Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2016, 15:27
Verwijderd
Je uitleg klinkt logisch, maar met alleen "ik wil gen bouillonblokjes meer gebruiken" maak je een beetje een rare indruk
Jos kookt nog vaak uit pakjes, en ik zou willen dattie dat minder deed. Ik wil daar eigenlijk helemaal mee stoppen.

Mijn familie is weer weg. Het is echt heel gezellig geweest en mijn vader was super verrast, maar na twee dagen is het ook wel weer zat.
Advertentie
Oud 03-01-2016, 15:37
Megatron
Megatron is offline

Met deze (overigens wel dure) zakjes voorhanden ga ik toch echt niet zelf klootviolen als het aankomt op pindasaus. Eigenlijk het enige zakje dat ik wel 'ns gebruik in de keuken.
Oud 03-01-2016, 15:41
Hazel
Hazel is offline
Wat voor pakjes gebruiken jullie allemaal het vaakst, als je pakjes gebruikt?

Miekje, ik denk dat een touwtje inderdaad beter en goedkoper werkt. Sinds laatst bij mij zo'n siliconen spatel gewoon smolt in de pan gebruik ik liever iets anders.
Oud 03-01-2016, 15:45
Verwijderd
Little Phoebe negeert mijn gemene comments op Gerapporteerde Posts weer eens
Oud 03-01-2016, 15:49
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Wat voor pakjes gebruiken jullie allemaal het vaakst, als je pakjes gebruikt?
De roomsaus bij dit gerecht, puur omdat ik nog steeds te lui ben geweest om uit te zoeken hoe ik dat zelf maak

En mix voor macaroni, want ik wil dat de macaroni precies hetzelfde smaakt als thuis

Binnenkort ga ik mijn kruidenkastje ook maar eens zodanig aanvullen dat ik zelf nasi-kruiden kan maken, want de laatste keer dat ik dat deed smaakte het beter dan de kruiden uit een pakje.
Oud 03-01-2016, 16:21
Quis.
Quis. is offline
Citaat:
Kom maar op met jullie goede voornemens!
Ik ga mijn moeder een brief schrijven om te kijken of ik daarmee een de communicatie over een bepaald onderwerp kan openbreken. Verder geen voornemens, ik wens veel van dit jaar maar dat ligt grotendeels niet in mijn macht.
Oud 03-01-2016, 16:47
Abby.
Abby. is offline
Citaat:
Wat is er -waardig aan beter willen leren koken?

y
Er is niks mis mee hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik vond het een schattig goed voornemen.
Oud 03-01-2016, 16:56
ecnelis
ecnelis is offline
Koken met pakjes
Oud 03-01-2016, 16:58
ecnelis
ecnelis is offline
Citaat:
[afbeelding]

Met deze (overigens wel dure) zakjes voorhanden ga ik toch echt niet zelf klootviolen als het aankomt op pindasaus. Eigenlijk het enige zakje dat ik wel 'ns gebruik in de keuken.
Hoezo klootviolen? Je mikt een paar lepels pindakaas, sambal en ketjap bij elkaar in een pannetje dat op het vuur staat en je bent klaar?
Oud 03-01-2016, 17:32
Schrödinger
Schrödinger is offline
Pakjes en zakjes zijn underrated. Minder moeite doen. Ik denk ook dat het vrij lastig is om met verse ingrediënten een even gevarieerde maaltijd te maken dan met behulp van mixzakjes groenten uit het vriesvak.
Oud 03-01-2016, 17:37
Miekje*
Miekje* is offline
Eline, ik ga jou eens leren roomsaus maken. Minstens zo makkelijk als uit een pakje als je het eenmaal een keer hebt gedaan
Oud 03-01-2016, 17:38
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Er is niks mis mee hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik vond het een schattig goed voornemen.
Ik heb er stiekem nog veel meer, maar dat zijn dingen die al een tijdje niet lukken dus ik had een voornemen nodig die me niet een faalhaas doen voelen
Oud 03-01-2016, 17:38
Abby.
Abby. is offline
Ik maak bechamelsaus nog uit een pakje. En ik gebruik bouillonblokjes, maar vooral voor soep, en evt. voor ragout ofzo. Risotto moet ik eens leren maken en dan gebruik ik vast ook een bouillonblokje
Oud 03-01-2016, 17:41
Miekje*
Miekje* is offline
Risotto is heel makkelijk, Abs. En zeer aan te raden, want duisentlekker. Gewoon dingen in een pan flikkeren en blijven roeren. Kaas en een klontje boter erdoor en nomnomnom. Ik kan je van harte rode wijnrisotto met paddestoelen aanbevelen.
Oud 03-01-2016, 17:43
Miekje*
Miekje* is offline
Mijn ervaring is wel dat je minder zout moet leren eten wanneer je stopt met pakjes koken.

En ik kreeg van een vriendin en keer de tip om kookvocht van groente te bewaren en te gebruiken als basis voor bouillon. Werkt als een tiet
Oud 03-01-2016, 17:49
Verwijderd
Jos gebruikt vaak van die Honig maaltijdpoakketten. En mix met nasikruiden. Nu ik er over nadenk, kook ik eigenlijk nauwelijks uit pakjes. Ik gebruik wel nog vaak curry's enzo, telt dat ook als pakje? Ik eet soms wel nog kantenklaarmaaltijden, als we niks meer in de vriezer hebben liggen en ik laatr moet werken. Maar ik ben ook al best goed bezig met daarop letten, ik prop met enige regelmaat de vriezer vol met restjes.
Oud 03-01-2016, 17:54
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Eline, ik ga jou eens leren roomsaus maken. Minstens zo makkelijk als uit een pakje als je het eenmaal een keer hebt gedaan
Oud 03-01-2016, 17:56
Abby.
Abby. is offline
Citaat:
Risotto is heel makkelijk, Abs. En zeer aan te raden, want duisentlekker. Gewoon dingen in een pan flikkeren en blijven roeren. Kaas en een klontje boter erdoor en nomnomnom. Ik kan je van harte rode wijnrisotto met paddestoelen aanbevelen.
Oh, I know, ik heb het alleen nog nooit geprobeerd. Maar al vaak genoeg iemand zien maken en het zag er inderdaad niet heel lastig uit.
Oud 03-01-2016, 17:56
Abby.
Abby. is offline
Citaat:
Jos gebruikt vaak van die Honig maaltijdpoakketten. En mix met nasikruiden. Nu ik er over nadenk, kook ik eigenlijk nauwelijks uit pakjes. Ik gebruik wel nog vaak curry's enzo, telt dat ook als pakje? Ik eet soms wel nog kantenklaarmaaltijden, als we niks meer in de vriezer hebben liggen en ik laatr moet werken. Maar ik ben ook al best goed bezig met daarop letten, ik prop met enige regelmaat de vriezer vol met restjes.
Ooooh ja, ik gebruik ook wel soms currypasta.
Oud 03-01-2016, 18:05
Miekje*
Miekje* is offline
Als ik curry maak, gebruik ik meestal currypoeder van de Turk.
Oud 03-01-2016, 18:05
Abby.
Abby. is offline
Ik meestal gewoon curry- of kerriepoeder en Griekse yoghurt
Oud 03-01-2016, 18:10
Miekje*
Miekje* is offline
Ik gebruik er altijd kokosmelk bij, maar yoghurt lijkt me ook wel lekker
Oud 03-01-2016, 18:15
Elin3
Elin3 is offline
Ik heb wel vaak als ik alles vers gebruik, dat ik dan allemaal onmogelijke restjes overhoudt waar ik niet zo snel een ander gerecht mee kan bedenken. Ik heb bij nog crème fraîche staan in de koelkast, want dat gebruik ik alleen in de preitaart, en mascarpone omdat mijn vriend hier tiramisu gemaakt heeft
Oud 03-01-2016, 18:29
Abby.
Abby. is offline
Citaat:
Ik heb wel vaak als ik alles vers gebruik, dat ik dan allemaal onmogelijke restjes overhoudt waar ik niet zo snel een ander gerecht mee kan bedenken. Ik heb bij nog crème fraîche staan in de koelkast, want dat gebruik ik alleen in de preitaart, en mascarpone omdat mijn vriend hier tiramisu gemaakt heeft
Oh, ik kan echt genoeg dingen bedenken met crème fraiche.
Oud 03-01-2016, 18:31
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Citaat:
Jos kookt nog vaak uit pakjes, en ik zou willen dattie dat minder deed. Ik wil daar eigenlijk helemaal mee stoppen.
Wat is daar erg aan?
Oud 03-01-2016, 18:31
Verwijderd
Gewoon aflevering van South Park kijken.
Oud 03-01-2016, 18:41
Abby.
Abby. is offline
Citaat:
Hoezo klootviolen? Je mikt een paar lepels pindakaas, sambal en ketjap bij elkaar in een pannetje dat op het vuur staat en je bent klaar?
Dat komt toch ook allemaal uit potjes?
Oud 03-01-2016, 18:43
Verwijderd
Ik kook nooit met pakjes/zakjes/blokjes...
Oud 03-01-2016, 18:55
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Genoeg mee te verzinnen! Crème fraîche is ook heerlijk door je omelet. Of met fruit. Door een smoothie kan ook prima. Of door soep. Mascerpone is gewoon zachte kaas en kan heel goed door pasta of op brood. Kan ook prima door soep. Of zoek even een recept van mascarponecake of maak een klein kwarktaartje waarbij je de mascarpone gebruikt in plaats van kwark. Of maak er muffins mee. Zijn dat tips genoeg?
Oud 03-01-2016, 19:10
Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Nope, zo simpel is 't niet. Ter illustratie: probeer eens zo'n zakje te vinden bij de toko
Oud 03-01-2016, 19:10
Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Ooooh ja, ik gebruik ook wel soms currypasta.
Ik ook! Vergeten eerder. Die van Blue Elephant vind ik erg goed.
Oud 03-01-2016, 19:56
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mascarpone is ook gewoon lekker op brood met jam!

En risotto <3
Oud 03-01-2016, 20:19
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Oh, ik kan echt genoeg dingen bedenken met crème fraiche.
Citaat:
Genoeg mee te verzinnen! Crème fraîche is ook heerlijk door je omelet. Of met fruit. Door een smoothie kan ook prima. Of door soep. Mascerpone is gewoon zachte kaas en kan heel goed door pasta of op brood. Kan ook prima door soep. Of zoek even een recept van mascarponecake of maak een klein kwarktaartje waarbij je de mascarpone gebruikt in plaats van kwark. Of maak er muffins mee. Zijn dat tips genoeg?
Jullie zijn goed
Ik ben ook helemaal niet zo gewend om te koken met zuivel/ crème fraîch, dat soort dingen. Mijn moeder gebruikte daar altijd melk voor (want dat stond toch wel in de koelkast - en zich maar afvragen waarom haar preitaart zo waterig was ), maar dat moet ik net zo goed speciaal voor een recept kopen, dus dat schiet weinig op
Ik gebruik crème fraîche in preitaart en op wraps, verder echt nooit

Ik had altijd een hekel aan koken, dus ik deed het zo min mogelijk. Resultaat: ik heb nog een hoop te leren
Oud 03-01-2016, 20:39
Abby.
Abby. is offline
Ik ben ook heus geen keukenprinses, als in; ik kan best prima koken maar doe er liever niet al te lang over. Kookboeken van gewoonwateenstudentjesavondseet (al maakt zij stamppot dus met pakjespuree en dat gaat me wel echt te ver ) en chickslovefood zijn voor mij best een uitvinding. Veel inspiratie, en dan maak ik er gewoon altijd mijn eigen versie van.

Crème fraiche is hier trouwens iets dat bijna altijd wel in de koelkast staat want altijd handig
Oud 03-01-2016, 20:40
Abby.
Abby. is offline
Oh, en als je al preitaart kan maken, kan je vast ook wel andere quiches maken Simpelste dat er is.
Oud 03-01-2016, 20:52
Miekje*
Miekje* is offline
Koken wordt ook eigenlijk pas een beetje leuk als dingen een paar keer goed gelukt zijn. Of niet, omdat je er gewoon niet van houdt. Kwestie van uitproberen Soms heb ik er ook geen zin in, maar dat komt dan meestal omdat ik geen zin heb om alleen voor mijn eentje te koken. Dan is mijn huisgenoten voeren een oplossing of gewoon voor meerdere dagen koken.
Oud 03-01-2016, 21:54
Verwijderd
Ik vind koken heel erg leuk, maar kan niets zonder recept. Ik heb werkelijk geen flauw idee van wat ik zou moeten maken zonder recept buiten agv. Ik heb laatst voor het eerst een hartoge taart gemaakt zonder recept. Ik had m al een aantal keren gemaakt en dan durf ik het misschien wel aan. Maar dan bog vind ik dat moeilijk. Met recept maak ik alles, dan maakt het me niks uit - hoe ingewikkelder hoe leuker.
Oud 03-01-2016, 21:59
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik vind koken heel erg leuk, maar kan niets zonder recept. Ik heb werkelijk geen flauw idee van wat ik zou moeten maken zonder recept buiten agv.
Herkenbaar! Wel varieer ik dan nog met gebakken aardappels of pittige sperzieboontjes ofzo, maar dat is ook niet erg creatief
Favoriete alles-door-elkaar roerbak ding is wel altijd geïmproviseerd, omdat ik het recept bedacht voor 40 man en niet meer de hoeveelheden maak waar een hele fles chilisaus in een keer doorheen gaat. I.p.v. het recept op te schrijven heb ik nog ergens de boodschappen-bonnetjes als referentie
Oud 03-01-2016, 22:11
Miekje*
Miekje* is offline
Ik kook denk ik vier op de vijf keer zonder recept. Meestal maak ik gewoon 'iets' vind dingen die in de bons zijn. Ik heb wel een receptenboekje waar ik goede recepten in schrijf/plak.
Oud 03-01-2016, 22:28
Abby.
Abby. is offline
Pasta's en quiches, stamppotten, salades en soepen maak ik meestal zonder recept. En agv ook natuurlijk.
Maar soms is het wel fijn voor inspiratie, of voor iets ingewikkelders.
Oud 03-01-2016, 22:34
Verwijderd
Ik word wel makkelijker, een jaar geleden deed ik echt niks zonder recept. Nu snap ik al dat vrijwel alle groentesoepen (als in: soep gemaakt van groente x of y) hetzelfde basisprincipe hebben. Maar dat heeft drie kaar geduurd
Oud 03-01-2016, 22:35
Verwijderd
Een van de hele weinige dingen die ik zonder recept doe, is het standaard tajine gerecht.
Oud 03-01-2016, 22:43
Verwijderd
Maar tajine is ook wel een van de makkelijkste dingen. Vlees, groenten, kruiden en water erin mikken en zo lang mogelijk laten staan.
Oud 03-01-2016, 22:44
Abby.
Abby. is offline
Ik wil ook een tajine ja
Oud 03-01-2016, 22:48
Verwijderd
Doen! Zo fijn en het boek Vrijdag Couscousdag met allemaal Marokkaanse gerechten. Lekkerrrrrrr. Ik ga binnenkort konijn uit de tajine maken, ben benieuwd!
Oud 03-01-2016, 22:53
Verwijderd
Ik kijk American Horror Story. Ben pas bij seizoen 1. Constance
Oud 03-01-2016, 23:17
Verwijderd
Koken is vet makkelijk. Rijst in de pan, pastasaus bolognese in de pan en BAM, lekkere maaltijd.
Oud 03-01-2016, 23:19
Axel11
Axel11 is offline
Mijn partner kookt
Oud 03-01-2016, 23:26
Verwijderd
Die van.mij ook. Zijn nasi is de beste.
Oud 03-01-2016, 23:36
Verwijderd
Godver AHS is spannend maar ik moet naar bed
Advertentie
Topic gesloten