Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Nou... Aan de titel van je topic weet ik al dat je een newbie bent!
![]() Greetz XC
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
ik heb nog geen tb en muis ed, maar dat zal niet lang meer duren!
Ik kan hem niet aan leggen, want er zijn een paar draadjes los. In de computerwinkel hebben ze mij nog een harde schijf meegegeven! eentje van een mb of 300 Kan je nergens win 3.1 downloaden? Maar als ik dat in win 2k dit op diskette zal zetten dan ga ik dat waarschijnlijk niet kunnen openen op die 486. Is dat niet iets met fat32 en fat16? Moet je een harde schijf installeren? Formateren dat kan ik ondertussen al. Hij staat momenteel open op mijn kamer, maar ik ga beginnen met hem kompleet uit elkaar te halen om al dat stof eens weg te krijgen. het is een pc van olivetti en op het moederbord zit een chip waarop 'AMIBIOS' pentium ...' staat. Ik hoop dat ik al genoeg heb gezegd bedankt voor je reactie!
||
Citaat:
Zitten er draden los? Hoe bedoel je, aan de binnenkant of aan de buitenkant? Als er aan de binnenkant draden los zitten tja, dan moet je hem wel eerst even openmaken. Maar er zat dus ook geen hardschijf bij.. Ook geen bekabeling aan de binnenkant? Sorry ik wil je heel graag uitleggen hoe je die hardschijf installeert maar ik weet amper wat voor model het is, en wát voor een 486.. Als er op het moederboord "pentium" staat dan is het toch geen 486?? En zover ik weet zijn er geen Pentiums met een Amibios, ze hebben allemaal Energy. Windows 3.1 kan je hier downloaden: http://www.angelfire.com/ca7/the386e...nce/index.html Heb je geen digitale camera of een fototoestel zodat je een foto van die comp. kunt maken?? Dan weet ik tenminste wat voor een het is en dat is al een begin. |
![]() |
|
Verwijderd
|
![]() Je zegt dat er "een paar draadjes los zitten". Wat moet ik daaronder verstaan dan, is de 220v niet aangesloten? Maakt de aan/uit schakelaar geen contact? Dat soort problemen is _ontzettend_ moeilijk op te lossen over Internet. Softwareproblemen zijn dan nog wel mogelijk, maar als het systeem gewoon niet goed is opgebouwd ben je gewoon fucked. ff snelle checklist om te kijken of alles goed zit: - Zijn de draden van de aan/uit schakelaar verbonden met de voeding (grijs kastje achterin met een hoop draden eruit)? - Kijk of de voeding op het moederbord is aangesloten (2x6 aders die uitlopen in grote witte stekkers, passen er maar op één manier in). - Kijk of de harddisk en floppydrive en (eventuele) CD-ROM speler verbonden zijn met de voeding. Ook dit past maar op één manier. - Zorg ervoor dat de harddisk verbonden is met het moederbord (platte, brede kabel). Als het goed is kan deze kabel ook maar op één manier aangesloten, als het op 2 manieren kan moet je ff kijken naar de nummering van de draden, daaraan kun je ook zien welke draad op welke pin moet. - Kijk of geheugen, processor, insteekkaarten en dergelijke goed vast zitten op het moederbord. - Sluit de 220 aan en druk op de netschakelaar (hehehe) - Als er nu nog niks gebeurd (geen lampjes branden, geen piepjes, harde schijf begint niet te draaien) is er dus iets goed kapot. Maar waarschijnlijk er wel íets gebeuren - post hier ff wat er gebeurt ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik heb al het een en het ander bijgeleerd. Bedankt daarvoor al!
Die kabeltjes die los hangen komen van de voeding. Is dat normaal dat er een paar draadjes te veel zijn? Er staat nog een (bouw?)jaar op die chip van pentium: 1993 Ik heb twee harde schijven van Western Digital:
De kabel om de harddisk mee aant te sluiten heeft halverwege een 'stekker' en op het einde ook. Welke moet ik gebruiken? Waarvoor zou die andere dienen? Ik denk dat alles goed is aangesloten. Er gaan kabeltjes van de voeding naat het moederbord, het diskettestation en straks ook naar de harde schijf als ik hem erin steek. Ik zal zo snel mogelijk een foto maken van die bak en dat moederbord. Er zit ook nog een kaart ingeplugd in de enigste uitbreidingsgleuf. op die kaart zitten ook precies nog uitbreidingsgleuven. Ik zal daar ook een foto van nemen. Heeft er iemand een idee waarvoor dit zou dienen? Ik heb het lijstje van nare man gevolgd. Alles klopt behalve: Dat van die nummering ivm die harddisk versta ik nog niet zo goed. Kan het zijn dan mijn processor een zwart 'doosje' is wia bestaat uit zwarte pinnen? Daar staat op : MALAY 515 ES INTEL(m) (c) 92 93 Onderaan zitten goudkleurige pinnetjes. Ik ga dan eens proberen om hem aan te sluiten als ik de harddisk heb aangesloten bedankt iedereen!
||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kan je ze dus allebei aansluiten, wat een feest ![]() Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik had al gezegd dat er daar nog een kaart is ingeplugd. Kan dat zijn om voor meer uitbreidingsgleuven te zorgen? Moeten er nog kaarten zitten op mijn moederbord om te werken? Ik heb enkel het moederbord, de voeding, een diskettestation en een harddisk. Zou hij nu normaal moeten werken (zonder te denken aan de randapparatuur!). Zou er nog iets moeten zijn? Als je, Wat? thanx for helping me! love ya all!
|
![]() |
Jippie, da bakkie werkt al. Ik weet wel nie wat er juist gebeurt, want kheb nog altijd geen scherm.
Wanneer hij opstart brand het lampje vooraan en begint de harde schijf te draaien. Een tijdje later hoor ik 2 korte piepjes kort na elkaar. [Dit bericht is aangepast door nosferato (22-05-2001).]
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Over het RAM: je kunt in principe wel te weten komen hoeveel RAM er in zit. Haal RAM-"latjes" eruit en kijk op de chips die erop zitten. Er zal iets staan in de trant van: HYM591000BM-70-512 Op elk chipje zit dan 512kb geheugen, maal 8, is een module van 4mb. Er zitten waarschijnlijk twee maal twee stuks van 4mb (totaal 16) in, da's helemaal niet ongebruikelijk voor dat soort oude Pentiums. Overigens is het lang niet altijd mogelijk om aan de module te zien hoe groot-ie is, om het zeker te weten moet je gewoon beeld hebben ![]() ![]() Over die nummering van de harde schijf: waarschijnlijk heb je de kabel al goed aangesloten, want als je hem verkeerd-om in hebt geprikt gaat je harddisk waarschijnlijk niet eens draaien. Twee korte piepjes? Ik zou zo uit m'n hoofd niet weten wat het betekend. Ik heb ergens nog wel een lijst liggen wat die POST-beeps betekenen, maar die ben ik ff kwijt ![]() ![]() ------------------ Ja, lafjes tegenaan hangen is dus níet neuken, ja! <<s.com studentenraad - één lid en groeiende! ![]() [Dit bericht is aangepast door nare man (22-05-2001).] |
![]() |
|
![]() |
Beeld kan ik nog nie hebben, want ik heb NOG geen scherm.
Op die kleinere latjes RAM staat: HY514400AJ-70-9508B en op die grotere staat: Goldstar GM71C4400BJ70 9515 Ik hop dat je daar iets mee bent. Alvast enorm bedankt voor jullie hulp. ik hoop dat ik verder nog op jullie hulp mag rekenen. thanx
|
op www.hardwareinfo.net hebben ze net een guide voor het inelkaar zetten van een PC gezet.
||
Citaat:
Ben benieuwd naar je foto van de comp. zet je die hier dan online? |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|