Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-10-2015, 11:48
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
hoi poppetjes
Hoi!
Oud 14-10-2015, 11:51
Tigerly
Tigerly is offline
Citaat:
Ahhwwww
I know right!

Citaat:
Ik vind dat je dat best kan weigeren eigenlijk. Het moet voor jou toch geen enorme last worden om voor hun de mooiste dag van hun leven in goede banen te leiden? Er is vast iemand in hun omgeving die het met meer liefde en plezier doet...
Ik heb een oplossing gevonden: ik doe het samen met een ander vriendinnetje! En het is ook geen last. Ik kan het waarschijnlijk ook heel goed. Maar ugh, ik hou er niet van!
Oud 14-10-2015, 11:53
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
I know right!

Ik heb een oplossing gevonden: ik doe het samen met een ander vriendinnetje! En het is ook geen last. Ik kan het waarschijnlijk ook heel goed. Maar ugh, ik hou er niet van!
Klinkt inderdaad als een goede oplossing
Oud 14-10-2015, 12:11
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Dus, waarom is het ineens zo koud.
Oud 14-10-2015, 12:12
Miekje*
Miekje* is offline
Dat vroeg ik me eergisteren ook al af.
Oud 14-10-2015, 12:15
Macrador
Macrador is offline
Wat doen jullie bij een begrafenis als er zo een dingetje met water is om een kruisje te maken?
Ik heb het net gedaan omdat het voor mij toch niks betekent en voor de overledene en familie wel. Als beide mogen doe ik meestal gewoon hand op kist of hoofd buigen.
Oud 14-10-2015, 12:18
Miekje*
Miekje* is offline
Ik ben katholieke gebruiken niet gewend, dus ik heb geen idee.
Oud 14-10-2015, 12:20
Macrador
Macrador is offline
Wat is het gebruik bij jullie dan?
Oud 14-10-2015, 12:22
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
ik sta bij begrafenissen altijd gewoon een beetje radeloos langs de kant te kijken
Oud 14-10-2015, 12:28
df
df is offline
Ik heb nauwelijks begrafenissen *afklopt*
Oud 14-10-2015, 12:31
Miekje*
Miekje* is offline
Ik ben eigenlijk alleen protestants kerkelijke en kerkloze begrafenissen gewend.

Bij de christelijke begrafenis is er een rouwdienst van een uur/anderhalf uur door een dominee. Het lijkt eigenlijk in alles op een gewone protestantse kerkdienst, alleen dan in het teken van de overledene (en bij de 'zware' kerken is er praktisch geen verschil).
Vanuit huis (veel mensen laten hun dierbaren thuis opgebaard staan, ik weet niet hoe dat in België is?) of uitvaartcentrum gaat de rouwstoet dan naar de kerk. Na de kerk gaat de rouwstoet naar de begraafplaats, waar vaak nog een kort woord wordt gesproken door familie. Dan wordt er begraven en aan het graf spreekt vaak de predikant en/of familie nog eens. Daarna is er meestal nog gelegenheid voor het condoleren van de familie.

Bij kerkloze begrafenissen wordt er meestal een bijeenkomst gehouden in het rouwcentrum en/of aula op de begraafplaats. Daar spreken dan familie/andere nabestaanden en vanuit het rouwcentrum/aula gaat de rouwstoet naar de begraafplaats. Meestal worden er aan het graf ook nog wat woorden gesproken.

Bij kerkloze begrafenissen worden meestal bloemenkransen bijgelegd en bloemen in het open graf gegooid. Bij kerkelijke (protestantse) niet, want die vinden dat niet gepast.

Een dag/twee dagen voor de begrafenis is er meestal gelegenheid tot condoleren (zowel protestants christelijk als niet kerkelijk). Dit is meestal thuis of in een uitvaartcentrum, dat ligt aan waar de overledene is opgebaard. Daar worden nabestaanden gecondoleerd en kan men afscheid nemen bij de (meestal open) kist van de overledene. Bij begrafenissen is en blijft de kist doorgaans dicht.
Oud 14-10-2015, 12:32
Miekje*
Miekje* is offline
Dus dat is het wel globaal zo'n beetje Ik heb toevallig morgen een condoleance en vrijdag de begrafenis van dezelfde persoon. Mijn moeder is al zenuwachtig, want het is een niet kerkelijke begrafenis en ze weet niet hoe dat 'moet'
Oud 14-10-2015, 12:33
Carn
Carn is offline
Citaat:
Ik heb nauwelijks begrafenissen *afklopt*
idem. Alleen bij mij is 'nauwelijks' vooralsnog 'nog geen'.
Oud 14-10-2015, 12:37
zoef de haas
zoef de haas is offline
Ik doe nooit mee aan rituelen als ik in de (vrijwel altijd katholieke) kerk ben. Of dat nou een begrafenis/doopdienst of wat dan is. Ik geloof niet/ben niet gedoopt/dus behoor dat volgens de katholieke kerk ook helemaal niet te doen.
Oud 14-10-2015, 12:38
Carn
Carn is offline
ik denk het er hetzelfde over als zoef.
Oud 14-10-2015, 12:43
Miekje*
Miekje* is offline
Ik doe ook altijd gewoon waar ik mezelf prettig bij voel. Als ik geen zin heb om naar een overleden persoon te gaan kijken, doe ik dat ook niet. En als bloemen meebrengen geen probleem is, dan doe ik dat, want ik vind dat een mooi gebaar.
Oud 14-10-2015, 13:37
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Bij begrafenissen sta ik altijd te zingen. Vaak ken ik de mensen niet maar soms is het familie. Dan neem ik alleen in de muziek afscheid. Heel awkward is dat daarna omdat mensen naar me toe komen dat ze het zingen tof vonden en dat lijkt me zo ongepast soms.
Oud 14-10-2015, 14:26
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Citaat:
Bij begrafenissen sta ik altijd te zingen. Vaak ken ik de mensen niet maar soms is het familie. Dan neem ik alleen in de muziek afscheid. Heel awkward is dat daarna omdat mensen naar me toe komen dat ze het zingen tof vonden en dat lijkt me zo ongepast soms.
Een begrafenis hoeft toch niet een en al negativiteit te zijn?
Oud 14-10-2015, 14:44
Verwijderd
Kkkkkkoudd
Oud 14-10-2015, 14:45
Verwijderd
Kan iemand me opwarmen?
Oud 14-10-2015, 14:56
Verwijderd
Gadverdamme er viel net sneeuw
Oud 14-10-2015, 14:56
Macrador
Macrador is offline
Citaat:
Een begrafenis hoeft toch niet een en al negativiteit te zijn?
Vind ik ook ja. Vandaag heb ik daar ook nog de kleindochter en haar man gefeliciteerd met hun nieuwe baby.
Oud 14-10-2015, 14:58
Verwijderd
Hier komen we bij de kerk samen. De mis duurt een uur en na de mis is een koffietafel met lekker eten.

De laatste begrafenis die ik heb meegemaakt was niet Somber. Die persoon wilde een vrolijke begrafenis.
Oud 14-10-2015, 14:58
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Toen mijn oudtante overleed zijn we 's avonds met de hele naaste familie uit eten geweest en toen was het ook gewoon leuk om iedereen weer eens te zien.
Oud 14-10-2015, 15:00
Macrador
Macrador is offline
Ik heb nog niet bewust een begrafenis in een kerk meegemaakt. Lijkt me maar onnodig zo een pastoor.
Oud 14-10-2015, 15:00
Macrador
Macrador is offline
Hebben jullie ook zoiets als een koffietafel na de begrafenis in Nederland?
Koffie en koeken en taart voor de familie.
Oud 14-10-2015, 15:01
Verwijderd
Hier in het zuiden wel
Oud 14-10-2015, 15:02
Verwijderd
Alleen met vlaai, broodjes, soms een bufffet. Maar dat laatste zal wel van mijn familie zijn
Oud 14-10-2015, 15:03
Miekje*
Miekje* is offline
Bij protestants christelijke begrafenissen meestal niet, bij niet kerkelijke meestal wel. Maar geen taart, wel de overbekende 'koffie met een plak cake'.
Oud 14-10-2015, 15:21
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Hebben jullie ook zoiets als een koffietafel na de begrafenis in Nederland?
Koffie en koeken en taart voor de familie.
jazeker, zwarte pruimenvlaai vreten en moeilijk kijken
Oud 14-10-2015, 15:27
Verwijderd
Zwarte pruimenvlaai mag je niet zeggen dat is racistisch!
Oud 14-10-2015, 15:27
Verwijderd
Oud 14-10-2015, 15:37
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je kan toch doen wat je wil qua eten achteraf? Bij mijn opa en oma hadden we koffie met cake maar ook broodjes omdat er veel familie van ver kwam. Bij mijn tante konden we mee soep eten bij hen thuis maar was dat niet in de kerk. Bij de ex van een collega dronken ze achteraf Bacardi-cola.
Oud 14-10-2015, 15:43
Verwijderd
Bij mijn laatste begrafenis (oma die ik eigenlijk nooit sprak) 'moest' ik mee de kist dragen. Dat was wel ff shocking. Maar wel blij dat ik toen ben gegaan.
Oud 14-10-2015, 15:50
Verwijderd
Ik heb die hostie gegeten op de uitvaart van mijn oma, hoefde niet, mocht wel van m'n ma ik was 12 jaar. Daarna nooit meer meegedaan met dat soort dingen.
Oud 14-10-2015, 15:57
Koekje
Koekje is offline
Waarom krijg ik constant deze melding wanneer ik forum?

