Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2003, 20:51
langejongen
langejongen is offline
Ik ben van plan om een CD brander te gaan aanschaffen,alleen ben ik niet zo heel goed op de hoogte van welk merk ik er het beste 1 kan kopen. Ik hoor Aopen,Plextor, Yamaha, Lition enz enz.Wat raden jullie aan qua prijs/kwaliteit verhouding???
Oud 07-02-2003, 20:54
]{ing
]{ing is offline
liteon heeft zeker weten de beste prijs/kwaliteitverhouding, snel betrouwbaar goedkoop.. wat wil je nog meer

bij plextor betaal je ruim het dubbele, enige voordeel is de 2 jaar onsite garantie
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 21:23
langejongen
langejongen is offline
Ik heb in m'n woonplaats een waardecheque te besteden bij een bepaalde computerwinkel.Die hebben een Aopen voor € 70,- en een Plextor kost € 120,-.Ze zeggen dat Aopen een goede brander is voor een goede prijs,maar sommige mensen willen perse een Plextor en betalen daar dan gerust iets meer voor, en ook omdat ze idd 2 jaar onsite garantie hebben. Ze hebben 1 Aopen terug gehad die kapot was gegaan, en verder nooit als ik hun verhaal moet geloven.Ik vind het ook prima om een brander van € 70,- te hebben die goed werkt. Levert Aopen afgezien van prijs/kwaliteit verhouding goede branders of is het bagger??
Oud 07-02-2003, 21:38
`CrazY G
`CrazY G is offline
liteon is helemaal niet zo goed, mijn broer heeft een liteon 24X10X40
Nou aan die snelheid heeft hij dus niks, want op 24 speed brand hij alles verkeerd, cds onleesbaar in alle cdrom spelers. :/ Ligt niet aan de cdr, want we hebben alle merken geprobeerd.....
ik adviseer dus om geen liteon te nemen, en volgens mij heeft aopen ook liteon architectuur....
Oud 07-02-2003, 21:55
Verwijderd
Ik heb zelf ook sinds een tijdje zo'n A-Open 52x24x52 IDE in m'n tweede PC en nog nooit een probleem ermee gehad. Hij brandt alles perfect op 52x, mits je een voldoende snelle harddisk en dito processor hebt. Ook audio gebrand op die snelheid klinkt perfect, en ik ben behoorlijk veeleisend op dat gebied.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 21:57
Talon
Talon is offline
zippo
Oud 07-02-2003, 22:24
Atje85
Atje85 is offline
MSI of Lite-on
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 08:50
The Stranger
The Stranger is offline
Ik ben niet up to date met de CD branders van AOpen, maar ik ben nooit zo kapot geweest van hun CD-ROM spelers.

Lite-Ons zijn hele goede branders voor hun geld. Dat op 24 speed de CD's mislukken is normaal, dat is namelijk met alle branders omdat geen enkele CD-R op deze snelheid geschreven kan worden. Sommige CD-R's kunnen als ze op een (te) hoge snelheid geschreven worden zelfs in duizenden stukken spatten.

De toppers onder de schrijvers zijn toch eigenlijk wel de Plextors. Andere merken zoals Yamaha, Philips en Sony zijn ook goed, al kan het soms per model er vanaf hangen hoe goed 'ie is.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 09:13
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Lite-on

Ik heb zelf een Liteon 24102b (24x10x40) en heb er nooit enig probleem mee gehad.
Oud 08-02-2003, 09:15
Manus J. van Alles
Citaat:
evEndzhar schreef:
Lite-Ons zijn hele goede branders voor hun geld. Dat op 24 speed de CD's mislukken is normaal, dat is namelijk met alle branders omdat geen enkele CD-R op deze snelheid geschreven kan worden. Sommige CD-R's kunnen als ze op een (te) hoge snelheid geschreven worden zelfs in duizenden stukken spatten.
Eh? Ooit gehoord van 40x media om maar iets te noemen? En het uiteenspatten van CD's kan ook met geperste CD's, en gebeurt AFAIK nooit/zelden tijdess het schrijven, eerder als je een CD gewoon op 52x oid leest.

Moraal van dit verhaal: je lult uit je nek
Oud 08-02-2003, 09:32
The Stranger
The Stranger is offline
Ik ben niet zo op te hoogte van de nieuwste media... kan best dat er 40x CD-R's zijn inmiddels. (Ik weet ook niet wanneer Crazy G zijn broer deze tests gedaan heeft.)

Uiteenspatten kan ook met een olifant als iemand daar een raket tegenaan schiet, maar dat is besides the point. Als een CD uit elkaar spat, zal de CD fabrikant altijd de CD-ROM fabrikant de schuld geven en vice versa. Waar het werkelijk aan ligt, weet niemand.

CD-R's die niet geschikt zijn boven een bepaalde snelheid geschreven te worden, spatten wel degenlijk uit elkaar tijdens het schrijven. En ik zei dan ook niet dat het altijd gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 09:42
Manus J. van Alles
Citaat:
evEndzhar schreef:
Ik ben niet zo op te hoogte van de nieuwste media... kan best dat er 40x CD-R's zijn inmiddels. (Ik weet ook niet wanneer Crazy G zijn broer deze tests gedaan heeft.)

Ik heb hier thuis 32x liggen, snellere zijn er vast ook wel...aangezien er ook 48x branders zijn

Citaat:

Uiteenspatten kan ook met een olifant als iemand daar een raket tegenaan schiet, maar dat is besides the point. Als een CD uit elkaar spat, zal de CD fabrikant altijd de CD-ROM fabrikant de schuld geven en vice versa. Waar het werkelijk aan ligt, weet niemand.

Voor zover ik weet spatten CD's uit elkaar als ze met zeer hoge snelheid rondgedraaid worden (48x + denk ik) en ze hun evenwicht verliezen zeg maar...dat zal ook wel tijdens het schrijven kunnen misschien, maar over het algemeen worden CD's sneller gelezen dan geschreven. Ook is het zeker niet specifiek voor CD-R's.

Citaat:
CD-R's die niet geschikt zijn boven een bepaalde snelheid geschreven te worden, spatten wel degenlijk uit elkaar tijdens het schrijven. En ik zei dan ook niet dat het altijd gebeurt.
Hmm...volgens mij betekent de aangeraden snelheid meer dat de data erop kan corrumperen als je het sneller schrijft dan dat ze uit elkaar spatten tijdens het schrijven; immers, ze kunnen wel op bijv. 52x gelezen worden, en dan draaien ze net zo snel rond als wanneer je ze op 52x zou schrijven...
Oud 08-02-2003, 10:08
WolterB
WolterB is offline
ik zou voor een Lite-On gaan

ik heb dr zelf ook 1tje (is nu bijna 2 jaar oud) en heb nog geen enkele cd van mislukt die ik ermee heb gebrand
Oud 08-02-2003, 12:35
langejongen
langejongen is offline
Ik heb bij die zaak de keuze uit Aopen en Plextor. De Plextor is € 50,- duurder dan de Aopen.Graag een duidelijke conclusie.
Oud 08-02-2003, 13:22
Moonspell
Moonspell is offline
Plextor. Absoluut. Je koopt toch ook geen B-merk geheugen?

Als je iets koopt doe het dan goed.
Oud 08-02-2003, 19:01
Manus J. van Alles
Citaat:
Moonspell schreef:
Plextor. Absoluut. Je koopt toch ook geen B-merk geheugen?

Als je iets koopt doe het dan goed.
Lite-on. Waarom zou je meer betalen? Bovendien is Lite-on beter voor het maken van back-ups van spellen
Oud 08-02-2003, 20:35
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
nare man schreef:
Ik heb zelf ook sinds een tijdje zo'n A-Open 52x24x52 IDE in m'n tweede PC en nog nooit een probleem ermee gehad. Hij brandt alles perfect op 52x, mits je een voldoende snelle harddisk en dito processor hebt. Ook audio gebrand op die snelheid klinkt perfect, en ik ben behoorlijk veeleisend op dat gebied.
het kan dus wel!! branden op 52x. ik hoor namelijk allerlei verhalen dat het altijd mis gaat als je die snelheden probeerd. maar waarschijnlijk hebben die personen gewoon een te trage computer. Hoe snel moet een HD/proc zijn voor 52x?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 09:48
Manus J. van Alles
Citaat:
cartman666 schreef:
het kan dus wel!! branden op 52x. ik hoor namelijk allerlei verhalen dat het altijd mis gaat als je die snelheden probeerd. maar waarschijnlijk hebben die personen gewoon een te trage computer. Hoe snel moet een HD/proc zijn voor 52x?
52x=52*150=7800Kb/sec.
Oud 09-02-2003, 11:13
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
52x=52*150=7800Kb/sec.
huh
780mhz
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 11:39
Verwijderd
Op 52-voudige snelheid branden levert inderdaad een gegevensstroom op van 52 x 150 = 7.800Kb/sec op. Dat is dus ongeveer 8 Mb per seconde. Je harde schijf moet dus mínstens 8 Mb per seconde continu kunnen lezen. Als je een gangbare 7200rpm schijf hebt, zal dat geen probleem zijn. Let er wel op dat je tijdens het branden op 52x geen andere dingen doet, en dan ook echt géén. Ook niet Internet Explorer opstarten ofzoiets. Dat kan al fataal zijn. Je moet er wel iets voor overhebben.

Hoe snel je proc moet zijn weet ik niet. Ik gebruik zelf 'n Pentium-4 1.5GHz met 256Mb geheugen en een Maxtor D740X 7200rpm schijf en dat levert een CPU-load van ongeveer 20% op.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 12:55
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik heb nog geen media gezien die gecertificeerd is voor 52 speed.

Ik brand zelf op 32-speed, op mijn 48-speed brander. Dit omdat geschreven media op 32-speed van betere kwaliteit is dan media die op 48-speed is geschreven.

In hoeverre zit ook echt zo is weet ik niet, maar 32-speed is snel genoeg voor mij.

Let er wel op: alle snelheden boven de 16x is CAV (of wat het nou CLV? verwar die twee altijd ), wat inhoudt dat je de snelheid pas daadwerkelijk op de buitenste ringen haalt. Voorbeeld: je schrijft 700MB op 40-speed. Hij begint bij 16-speed te branden, na 80MB gaat ie over op 24-speed, dan naar 32-speed en uiteindelijk naar 48-speed op ongeveer de helft.
Oud 09-02-2003, 13:09
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Hoe snel je proc moet zijn weet ik niet. Ik gebruik zelf 'n Pentium-4 1.5GHz met 256Mb geheugen en een Maxtor D740X 7200rpm schijf en dat levert een CPU-load van ongeveer 20% op.
Ik bezit een XP1800+ (1533MHz dacht ik) en heb op 24x branden slechts 3-5% load? Trouwens zelfde familie schijf -- Heb je die brander wel op U-DMA lopen? Wanneer ik 'm op PIO zet knalt de load omhoog omgekeerd evenredig met de buffer.

Citaat:
evEndzhar schreef:
Knallende CD's komt altijd door instabiliteit van het ronddraaiende schijfje. Hoe komt een CD instabiel te draaien? Door bijvoorbeeld onbalans. Onbalans krijg je door bijvoorbeeld een bedrukking op de CD die nèt iets scheef zit. Kan echter ook komen doordat de gebruiker 't schijfje iets te hard gebogen heeft bij 't uithalen uit 't doosje, trouwens. Wanneer je zorgvuldig met je CD's omgaat en d'r knalt er toch een mag je dus rustig stellen dat 't de fout is van de CD-fabrikant.

Citaat:
langejongen schreef:
Ik ben van plan om een CD brander te gaan aanschaffen,alleen ben ik niet zo heel goed op de hoogte van welk merk ik er het beste 1 kan kopen. Ik hoor Aopen,Plextor, Yamaha, Lition enz enz.Wat raden jullie aan qua prijs/kwaliteit verhouding???
Als je puur naar de verhouding kijkt was ik gegaan voor een Lite-On brander. Maar wanneer je nèt dat beetje extra service graag wilt hebben, alsmede een kwalitatief beter (val hier niet tè hard over a.u.b.; beide maken prima branders, het is alleen een kwestie van erg goed en nèt iets beter) product moet je bij Plextor zijn. Zelf heb ik een beetje mogen proeven van hun service, en geloof me, die is subliem.

Trouwens, ook cool dat Plextor weer SCSI-branders is gaan fabriceren. Mochten ze nog eens met een SCSI-lezer op de markt komen, dan ga ik toch echt een Plextor-pretcombo aanschaffen :>
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 13:10
Verwijderd
Oh, kanttekening: het verschil tussen 24x en 48x branden is ongeveer 30-45 seconden.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 16:07
ja...ja... :S
ja...ja... :S is offline
Citaat:
evEndzhar schreef:
Da komt doordat ze dan uit de bocht vliegen, en dan "CRASHEN"...

gege...
Ik heb trouwens gewoon een philips 12x, (De tweede, want toen ik hem nieuw kreeg, zat er een fabrieksfout in, en had ik steeds last van een 'Buffer Underrun'. Totaal ongeveer 20 CD's verprutst... Terug naar de winkel, en een nieuwe gekregen, en nu heb ik er al 2 jaar ongeveer geen problemen meer mee!!)

Philips is dus wel goed, op de uitzonderingen met fabrieksfout na dan...
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 16:22
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
nare man schreef:
Op 52-voudige snelheid branden levert inderdaad een gegevensstroom op van 52 x 150 = 7.800Kb/sec op. Dat is dus ongeveer 8 Mb per seconde. Je harde schijf moet dus mínstens 8 Mb per seconde continu kunnen lezen. Als je een gangbare 7200rpm schijf hebt, zal dat geen probleem zijn. Let er wel op dat je tijdens het branden op 52x geen andere dingen doet, en dan ook echt géén. Ook niet Internet Explorer opstarten ofzoiets. Dat kan al fataal zijn. Je moet er wel iets voor overhebben.

dankje .
heb binnenkort een 1.8Ghz Pentium IV.
met 2 20GB schijven van 5400rpm. (raid)
dus dan moet 52x lukken. ik ben benieuwd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-02-2003, 10:06
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef:
Ik bezit een XP1800+ (1533MHz dacht ik) en heb op 24x branden slechts 3-5% load? Trouwens zelfde familie schijf -- Heb je die brander wel op U-DMA lopen? Wanneer ik 'm op PIO zet knalt de load omhoog omgekeerd evenredig met de buffer.
Ik zal eens kijken...ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad, maar ik heb wel vaker gemerkt dat de loads bij bv. harddisk-activiteit vrij hoog waren...maar daar krijg je dan ook iets voor terug, die Intel 82850BA southbridge is zóveel sneller dan die VIA8233 soutbridge die bij de KT266/333/400 zit...

Citaat:
Dobermann schreef:
Oh, kanttekening: het verschil tussen 24x en 48x branden is ongeveer 30-45 seconden.
Ja.

Op de brander in m'n andere PC (een HP cd-writer cd16r IDE) schrijf ik een CD'tje van 80 minuten helemaal vol in iets meer dan vijfeneenhalve minuut. Op 52x duurt het welgeteld tweeëneenhalve minuut, maar iets meer dan twee keer zo snel dus...de meeste tijd gaat immers zitten in het schrijven van de lead-in en lead-out, en dat kan nauwelijks versneld worden.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2003, 14:02
sexylexy
sexylexy is offline
Ik heb er een aantal van plextor en ik vind ze erg goed werken, maar een nadeel: ze zijn vrij duur.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2003, 22:46
Enlightenment
Enlightenment is offline
Plextor is wel een goed merk. Maar toch ga ik liever voor Lite-Ons, erg goedkoop en presteren erg goed. Ook kan Lite-On meer kopiëerbeveiligingen omzeilen dan Plextor (met CloneCD).

Service van Plextor schijnt wel goed te zijn, maar als dat ding stuk gaat binnen garantie dan stuur ik em gewoon terug, voor mij geen probleem.
Oud 11-02-2003, 11:35
Wasteland
Wasteland is offline
Plextor zijn idd de beste. Liteon heeft kwa prijs/kwaliteit verhouding de beste eigenschappen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten