Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-01-2003, 11:36
Roos
Roos is offline
Vertel hier al je ervaringen: hoe zat het met jouw achterste kiezen? Heb je ze? Hoe ging dat? Moest je onder het mes?

Bij sommige mensen komen ze niet eens door, maar bij mij zijn de onderste nu allebei aan het doorkomen. Die moeten dus operatief verwijderd worden, omdat de tandarts bang is dat mijn hele gebit anders scheef wordt getrokken.

Brrr..

Hoe is die ingreep? Pijnlijk? Het is in ieder geval poliklinisch met een plaatselijke verdoving. Heb je er lang last van?
Oud 29-01-2003, 11:46
T.e.s.s
T.e.s.s is offline
ik heb ze alle vier...maar de tandarts heeft er tot nu toe nog niks van gezegd, dat ze weg moeten ofzo.

Een ex vriend van me moest ze weg laten snijden...dat snijden opzich voel je niks van, maar naderhand wel. Hij had een blauwe wang, en hij kon niet meer lachen. Dit alles duurde niet zo lang trouwens, een paar dagen dacht ik.
Oud 29-01-2003, 11:57
Verwijderd
Bij mij komen nu de onderste twee door, maar hoogstwaarschijnlijk komen ze goed door dus zullen ze niet getrokken hoeven te worden.

Mijn vriend heeft er pas eentje weg laten snijden, voel je niets van. En hij heeft er ook naderhand helemaal geen last van gehad
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 12:40
nl2suzy
nl2suzy is offline
Ik heb ze er alle 4 al uit. Ik was toen 16..

Ze waren wel gewoon gezond. Maar hij heeft ze eruit gehaald uit voorzorgsmaatregelen. Later kan je er veel meer last van krijgen, en dan moeten ze er vaak uitgesneden worden.
Nu zijn ze gewoon getrokken.

Dat doet ook wel pijn, maar na een paar dagen heb je er helemaal geen last meer van.

Ik heb eerst de 2 bovenste getrokken (die konden tegelijk) en onder 1 voor 1..
Oud 29-01-2003, 12:50
Gatara
Gatara is offline
Ben nu 23 en heb er 3 die zijn doorgekomen.
Eentje is bezig

En DAN heb ik het ultieme verstand...
haha

(not!)
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 13:21
Verwijderd
Citaat:
nl2suzy schreef:
Ik heb ze er alle 4 al uit. Ik was toen 16..

Ze waren wel gewoon gezond. Maar hij heeft ze eruit gehaald uit voorzorgsmaatregelen. Later kan je er veel meer last van krijgen, en dan moeten ze er vaak uitgesneden worden.
Nu zijn ze gewoon getrokken.

Dat doet ook wel pijn, maar na een paar dagen heb je er helemaal geen last meer van.

Ik heb eerst de 2 bovenste getrokken (die konden tegelijk) en onder 1 voor 1..
Mijn vriend moest ze gewoon uitgesneden hebben, omdat ze scheef zaten.. Ze konden dus niet getrokken worden, het arme ding.. Maar gelukkig ging alles dus goed...
Als de mijne kunnen blijven zitten, laat ik ze ook gewoon zitten, te veel tandartsen trekken ze preventief, vind ik, net zoals vroeger met amandelen knippen...
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 14:58
Verwijderd
ik heb ze ook, alle vier al
De tandarts vond het wel vroeg, maarja..
En ik geloof niet dat de mijne getrokken ofzo hoeven te worden, heeft de tandarts iig niks van gezegt
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 15:05
Quiana
Quiana is offline
Volgens mij zijn de mijne niet doorgekomen..
Is iig niets over gezegd.
Lijkt me vrij pijnlijk om ze te laten trekken.. :\
Oud 29-01-2003, 15:07
Big Brother
Big Brother is offline
allemaal half door nu, van het doorkomen geen last gehad (heb bij de eerste heel even een stijve kaak gehad) en verder hebben ze geen invloed op de rest van mijn gebit, dus ik laat ze lekker zitten
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 15:20
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Jaa ik kan ze geloof ook laten zitten, ze zijn al aan 't door komen en hij heeft er nog niks van gezegd, dus denk ( lees: hoop) wel dat het goed zit lijkt me echt niet fijn als ze er uit gesneden worden..
Oud 29-01-2003, 15:29
Wuzzelez
Wuzzelez is offline
Ik heb ze alle 4 al. Laatste keer bij de tandarts werd er nog gezegd dat ze precies mooi in de rij stonden. Dus bij mij mogen ze er in blijven.
Oud 29-01-2003, 16:22
Verwijderd
ik heb er nu 2, er komt nog een derde door momenteel. Ik weet niet of ze verwijderd moeten worden, ik hoop het niet
Ik heb trouwens geen idee of er ook nog een 4e komt..
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 16:37
Balance
Balance is offline
2 zijn d'r al helemaal door, die staan precies recht in 't rijtje.
een ander is al half doorgekomen en de laatste moet nog beginnen

Bij m'n broer is d'r één getrokken en een ander wordt volgende maand getrokken. Het deed totaal geen pijn bij hem.
Het was zogezegd uit voorzorgsmaatregelen: hij poetst heel slecht, laat staan die achterste kiezen. En als die dan gaan rotten nemen ze je hele gebit mee, zoiets was het

Nou ja, bij mij mogen ze (zoals het er nu uit ziet) allemaal blijven zitten.
Oud 29-01-2003, 17:42
Talon
Talon is offline
ik heb ze alle 4 niet meer.
bij mij zijn ze door een kaakchirurg verwijderd.
eerst kreeg ik een hoop verdovingen,
daarna werd het tandvlees doorgesneden,
daarna werd er bot weggeboord,
daarna werd de kies geboord en in 3en gespleten,
daarna werden de stukjes er een voor een uitgehaald,
daarna werd er gehecht.

na een week zijn de pijnstillers op, en nieuwe leverden ze niet...
dus dan ga je kapot van de pijn, je kan moeilijk je tanden van elkaar krijgen omdta alles stijf is, je hebt een vieze rot (letterlijk) smaak in je mond omdat je moeilijk kan poetsen.
en na een paar weken voel je nog het bot dat weggehaald is. (tenminste ik denk dat dat het bot was, dat ik voelde)
Oud 29-01-2003, 17:47
Missy Muffett
Missy Muffett is offline
Citaat:
Talon schreef:
daarna werd er gehecht.

dus dan ga je kapot van de pijn, je kan moeilijk je tanden van elkaar krijgen omdta alles stijf is, je hebt een vieze rot (letterlijk) smaak in je mond omdat je moeilijk kan poetsen.
en na een paar weken voel je nog het bot dat weggehaald is. (tenminste ik denk dat dat het bot was, dat ik voelde)
nee jij weet hoe je iemand 'gerust moet stellen' hoor,....ik krijg al de kriebels al ik het alleen al LEES!!
ben dus super blij dat ze er bij mij nog nie zijn,....en van mij hoeven ze ook niet te komen hoor,...ik heb het niet zo op tandartsen (dokters ook nie, maar goed
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 17:49
nl2suzy
nl2suzy is offline
Niet elke tandarts is het zelfde he, de een vind ook al staan ze mooi in de rij ze er toch uit moeten. De ander laat ze zitten. Als ik zelf had mogen kiezen had ik ze ook laten zitten. Maar achteraf ben ik wel blij dat ze eruit zijn. Nu kan ik er tenslotte nooit geen last meer van krijgen..
Oud 29-01-2003, 17:50
Talon
Talon is offline
Citaat:
nathalie schreef:
nee jij weet hoe je iemand 'gerust moet stellen' hoor,....ik krijg al de kriebels al ik het alleen al LEES!!
ben dus super blij dat ze er bij mij nog nie zijn,....en van mij hoeven ze ook niet te komen hoor,...ik heb het niet zo op tandartsen (dokters ook nie, maar goed

er werd niet gevraagd of ik het voorzichtig wilde vertellen
nu is het gewoon realistisch

en om gerust te stellen: vanaf dat je de 1e spuit krijgt, voel je een week niks meer van je kiezen hoor

niet bij iedereen komen ze nog door, heeft met evolutie te maken ofzo iets.. de tandarts zei dat de mens ze vroeger nodig had voor vlees enz. en nu niet meer.
Oud 29-01-2003, 19:35
lct
lct is offline
Bij mij zijn er al 3 door en 1 moet nog beginnen. Heb er niet zo heel veel last van en ze staan allemaal op een rijtje. Van mij mogen ze er wel blijven zitten...
Oud 29-01-2003, 20:47
Vice
Vice is offline
Bij mij is nog helemaal niks door.
En als ik al die verhalen hoor, mogen ze van mij ook wegblijven.
Oud 29-01-2003, 21:00
Verwijderd
Citaat:
Talon schreef:
daarna werd er gehecht.
Dit moest de kaakchirurg bij mij ook doen(was 17), omdat ze niet helemaal door waren gekomen (ruimtegebrek). Ze zijn bij mij in 2 keer getrokken, de onderkant moest beide keren geboord worden, dat duurde even (en de eerste keer was het niet helemaal goed verdoofd, maar toen hebben ze me nog platter gespoten en toen voelde ik nix meer). Met de kiezen in m'n bovenkaak was hij in een minuut klaar. Daarna heb ik er nog een dag of tien last van gehad, maar bij de meeste mensen duurt dat minder lang.

Maar; je voelt er tijdens het trekken dus (als het goed is ) niks van.....

Tip: wacht niet tot de verdoving uitgewerkt is, maar neem een uurtje daarvoor alvast een ibuprofen, dan voel je de pijn wat minder
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 21:25
Verwijderd
Bij mij is er nu eentje onder aan het doorkomen. En het kan mijn tandarts en ortho volgens mij bijzonder weinig schelen hoe scheef mijn gebit is..

Maargoed, zoals het er nu voor staat gaat er nog nix uit.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 21:32
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
heb ze alle vier, maar omdat ik al 6 kiezen mis groeien ze goed door.
Oud 30-01-2003, 00:54
Verwijderd
Citaat:
T.e.s.s schreef:
ik heb ze alle vier...maar de tandarts heeft er tot nu toe nog niks van gezegd, dat ze weg moeten ofzo.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 10:11
Verwijderd
Citaat:
Talon schreef:
daarna werd er gehecht.

Mijn vriend heeft er maar 1 dag last van gehad, wat jij beschrijft lijkt me een van de ergere scenario's...
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 10:44
Ingemar
Ingemar is offline
Bij mij komen ze nog niet door, maar er zijn de laatste keer dat ik bij de ortho was, das nu ongeveer 1.5 jaar geleden, foto's gemaakt en daar zag je er 3 zitten, maar ze komen nog niet door. Ik heb liever niet dat ze weggehaald worden ,maar de tandarts heeft dat lieverd wel, en laat ik onze tandarts nou niet zo aardig vinden... Dat word nog een leuke discussie!
Oud 05-02-2003, 10:48
Verwijderd
Citaat:
Ingemar schreef:
Dat word nog een leuke discussie!
Als jij het niet wil, wil je het niet... hij kan je niet dwingen ofzo...
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 11:16
Anne
Anne is offline
Waarom krijg je eigenlijk verstandskiezen als ze er toch uit moeten worden gehaald?
Oud 06-02-2003, 12:35
Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
Anneee schreef:
Waarom krijg je eigenlijk verstandskiezen als ze er toch uit moeten worden gehaald?
vroeger pastte het nog allemaal, maar zoals je wel eens hebt gezien op plaatjes etc (neem ik aan), is de omvang van de kaak enorma afgenomen in de loop der eeuwen
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 14:02
wijze lynx
wijze lynx is offline
Sprinkhanenplagen mag niet van de dierenbescherming
- Guy Mortier
Oud 06-02-2003, 16:52
Big Brother
Big Brother is offline
ja en een tolk die zijn vak niet verstaat willen ze ook niet hebben bij het uitzendbureau..

back ontopic?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 19:22
Sven
Sven is offline
Ik heb nog geen verstandskiezen vraag me af of ze nog komen.. hoeft van mij eigenlijk niet zo eigenlijk
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten