Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2001, 14:09
nosferato
nosferato is offline
Ik heb nu van mijn pc-winkel een oude 486 gekregen. Ik zou die graag proberen weer aan de praat te krijgen!
Ik heb één klein probleempje: ik heb dat nog nooit gedaan en weet er niets van. Ik zoek nu een site waar ik vanalles kan leren. Liefst met beeldmateriaal!

Het hoeft niet per sé over een 486 gaan. het mag gerust over recentere machines!

thanx
Oud 20-05-2001, 15:10
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
nosferato schreef:
Ik heb nu van mijn pc-winkel een oude 486 gekregen. Ik zou die graag proberen weer aan de praat te krijgen!
Ik heb één klein probleempje: ik heb dat nog nooit gedaan en weet er niets van. Ik zoek nu een site waar ik vanalles kan leren. Liefst met beeldmateriaal!

Het hoeft niet per sé over een 486 gaan. het mag gerust over recentere machines!

thanx
Tja waar vind je dat... Je mag mij ook wel ffies mailen als je info wilt hebben, ik kan je wel helpen..

Ten eerste: Wat is het voor 486 en wat doet hij als je hem aansluit en aanzet? Is hij compleet met beeldscherm, tbord, muis enzo?

P.s: Als je nog nooit iets gedaan hebt dan lijkt het me een beetje moeilijk om hem aan de praat te krijgen.. (ik vind het eerder een groot probleempje want zo kun je echt niks doen) Bovendien, stel als het moederboord gaar is en het moet vervangen worden dan lijkt me niet dat je een extra 486 moederboord in de kast hebt liggen... En als er geen software op de hardeschijf staat, ik denk ook niet dat je Dos 6.22 hebt en Windows 3.1 op diskette... Trouwens kan je wel met de BIOS werken en weet je hoe je een hardschijf kan installeren, formatteren enzo?

P.s.2: Heb je wel eens eerder een pc opgemaakt, weet je überhaupt wel hoe-ie er van binnen uitziet?

Een heleboel vraagtekens zet ik bij dit topic en ik geloof niet dat je het zo even een-twee-drie kan leren door middel van plaatjes en een simpel stukje tekst..
Met citaat reageren
Oud 20-05-2001, 15:11
XCalibur
XCalibur is offline
Nou... Aan de titel van je topic weet ik al dat je een newbie bent! Euhh... een site?? Misschien www.dummies.nl ? Daar kan je alle info achterhalen... Wel eerst ff kopen!!! Of ff naar de bib!

Greetz XC
Oud 20-05-2001, 15:18
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
XCalibur schreef:
Nou... Aan de titel van je topic weet ik al dat je een newbie bent! Euhh... een site?? Misschien www.dummies.nl ? Daar kan je alle info achterhalen... Wel eerst ff kopen!!! Of ff naar de bib!

Greetz XC
Theorie uit boeken is aardig maar het is toch het leukst en best als je eens wat praktijkervaring opdoet!!

Met citaat reageren
Oud 20-05-2001, 15:23
nosferato
nosferato is offline
ik heb nog geen tb en muis ed, maar dat zal niet lang meer duren!
Ik kan hem niet aan leggen, want er zijn een paar draadjes los. In de computerwinkel hebben ze mij nog een harde schijf meegegeven! eentje van een mb of 300

Kan je nergens win 3.1 downloaden?
Maar als ik dat in win 2k dit op diskette zal zetten dan ga ik dat waarschijnlijk niet kunnen openen op die 486. Is dat niet iets met fat32 en fat16?

Moet je een harde schijf installeren? Formateren dat kan ik ondertussen al.

Hij staat momenteel open op mijn kamer, maar ik ga beginnen met hem kompleet uit elkaar te halen om al dat stof eens weg te krijgen.

het is een pc van olivetti en op het moederbord zit een chip waarop 'AMIBIOS' pentium ...' staat.

Ik hoop dat ik al genoeg heb gezegd

bedankt voor je reactie!
Oud 20-05-2001, 16:51
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
nosferato schreef:
ik heb nog geen tb en muis ed, maar dat zal niet lang meer duren!
Ik kan hem niet aan leggen, want er zijn een paar draadjes los. In de computerwinkel hebben ze mij nog een harde schijf meegegeven! eentje van een mb of 300

Kan je nergens win 3.1 downloaden?
Maar als ik dat in win 2k dit op diskette zal zetten dan ga ik dat waarschijnlijk niet kunnen openen op die 486. Is dat niet iets met fat32 en fat16?

Moet je een harde schijf installeren? Formateren dat kan ik ondertussen al.

Hij staat momenteel open op mijn kamer, maar ik ga beginnen met hem kompleet uit elkaar te halen om al dat stof eens weg te krijgen.

het is een pc van olivetti en op het moederbord zit een chip waarop 'AMIBIOS' pentium ...' staat.

Ik hoop dat ik al genoeg heb gezegd

bedankt voor je reactie!
Je moet natuurlijk wel eerst een muis en toetsenbord hebben.. Anders kun je niet veel..

Zitten er draden los? Hoe bedoel je, aan de binnenkant of aan de buitenkant? Als er aan de binnenkant draden los zitten tja, dan moet je hem wel eerst even openmaken. Maar er zat dus ook geen hardschijf bij.. Ook geen bekabeling aan de binnenkant?

Sorry ik wil je heel graag uitleggen hoe je die hardschijf installeert maar ik weet amper wat voor model het is, en wát voor een 486..

Als er op het moederboord "pentium" staat dan is het toch geen 486?? En zover ik weet zijn er geen Pentiums met een Amibios, ze hebben allemaal Energy.

Windows 3.1 kan je hier downloaden:
http://www.angelfire.com/ca7/the386e...nce/index.html

Heb je geen digitale camera of een fototoestel zodat je een foto van die comp. kunt maken?? Dan weet ik tenminste wat voor een het is en dat is al een begin.

Met citaat reageren
Oud 20-05-2001, 19:24
Verwijderd
Er bestaan heus wel Pentiums met een AMI-Bios hoor. En het merk "energy" bestaat niet voor BIOSen, dat is gewoon het logo van de EPA energiebesparingsstandaard. Maar goed.

Je zegt dat er "een paar draadjes los zitten". Wat moet ik daaronder verstaan dan, is de 220v niet aangesloten? Maakt de aan/uit schakelaar geen contact? Dat soort problemen is _ontzettend_ moeilijk op te lossen over Internet. Softwareproblemen zijn dan nog wel mogelijk, maar als het systeem gewoon niet goed is opgebouwd ben je gewoon fucked.

ff snelle checklist om te kijken of alles goed zit:

- Zijn de draden van de aan/uit schakelaar verbonden met de voeding (grijs kastje achterin met een hoop draden eruit)?

- Kijk of de voeding op het moederbord is aangesloten (2x6 aders die uitlopen in grote witte stekkers, passen er maar op één manier in).

- Kijk of de harddisk en floppydrive en (eventuele) CD-ROM speler verbonden zijn met de voeding. Ook dit past maar op één manier.

- Zorg ervoor dat de harddisk verbonden is met het moederbord (platte, brede kabel). Als het goed is kan deze kabel ook maar op één manier aangesloten, als het op 2 manieren kan moet je ff kijken naar de nummering van de draden, daaraan kun je ook zien welke draad op welke pin moet.

- Kijk of geheugen, processor, insteekkaarten en dergelijke goed vast zitten op het moederbord.

- Sluit de 220 aan en druk op de netschakelaar (hehehe)

- Als er nu nog niks gebeurd (geen lampjes branden, geen piepjes, harde schijf begint niet te draaien) is er dus iets goed kapot. Maar waarschijnlijk er wel íets gebeuren - post hier ff wat er gebeurt

Met citaat reageren
Oud 20-05-2001, 21:14
nosferato
nosferato is offline
Ik heb al het een en het ander bijgeleerd. Bedankt daarvoor al!

Die kabeltjes die los hangen komen van de voeding. Is dat normaal dat er een paar draadjes te veel zijn?

Er staat nog een (bouw?)jaar op die chip van pentium: 1993

Ik heb twee harde schijven van Western Digital:
  • Caviar 1270 : 270.4MB
  • Caviar 31200 : 1281.9MB
Welke gebruik ik het best?

De kabel om de harddisk mee aant te sluiten heeft halverwege een 'stekker' en op het einde ook. Welke moet ik gebruiken? Waarvoor zou die andere dienen?

Ik denk dat alles goed is aangesloten. Er gaan kabeltjes van de voeding naat het moederbord, het diskettestation en straks ook naar de harde schijf als ik hem erin steek.

Ik zal zo snel mogelijk een foto maken van die bak en dat moederbord.

Er zit ook nog een kaart ingeplugd in de enigste uitbreidingsgleuf. op die kaart zitten ook precies nog uitbreidingsgleuven. Ik zal daar ook een foto van nemen. Heeft er iemand een idee waarvoor dit zou dienen?

Ik heb het lijstje van nare man gevolgd. Alles klopt behalve:

Dat van die nummering ivm die harddisk versta ik nog niet zo goed.

Kan het zijn dan mijn processor een zwart 'doosje' is wia bestaat uit zwarte pinnen? Daar staat op :
MALAY 515 ES
INTEL(m) (c) 92 93
Onderaan zitten goudkleurige pinnetjes.

Ik ga dan eens proberen om hem aan te sluiten als ik de harddisk heb aangesloten

bedankt iedereen!
Oud 20-05-2001, 21:36
F10®!@n
F10®!@n is offline
Citaat:
nosferato schreef:
Ik heb al het een en het ander bijgeleerd. Bedankt daarvoor al!

Die kabeltjes die los hangen komen van de voeding. Is dat normaal dat er een paar draadjes te veel zijn?
Ja, klopt, er zijn asl het goed is meer draadjes dan je nodig hebt, is voor uitbreidingen. Zitten er wel overal netjes stekkertjes aan?

Citaat:

Er staat nog een (bouw?)jaar op die chip van pentium: 1993

Ik heb twee harde schijven van Western Digital:
  • Caviar 1270 : 270.4MB
  • Caviar 31200 : 1281.9MB
Welke gebruik ik het best?
De grootste! Al weet ik niet of je BIOS dat ondersteunt, gewoon proberen.
Citaat:

De kabel om de harddisk mee aant te sluiten heeft halverwege een 'stekker' en op het einde ook. Welke moet ik gebruiken? Waarvoor zou die andere dienen?
Die stekker halverwege is om een HDD aan te sluiten en die aan het eind ook.

Kan je ze dus allebei aansluiten, wat een feest
Citaat:
Ik denk dat alles goed is aangesloten. Er gaan kabeltjes van de voeding naat het moederbord, het diskettestation en straks ook naar de harde schijf als ik hem erin steek.

Ik zal zo snel mogelijk een foto maken van die bak en dat moederbord.

Er zit ook nog een kaart ingeplugd in de enigste uitbreidingsgleuf. op die kaart zitten ook precies nog uitbreidingsgleuven. Ik zal daar ook een foto van nemen. Heeft er iemand een idee waarvoor dit zou dienen?

Ik heb het lijstje van nare man gevolgd. Alles klopt behalve:

Dat van die nummering ivm die harddisk versta ik nog niet zo goed.

Kan het zijn dan mijn processor een zwart 'doosje' is wia bestaat uit zwarte pinnen? Daar staat op :
MALAY 515 ES
INTEL(m) (c) 92 93
Onderaan zitten goudkleurige pinnetjes.
Yep, sounds like the CPU
Citaat:
Ik ga dan eens proberen om hem aan te sluiten als ik de harddisk heb aangesloten

bedankt iedereen!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2001, 15:52
nosferato
nosferato is offline
Citaat:
F10®!@n schreef:
Ja, klopt, er zijn asl het goed is meer draadjes dan je nodig hebt, is voor uitbreidingen. Zitten er wel overal netjes stekkertjes aan?

Ik had al gezegd dat er daar nog een kaart is ingeplugd. Kan dat zijn om voor meer uitbreidingsgleuven te zorgen?

Moeten er nog kaarten zitten op mijn moederbord om te werken?

Ik heb enkel het moederbord, de voeding, een diskettestation en een harddisk. Zou hij nu normaal moeten werken (zonder te denken aan de randapparatuur!). Zou er nog iets moeten zijn? Als je, Wat?

thanx for helping me!

love ya all!
Oud 21-05-2001, 15:58
nosferato
nosferato is offline
Hoe kan ik te weten komen hoeveel RAM ik heb?

Er zitten vier 'latjes' in van het merk hyundai. Das alles wat er op staat.

Op ieder latje zitten 8 chipjes en er zijn twee latjes die iets groter is.
Oud 22-05-2001, 06:00
nosferato
nosferato is offline
Jippie, da bakkie werkt al. Ik weet wel nie wat er juist gebeurt, want kheb nog altijd geen scherm.

Wanneer hij opstart brand het lampje vooraan en begint de harde schijf te draaien. Een tijdje later hoor ik 2 korte piepjes kort na elkaar.

[Dit bericht is aangepast door nosferato (22-05-2001).]
Oud 22-05-2001, 11:14
Verwijderd
je hebt trouwens wel mazzel dat er geen vage multi-IO kaart in zit.. of zitten die dingen so wie so niet meer in 486'ers..
Met citaat reageren
Oud 22-05-2001, 12:33
Verwijderd
Citaat:
MALAY 515 ES
INTEL(m) (c) 92 93
Dat klinkt als een héél vroege Pentium-60 of 66. Ik had zelf ook een Pentium-60 uit "bouwjaar" 1993. Maar deze schijnt nog ouder te zijn, aangezien "ES" staat voor Engineering Sample, oftewel een van de spaarzame Pentiums-van-het-eerste-uur. Mazzelaar, misschien dat dat ding nog een keertje veel geld waard is.

Over het RAM: je kunt in principe wel te weten komen hoeveel RAM er in zit. Haal RAM-"latjes" eruit en kijk op de chips die erop zitten. Er zal iets staan in de trant van:

HYM591000BM-70-512

Op elk chipje zit dan 512kb geheugen, maal 8, is een module van 4mb. Er zitten waarschijnlijk twee maal twee stuks van 4mb (totaal 16) in, da's helemaal niet ongebruikelijk voor dat soort oude Pentiums.

Overigens is het lang niet altijd mogelijk om aan de module te zien hoe groot-ie is, om het zeker te weten moet je gewoon beeld hebben Het bovenstaande is overigens gewoon het opschrift wat ik vond op wat oude 4-mb Hyundai-modules die ik vond op een Pentium-75 moederplankje ergens in het rommelhok

Over die nummering van de harde schijf: waarschijnlijk heb je de kabel al goed aangesloten, want als je hem verkeerd-om in hebt geprikt gaat je harddisk waarschijnlijk niet eens draaien.

Twee korte piepjes? Ik zou zo uit m'n hoofd niet weten wat het betekend. Ik heb ergens nog wel een lijst liggen wat die POST-beeps betekenen, maar die ben ik ff kwijt Als je geen beeld krijgt moet je ff kijken of de videokaart (het ding waar de monitor op is aangesloten ) goed stevig in het slot is gedrukt, goed is vastgeschroefd en de stekker van/naar de monitor goed vastzit (heel logisch allemaal).

------------------
Ja, lafjes tegenaan hangen is dus níet neuken, ja! <<s.com studentenraad - één lid en groeiende! )>> *N.S.V. Carolus Magnus*

[Dit bericht is aangepast door nare man (22-05-2001).]
Met citaat reageren
Oud 22-05-2001, 18:37
nosferato
nosferato is offline
Beeld kan ik nog nie hebben, want ik heb NOG geen scherm.

Op die kleinere latjes RAM staat:
HY514400AJ-70-9508B
en op die grotere staat:
Goldstar
GM71C4400BJ70
9515

Ik hop dat je daar iets mee bent.

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp. ik hoop dat ik verder nog op jullie hulp mag rekenen.

thanx
Oud 22-05-2001, 18:56
Demorpheus
Demorpheus is offline
op www.hardwareinfo.net hebben ze net een guide voor het inelkaar zetten van een PC gezet.
Oud 24-05-2001, 20:08
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
nosferato schreef:
Beeld kan ik nog nie hebben, want ik heb NOG geen scherm.

Op die kleinere latjes RAM staat:
HY514400AJ-70-9508B
en op die grotere staat:
Goldstar
GM71C4400BJ70
9515

Ik hop dat je daar iets mee bent.

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp. ik hoop dat ik verder nog op jullie hulp mag rekenen.

thanx
In wat voor n' soort dingetjes (noem kleur) zitten die latjes (geheugen dus!!) geklemd? Wit of zwart?

Ben benieuwd naar je foto van de comp. zet je die hier dan online?

Met citaat reageren
Oud 25-05-2001, 11:02
nosferato
nosferato is offline
Ze zitten in een wit dingetje geklemd.

Die foto komt er nog wel. Ik zal hem hier wel posten, maar ik heb nogal veel werk voor school. Eindwerken en zo...

thx

greetz
Oud 27-05-2001, 13:00
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
nosferato schreef:
Ze zitten in een wit dingetje geklemd.

Die foto komt er nog wel. Ik zal hem hier wel posten, maar ik heb nogal veel werk voor school. Eindwerken en zo...

thx

greetz
Dan heb je dus Edo-ram lijkt me je kan je computer dan uitbreiden tot max. 128Mb.. Edo plankjes kun je nog wel vinden op een Pc-beurs daar koop je een kilo van die dingen voor 25 gulden!!

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten