Advertentie | |
|
28-11-2018, 07:45 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
28-11-2018, 07:58 | ||
Verwijderd
|
Ethisch gezien natuurlijk sowieso wel ingewikkelde materie.
Citaat:
Tegelijkertijd: moet je dan maar meewerken met het deporteren van mensen? Rechtvaardigt dit alles? Nee, natuurlijk niet Het is ook niet zo dat het gehele bestuur van de NS vervangen was door stromannen van de Duitsers, buiten Goudriaan zat geloof ik vrijwel de volledige directie er nog en die werkten braaf mee. De NS speelden een zeer dubieuze rol in de Tweede Wereldoorlog. Lastig. Dat de NS dit nu doet, snap ik publicitair gezien wel, het is een veilige oplossing. Maar of het juridisch gezien nodig is, betwijfel ik, zoals Deadlock al zegt zijn de verantwoordelijken volgens mij destijds al gestraft. |
28-11-2018, 07:59 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
28-11-2018, 22:36 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
29-11-2018, 13:35 | ||
Citaat:
Oh dat betwijfel ik ook niet, de "top" zal vast meer geweten hebben dan de gemiddelde medewerker; dat is een beetje waar ik op doel.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
|
30-11-2018, 08:39 | |
Verwijderd
|
Maar de gemiddelde medewerker wordt toch ook niet aangesproken? Ik vind het niet zo relevant wat de gemiddelde medewerker er van vindt of wist. Bij dieselschandaal VAG worden toch ook niet de medewerkers aan de lopende band aangeklaagd of er op aangekeken? Of nu ja, natuurlijk zou het allemaal nog pijnlijker zijn als vrijwel alle NS-medewerkers heel goed wisten dat al die joden vergast zouden worden, maar de schuldvraag richting NS in dit verband ligt toch echt aan de top.
Ik zat woensdag een paar uur in de trein ( ) en aangezien ik dit wel een interessant onderwerp vond heb ik er wat over gegoogled, tussen mijn eerste bericht in deze topic en bericht waar jij op reageert is mijn eigen mening al bijgesteld aan de hand van wat ik gelezen heb (geloof dat zelfs tijdens typen eerste bericht mijn mening al bijdraaide) ik dacht eerst dat de top van de NS stromannen van de Duitsers waren, na de bezetting op die positie neergezet. Maar daar kwam ik - na het lezen van wat bronnen die wel vaker gekleurd zijn, dus lastig te bepalen in hoeverre je ze 100% als waar moet nemen - van terug. Wat redelijk consequent gesteld wordt is dat op Goudriaan na, de volledige directie al jaren voor uitbreken WWII actief en overtuigd lid van de NSB was. De Duitsers hebben helemaal geen stromannen hoeven neer te zetten. Goudriaan werd gewipt/vluchtte weg (hier verschillen de bronnen nogal) en alles wat de Nazi's wilden, gebeurde zonder vragen en met enthousiasme. Vanuit Engeland zijn al bij het begin van de transporten naar Westerbork inlichtingen richting NS directie gegaan dat dit dodentransporten betrof (ook hier durf ik mijn hand niet voor de bronnen in het vuur te steken, maar sommige bronnen beweren dit stellig).Wat ik tegen PM zei vind ik ook tekenend: de spoorlijn naar Westerbork lag er niet. Die is speciaal voor de transporten aangelegd. En afhankelijk van de bron die je leest, wordt er zelfs de indruk gewekt dat die spoorlijn op eigen initiatief van de NS is aangelegd - de Duitsers hebben er niet om hoeven vragen! En dat is waarom ik mijn beeld wel heb bijgesteld. Niet dat het iemand boeit waarom ik mijn beeld bijstel overigens, maar dat is waarom ik er zo op reageer Hoe meer ik er over lees, hoe "schuldiger" ik de (toenmalige top van de) NS vind. |
01-12-2018, 09:43 | |
Ja, maar als het gaat over schadevergoeding is juist dat "de jure" van belang toch? Ik zou verwachten, als de Duitsers de staat, en daarmee de staatsonderneming NS hadden overgenomen dat ze daarmee ook de verantwoordelijkheid overnemen. Dan kan de Duitse staat de schadevergoeding betalen. In dit geval was het een privaatrechtelijk bedrijf met eigen verantwoordelijkheid en die nemen ze nu door schadevergoeding te betalen aan Holocaust-slachtoffers.
Maar ik weet hier veel te weinig van en ben benieuwd wat er in jouw boek hierover staat. |
|
|