Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-10-2015, 13:03
Verwijderd
Citaat:
Sorry, ik dacht dat jij het vijandig bedoelde.. Woops.
Hij is mij niet.
Advertentie
df
df is offline
Citaat:
Ik ken meerdere mensen die aan een vijfvoud daarvan zitten
Dan moet je wel echt je best doen 7 jaar maximaal lenen + collegegeldkrediet en het dan niet afmaken?

Zelfs dan kom je maar net aan 100K
Verwijderd
Citaat:
Ohh dat valt wel mee, dan betaal je (even snel gerekend) iets van 150 per maand als de rente niet al te gek gaat doen?
Ja, dat klopt! zelfs 125,19 geloof ik, dus dat valt goed mee. Kan ik nog 75 euro sparen
sebastiaan133
sebastiaan133 is offline
Citaat:
Dat is een domme reden.
Wat ik bedoel dat als je regel laat verdwijnen, dat gevaarlijke situaties gaat veroorzaken omdat je ze niet verwacht vanaf daar.
Oud 22-10-2015, 13:04
sebastiaan133
sebastiaan133 is offline
Citaat:
Hij is mij niet.
True
Verwijderd
Citaat:
Dan moet je wel echt je best doen 7 jaar maximaal lenen + collegegeldkrediet en het dan niet afmaken?

Zelfs dan kom je maar net aan 100K
Hallo eerst MBO
Verwijderd
dat is trouwens echt wel serieus, 5 x mijn schuld Mijn schuld van nu is ongeveer een aanbetaling van een klein appartement, toch?
Oud 22-10-2015, 13:05
Verwijderd
Citaat:
Wat ik bedoel dat als je regel laat verdwijnen, dat gevaarlijke situaties gaat veroorzaken omdat je ze niet verwacht vanaf daar.
Dan moet je er voor zorgen dat mensen die situaties wel gaan verwachten. In België bestond er tot 1 januari 2014(2013?) geen voorrangsregel voor voor verkeer van rechts. Volgens die redenatie kan je nooit veranderingen doorvoeren omdat de nieuwe situatie nou eenmaal anders is dan de oude.
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik weet (bijna) zeker dat je niet je recht op studentenov verliest bij een bepaald vermogen, net als een basisbeurs, die kreeg je gewoon altijd.
Als je te veel vermogen hebt rekent de overheid daar rendement van 4% over, en dat rendement telt men op bij je inkomen. Als je inkomen boven de 13.000 (dit is afgerond, in werkelijkheid is het een paar honderd meer) uitkomt verlies je recht op stufi en OV. Het nieuwe stelsel heeft geen inkomensdrempel.

DUO en de belastingdienst konden me overigens niet vertellen of het huis wat ik erfde ook meetelde in vermogen, dus niemand weet of ik nog recht heb op OV of dat ik mijn stufi en OV 2015 moet terugbetalen. Terugbetalen is wel de goedkoopste vorm van een OV-abonnement, dus voorlopig wacht ik wel gewoon af
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
dat is trouwens echt wel serieus, 5 x mijn schuld Mijn schuld van nu is ongeveer een aanbetaling van een klein appartement, toch?
of een huis in wallonie
Oud 22-10-2015, 13:06
df
df is offline
Citaat:
Ja, dat klopt! zelfs 125,19 geloof ik, dus dat valt goed mee. Kan ik nog 75 euro sparen
Lekker sparen zolang de rente laag is en als ie omhoog schiet versneld/in één klap aflossen
Verwijderd
Citaat:
of een huis in wallonie
HAHAHAHaaaa <3
sebastiaan133
sebastiaan133 is offline
Citaat:
Als je te veel vermogen hebt rekent de overheid daar rendement van 4% over, en dat rendement telt men op bij je inkomen. Als je inkomen boven de 13.000 (dit is afgerond, in werkelijkheid is het een paar honderd meer) uitkomt verlies je recht op stufi en OV. Het nieuwe stelsel heeft geen inkomensdrempel.

