Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2014, 09:21
birgit.d.
birgit.d. is offline
hey,

ik heb hier dus een oefening waar niemand bij ons uit geraakt, het JUISTE antwoord is B, dit kregen we.
Weet iemand hoe je hier aan geraakt? ik heb mij al suf geprobeerd hij moet vandaag af !


1) De verkoopleiding van een onderneming overweegt, gezien de economische crisis, de verkoopprijs van haar product (inclusief 21% btw) te verlagen van 60,5 naar 54,45 euro per stuk. Daardoor verwacht ze een afzet van 120 000 stuks. De aankoopprijs van het product bedraagt 24,2 euro (inclusief 21% btw), de variabele bedrijfskosten 20% van de verkoopprijs. De huidige breakevenomzet is 100 000 stuks.

Hoeveel bedraagt de breakevenomzet, na de prijsdaling?
a) 6 250 000 euro
b) 5 625 000 euro
c) 5 400 000 euro
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-02-2014, 17:50
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
eerste stap is om alles exclusief BTW te berekenen, rekent een stukje makkelijker en BTW is geen kosten voor een ondernemer.

tweede stap is het bereken van de vaste kosten. Dit doe je door de huidige situatie te gebruiken want daarvan weet je wat de breakeven afzet is (100.000 stuks)

Breakeven is waar (verkoopprijs * afzet) - (inkoopprijs * afzet) - (variabele kosten * afzet) - vaste kosten = 0
Deze kan je voor de huidige situatie zo invullen en wat overblijft zijn de vaste kosten.

Om nu de breakeven omzet in de nieuwe situatie te berekenen gebruik je exact dezelfde formule, alleen weet je nu niet wat de breakeven afzet is, deze moet je berekenen.

Vervolgens de breakeven afzet maal de verkoopprijs = breakeven omzet (en dat is inderdaad B)
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:47.