post 'vooruitontvangen bedragen'.
Stel een verzekeringsmaatschappij krijgt de premie voor een heel jaar binnen. (€ 1200,-)
In de liquiditeitsbegroting moet je hier dan rekening mee houden, dat je je geld al in januair binnen hebt.
De staat van baten en lasten gaat vaak over een heel jaar, dus dan maakt het niet uit wanneer je precies die betaling binnen hebt. Daarin gaat het erom, wanneer, en of, je je product verkoopt.

b,
stel je verkoopt op rekeing voor 1000 euro per maand. uit je, ietwat vage, vraag begrijp ik dat de debiteuren na 1,5 maand betalen. zou je op enig moment in het jaar, welek datum dan ook, de balans opmaken, dan heb je dus nog 1,5 x 1000 = 1500 euro aan debiteuren.
De vraag 'hoeveel je per kwartaal moet rekenen'begrip ik niet in dit verband.
Moet je de verkopen hebben, dan kom je nog steeds op 3000 per kwartaal, moet je de debiteuren hebben, dan heb je nog steeds, net al ieder moment, 1500 aan debiteuren.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2013, 13:50
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Ik zat hier een hele lange uitleg te schrijven die je waarschijnlijk niet heel bruikbaar vond. Als je op 1 januari iets verkoopt, krijg je het geld dus pas op 15 februari. En zo gaat dat met alles. Wat je dus op 1 januarie als geld krijgt, komt nog van je verkopen van 15 november in het voorgaande jaar.

Zo gaat dat met alles (in die opgave).
Je verkoopt iets (omzet) en pas 1,5 maand later krijg je geld (liquide middelen, ontvangsten).
> Als je geld (liquide ontvangsten) binnenkrijg moet je 1,5 maand terug om het moment van verkopen (omzet) te zien.
> Als je een verkoop doet (omzet) moet je er 1,5 maand bij op tellen om het moment van betaling (liquide ontvangsten) te zien.

Ik hoop dat dit helpt, zo niet, dan moet je vraag echt wat specifieker worden.

Laatst gewijzigd op 24-11-2013 om 14:09.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2013, 14:44
ADO070
Avatar van ADO070
ADO070 is offline
Stel dat je liqiditeitsbegroting per 3 maanden(kwartaal) moet opstellen. En de crediteuren heb ik een krediettermijn van 1.5 maand gegeven. Hoeveel maanden neem je dan? Neem je 1,5 of neem je 3 of wat?
Dat snap ik dus niet.
__________________
FUCK YEAH
Met citaat reageren
Oud 24-11-2013, 20:25
the economist
the economist is offline
Maar wij, ik spreek ook even voor Whote owl denk ik, snappen je vraag niet. Dat kan ook niet, want die staat vaag geformuleerd. Je moet helemaal geen maanden opstellen, het enige dat je in de begroting op moet nemen, is dat je verwacht de volgende bedragen binnen te krijgen:
de liq begr voor jan, feb en maart:
in jan verwacht je de verkopen vanaf half november binnen te krijgen.
Op 1 jan krijg je 16 nov binnen, op 2 jan 16 nov etc.
Eind januari heb je dan half nov en de eerste helft dec binnen.
Da's makkelijk, je krijgt dus in deze maand gewoon de verkopen van een volle maand binnen, alleen van een eerdere maand. Dit in tegenstelling tot contante verkopen, dan krijg je in jan binnen wat je in jan verkoopt.

Bij zo'n opgave zijn dan meestal de verkopen per maand niet altijd gelijk.
waren in nov de verkopen 1000, dan krijg je de helft hiervan nog in jan binnen, = 500.
En in jan krijg je ook de eerste helft van dec binnen, stel de verkopen waren toen 1200, da's dan 600.

in het gehele 1e kwartaal krijg je dus de rekeningen binnen van 3 maand verkopen, van half nov t/m half feb.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2013, 20:45
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Je liquiditeitsbegroting gaat er puur vanuit wanneer je feitelijk het geld krijgt, dus wanneer komen ze aan de deur je het briefgeld overhandigen, pinnen of zitten ze achter hun computer te internetbankieren.

Dat staat soms los van wanneer je de verkoopt hebt. In kleding winkels gaat dit vaak gelijk op. Zij geven een broek weg, krijgen meteen geld van de dame die komt afrekenen. Bedrijven onderling doen dit vaak niet. Goederen zijn soms 3 weken onderweg, een flat bouwen duurt 3 jaar en dergelijke en dus krijg je transitoriteit: er komt verschil in de levering van het product/dienst en betaling. Een verschil in tijdstip.

Laten we even zeggen dat je debiteuren na 1 maand betalen, en je verkoopt schoenen.

Je liquiditeitsbegroting voor april, mei en juni (het tweede kwartaal) bestaat dan uit de maanden maart, april en mei. Immers, wat je in maart verkocht hebt zal je pas in april op je bankrekening krijgen, of in je portomonnee. Je verkopen in april krijg je in mei. Wat je in juni verwacht te verkopen, neem je niet meer mee voor het 2e kwartaal, immers komt dat geld pas in juli, dat hoort bij het 3e kwartaal.

In het 3e kwartaal zal je dus de ontvangsten hebben van juni, juli en augustus.
Enzovoorts. De vraag die ze dus eigenlijk stellen is: "Van welke verkopen krijg ik in dit kwartaal het geld binnen?". Met anderhalve maand is wellicht iets lastiger rekenen, maar de manier van denken blijft exact hetzelfde.

Verkopen:
Maart: 600 euro (kwartaal 1)
April: 500 euro (kwartaal 2)
Mei 450 euro (kwartaal 2)
Juni: 550 euro (kwartaal 2)
Juli: 700 euro (kwartaal 3).

Je liquiditeitsbegroting voor het 2e kwartaal, wanneer je debiteuren 1 maand krijgen is dan als volgt:
April: 600 euro (immers ontvang je hier je wat je in de voorgaande maand, maart, hebt verkocht
Mei: 500 euro (immers ontvang je hier wat je in de voor...)
Juni: 450 euro (immers ontvang je hier wat...)

In kwartaal 3 zal je in Juli 550 euro ontvangen, etc.

edit;
even ter extra:
Je schrijft: "Crediteuren een termijn van 1,5 maand gegeven", maar crediteuren zijn mensen die je nog geld moet geven (betalen), zij stellen dan ook de 1,5 maand op. Debiteuren zijn mensen van wie je nog geld moet krijgen. Verzin daar een ezelsbruggetje voor als je dat lastig vind. Maak er een C-BIGgetje van. Crediteuren betaal ik geld, wellicht kan je het goed onthouden als een soort varkentje. Van debiteuren IK-GVD, als in Ik Krijg Geld van Debiteuren (ik zou geen godverdomme op je tentamen schrijven, dat levert vaak geen punten op, maar omdat je die afkorting waarschijnlijk al kent is deze wel goed te onthouden denk ik).

Ik ben niet zo goed in ezelsbruggetjes, maargoed, rare dingen werken vaak weer goed ^_^.

Laatst gewijzigd op 24-11-2013 om 20:51.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2013, 22:22
ADO070
Avatar van ADO070
ADO070 is offline
Volgens onze idiote docent moet je 0.5 maand nemen. Dus per jaar betaal je dus 10,5 maand zogezegd.
__________________
FUCK YEAH
Met citaat reageren
Oud 25-11-2013, 06:26
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Citaat:
Volgens onze idiote docent moet je 0.5 maand nemen. Dus per jaar betaal je dus 10,5 maand zogezegd.
Nee, dan neem je alsnog 12 maanden.
Je neemt alleen de (laatste) helft van december van vorig jaar mee, en niet de laatste maand van december in het betreffende jaar.

Uitgaande van 0,5 maand, bij 1,5 maand blijft het idee hetzelfde.
Let op met zulk soort 'typos' want dat kost je hele makkelijke punten : (.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2013, 00:46
the economist
the economist is offline
Citaat:
Volgens onze idiote docent moet je 0.5 maand nemen. Dus per jaar betaal je dus 10,5 maand zogezegd.
Ten eerste ga je er dan vanuit dat er verder geen specificatie is wat de verkopen per maand waren.
In 2012 krijg je 10,5 maand van de verkopen van 2012 binnen.
Dus 11 / 24 deel. Dat klopt.

Wat hij er dan vergeet bij te zeggen, of jij hebt dat niet begrepen, is dat je tevens nog 1,5 maand (de laatste 1,5 maand, dus vanaf half novemeber en de hele maand december)
van 2011. Da's dus 3 / 24 of 1/8 van de verkopen van 2011.

Samen komt dat wel ongeveeer op een jaaromzet uit, zoals White owl ook aangeeft.

wat jij zegt dat je docent zegt is sowieso niet goed: "je moet 0,5 maand nemen (hoe bedoel je dit, wat moet ik nemen, waarvoor ?")", maar dan wel op 10,5 maand uitkomen.
0.5 + 10.5 = 11, een jaar heeft 12 maanden.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2013, 10:41
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Anyhow, hoe is je tentamen gegaan? Dergelijke denkwijze ga je nog wel vaker terug krijgen vrees ik.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2013, 12:33
Miskav
Citaat:
wat jij zegt dat je docent zegt is sowieso niet goed: "je moet 0,5 maand nemen (hoe bedoel je dit, wat moet ik nemen, waarvoor ?")", maar dan wel op 10,5 maand uitkomen.
0.5 + 10.5 = 11, een jaar heeft 12 maanden.
Wat bedoeld wordt is dat men op 0.5 moet afronden. Dat bedoelde hij met "0.5 maand nemen".

Dus in plaats van eind november -> eind november, gewoon het correcte half november -> half november nemen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.