Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|
Wat doen jullie bij een begrafenis als er zo een dingetje met water is om een kruisje te maken?
Ik heb het net gedaan omdat het voor mij toch niks betekent en voor de overledene en familie wel. Als beide mogen doe ik meestal gewoon hand op kist of hoofd buigen.
|
Ik ben eigenlijk alleen protestants kerkelijke en kerkloze begrafenissen gewend.
Bij de christelijke begrafenis is er een rouwdienst van een uur/anderhalf uur door een dominee. Het lijkt eigenlijk in alles op een gewone protestantse kerkdienst, alleen dan in het teken van de overledene (en bij de 'zware' kerken is er praktisch geen verschil). Vanuit huis (veel mensen laten hun dierbaren thuis opgebaard staan, ik weet niet hoe dat in België is?) of uitvaartcentrum gaat de rouwstoet dan naar de kerk. Na de kerk gaat de rouwstoet naar de begraafplaats, waar vaak nog een kort woord wordt gesproken door familie. Dan wordt er begraven en aan het graf spreekt vaak de predikant en/of familie nog eens. Daarna is er meestal nog gelegenheid voor het condoleren van de familie. Bij kerkloze begrafenissen wordt er meestal een bijeenkomst gehouden in het rouwcentrum en/of aula op de begraafplaats. Daar spreken dan familie/andere nabestaanden en vanuit het rouwcentrum/aula gaat de rouwstoet naar de begraafplaats. Meestal worden er aan het graf ook nog wat woorden gesproken. Bij kerkloze begrafenissen worden meestal bloemenkransen bijgelegd en bloemen in het open graf gegooid. Bij kerkelijke (protestantse) niet, want die vinden dat niet gepast. Een dag/twee dagen voor de begrafenis is er meestal gelegenheid tot condoleren (zowel protestants christelijk als niet kerkelijk). Dit is meestal thuis of in een uitvaartcentrum, dat ligt aan waar de overledene is opgebaard. Daar worden nabestaanden gecondoleerd en kan men afscheid nemen bij de (meestal open) kist van de overledene. Bij begrafenissen is en blijft de kist doorgaans dicht.
|
Dus dat is het wel globaal zo'n beetje
![]() ![]()
|
Ik doe nooit mee aan rituelen als ik in de (vrijwel altijd katholieke) kerk ben. Of dat nou een begrafenis/doopdienst of wat dan is. Ik geloof niet/ben niet gedoopt/dus behoor dat volgens de katholieke kerk ook helemaal niet te doen.
|
Ik doe ook altijd gewoon waar ik mezelf prettig bij voel. Als ik geen zin heb om naar een overleden persoon te gaan kijken, doe ik dat ook niet. En als bloemen meebrengen geen probleem is, dan doe ik dat, want ik vind dat een mooi gebaar.
||
Citaat:
|
Toen mijn oudtante overleed zijn we 's avonds met de hele naaste familie uit eten geweest en toen was het ook gewoon leuk om iedereen weer eens te zien.
|
Je kan toch doen wat je wil qua eten achteraf? Bij mijn opa en oma hadden we koffie met cake maar ook broodjes omdat er veel familie van ver kwam. Bij mijn tante konden we mee soep eten bij hen thuis maar was dat niet in de kerk. Bij de ex van een collega dronken ze achteraf Bacardi-cola.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Hè bah
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|