Oud 14-10-2015, 16:01
Durian
Durian is offline
Ik heb een nieuwe bril oh yeahhh
Oud 14-10-2015, 16:02
Koekje
Koekje is offline
Ik kan me vrij weinig herinneren van de begrafenissen waar ik ben geweest. Volgens mij heb ik ze een beetje verdrongen.
Oud 14-10-2015, 16:02
Koekje
Koekje is offline
Citaat:
Foto.
Oud 14-10-2015, 16:06
Miss.Jazz.
Miss.Jazz. is offline
Ennnnn ik kan morgen weer terug naar de kaakchirurg. Ik baal hier echt van.

Maar ik ben wel al langer dan een week gestopt met roken. Whoopdiedoo.
Oud 14-10-2015, 16:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ennnnn ik kan morgen weer terug naar de kaakchirurg. Ik baal hier echt van.

Maar ik ben wel al langer dan een week gestopt met roken. Whoopdiedoo.
Whut? Hoezo dat?
Oud 14-10-2015, 16:08
Verwijderd
Citaat:
Oud 14-10-2015, 16:13
Miss.Jazz.
Miss.Jazz. is offline
Citaat:
Whut? Hoezo dat?
Eerste keer zaten de hechtingen te strak ofzoiets. Maar het geeft nu al sinds zondag een kloppende pijn, ook richting m'n oor. Vieze smaak in m'n mond. En mijn tandvlees zit gewoon niet goed, waardoor het tussen m'n kiezen komt als ik eet. Ik weet het ook niet zo goed. Het doet iig fucking pijn. Slik de hele dag/nacht pijnstillers maar het helpt helemaal niks.
Oud 14-10-2015, 16:14
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Hè bah Ik heb ook wel een week lang constant pijnstillers geslikt maar het werd wel beter te doen. Heb je spul meegekregen om te spoelen of niet?
Oud 14-10-2015, 16:15
Verwijderd
Sterkte jazz!
Oud 14-10-2015, 16:15
Verwijderd
Citaat:
Eerste keer zaten de hechtingen te strak ofzoiets. Maar het geeft nu al sinds zondag een kloppende pijn, ook richting m'n oor. Vieze smaak in m'n mond. En mijn tandvlees zit gewoon niet goed, waardoor het tussen m'n kiezen komt als ik eet. Ik weet het ook niet zo goed. Het doet iig fucking pijn. Slik de hele dag/nacht pijnstillers maar het helpt helemaal niks.
Stukjes achtergebleven. Ff hechtings los en peuren (voel je niets van), dan fotoootje en kloar.
Oud 14-10-2015, 16:16
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Waarom krijg ik constant deze melding wanneer ik forum?

[afbeelding]
Oud 14-10-2015, 16:20
Miss.Jazz.
Miss.Jazz. is offline
Citaat:
Hè bah Ik heb ook wel een week lang constant pijnstillers geslikt maar het werd wel beter te doen. Heb je spul meegekregen om te spoelen of niet?
Nee daar heb ik drie keer om gevraagd maar dat was niet nodig.

Citaat:
Stukjes achtergebleven. Ff hechtings los en peuren (voel je niets van), dan fotoootje en kloar.
Hechtingen zijn er al uit. Oja dat heb ik al eens gehad. Meh ben er nu vooral gewoon klaar mee met die zeurende pijn.
Oud 14-10-2015, 16:21
Carn
Carn is offline
^_^

Oud 14-10-2015, 16:30
Megatron
Megatron is offline

Regels voor berichten