Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2003, 15:37
Verwijderd
Ok, ik moet een hele boel opdrachten af hebben voor vrijdag maar ik snap deze niet. Kan iemand me helpen??

**
Je doet onderzoek over hemolyse bij rode bloedcellen. Onder hemolyse verstaat men het vrijkomen van hemoglobine uit rode bloedcellen, nadat de cellen zijn gebarsten. De osmotische waarde in een rode bloedcel is gelijk aan die van een NaCl-oplossingvan 0.9% (=0.9 gram in 100 ml watewr). Nu wil jij bepalen bij welke concentratie van een NaCl-oplossing hemolyse begint op te treden.
Gebruik de volgende vijf reageerbuizen, een maatcylinder, een pipet van 10 ml, een pipet van 1 ml, een weegschaal, NaCl, water onstolbaar gemaakt bloed. Je kunt in de maatcylinder een bepaalde NaCl-oplossing maken.
Beschrijf de opzet en uivoering van een experiment waarmee je kune bepalen tussen welke concentraties van NaCl-oplossingen hemolyse begint op te treden...
**

Alvast bedankt voor de hulp!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2003, 21:19
sleiN
sleiN is offline
Citaat:
MevrouwM schreef:
Ok, ik moet een hele boel opdrachten af hebben voor vrijdag maar ik snap deze niet. Kan iemand me helpen??

**
Je doet onderzoek over hemolyse bij rode bloedcellen. Onder hemolyse verstaat men het vrijkomen van hemoglobine uit rode bloedcellen, nadat de cellen zijn gebarsten. De osmotische waarde in een rode bloedcel is gelijk aan die van een NaCl-oplossingvan 0.9% (=0.9 gram in 100 ml watewr). Nu wil jij bepalen bij welke concentratie van een NaCl-oplossing hemolyse begint op te treden.
Gebruik de volgende vijf reageerbuizen, een maatcylinder, een pipet van 10 ml, een pipet van 1 ml, een weegschaal, NaCl, water onstolbaar gemaakt bloed. Je kunt in de maatcylinder een bepaalde NaCl-oplossing maken.
Beschrijf de opzet en uivoering van een experiment waarmee je kune bepalen tussen welke concentraties van NaCl-oplossingen hemolyse begint op te treden...
**

Alvast bedankt voor de hulp!
Het zegt me echt geen FUCK!

sorry!
Oud 10-01-2003, 06:24
bulbanos
bulbanos is offline
Citaat:
sleiN schreef:
Het zegt me echt geen FUCK!

sorry!
vraagt er iemand dan jouw mening?? shut the fuck up als het je gn fuck zegt, maar post gn achterlijke reply's
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 09:04
shaya
shaya is offline
wat snap je erniet aan dan? snap je niet wat je moet doen(wat de opdracht is) of weet je niet hoe je de opdracht moet oplossen?
Oud 10-01-2003, 19:12
faan
faan is offline
Je zit toch pas in 3 mavo? Kun je ook nog niet weten
Dus je hoeft niet echt je mening te zeggen
Oud 10-01-2003, 21:25
ekki
ekki is offline
Citaat:
MevrouwM schreef:
volgens mij ben ik een beetje laat, maar ik zal het toch nog ff proberen. ik heb 'm namelijk ook gedaan in m'n examenjaar, weet ik nog.

ff kijken, volgens mij kan je zien dat de cellen zijn gebarsten als het water roze wordt (maar ik weet het niet helemaal zeker).

hemolyse zal optreden wanneer de osmotische waarde buiten de cel lager is dan de osmotische waarde binnen de cel. wanneer de osmotische waarde binnen de cel namelijk hoger is dan daarbuiten, zal de cel water op gaan nemen, net zolang tot de osmotische waarde gelijk is. als de cel het niet gelijk krijgt, zal ie barsten.

in ieder geval moet je een steeds lagere concentratie NaCl hebben. met de weegschaal kun je wegen hoeveel ml water 0,9 gram is.

omdat je 10x zo klein bezig bent (een pipet van 10 en van 1 ml), kan je het beste uitgaan van 0,09 gram in 10 ml ipv 0,9 gram in 100 ml (doe ik deze berekening goed? dit is alweer lang geleden....).

stel dat 1 ml overeenkomt met 0,09 gram. je doet dan steeds 1 ml NaCl in een reageerbuis en steeds iets meer water. ook een reageerbuis met alleen maar water (de osmotische waarde zal in de cel dan sowieso veel hoger zijn en waarschijnlijk zal de cel barsten).

ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel, misschien is het nogal vaag uitgelegd.
en misschien heeft je leraar het ondertussen allang uitgelegd.
Oud 11-01-2003, 21:48
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef:
Heel verhaal
Bedankt toch nog voor je uitleg, maar het was helaas al te laat. We moesten die opdracht vrijdag inleveren anders had je geen recht op herkansing.
En niet mijn bioleraar, maar iemand die een jaartje bio gestudeerd heeft had mij geholpen, dus het is toch nog gelukt!!
Maar toch nog bedankt voor je replay!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten