Oud 18-02-2019, 17:08
Protected22
Protected22 is offline
Geloven jullie in tekens in het leven? Zoals enkele dingen die steeds terug komen zoals namen, herinderingen enzovoorts?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-02-2019, 17:11
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Ik geloof niet in die vorm van tekens. Wel in thema's: als je bindingsangst hebt komt dit bijv. steeds terug in al je relaties. Of als je zelf heel erg met een onderwerp bezig bent, dat je dan ineens alles wat met dat onderwerp te maken heeft opvalt
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 17:17
Verwijderd
Nee en iedereen die dat wel doet is mentaal niet in orde. Net als gelovigen, basically.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 17:20
Verwijderd
Citaat:
Nee en iedereen die dat wel doet is mentaal niet in orde. Net als gelovigen, basically.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 17:38
Daniël24
Avatar van Daniël24
Daniël24 is offline
Citaat:
Nee en iedereen die dat wel doet is mentaal niet in orde. Net als gelovigen, basically.
Wat een onzin. Dat iemand ergens in gelooft wil niet meteen zeggen dat die persoon mentaal niet in orde is.
Trouwens....net alsof jij (die alleen maar in iets gelooft als het wetenschappelijk bewezen is) wel altijd gelijkt hebt, en dat dat gene wat jij gelooft (in jouw geval dus de wetenschap) de echte waarheid is. Want dat weet jij nog steeds niet zeker.
Er gebeuren nog heel veel zaken waar mensen tot op de dag van vandaag nog steeds geen antwoord op hebben gevonden. Ook wetenschappers niet.
Daaaag.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 17:42
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Wat een onzin. Dat iemand ergens in gelooft wil niet meteen zeggen dat die persoon mentaal niet in orde is.
Trouwens....net alsof jij (die alleen maar in iets gelooft als het wetenschappelijk bewezen is) wel altijd gelijkt hebt, en dat dat gene wat jij gelooft (in jouw geval dus de wetenschap) de echte waarheid is. Want dat weet jij nog steeds niet zeker.
Er gebeuren nog heel veel zaken waar mensen tot op de dag van vandaag nog steeds geen antwoord op hebben gevonden. Ook wetenschappers niet.
Daaaag.
De forumlegend is weer terug!

Wetenschappelijke onderzoeken zijn gebaseerd op feiten makker en niet met religieuze nonsens of wat dan ook.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 17:50
Daniël24
Avatar van Daniël24
Daniël24 is offline
Citaat:
De forumlegend is weer terug!

Wetenschappelijke onderzoeken zijn gebaseerd op feiten makker en niet met religieuze nonsens of wat dan ook.
Als ze zo goed hun feitjes op een rijtje hebben. Waarom hebben zelfs wetenschappers op sommige zaken dan nog steeds geen antwoord gevonden?
Daaaaag.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 17:50
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Wetenschap is idd een mooie kennisbron om je op te baseren. Alhoewel je kritisch moet blijven kijken en niet alles wat wetenschappelijk is voor zoete koek hoeft te slikken.

Offtopic: Daniel24: ik vind je 'daaaag' echt irritant. Ik merk dat ik je moeilijk/niet serieus kan nemen als je je post zo eindigt.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 17:51
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Als ze zo goed hun feitjes op een rijtje hebben. Waarom hebben zelfs wetenschappers op sommige zaken dan nog steeds geen antwoord gevonden?
Daaaaag.
Sjonge jonge, je bent nog steeds onbeschoft. Met je "Daaaag". Erg hinderlijk.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 17:51
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Wetenschap is idd een mooie kennisbron om je op te baseren. Alhoewel je kritisch moet blijven kijken en niet alles wat wetenschappelijk is voor zoete koek hoeft te slikken.
Inderdaad, even fact checken bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 17:54
Verwijderd
Citaat:
Wat een onzin. Dat iemand ergens in gelooft wil niet meteen zeggen dat die persoon mentaal niet in orde is.
Als ze geloven in zichzelf, prima. Als ze geloven dat de stand van de planeten en sterren op wat voor manier dan ook invloed zou hebben en daar ook lessen uithalen; Dan ben je mentaal gestoord. Het is sociaal geaccepteerd maar dat betekent niet dat het geaccepteerd zou moeten zijn.

Citaat:
Trouwens....net alsof jij (die alleen maar in iets gelooft als het wetenschappelijk bewezen is) wel altijd gelijkt hebt,
Ik geloof niet in iets als het wetenschappelijk bewezen is, hoe kom je daarbij? En ik heb nergens beweerd dat ik altijd gelijk heb, waarom zeg je dat?

Citaat:
en dat dat gene wat jij gelooft (in jouw geval dus de wetenschap)
Wetenschap is geen geloof, wetenschap is gebaseerd op observaties, voorspellingen, en zo'n beetje oneindige bevestiging van die observaties. Niets meer, niets minder. Het is juist het tegenovergestelde van een geloof. Ik hoef niets te geloven, ik weet en dat kan ik nameten.

Citaat:
de echte waarheid is.
Ook dit heb ik nooit beweerd. Ik weet niet of er een echte waarheid bestaat. Ik denk niet dat het heel veel zin heeft om erbij stil te staan omdat het niets verandert aan de bloedgang waarmee het universum aan ons voorbijgaat.

Citaat:
Er gebeuren nog heel veel zaken waar mensen tot op de dag van vandaag nog steeds geen antwoord op hebben gevonden. Ook wetenschappers niet.
Onzin. Je moet een gebrek aan kennis niet verwarren met geen antwoord.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 17:58
Verwijderd
Citaat:
Wetenschap is idd een mooie kennisbron om je op te baseren. Alhoewel je kritisch moet blijven kijken en niet alles wat wetenschappelijk is voor zoete koek hoeft te slikken.
Je laatste opmerking getuigt van weinig inzicht in hoe wetenschap daadwerkelijk werkt en toont alleen maar aan dat mensen blaadjes als De Kijk en Quest, maar ook hoe wetenschap in de media in het algemeen wordt gepresenteerd (koffiedrinkers leven jaren langer!) nog steeds als wetenschappelijk bestempelen en dat is natuurlijk in de verste verte niet waar.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 17:59
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Je laatste opmerking getuigt van weinig inzicht in hoe wetenschap daadwerkelijk werkt en toont alleen maar aan dat mensen blaadjes als De Kijk en Quest, maar ook hoe wetenschap in de media in het algemeen wordt gepresenteerd (koffiedrinkers leven jaren langer!) nog steeds als wetenschappelijk bestempelen en dat is natuurlijk in de verste verte niet waar.
Oh boi, dit soort titels worden ook op youtube gebruikt.
Ook wel clickbait.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 18:01
Daniël24
Avatar van Daniël24
Daniël24 is offline
Citaat:
Als ze geloven in zichzelf, prima. Als ze geloven dat de stand van de planeten en sterren op wat voor manier dan ook invloed zou hebben en daar ook lessen uithalen; Dan ben je mentaal gestoord. Het is sociaal geaccepteerd maar dat betekent niet dat het geaccepteerd zou moeten zijn.
Ik vind dat echt zo ongelofelijk beledigend. Dat je zegt dat zulke mensen mentaal gestoord zijn. Je kan dan beter zeggen dat jij van mening bent dat je zulke mensen raar vind.
In plaats van dat als de waarheid te gooien.

Echt....wat een respectloos mannetje ben jij toch ook.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 18:03
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Ik vind dat echt zo ongelofelijk beledigend. Dat je zegt dat zulke mensen mentaal gestoord zijn. Je kan dan beter zeggen dat jij van mening bent dat je zulke mensen raar vind.
In plaats van dat als de waarheid te gooien.

Echt....wat een respectloos mannetje ben jij toch ook.
Dus mensen die in een platte aarde geloven zijn niet mentaal gestoord?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 18:06
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Citaat:
Je laatste opmerking getuigt van weinig inzicht in hoe wetenschap daadwerkelijk werkt en toont alleen maar aan dat mensen blaadjes als De Kijk en Quest, maar ook hoe wetenschap in de media in het algemeen wordt gepresenteerd (koffiedrinkers leven jaren langer!) nog steeds als wetenschappelijk bestempelen en dat is natuurlijk in de verste verte niet waar.
Nou dat valt oprecht tegen. Als je kijkt naar welke analyses of methoden er in sommige onderzoeken gebruikt worden, mag je oprecht gaan twijfelen of je resultaat de werkelijkheid reflecteert. Ook is het zo dat bij onderzoeken met veel onafhankelijke variabelen dikwijls resultaten compleet veranderen wanneer er een bepaalde variabele uit het onderzoek verwijderd zou worden. Ik lees geen Quest of Psychologie magazine ofzo. Daar zullen ze ongetwijfeld ook in staan, maar ook in gerespecteerde psychologische magazines zijn zulke artikelen zeer zeker te vinden.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 18:06
Verwijderd
Citaat:
Ik vind dat echt zo ongelofelijk beledigend.


Citaat:
Dat je zegt dat zulke mensen mentaal gestoord zijn. Je kan dan beter zeggen dat jij van mening bent dat je zulke mensen raar vind.
Nee, dat kan ik niet beter zeggen.

Citaat:
In plaats van dat als de waarheid te gooien.
Het is de waarheid. Het is verdorie nog aangetoond ook

Citaat:
Echt....wat een respectloos mannetje ben jij toch ook.
Waarom zou ik respect voor overtuigingen van andere mensen moeten hebben? Je loopt hier zelf godverdomme achteruit je strot dat vleeseters moordenaars zijn (HEB GODVERDOMME EEN BEETJE RESPECT VOOR DE GEVOELENS VAN VLEESETERS JA!!) maar als het in je eigen straatje past dan moet er respect voor zijn. Wat ben jij toch een raar mannetje...
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 18:07
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Een ander pracht voorbeeld is trouwens het verhaal rondom Diederik Stapel. Die kerel heeft jarenlang wereldwijd in allerlei vakbladen gestaan. Ieder die dit als zoete koek slikte en onder de indruk was, kwam later (letterlijk) bedrogen uit.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-02-2019, 18:10
Verwijderd
Citaat:
Nou dat valt oprecht tegen. Als je kijkt naar welke analyses of methoden er in sommige onderzoeken gebruikt worden, mag je oprecht gaan twijfelen of je resultaat de werkelijkheid reflecteert. Ook is het zo dat bij onderzoeken met veel onafhankelijke variabelen dikwijls resultaten compleet veranderen wanneer er een bepaalde variabele uit het onderzoek verwijderd zou worden. Ik lees geen Quest of Psychologie magazine ofzo. Daar zullen ze ongetwijfeld ook in staan, maar ook in gerespecteerde psychologische magazines zijn zulke artikelen zeer zeker te vinden.
Okay, dat is fair, maar dat er soms methoden gebruikt worden die twijfelachtig zijn betekent niet dat de basisprincipes niet heel erg in orde zijn. Het is echt bizar dat het nog steeds wettelijk toegestaan is om een wetenschappelijk onderzoek "aan te schaffen". Krijg je als je intellectualisme af probeert te straffen, zoals die Daniel12.

Ik beschouw psychologie niet als wetenschap, drie vrienden van me die het studeerden zijn er allemaal heilig van overtuigd dat minstens 80% van alle onderzoeken gediederikstapeld zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 18:18
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Dus mensen die in een platte aarde geloven zijn niet mentaal gestoord?
Dat ligt er maar net aan welke criteria je precies wenst te hanteren om iemand als mentaal gestoord te beschouwen. Als mensen in een platte aarde geloven betekent dat hooguit dat ze zich niet realiseren dat de oude Grieken aan de hand van schaduwvorming al hadden vastgesteld dat de aarde een bolvorm moet hebben.

@deadlock: Wat maakt een wetenschap volgens jou wetenschappelijk? Gaat het daarbij louter om empirisch verifieerbare feiten zoals in de empirische natuurwetenschappen, of beschouw je bijvoorbeeld de wiskunde ook als een wetenschap?
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 18:22
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Dat ligt er maar net aan welke criteria je precies wenst te hanteren om iemand als mentaal gestoord te beschouwen. Als mensen in een platte aarde geloven betekent dat hooguit dat ze zich niet realiseren dat de oude Grieken aan de hand van schaduwvorming al hadden vastgesteld dat de aarde een bolvorm moet hebben.
Inderdaad. We hebben zelfs foto's van de aarde.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 18:24
Verwijderd
Citaat:
Dat ligt er maar net aan welke criteria je precies wenst te hanteren om iemand als mentaal gestoord te beschouwen. Als mensen in een platte aarde geloven betekent dat hooguit dat ze zich niet realiseren dat de oude Grieken aan de hand van schaduwvorming al hadden vastgesteld dat de aarde een bolvorm moet hebben.
In de huidige maatschappij is er geen enkel criterium dat je kan hanteren waarin mensen niet mentaal gestoord in dit geval. Simpel.

Er was ook ooit een tijd waarin we het doodnormaal vonden dat volwassen mensen het met 12 jarige jongens en meisjes deden, onder ieder geldend criterium wat we op dit moment maatschappelijk hebben afgesproken, is dat in Nederland echter iets wat gezien wordt als een zeer zware, geestelijke afwijking waarbij je langdurig moet worden opgesloten. En godzijdank daarvoor.

Laatst gewijzigd op 18-02-2019 om 18:30.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 18:29
Verwijderd
Citaat:
@deadlock: Wat maakt een wetenschap volgens jou wetenschappelijk? Gaat het daarbij louter om empirisch verifieerbare feiten zoals in de empirische natuurwetenschappen, of beschouw je bijvoorbeeld de wiskunde ook als een wetenschap?
Wetenschap is meer dan alleen verificatie van wat er al is, de mogelijkheden voor nieuw onderzoek, het ontwikkelen van nieuwe hypotheses en dergelijke zijn eindeloos!

Ik heb jullie discussies over wiskunde en de relatie tot wetenschap in 2003-2006 aandachtig gevolgd in diverse topics (één specifieke geloof ik?) maar ik heb er geen mening over want ik weet gewoon echt veel en veel te weinig van wiskunde en heb er ontzettend veel moeite mee. MAVO D niveau en dan leer je meer rekenen en een beetje trigonometrie en een klein beetje integreren/differentiëren, schiet niet op. Zomer 2017 sprak ik op de 4th in Park City, Utah, een Nederlandse wiskundige die in Zweden woont en werkt, iets over multidimensionale nogiets (staat ergens op onzin), en het is echt oneindig interessant maar de wiskundige basis snap ik geen kut van
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 18:35
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Wetenschap is meer dan alleen verificatie van wat er al is, de mogelijkheden voor nieuw onderzoek, het ontwikkelen van nieuwe hypotheses en dergelijke zijn eindeloos!

Ik heb jullie discussies over wiskunde en de relatie tot wetenschap in 2003-2006 aandachtig gevolgd in diverse topics (één specifieke geloof ik?) maar ik heb er geen mening over want ik weet gewoon echt veel en veel te weinig van wiskunde en heb er ontzettend veel moeite mee. MAVO D niveau en dan leer je meer rekenen en een beetje trigonometrie en een klein beetje integreren/differentiëren, schiet niet op. Zomer 2017 sprak ik op de 4th in Park City, Utah, een Nederlandse wiskundige die in Zweden woont en werkt, iets over multidimensionale nogiets (staat ergens op onzin), en het is echt oneindig interessant maar de wiskundige basis snap ik geen kut van
Wat ik ook denk is hoe je de *iets* moet berekenen van de vierde dimensie

bijv:

1m = lengte dus x10 en :10
1m² = oppervlakte dus x100 en :100
1m3 = inhoud x1000 en :1000
1m4 = iets dus x10.000 en :10.000

Ook lengte x breedte x hoogte x iets
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 18:41
Verwijderd
Citaat:
Wat ik ook denk is hoe je de *iets* moet berekenen van de vierde dimensie

bijv:

1m = lengte dus x10 en :10
1m² = oppervlakte dus x100 en :100
1m3 = inhoud x1000 en :1000
1m4 = iets dus x10.000 en :10.000

Ook lengte x breedte x hoogte x iets
Dit is multidimensionaal rekenen, dat is toch wat anders dan waar ik het over had
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-02-2019, 18:42
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Dit is multidimensionaal rekenen, dat is toch wat anders dan waar ik het over had
Oh lol
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 18:59
Verwijderd
Wat voor tekens hebben we het hier dan precies over?

Verder ben ik het uiteraard eens met deadlock en Tunahan Kuzu.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 19:07
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Citaat:
Okay, dat is fair, maar dat er soms methoden gebruikt worden die twijfelachtig zijn betekent niet dat de basisprincipes niet heel erg in orde zijn. Het is echt bizar dat het nog steeds wettelijk toegestaan is om een wetenschappelijk onderzoek "aan te schaffen". Krijg je als je intellectualisme af probeert te straffen, zoals die Daniel12.

Ik beschouw psychologie niet als wetenschap, drie vrienden van me die het studeerden zijn er allemaal heilig van overtuigd dat minstens 80% van alle onderzoeken gediederikstapeld zijn.
Daar kan ik me dan ook wel weer vinden. Ik denk dat het hele (financierings)systeem achter de wetenschap op dit moment aanzet tot fraude en slecht, slordig of frauduleus onderzoek. Zeker ook binnen de psychologie. Wat je daar ziet is dat eigenlijk voornamelijk extreme uitkomsten en significante resultaten verkopen. Daardoor is het enerzijds fraudegevoelig en zijn wetenschappers anderzijds vaak geneigd om dingen te onderzoeken die vrij voor de handliggend zijn. Ook is het moeilijk om financiering te vinden voor replicatiestudies. Ik kan me zeker voorstellen dat mensen psychologie niet als wetenschap zien. Ik denk dat de neurokant enigszins in de buurt komt, maar vind psychologie daarbuiten ook niet een strikte wetenschap.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 19:08
Verwijderd
Als het over tekens gaat als dat iemand "ineens" genezen is en dat komt door één of andere hogere macht enzo, dan wil ik graag weten waarom een ander dan niet "ineens" genezen is.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 19:08
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Citaat:
Wat voor tekens hebben we het hier dan precies over?
Lekkere vraag wel om terug te komen bij het onderwerp van de ts. Ts, wat denk je hier zelf eigenlijk over?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 19:26
Verwijderd
Citaat:
Daar kan ik me dan ook wel weer vinden. Ik denk dat het hele (financierings)systeem achter de wetenschap op dit moment aanzet tot fraude en slecht, slordig of frauduleus onderzoek. Zeker ook binnen de psychologie. Wat je daar ziet is dat eigenlijk voornamelijk extreme uitkomsten en significante resultaten verkopen. Daardoor is het enerzijds fraudegevoelig en zijn wetenschappers anderzijds vaak geneigd om dingen te onderzoeken die vrij voor de handliggend zijn. Ook is het moeilijk om financiering te vinden voor replicatiestudies. Ik kan me zeker voorstellen dat mensen psychologie niet als wetenschap zien. Ik denk dat de neurokant enigszins in de buurt komt, maar vind psychologie daarbuiten ook niet een strikte wetenschap.
Het probleem binnen psychologie is dat de ene mens de ander niet is. Daar waar het immuunsysteem van een gezond mens altijd hetzelfde reageert op dezelfde stoffen (in dezelfde omstandigheden), zijn dingen die psychische impact hebben zeer onvoorspelbaar. Met behulp van Big Data wordt het wel steeds voorspelbaarder, maar vooral op het vlak van de massa en minder op het individu.

Maarrrrrr, ook voor psychologie is er hoop. Er valt teveel te verdienen met daadwerkelijk onderzoek en de uitkomsten daarvan voor de Facebooks en Russen van deze wereld.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 20:30
Verwijderd
Citaat:
Dat ligt er maar net aan welke criteria je precies wenst te hanteren om iemand als mentaal gestoord te beschouwen. Als mensen in een platte aarde geloven betekent dat hooguit dat ze zich niet realiseren dat de oude Grieken aan de hand van schaduwvorming al hadden vastgesteld dat de aarde een bolvorm moet hebben.
Dit gaat veel verder dan dat. Wanneer je het over deze categorie (flat earthers, anti-vaxxers, religieuzen, Scientologen, tinfoils, etcetera) hebt, is sprake van een verstandelijke handicap. Het is geen kwestie van niet weten, het is een kwestie van niet wíllen weten.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 20:34
Verwijderd
Citaat:
Dit gaat veel verder dan dat. Wanneer je het over deze categorie (flat earthers, anti-vaxxers, religieuzen, Scientologen, tinfoils, etcetera) hebt, is sprake van een verstandelijke handicap. Het is geen kwestie van niet weten, het is een kwestie van niet wíllen weten.
En tegen beter weten in stelselmatig al het daadwerkelijk bewijs simpelweg ontkennen of zeggen dat het gefabriceerd is. Clinical insanity.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 22:42
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Dit gaat veel verder dan dat. Wanneer je het over deze categorie (flat earthers, anti-vaxxers, religieuzen, Scientologen, tinfoils, etcetera) hebt, is sprake van een verstandelijke handicap. Het is geen kwestie van niet weten, het is een kwestie van niet wíllen weten.
Hoe zie je dat dan als mensen op latere leeftijd tot geloof komen? Vanuit een niet-religieuze achtergrond.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 18-02-2019, 23:07
Verwijderd
Citaat:
Hoe zie je dat dan als mensen op latere leeftijd tot geloof komen? Vanuit een niet-religieuze achtergrond.
Euh, want alle ziektes en stoornissen die er zijn word je mee geboren en kan je niet op latere leeftijd krijgen?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 07:43
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Dit gaat veel verder dan dat. Wanneer je het over deze categorie (flat earthers, anti-vaxxers, religieuzen, Scientologen, tinfoils, etcetera) hebt, is sprake van een verstandelijke handicap. Het is geen kwestie van niet weten, het is een kwestie van niet wíllen weten.
Citaat:
Hoe zie je dat dan als mensen op latere leeftijd tot geloof komen? Vanuit een niet-religieuze achtergrond.
Citaat:
Euh, want alle ziektes en stoornissen die er zijn word je mee geboren en kan je niet op latere leeftijd krijgen?
Het ging mij vooral om het "niet willen weten". Een bewuste keuze dus. Maar als je het hebben van een religieuze overtuiging bestempelt als "verstandelijke handicap", hoe zie je dat dan? Want dat is geen keuze, dat is iets waar je mee geboren wordt of wat je op latere leeftijd overkomt. Daar heb je dus totaal geen keuze in.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-02-2019, 08:13
Verwijderd
Citaat:
Hoe zie je dat dan als mensen op latere leeftijd tot geloof komen? Vanuit een niet-religieuze achtergrond.
De mens is van nature gevoelig voor falen van het brein in dit opzicht; "neiging" en aanleg zit in iedereen, ook in mij. Verschillende aspecten in het leven kunnen zorgen dat zoiets plaatsvindt; daar is geen exact concreet antwoord op. Externe factoren gecombineerd met interne factoren, waarbij het sociale aspect sterk speelt. Het is een "ontwikkeling", ontstaat niet van de één op andere dag. Nogmaals; het is alom bekend hoe moeilijk het is om geestelijke problemen in kaart te brengen laat staan te behandelen.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 08:17
Verwijderd
Citaat:
Het ging mij vooral om het "niet willen weten". Een bewuste keuze dus. Maar als je het hebben van een religieuze overtuiging bestempelt als "verstandelijke handicap", hoe zie je dat dan? Want dat is geen keuze, dat is iets waar je mee geboren wordt of wat je op latere leeftijd overkomt. Daar heb je dus totaal geen keuze in.
Dat is het wel. Met liefde verwijs ik je naar de lezing die ik eerder aanreikte, van Andy Thomson, getiteld "Why we believe in gods". Daar worst duidelijk gemaakt hoe reeds bekende werkingen van het brein gefaciliteerd worden voor het in stand houden van de geestesziekte. Nogmaals: niets anders dan antivaxxers, flat earthers, Scientologen, complotdenkers, etcetera. Want dit is reeds uitgemolken in dat draadje, Eline. Wat jij ziet als kern van deze discussie, zie sowieso ik niet als kern, maar als gevolg. Nog een analogie voor je: pro Ana-meisjes. En wellicht moet ik er bij zeggen dat ik dit oprecht niet prettig vind om te zeggen, maar dat het weldegelijk vergelijkbaar is.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 10:32
Verwijderd
Aanvullend: het is nogal wat, dat bidden eah. Welke rationalisering gebruik jij hier voor, Eline?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 11:16
Verwijderd
Citaat:
Wat voor tekens hebben we het hier dan precies over?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 11:40
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Als we het nu over tekens hebben. Zullen we is dan gezellig Gravity Falls kijken?
Komt de illuminati ook voor ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 11:42
Verwijderd
Citaat:
Ik vind dat echt zo ongelofelijk beledigend.
Wie kan dat wat schelen? Het is nogal beledigend voor mij, als rationalist, dat bijvoorbeeld mijn wilsbeschikking onderhevig is aan mensen met waanbeelden.

Citaat:
Dat je zegt dat zulke mensen mentaal gestoord zijn.
L. Ron Hubbard was zeker niet gestoord; een pienter kereltje (matige schrijver, however). Dat maakt echter niet dat "we" zijn volgelingen als volwaardige rationele mensen kunnen beschouwen. Zie je de parallel?

Citaat:
Je kan dan beter zeggen dat jij van mening bent dat je zulke mensen raar vind. In plaats van dat als de waarheid te gooien.

Echt....wat een respectloos mannetje ben jij toch ook.
Hier vloeit uit voort dat "wij" ook per definitie respect moeten hebben voor -bijvoorbeeld- Scientology, anti-vaxxers, flat earthers, complotdenkers, klimaatontkenners. Jouw volstrekt misplaatste concept van "respect" moest maar 'ns klaar zijn.

// Overigens, nog een kanttekening, eigenlijk is het absurd dat er een term is voor de tegenpool van theisme, 'atheisme'. Dat impliceert een soort van waarde aan theisme waar geen grond voor is. We hebben het immers ook niet over 'akabouterisme' of 'apaashaasisme'.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 11:44
Verwijderd
@Straatmeid: Een overijverige FB hier verwijderde mijn post waar ik heel kleurrijk het woord "herinderingen" onderstreepte als hilariteit, uiteraard was dat niet bestand tegen de zuurgraad van de desbetreffende FB. Enfin; het wordt door de TS genoemd, wat voorbeelden.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 11:45
Verwijderd
Citaat:
Als we het nu over tekens hebben. Zullen we is dan gezellig Gravity Falls kijken?
Komt de illuminati ook voor ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Staat genoteerd op m'n to see-lijst!
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 11:48
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Aanvullend: het is nogal wat, dat bidden eah. Welke rationalisering gebruik jij hier voor, Eline?
Dit is niet hoe de meeste Christenen hier mee om zouden gaan hè? Dit is een heel extreem geval. "Her parents refused to take their daughter to a doctor, believing instead that God would cure her through prayer." Ik denk dat de meeste gelovigen/ religieuzen zonder daar ook maar een minuut over na te denken naar de dokter zouden gaan.

De Bijbel roept inderdaad op tot gebed, maar niet alleen tot gebed. Er is juist een actieve houding, de discipelen krijgen de opdracht om de wereld in te trekken, gelovigen krijgen de opdracht om voor de armen te zorgen, etc. De mentaliteit is dus heel actief, niet alleen bidden, maar ook aan de slag. Dus zeker niet passief in een hoekje blijven zitten en wachten op een wonder.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 11:49
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Staat genoteerd op m'n to see-lijst!
Ik zweer het is echt een zeer goede cartoonshow.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 11:59
Verwijderd
Citaat:
@Straatmeid: Een overijverige FB hier verwijderde mijn post waar ik heel kleurrijk het woord "herinderingen" onderstreepte als hilariteit, uiteraard was dat niet bestand tegen de zuurgraad van de desbetreffende FB. Enfin; het wordt door de TS genoemd, wat voorbeelden.
Ahaaaa! Tja, terugkomende namen en herinneringen, ik vind het nogal een beknopte opening van de topic.

Daarom vraag ik het nogmaals. Ik ben wel een beetje klaar met die never-ending discussie over religie met steevast dezelfde forumbaas.

Dus wederom; voorbeelden graag, want ik heb wel een vermoeden, maar wil niet op de zaken vooruit lopen.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 12:00
Verwijderd
Citaat:
Dit is niet hoe de meeste Christenen hier mee om zouden gaan hè?
Ondermijn je nou statements gemaakt in het geschrift dat je aanhangt?

Citaat:
Dit is een heel extreem geval. "Her parents refused to take their daughter to a doctor, believing instead that God would cure her through prayer." Ik denk dat de meeste gelovigen/ religieuzen zonder daar ook maar een minuut over na te denken naar de dokter zouden gaan.
Je hebt niet volledig gelezen. Dan help ik je wel:

Many people may be surprised to find that intercessory prayer (petitioning a higher power to heal someone else) has been tested. Several studies have been done to see if people who are prayed for recover any faster (or are cured of disease at a higher rate) than those who are not prayed for.

In 2006, researchers at six major medical centers, including Harvard and the Mayo Clinic, completed the largest study to date. The research ("Study of the Therapeutic Effects of intercessory Prayer 'STEP' in cardiac bypass patients," published in the American Heart Journal) was conducted over nearly a decade and led by Dr. Herbert Benson. It included almost 2,000 cardiac surgery patients who were randomly assigned to one of three groups. One group was prayed for after being told they may or may not be prayed for; the second group was not prayed for after being told the same thing; and the third was prayed for after being told they definitely would be prayed for.

The results: the group that was prayed for did no better than the group that wasn't prayed for. Prayer had no beneficial effect on recovery time, death rate, or other factors. (In fact, if anything, the results suggested that prayer may be harmful: The third group of patients actually fared slightly worse than the other two groups.)


Merk op dat de moneyshot zit in de laatste alinea: mensen die wísten dat voor hen gebeden werd, hadden juist negatieve effecten. Da's ook lullig als je dit eens goed laat doordringen, wat het betekent.

Citaat:
De Bijbel roept inderdaad op tot gebed, maar niet alleen tot gebed. Er is juist een actieve houding, de discipelen krijgen de opdracht om de wereld in te trekken, gelovigen krijgen de opdracht om voor de armen te zorgen, etc. De mentaliteit is dus heel actief, niet alleen bidden, maar ook aan de slag. Dus zeker niet passief in een hoekje blijven zitten en wachten op een wonder.
Is dat zo, ja? Nogmaals; ontken je nou dit soort strapatsen? --

Matthew 7:7 "Ask, and it will be given you; seek, and you will find; knock, and it will be opened to you. For every one who asks receives, and he who seeks finds, and to him who knocks it will be opened. Or what man of you, if his son asks him for bread, will give him a stone? Or if he asks for a fish, will give him a serpent? If you then, who are evil, know how to give good gifts to your children, how much more will your Father who is in heaven give good things to those who ask him!"

Matthew 17:20 "For truly, I say to you, if you have faith as a grain of mustard seed, you will say to this mountain, 'Move from here to there,' and it will move; and nothing will be impossible to you."

Matthew 21:21 "I tell you the truth, if you have faith and do not doubt, not only can you do what was done to the fig tree, but also you can say to this mountain, 'Go, throw yourself into the sea,' and it will be done. If you believe, you will receive whatever you ask for in prayer."

Mark 11:24: "Therefore I tell you, whatever you ask for in prayer, believe that you have received it, and it will be yours."

John 14:12-14: "Truly, truly, I say to you, he who believes in me will also do the works that I do; and greater works than these will he do, because I go to the Father. Whatever you ask in my name, I will do it, that the Father may be glorified in the Son; if you ask anything in my name, I will do it."

Matthew 18:19: "Again I say to you, if two of you agree on earth about anything they ask, it will be done for them by my Father in heaven. For where two or three are gathered in my name, there am I in the midst of them."

Enzovoorts. Dus; we hebben patienten in het ziekenhuis liggen, waar een groep vreemdelingen voor aan het bidden is. De patient wéét dat. Kan er verder ook weinig aan doen. Resultaat; het gaat minder voorspoedig dan het had kunnen gaan.

Probeer het nog eens.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 12:04
Verwijderd
Nog een klein aardigheidje mijnerzijds, Eline:

Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 12:05
Verwijderd
Overigens wil ik er nog even bij zeggen dat het discussiëren met Eline echt totaal nutteloos is. Geen gesprek mee te voeren. Ze wil praten via PM, dus ik stuur haar een vraag en ze antwoordt er helemaal niet op.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie De Graal-Manuscripten : Inleiding
Valianth
1 19-01-2005 15:16
De Kantine [gouweouwe]Wat staat er onder jouw ctrl+v? Episode II
Machiavelli
500 28-09-2004 21:34
Levensbeschouwing & Filosofie profeties die zogenaamd over jezus gaan maar ik stel er ?tekens bij.
Isa
67 01-08-2004 10:43
Verhalen & Gedichten Kies een boek voor de nieuwe bespreking!
Ieke
21 09-05-2003 11:02
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie hier zijn bijna alle antwoorden van De Stad...
0 22-03-2001 20:57
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Heeft iemand de antwoorden van CKV De Stad
2 22-03-2001 20:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:57.