DUO en de belastingdienst konden me overigens niet vertellen of het huis wat ik erfde ook meetelde in vermogen, dus niemand weet of ik nog recht heb op OV of dat ik mijn stufi en OV 2015 moet terugbetalen. Terugbetalen is wel de goedkoopste vorm van een OV-abonnement, dus voorlopig wacht ik wel gewoon af
Eigenlijk belachelijk dat de 2 organisaties die dat spul organiseren het antwoord op die vraag niet eens weten.
Oud 22-10-2015, 13:07
Verwijderd
Citaat:

Nee, je verliest dat recht niet, je moet het alleen terugbetalen. Dat betekent niet dat je niet goedkoop kan reizen, er volgen trouwens ook nooit boetes en het wordt altijd pas achteraf berekend. Wat je zegt is dus gewoon niet waar.
Oud 22-10-2015, 13:07
Verwijderd
Citaat:
Lekker sparen zolang de rente laag is en als ie omhoog schiet versneld/in één klap aflossen
Dat kan toch ook altijd? Of niet? Kan ik zeggen van, goh, volgendjaar is de rente kut, maar ik los gewoon even tienduizend in één keer af?
Oud 22-10-2015, 13:08
df
df is offline
Citaat:
Dat kan toch ook altijd? Of niet? Kan ik zeggen van, goh, volgendjaar is de rente kut, maar ik los gewoon even tienduizend in één keer af?
Moet je wel een boete betalen geloof ik maar dat kan wel altijd
Oud 22-10-2015, 13:08
Verwijderd
Je huis telt alleen maar mee voor het vermogen als het een tweede woning is. Of derde. Of vierde. Et cetera.
Oud 22-10-2015, 13:09
Verwijderd
Ik vraag me echt serieus af wie je in godsnaam bij de Belastingtelefoon gesproken hebt. Bij de bank, bij de belastingdienst (iedere willekeurige inspecteur), iedere boekhouder, iedere accountant moet dit zo op kunnen dreunen.
Oud 22-10-2015, 13:09
Verwijderd
Citaat:
Oh, is dat hoog? En als je dan ineens alles wil aflossen, betaal je dan ook nog een boete?
Oud 22-10-2015, 13:10
sebastiaan133
sebastiaan133 is offline
Citaat:
Ik vraag me echt serieus af wie je in godsnaam bij de Belastingtelefoon gesproken hebt. Bij de bank, bij de belastingdienst (iedere willekeurige inspecteur), iedere boekhouder, iedere accountant moet dit zo op kunnen dreunen.
Waarom ga jij er niet zitten?
df
df is offline
ik heet geen duo.nl Mieke geen idee
Verwijderd
Citaat:
Waarom ga jij er niet zitten?
Omdat ik denk ik ga piepen als ik nog dieper in het ambtenarenapparaat kom te zitten.
Oud 22-10-2015, 13:11
Verwijderd
Citaat:
ik heet geen duo.nl Mieke geen idee
oh snorrie haha
sebastiaan133
sebastiaan133 is offline
Citaat:
Omdat ik denk ik ga piepen als ik nog dieper in het ambtenarenapparaat kom te zitten.
Oh
Verwijderd
Citaat:
Fout, versneld terugbetalen van een studieschuld bij DUO is niet mogelijk.
Oud 22-10-2015, 13:12
Axel11
Axel11 is offline
@Eline: 0,6% van de WOZ-waarde van je eerste woning moet je bij je inkomen (box 1) optellen.
Verwijderd
Citaat:
Fout, versneld terugbetalen van een studieschuld bij DUO is niet mogelijk.
Fout, kutdeadlock:
https://apps.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE?New,Kb=Kennisbank,Company={DBD42CAE-B941-4CF4-960D-5F5C917B6281},Case=obj(8283),Question4332=obj(4332):obj(4343)
sebastiaan133
sebastiaan133 is offline
deadlock, de alwetende
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
deadlock;33877987 HB schreef:
Nee, je verliest dat recht niet, je moet het alleen terugbetalen. Dat betekent niet dat je niet goedkoop kan reizen, er volgen trouwens ook nooit boetes en het wordt altijd pas achteraf berekend. Wat je zegt is dus gewoon niet waar.
Je hebt er geen recht meer op, dus moet je het terugbetalen, ja toch?
Nouja, het zal. Kennis van me zei dat ik het moest stopzetten, maar zolang ik niet door DUO op de vingers getikt wordt wacht ik wel gewoon af. Mogelijk heb ik nog wel recht op stufi en OV, mogelijk moet ik terugbetalen.
Zorgtoeslag heb ik maar wel gewoon stop gezet, dat was tenminste duidelijk
Verwijderd
Het kan wel maar niet automatisch, je kan kosteloos extra overboekingen doen.
Oud 22-10-2015, 13:13
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
@Eline: 0,6% van de WOZ-waarde van je eerste woning moet je bij je inkomen (box 1) optellen.
Dank je wel

Waarom weet jij dat wel en kan DUO met dat soort shit niet vertellen? Die sturen me weer naar de belastingdienst en die weer terug naar DUO
Oud 22-10-2015, 13:13
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Oh, is dat hoog? En als je dan ineens alles wil aflossen, betaal je dan ook nog een boete?
Ja, dat kan. Nee, geen boete. Staat allemaal op de website van DUO
Oud 22-10-2015, 13:14
Verwijderd
Citaat:
Je hebt er geen recht meer op, dus moet je het terugbetalen, ja toch?
Ja maar toch nee. Als je er geen recht op zou hebben zou je niet in aanmerking komen voor het studentenreisproduct, nu moet je hem terugbetalen. Dat scheelt je echt honderden euro's per maand in gunstige gevallen.

Citaat:
Nouja, het zal. Kennis van me zei dat ik het moest stopzetten, maar zolang ik niet door DUO op de vingers getikt wordt wacht ik wel gewoon af. Mogelijk heb ik nog wel recht op stufi en OV, mogelijk moet ik terugbetalen.
Niet stopzetten, DUO vraagt zelf de gegevens op bij de belastingdienst dus als jij netjes je aangifte doet komt er vanzelf wel een moment dat er een rekening op de mat valt.
Oud 22-10-2015, 13:15
Verwijderd
Krispijn, de oude regels zijn waarschijnlijk het interessantst denk ik? Jij weet zoveel echt hoe kan dat
Oud 22-10-2015, 13:15
df
df is offline
Citaat:
Het kan wel maar niet automatisch, je kan kosteloos extra overboekingen doen.
Oh ok chill.
Oud 22-10-2015, 13:16
Verwijderd
Citaat:
Ja maar toch nee. Als je er geen recht op zou hebben zou je niet in aanmerking komen voor het studentenreisproduct, nu moet je hem terugbetalen. Dat scheelt je echt honderden euro's per maand in gunstige gevallen.

Niet stopzetten, DUO vraagt zelf de gegevens op bij de belastingdienst dus als jij netjes je aangifte doet komt er vanzelf wel een moment dat er een rekening op de mat valt.
DUO doet dat niet met de oude regeling toch? Of wel? Ze kunnen niets van mijn belastingaangifte halen want ik verdien in het buitenland
Oud 22-10-2015, 13:17
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Heb je ook zoveel geld geërfd? Woning doet er weinig toe voor de zorgtoeslag namelijk
Oud 22-10-2015, 13:18
Verwijderd
Citaat:
DUO doet dat niet met de oude regeling toch? Of wel? Ze kunnen niets van mijn belastingaangifte halen want ik verdien in het buitenland
Hier wordt het verhaal dus wel heel erg complex want dan gaan er internationale belastingverdragen enzo meespelen.
Oud 22-10-2015, 13:19
Verwijderd
En dat is vooral met de nieuwe regeling denk ik.. ?
Oud 22-10-2015, 13:20
sebastiaan133
sebastiaan133 is offline
Citaat:
Hier wordt het verhaal dus wel heel erg complex want dan gaan er internationale belastingverdragen enzo meespelen.
Dat dacht ik al
Oud 22-10-2015, 13:22
Verwijderd
Citaat:
En dat is vooral met de nieuwe regeling denk ik.. ?
Nee, juist alleen met de oude, omdat daar een bijverdiengrens is. Maar het zou mij verbazen als DUO niet gewoon een bewijs van inkomen vraagt. Ik denk dat er prima onderuit zou kunnen komen als je je tien jaar niet meer in Nederland vertoont of op Schiphol door de douane moet maar verder...
Oud 22-10-2015, 13:24
Verwijderd
hm. Houdt DUO dan ook rekening met de belasting van hier? Ik verdien bruto best veel maar houd netto een pak minder over dan wat ik in Nederland zou overhouden.. dus jij zou de nieuwe regeling aanraden?
Oud 22-10-2015, 13:24
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:

Precies
Citaat:
Heb je ook zoveel geld geërfd? Woning doet er weinig toe voor de zorgtoeslag namelijk
Er was een hoop geld, maar toen moest mijn vader nog zijn deel (verreking via de huwelijkse voorwaarden) en we wisten (weten) nog niet hoeveel belasting er af ging. Misschien had ik bij nader inzien daar ook nog net wel recht op gehad. Kan je dat ook met terugwerkende kracht nog krijgen?
Inmiddels is het huis verkocht en een kleiner huis gekocht, dus ga ik wel weer over de grens heen. Maar ze kijken alleen naar vermogen op 1 januari natuurlijk.
Oud 22-10-2015, 13:28
Verwijderd
Citaat:
hm. Houdt DUO dan ook rekening met de belasting van hier? Ik verdien bruto best veel maar houd netto een pak minder over dan wat ik in Nederland zou overhouden.. dus jij zou de nieuwe regeling aanraden?
Je kan niet kiezen. Jij valt gewoon onder de oude regeling.

Ik weet alleen dat de belastingdruk hoger is dan in Nederland, niet precies op welke vlakken. Hoeveel procent moet er naar de belastingdienst? Bij mij is het ongeveer 33% (inclusief sociale premies e.d.) op een bruto salaris van ruim 3000,- per maand.
Oud 22-10-2015, 13:29
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Krispijn, de oude regels zijn waarschijnlijk het interessantst denk ik? Jij weet zoveel echt hoe kan dat
Denk het wel. Je kunt binnen de oude regels altijd nog kijken of je in aanmerking komt voor een lager aflossingsbedrag per maand: http://duo.nl/particulieren/deurmat/...edrag-2016.asp

Met de rentestand en kwijtschelding na "slechts" 15 jaar in de oude regels, zou ik het maandbedrag zo laag mogelijk houden.
Oud 22-10-2015, 13:29
df
df is offline
Als ze na 1 september 2012 is afgestudeerd kan ze wel kiezen toch?

Ik kan bv volgens mij ook kiezen straks ondat mijn bachelor onder het stufi systeem valt en master onder het leenstelsel
Oud 22-10-2015, 13:36
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Misschien had ik bij nader inzien daar ook nog net wel recht op gehad. Kan je dat ook met terugwerkende kracht nog krijgen?
Je kunt maar (opnieuw) aanvragen tot 1 september van het erop volgende jaar.
Oud 22-10-2015, 13:40
Verwijderd
Citaat:
Je kan niet kiezen. Jij valt gewoon onder de oude regeling.

Ik weet alleen dat de belastingdruk hoger is dan in Nederland, niet precies op welke vlakken. Hoeveel procent moet er naar de belastingdienst? Bij mij is het ongeveer 33% (inclusief sociale premies e.d.) op een bruto salaris van ruim 3000,- per maand.
Mijn salaris bruto is 1800. In België houd ik 1365 over, in Nederland 1574,92.. ;p
Oud 22-10-2015, 13:41
Verwijderd
Maar daarentegen zijn de zorgverzekeringen hier wel veel lager.
Oud 22-10-2015, 13:41
Axel11
Axel11 is offline
Je mag eenmalig kiezen als je begint met aflossen op of na 1 januari 2012. Als de aflosfase al begonnen is, mag je niet meer kiezen.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten