Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2003, 23:17
Boogie
Boogie is offline
Ookal is de verkiezingsuitslag nog niet geheel volledig (98,1% van de stemmen zijn geteld en de restzetels zijn nog niet verdeeld), wil ik graag jullie mening over de uitslag van deze verkiezingen.

Ben jij tevreden met de uitslag? Is 'jouw' partij goed uit de bus gekomen? Is jouw favoriete coalitie mogelijk?

Persoonlijk heb ik gemengde gevoelens. Ik heb op de PvdA gestemd en die heeft veel gewonnen maar is niet de grootste partij, dus mag niet de minister-president leveren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-01-2003, 23:23
dewdrop
dewdrop is offline
Ik heb PVDA gestemd, we hebben een monsterscore gehaald, we hebben in vrijwel elke grote stad gewonnen zie amsterdam, eindhoven utrecht groningen tilburg en niet te vergeten rotterdam! Naar mijn mening hebben we eruit gehaald wat er inzit en dat we geen president kunnen leveren, ja nou ja jammer, ik vind het belangrijkste dat PVDA weer terug is waar het hoort!
CDA - VVD heeft geen meerderheid gehaald en daar ben ik als PVDA stemmer zeer trots op!
Oud 22-01-2003, 23:26
Poesje Mauw
Poesje Mauw is offline
Tsja, tevreden is een groot woord, ik had liever gezien dat links net iets sterker uit de bus was gekomen, maar goed. Ik heb zelf Groen Links gestemd, op Femke. Ik was eigenlijk van plan om op SP, Agnes te stemmen, maar na het lijsttrekkersdebat heb ik voor Femke H. gekozen. Ik vond haar heel sterk.
Waar ik wel heel gelukkig mee ben is de dramatische val die de LPF heeft gemaakt. Gelukkig, geen (of in ieder geval een stuk minder) monsters als Nawijn en Mat Herben (zag vandaag iemand op TV die hem Mat Herpes noemde ) meer!
Oud 22-01-2003, 23:33
?OWAN!
?OWAN! is offline
Ik vind het jammer dat Groen Links zo klein is gebleven.
Maar toch mooi dat links uiteindelijk weer groter is geworden.
Oud 22-01-2003, 23:34
D@mien
D@mien is offline
Niet tevreden.
Ik was absoluut tegen Potter als MinPres, en het ziet er naar uit dat mijn nachtmerrie werkelijkheid wordt.
Oud 22-01-2003, 23:37
Lyx
Lyx is offline
allemaal linkse reply´s

nee ben nie tevreden
had vvd maar paar zetels meer
Oud 22-01-2003, 23:47
naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik ben zwaar ontevreden....de SP is al haar virtuele winst kwijt. Maar bij de Provinciale Staten stemmen al die tactische stemmers natuurlijk wèl SP (of GL), dus dan wordt de SP hopelijk flink groter. En bij de volgende Tweede Kamerverkiezingen voorspel ik ook winst.

Je blijft toch hopen...
Oud 22-01-2003, 23:47
Onze Zoon
Onze Zoon is offline
ik heb liever een combinatie van cda-vvd we moeten aan de toekomst denken en niet het financieringstekort oplaten lopen
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 23:56
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Pibbo schreef:
ik heb liever een combinatie van cda-vvd we moeten aan de toekomst denken en niet het financieringstekort oplaten lopen
We moeten ook aan onze sociale toekomst denken, en onder CDA-VVD wordt er nog harder aan de koopkracht van de lagere inkomensklassen gesnoeid. Dat financieringstekort is geloof ik een rechts excuus om zo weinig mogelijk aan sociale zekerheid uit te geven .
Oud 23-01-2003, 00:03
Gatara
Gatara is offline
Mwah,... had wel graag gezien dat de PvdD 1 zetel kreeg.

Enneh,.... ik zag toch liever Cohen dan Balkenende als premier, maar aan de andere kant is het misschien toch wel tof dat Cohen lekker in Amsterdam blijft

(maar nu ben ik even egoistisch bezig )

Ps.: vind het ook wel goed van D66 dat ze geen enorm verlies hebben geleden, maar slechts 1 zetel. (!)
Verder jammer dat Groenlinks er 8 had en geen 9 en SP geen 10 ipv 9.
LPF had wat minder gemogen (gezien hun betrouwbaarheid).... en de SGP had alle zetels mogen verliezen wat mij betreft.

Laatst gewijzigd op 23-01-2003 om 00:07.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 00:03
Joostje
Joostje is offline
onder de omstandigheden ben ik best tevreden met 8 zetels voor Groenlinks.
Oud 23-01-2003, 00:05
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Mwah,... had wel graag gezien dat de PvdD 1 zetel kreeg.
bleh partij van de dieren bleh

een 1 issue partij nutteloos. Nu krijgen ze toch geen zetel,als al die lui ipv pvdd nou op de sp of gl ofzo hadden gestemd, hadden ze tenminste iets betekent voor de dieren, misschien een zeteltje extra.
Oud 23-01-2003, 00:06
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef:
bleh partij van de dieren bleh

een 1 issue partij nutteloos. Nu krijgen ze toch geen zetel,als al die lui ipv pvdd nou op de sp of gl ofzo hadden gestemd, hadden ze tenminste iets betekent voor de dieren, misschien een zeteltje extra.
Het is geen one-issue partij.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 00:09
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Het is geen one-issue partij.
en watzijn dan hun punten ove rintegratie, immigratie, internationale politiek, privatisering, onderwijs, enzovoort enzovoort?
Oud 23-01-2003, 00:11
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef:
en watzijn dan hun punten ove rintegratie, immigratie, internationale politiek, privatisering, onderwijs, enzovoort enzovoort?
Top 40 van overige aandachtspunten Partij voor de Dieren

1. Milieu: Afschaffing van kernenergie en bevorderen van alternatieve, dier- en milieuvriendelijke energiebronnen.
2. Ruimtelijke Ordening en Milieu: Recreatieve ruilverkaveling om recreatiebedrijven in de Ecologische Hoofdstructuur te verplaatsen naar de randen van deze gebieden. Stimuleringsmaatregelen / compensatieregelingen moeten de biologische landbouw bevorderen en bio-industrie ontmoedigen.
3. Natuur en Milieu: In kwetsbare natuurgebieden ‘s nachts de maximum snelheid beperken tot 50 km per uur.
4. Ruimtelijke Ordening en Milieu: meer prioriteit geven aan natuurontwikkeling, uitkoopregeling boerengrond gebruiken voor biologisch landbouw of nieuwe wijken/dorpen buiten de Ecologische hoofdstructuur of anderszins waardevolle gebieden.
5. Economie en Milieu: Invoering eco-tax op vervuilende bedrijfstakken zoals vliegverkeer, industrie en kassenbouw. Het is onjuist om alleen particulieren onder een dergelijke heffing te laten vallen.
6. Financiën en Milieu: Verdergaande stimulering van Groene spaar- en beleggingsregelingen.
7. Verkeer en Milieu: Er moet een stimuleringsregeling komen om mensen ervoor te laten kiezen dichter bij hun werk te gaan wonen.
8. Milieu: Statiegeld op blikjes en andere milieu-onvriendelijke verpakkingen.
9. Onderwijs en Cultuur: Op scholen dient meer aandacht te komen voor natuur- en milieu en dierenwelzijnseducatie.
Meer aandacht voor cultuuronderwijs op scholen.
10. Integratie: Meer aandacht voor onderwijs in de Nederlandse taal onder nieuwkomers en allochtonen (oudkomers).
11. Economie: Verdere economische machtsvorming als gevolg van globalisering moet worden tegengaan, waar mens, dier en milieu daar onder lijden.
12. Economie en Welzijn: Betaalbare kinderopvang die voor iedereen bereikbaar en toegankelijk is.
13. Economie en Werkgelegenheid: Stimuleringsregeling om vrijwilligerswerk vanuit het bedrijfsleven aantrekkelijker te maken voor werkgevers.
14. Welzijn en Volksgezondheid, Milieu: Een stimuleringscampagne voor het gebruik van meer plantaardige voeding.
15. Welzijn en Volksgezondheid, Justitie: Softdrugs moeten gelegaliseerd worden, gecontroleerde verstrekking van harddrugs moet mogelijk worden om harddrugs uit de criminele sfeer te halen.
16. Welzijn en Gezondheidszorg: Meer keuzevrijheid voor consumenten in de gezondheidszorg m.b.t. de behandelingswijzen.
17. Welzijn en Volksgezondheid: Er moet een betere begeleiding komen van mensen die bij ondraaglijk lijden een eind aan hun leven willen maken.
18. Welzijn en Volksgezondheid: In gezondheidszorg budgetverantwoordelijkheid geven aan lagere niveaus ter bevordering van meer efficiënte organisatie.
19. Welzijn en Volksgezondheid: Stimuleren van palliatieve zorg (stervensbegeleiding) in de vorm van kleinschalige hospices. Meer aandacht en respect voor de laatste levensfase van mensen.
20. Welzijn en Volksgezondheid: Etiketteringsplicht voor alle producten die ziekmakers als salmonella en campylobacter bevatten.
21. Werkgelegenheid, Welzijn en Volksgezondheid: Er moet een multidisciplinaire stimuleringsregeling komen voor de reïntegratie van WAO-ers, waarbij het terugvalrisico niet bij ondernemers wordt neergelegd.
22. Werkgelegenheid en Welzijn: Een levensloopregeling instellen die mensen naar persoonlijke voorkeur kunnen vormgeven in termen van VUT, sabbatical, ouderschapsverlof of verlengd zwangerschapsverlof.
23. Welzijn en Volksgezondheid: Een overheidscampagne op gebied van opleiding in en stimuleren van borstvoeding die ervoor zorgt (naar Noors voorbeeld) dat de jongste consumenten weer in meer gevallen krijgen waar ze recht op hebben.
24. Welzijn en Economie: Geen sollicitatieplicht voor alleenstaande moeders die zorgtaken hebben voor kinderen van 12 jaar of jonger.
25. Welzijn en Volksgezondheid en Financiën: Fiscale aanmoediging om de informele zorg (mantelzorg: familieleden en buren die zorg aan huis verlenen; 80% van de zorg in Nederland wordt op deze basis georganiseerd) te stimuleren.
26. Werkgelegenheid: Invoering van de mogelijkheid van maatschappelijk stagecontracten voor jongeren ten behoeve van werkervaring en oplossing van personeelstekorten in zorg en toezicht.
27. Mobiliteit: het openbaar vervoer dient toegankelijker en aantrekkelijker te worden in termen van service, comfort en tariefstelling. Faciliteiten zoals internetverbinding en stopcontacten op langere trajecten zijn minimale voorzieningen die van creatief openbaar vervoer verwacht mogen worden. Inkomsten uit fiscale maatregelen die als doel hebben het autogebruik terug te dringen, dienen direct besteed te worden aan de verbetering van het openbaar vervoer.
28. Vervoer: Strengere inspecties op vrachtvervoer, vervoer van dieren en scheepvaart, om de veiligheid en het welzijn meer te waarborgen. Stimuleren van vervoer over water.
Inperking vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor en over de weg.
29. Buitenland: Nederland moet nadrukkelijker een eigen visie op het buitenlandbeleid op het gebied van oorlog en vrede ontwikkelen en uitdragen.
30. Sport: Subsidiëring van betaalde topsport kan gefaseerd worden afgeschaft en amateur-teamsport gestimuleerd.
31. Justitie: Effectievere straffen op gewelddadig gedrag jegens mens en dier, waardoor herhaling wordt tegengegaan.
32. Financiën: Hogere accijnzen op tabak en alcohol en die extra inkomsten inzetten voor intensievere ontmoedigingscampagnes onder jongeren.
33. Financiën: Verruiming fiscale aftrekbaarheid giften aan charitatieve instellingen.
34. Openbare orde en Veiligheid: Meer effectieve handhaving door betere samenwerking tussen partijen. Bevordering van multidisciplinaire handhavingteams.
35. Justitie: Nieuwe situatie asielzoekers moeten via snelle, rechtvaardige procedures in korte tijd duidelijkheid krijgen over hun positie. Op Europees niveau moet Nederland zich sterk maken voor betere opvang van vluchtelingen in eigen regio.
36. Justitie: Wettelijke beschermingsmaatregelen om de rechtspositie van "klokkenluiders" te waarborgen.
37. Binnenlandse Zaken: Invoering van een raadgevend referendum wanneer 100.000 kiesgerechtigden daarom verzoeken.
38. Binnenlandse Zaken: Sterk stimuleren van spreiding op gebied van huisvesting en scholing, om verdergaande segregatie naar afkomst of herkomst geen kans te geven.
39. Binnenlandse Zaken: Verdergaande beperkingen van wachtgeldregelingen voor politieke ambtsdragers en afschaffing van Gouden Handdrukken voor overheidsdienaren bij disfunctioneren.
40. Ethiek: Instelling van een ethische commissie om crises zoals de MKZ-crisis, varkenspestcrisis, BSE-crisis in een multidisciplinaire samenstelling te evalueren en openbaar beleidsadvies te geven.

Ps.:
Ze schrijven ook:
Omdat echter een enorme scheefgroei ontstaan is in de behartiging van mensen- vs. dierenbelangen, waarbij de mensenbelangen bij de bestaande politieke partijen veel beter behartigd zijn dan die van dieren, stelt de Partij voor de Dieren zich op het standpunt dat binnen de “overige onderwerpen” voor haar geen initiërende rol is weggelegd. Dit zeker niet in de komende kamerperiode van 2003-2006 in welke periode het niet voor de hand ligt dat de Partij voor de Dieren regeringsverantwoordelijkheid zal dragen en een oppositierol waarschijnlijker moet worden geacht. Om die reden is er nog geen sprake van een uitgewerkt en financieel doorgerekend partijprogramma, maar van een opsomming van stellingnames waarop kiezers van de Partij voor de Dieren mogen rekenen.
Financiële doorrekening door het CPB wordt pas actueel wanneer de Partij voor de Dieren groter wordt en een bestuurlijke taak zal mogen dragen.

Laatst gewijzigd op 23-01-2003 om 00:13.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 00:14
Joostje
Joostje is offline
sorry hoor, maarze focussen zich nog steehet milieu en deze punten zijn nogalschoten voor open doel en slecht gedefineerd.
Oud 23-01-2003, 00:15
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef:
sorry hoor, maarze focussen zich nog steehet milieu en deze punten zijn nogalschoten voor open doel en slecht gedefineerd.
Lees ook mijn naderhand bijgepost stukje.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 00:18
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
Gatara schreef:
De inhoud van de Partij voor de Dieren kan wellicht in een ander topic. Ik had ook gehoopt op een zeteltje voor hen. Het gaat hier alleen over wat je vindt van de verkiezingsuitslag, niet over de inhoud van partijen
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 00:18
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef:
ja hee, hoe kun je nou op een partij stemmen die alleen stellingen heeft, zonder ze goed te beargumenteren, en zonder datze een realistisch alternatief bieden (geen financiele doorrekening bijvoorbeeld).

blergh
Oud 23-01-2003, 00:23
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef:
ja hee, hoe kun je nou op een partij stemmen die alleen stellingen heeft, zonder ze goed te beargumenteren, en zonder datze een realistisch alternatief bieden (geen financiele doorrekening bijvoorbeeld).

blergh
Omdat ze nog moeten beginnen!

Alsof alle partijen direct een goed doorberekende partijprogram hadden!

Enneh....

ben blij dat er tenminste 1 partij is die milieu centraal staat, want zelfs GroenLinks is neit groen genoeg
althans......
(maar dat kan ook aan de journalisten liggen die ze daar domweg niet over vroegen en Halsema inderdaad herhaaldelijk (en terecht) ze hierop heeft bekritiseerd)

Er.... maar GroenLinks..... tja,.. ze hebben me een keer laten vallen (wat vertrouwen betreft)... en ben bang dat ze dat weer zullen doen

SP vond ik iets te opportunistisch...
en deze "one-issue-partij-dat-eigenlijk-niet-echt-een-one-issue-partij-is"
sprak me als oppositiepartij ook aan. Zeker omdat een kabinet met daarin CDA voor de hand lag. En nu is CDA niet bepaald groen te noemen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 00:26
dewdrop
dewdrop is offline
Wat ik me nou nog afvroeg is of dat Emile Ratelband nog een zaaltje gehuurd had, of lekker op de bank met een glas wijn!! Nou ja Emile 30 zetels is het niet geworden...
Oud 23-01-2003, 00:27
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
dewdrop schreef:
Wat ik me nou nog afvroeg is of dat Emile Ratelband nog een zaaltje gehuurd had, of lekker op de bank met een glas wijn!! Nou ja Emile 30 zetels is het niet geworden...
Ik vraag me af of hij zich aan de "poffertjesbelofte" houdt en gaat emigreren naar Australie om daar poffertjes te gaan bakken.

Het zal wel niet.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 00:29
dewdrop
dewdrop is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Ik vraag me af of hij zich aan de "poffertjesbelofte" houdt en gaat emigreren naar Australie om daar poffertjes te gaan bakken.

Het zal wel niet.
Dat had ie na 2 dagen al weer teruggedraait "het zou niet eerlijk zijn tegenover de achterban" of zo
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Omdat ze nog moeten beginnen!

tja, dus je weet nog niet eens hoe die standpunten concreet worden uitgewerkt. Een volksvertegenwoordiger moet van het begin afaan in staat zijn het volk te vertegenwoordigen, en niet eerst nog zijn partijtje opzetten. blergh.

Alsof alle partijen direct een goed doorberekende partijprogram hadden!

nouja, afgezien van de aanpassingen sinds mei was het wel doorberekend ja.

Enneh....

ben blij dat er tenminste 1 partij is die milieu centraal staat, want zelfs GroenLinks is neit groen genoeg
althans......
(maar dat kan ook aan de journalisten liggen die ze daar domweg niet over vroegen en Halsema inderdaad herhaaldelijk (en terecht) ze hierop heeft bekritiseerd)

Er.... maar GroenLinks..... tja,.. ze hebben me een keer laten vallen (wat vertrouwen betreft)... en ben bang dat ze dat weer zullen doen

zoals in bombarderen afghanistan? Was ik ook niet al te blij mee, maarja, er is nou eenmaal geen partij die precies doet wat jij wil, anders zouden er 16 miljoen partijen moeten zijn :/

SP vond ik iets te opportunistisch...
en deze "one-issue-partij-dat-eigenlijk-niet-echt-een-one-issue-partij-is"
sprak me als oppositiepartij ook aan. Zeker omdat een kabinet met daarin CDA voor de hand lag. En nu is CDA niet bepaald groen te noemen.
True. Maar net alsof GL en de SP daar niets aan doen :/. Nou kost het groene partijen dus hoogstwaarschijnlijk een zetel.
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Gatara schreef:
En nu is CDA niet bepaald groen te noemen.
Vreemd eigenlijk, in hun logo zit juist heel veel groen .
Martian
Martian is offline
Citaat:
dewdrop schreef:
Ik hoop dat hij nu gaat emigreren zoals hij beloofd had
Oud 23-01-2003, 00:30
Martian
Martian is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Het zal wel niet.
wow 5 posts in de tijd die ik nodig had om dit topic te lezen
Oud 23-01-2003, 08:56
Dwarfie
Dwarfie is offline
Niet echt tevreden, CDA/VVD coalitie komt slechts op 74 zetels. De VVD heeft in elk geval nog wel 4 zetels winst geboekt, jammer dat het CDA niet sterk steeg als in eerdere peilingen

Ik had ook graag gezien dat de SP wat groter was geworden, die zetels waren dan namelijk mooi bij de PVDA weg gegaan, dan werd Wouter B. niet zo gehyped en waren er minder mensen van CDA/VVD naar PVDA overgelopen.

Maar jah, het is niet anders, ik ga emigreren.
Oud 23-01-2003, 09:35
Thomas
Thomas is offline
Ik vind het ook jammer dat het geen VVD/CDA is geworden, maar ik blijf nog hopen op een centrum rechtse regering.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 10:28
*Burning water*
*Burning water* is offline
Niet tevreden, het is jammer dat de PvdA niet de grootste is geworden en dat zowel GroenLinks als D66 hebben verloren.
En de LPF heeft niet zoveel verloren als ik had gehoopt.
Oud 23-01-2003, 10:31
Verwijderd
ik vind voor beide wel wat te zeggen: centrum rechts en centrum links. Dus nu het geen CDA/VVD wordt maybe een derde partijtje erbij: LPF (laat maar), D66 (mwah), CU (mwah) of gewoon CDA/PvdA.
Ben niet honderd procent tevreden maar het had slechter gekunt
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 10:31
aap777
aap777 is offline
Citaat:
dewdrop schreef:
Ik heb PVDA gestemd, we hebben een monsterscore gehaald, we hebben in vrijwel elke grote stad gewonnen zie amsterdam, eindhoven utrecht groningen tilburg en niet te vergeten rotterdam! Naar mijn mening hebben we eruit gehaald wat er inzit en dat we geen president kunnen leveren, ja nou ja jammer, ik vind het belangrijkste dat PVDA weer terug is waar het hoort!
CDA - VVD heeft geen meerderheid gehaald en daar ben ik als PVDA stemmer zeer trots op!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 10:38
Evito
Evito is offline
`Tevreden` is het goeie woord
Ik had liever een SP-GL kabinet gezien,
of een eenzijdig GL kabinet van 150 zetels,
maar dat zat er deze keer niet in,
volgende keer beter!
Ik ben allang blij dat de VVD waarschijnlijk niet in de regering komt...kutpartij!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 10:43
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Evito schreef:
`Tevreden` is het goeie woord
Ik had liever een SP-GL kabinet gezien,
of een eenzijdig GL kabinet van 150 zetels,
maar dat zat er deze keer niet in,
volgende keer beter!
Ik ben allang blij dat de VVD waarschijnlijk niet in de regering komt...kutpartij!
Dat is juist het probleem, Balkenende wil nog steeds met de VVD regeren, en staat afwijzend tegenover een centrum-links kabinet. Bah.
Oud 23-01-2003, 11:14
Yolcu
Yolcu is offline
Ik vind het jammer dat de PVDA alle stemmen van links 'weggezogen' heeft. Ik vind het nog meer jammer dat de PVDA dan nét niet de grootste partij werd, anders was het tenminste nog ergens goed voor geweest. Ook erg jammer dat de SP tóch niet wint, maar gelijk blijft.

Ik vind het ook erg jammer dat Balkenende ook maar dénkt aan een CDA-VVD-LPF/D66 kabinet. De wil van de kiezer is ontzettend goed duidelijk gemaakt: CDA-PVDA. Ik weet ook heus wel dat dat erg moeilijk gaat worden, maar ze moeten het er maar mee doen.
Oud 23-01-2003, 11:20
Black Sugar
Black Sugar is offline
Ik ben aan de ene kant tevreden dat de lpf er uit gaat maar verder ben ik absoluut niet tevreden.

Als ik had mogen stemmen had ik ncpn gestemd, niet omdat ik het nou zo eens ben met die partij maar meer tacties, was geen enkele partij waar ik helemaal achter sta.

SP, VVD, Groen Links. Dat valt allemaal nog wel mee. Maar PvdA en CDA Dat hoefd van mij niet.

Ik ben benieuwd naar Coalitie.
Oud 23-01-2003, 11:22
Ik ben de Walrus!
Ik ben de Walrus! is offline
Natuurlijk ben ik erg teleurgesteld dat VVD en CDA samen geen meerderheid hebben, maar het resultaat is gelukkig niet zo desastreus als vroeg op de avond werd voorspeld. Ik blijf stiekem hopen op een centrumrechtse regering van CDA-VVD-D66, maar het zal wel CDA-PvdA worden.

Overigens is ook dat niet zo erg, PvdA zal veel linkse standpunten moeten toegeven omdat de CDA anders met de rechtse partijen in zee gaat. We krijgen dan dus eigenlijk een CDA kabinet dat een heel klein beetje naar links opschuift, met een ijzersterke rechste oppositie (VVD, LPF, CU, SGP = 41 zetels).

Overigens, wat mijn dag alsnog goedmaakte is dat de SP alsnog op 9 zetels is blijven steken

Moehahaha
Oud 23-01-2003, 11:49
Onze Zoon
Onze Zoon is offline
Citaat:
naam onbekend schreef:
We moeten ook aan onze sociale toekomst denken, en onder CDA-VVD wordt er nog harder aan de koopkracht van de lagere inkomensklassen gesnoeid. Dat financieringstekort is geloof ik een rechts excuus om zo weinig mogelijk aan sociale zekerheid uit te geven .
zeur niet! alles eerlijk delen en dat doen we al genoeg na 11 jaar studie heb je ook het recht om meer te verdienen dan iemand die zo dom is dat ie met school stopt!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 11:54
Evito
Evito is offline
Citaat:
Pibbo schreef:
zeur niet! alles eerlijk delen en dat doen we al genoeg na 11 jaar studie heb je ook het recht om meer te verdienen dan iemand die zo dom is dat ie met school stopt!
Veel mensen hebben geen andere keus. Mijn moeder geeft les op het VMBO. De thuissituatie van die kinderen is over het algemeen verschrikkelijk. Vader hangt bijvoorbeeld de hele dag in het café en moeder zit in een psychiatrische inrichting. We hebben het hier over kinderen die de HAVO aan zouden kunnen maar die moeten rondkomen van 300 euro per maand na aftrek van alle lasten. Wij houdt hen voor geen baan te nemen op hun 15e maar door te leren terwijl ze geen geld hebben om fatsoenlijk eten te komen. Ik weet het zelf ook maar al te goed. Ik heb jarenlang samen met mijn moeder van een bijstandsuitkering geleefd. Vaak hadden we nog maar een kwartje of 2, 3 en moesten we geld zoeken om nog een blik soep te kopen. Nou, geloof me, daar wordt de sfeer thuis en de motivatie om te studeren niet beter van, zeker niet. Gelukkig heb ik met weinig werk het gymnasium kunnen halen, maar eigenlijk had ik ook weinig motivatie om iets te doen. Ik heb dus geluk gehad. Weet je, het onderwijs is verschrikkelijk saai. Leerlingen doen de hele dag die zij niet leuk vinden. Het is logisch dat men, bij een geldtekort, snel stopt!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 12:25
xlesjuhx
xlesjuhx is offline
Citaat:
Pibbo schreef:
Pff.. Sommigen worden nou eenmaal wat minder slim geboren dan jou En je krijgt het toch nooit helemaal gelijk, maar misschien krijgen de 'armere'mensen het dan ook wat beter.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 12:46
de ijsprinses
de ijsprinses is offline
Ik vind het jammer dat het CDA toch de grootste is geworden. Waar ik me heel kwaad om kan maken is de arrogantie van Balkenende die 'niks uitsluit'. De winst van de PvdA maakt toch wel heel duidelijk wat de kiezers willen, belachelijk dat het CDA denkt nu de baas te zijn en maar kan doen wat ze wil

ook heel jammer dat de SP en GL niet meer zetels hebben gekregen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 13:17
Gothic
Gothic is offline
Ik vind het erg jammer dat PvdA niet de grootste is geworden. Verder vind ik het heel jammer dat er nog veel te veel domme mensen over zijn die LPF stemmen. Waar ik wel erg blij mee ben is dat iig de VVD en CDA geen meerderheid hebben. En ik hoop dat Balki verstandig genoeg is niet samen te gaan met de LPF. Ook vind ik het jammer dat Thom zo geleden heeft, gunde ik hem niet, ook jammer dat hij nu stopt als lijsttrekker, maar hij blijft gelukkig nog wel in de kamer.
Natuurlijk baal ik het meest dat GL en SP niet verder zijn gekomen en GL zelfs zetels heeft verloren. Het is jammer dat iedereen PvdA heeft gestemd ipv SP, al vind ik het wel slim, want alles is beter dan VVD in de regering en gelukkig ziet het er naar uit dat dat niet gaat gebeuren
Oud 23-01-2003, 13:19
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
dewdrop schreef:
hij zou bij 0 zetels toch poffertjes gaan bakken in de Himalaya oid?
(in ieder geval ergens ver naar 't buitenland gaan.)
Oud 23-01-2003, 14:01
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
cHa0s schreef:
hij zou bij 0 zetels toch poffertjes gaan bakken in de Himalaya oid?
(in ieder geval ergens ver naar 't buitenland gaan.)
Australië.
Ik heb ook ergens gelezen dat ie z'n kop kaal zou scheren o.i.d.?
(Ja ik weet dat Femke Halsema d'r haar zou milimeteren als ze minder dan 6 zetels zou halen, maar ik dacht dat Emile Ratelband ook zoiets gezegd had, nádat ie het "poffertjes-bak-verhaal" had ingetrokken?)
Oud 23-01-2003, 14:05
noodlle
noodlle is offline
Leuk dat PvdA zo is gegroeid, maar ja toch jammer dat ze niet de grootste zijn (krijgen we weer die suffe Balkenende als premier). Ik vind het ook jammer dat groenlinks heeft verloren.
En gelukkig hebben de VVD en het CDA geen meerderheid
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 14:05
Ik ben de Walrus!
Ik ben de Walrus! is offline
Ik hoor veer mensen nu zeggen dat het duidelijk is dat de kiezer heeft gekozen voor een centrum-links kabinet. Dat is echter niet waar. Praktisch alle CDA-stemmers zullen de voorkeur geven aan een centrum-rechts kabinet. Een meerderheid van de Nederlands heeft dan ook steun uitgesproken voor een rechts beleid (VVD+CDA+LPF+CU+SGP= 85 zetels)
Oud 23-01-2003, 14:20
Escapism
Escapism is offline
Citaat:
Ik ben de Walrus! schreef:
Ik hoor veer mensen nu zeggen dat het duidelijk is dat de kiezer heeft gekozen voor een centrum-links kabinet. Dat is echter niet waar. Praktisch alle CDA-stemmers zullen de voorkeur geven aan een centrum-rechts kabinet. Een meerderheid van de Nederlands heeft dan ook steun uitgesproken voor een rechts beleid (VVD+CDA+LPF+CU+SGP= 85 zetels)
mjah bij de LPF was t argument dat je ze niet kon negeren aangezien ze in 1 keer zo gegroeid zijn en 2e partij van NL, dan zie ik niet in hoe je de PvdA nu wel kan gaan negeren...
Oud 23-01-2003, 14:27
Verwijderd
- 1. CDA+VVD+LPF+CU+SGP gaat ook echt de daadkracht van de politiek bevorderen. Men gaat juist altijd voor een zo klein mogelijke coalitie omdat dat de snelheid waarmee besluiten kunnen worden genomen enorm toeneemt. Met een 5-partijencoalitie (wat volgens mij in Nederland nog nooit is voorgekomen) is de regering zo verbrokkeld dat het vroeg of laat érg fout gaat omdat er geen akkoord bereikt kan worden.

- 2. Het is gewoon een feit dat een groot gedeelte van de mensen het CDA en de PvdA een warm hart toedraagt. Als je die partijen bijelkaar neemt, heb je een meerderheid van het Nederlandse kiezerscorps. Dat is ook de bedoeling van een parlementair kabinet (dat heet zo, omdat het de steun van een meerderheid in de Tweede Kamer heeft). CDA+VVD+een andere partij leidt tot onvrede onder de bevolking, dat kan ik je nu al voorspellen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 14:30
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
nare man schreef:
Met een 5-partijencoalitie (wat volgens mij in Nederland nog nooit is voorgekomen) is de regering zo verbrokkeld dat het vroeg of laat érg fout gaat omdat er geen akkoord bereikt kan worden.
1971-1973: KVP-ARP-CHU (deze 3 zijn opgegaan in het CDA)-VVD-DS'70
1973-1977: KVP-ARP-PvdA-D'66-PPR

En inderdaad, beide coalities zijn op een gegeven moment gestruikeld door onvrede tussen de coalitiepartijen.
Oud 23-01-2003, 14:40
Verwijderd
Bedankt voor de informatie, ik had geen zin om Van Raalte's Nederlands Parlement erbij te pakken
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten