Advertentie | |
|
![]() |
|
In mijn ogen is geluk een keuze. Nare dingen gebeuren, aan jou de keuze of je daar mee zit of je schouders ophaalt, je lessen er uit haalt en vrolijk doorgaat.
Denken dat Gelukkige mensen geen of minder zorgen hebben is behoorlijk naïef. Die mensen pakken het gewoon beter aan. Als je er zelf niet uit komt zoek dan hulp bij een psych of zo. |
![]() |
|
Soms moet je ook schijt hebben aan dingen (dat is serieus leuk) en gewoon minder om de dingen geven die je ongelukkig maken. Dit geldt vooral als mensen naren dingen tegen je zeggen (Ik zeg niet dat dat zo is). Als het iets anders is moet je zoals hier boven al gezegd veranderen wat je veranderen kan. Soms helpt het ook om afstand te nemen en dingen van een andere kant te bekijken.
iig, Succes |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() En nu mijn reactie In dit stukje lijkt het alsof jij denkt dat geluk een absoluut iets is (unlimited happiness, how much pain). Als geluk absoluut zou zijn dan zouden economische modellen, zoals het communisme werken, men heeft dan altijd een bepaald inkomen nodig voor het meeste geluk. Geluk is echter een combinatie van relatieve ervaringen en vaste richtlijnen. Jij bepaald of wat jij hebt voldoende is. Als je vindt dat je niet voldoende hebt dat streef je naar meer of naar iets anders. Als ik jouw stukje leest dan lijkt neig ik ernaar om tot de conclusie te komen dat jij je ver van het dagelijks leven verwijderd voelt. Het geheimhouden van problemen zorgt ervoor dat die afstand alleen maar groter wordt, want vrienden en familie behoren tot het dagelijks leven. Verder maak je hierdoor geen gebruik van praattherapie, dat werkelijk een effectief middel is om pijn eruit te laten. Pijn eruit laten is in deze context geen magisch proces, maar een proces van last delen. Degene die voor wie de last te zwaar was voelt zich verlicht terwijl degene die de last ontvangt zich vertrouwd voelt. Persoonlijk zie ik het als verdeling van werk waar beide partijen voordeel mee hebben. Nooit iets delen is een realiteit aanvaarden waarin je alles zelf moet oplossen en waar de enige feedback die je krijgt van jezelf komt, fouten in je denkproces worden nooit opgelost. De meeste mensen overleven zo'n realiteit niet.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Muziek |
help me....... sweety sabine | 9 | 20-12-2002 19:42 |