Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik weet nog hoe ik me voelde als mijn vader of moeder een zogenaamde 'corrigerende tik' uitdeelde. Het voelde denigrerend, alsof ik het niet waard was om fatsoenlijk te behandelen. Hoewel ik misschien fout zat, had ik nooit het gevoel dat een 'tik' werkte. Ik werd alleen maar kwader en verzette me nog meer tegen mijn ouders.
Dit is gelukkig ook niet vaak voorgekomen en mijn ouders hebben zich altijd verontschuldigd voor het uitdelen van een tik.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar het belangrijkste is dat een kind van een tik of een lijfelijke straf niets leert, want de benaming van het gewenste gedrag ontbreekt geheel. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Stel: je wilt je kind leren dat het niet de straat over mag steken. Je maakt gebruik van pedogische tikken. Je kind steekt de straat niet meer over. Het leert dat het de straat niet over mag steken wanneer jij er bij bent, want dan krijgt tie een tik. Maar het leert niet het waarom. En steekt de straat over zonder uit te kijken wanneer jij er niet bij bent. Heb je dan het gewenste resultaat bereikt? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Voor de tweede keer in mijn leven gaat deze uitspraak uit mij komen: Jij bent niet meer welkom in mijn huis. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()