Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-02-2003, 18:26
Mindfields
Mindfields is offline
Voor mijn betoog heb ik de stelling "moeten normen en waarden in het onderwijs worden ingevoerd?" genomen..
Dus zouden jullie deze kleine enquete willen invoeren?

1. Hoe oud ben je?

2. Hoe vind je dat het gesteld is met de huidige maatschappij qua normen & waarden?

3. Voel je je weleens onveilig s avonds?

4. Vind je dat normen & waarde ingevoerd moeten worden als vak? Waarom wel / waarom niet?

Ik kan jullie hulp heel goed gebruiken!
Oud 08-02-2003, 18:31
Verwijderd
1. Hoe oud ben je?
21

2. Hoe vind je dat het gesteld is met de huidige maatschappij qua normen & waarden?
Voor de ene helft is het wel oké, voor de andere helft niet en jammer genoeg hoor je over die tweede helft het meeste. Het verschilt erg qua stad/wijk/gezin enz.

Ja.

4. Vind je dat normen & waarde ingevoerd moeten worden als vak? Waarom wel / waarom niet?
Ik vind dat dat moet, omdat zo kinderen iig normen en waarden bijgebracht worden. Of ze er iets mee doen is dan nog niet zeker, maar ze weten het iig.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 18:41
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
Parallel schreef:
Voor mijn betoog heb ik de stelling "moeten normen en waarden in het onderwijs worden ingevoerd?" genomen..

1. Hoe oud ben je?

16.

De samenleving is veranderd t.o.v. vroeger, maar of dat nu in erg negatieve zin is weet ik niet. De massamedia overdrijven natuurlijk ook vaak.

Nooit, ik woon ergens in een dorpje van 200 inwoners.

Misschien nog niet zo'n slecht idee, hangt ervan af hoe dat ingevuld wordt. Maar het lijkt mij toch beter dat degenen die ons normen en waarden aanleren dat goed doen: onze ouders. Gelukkig ben ik goed opgevoed, helaas zijn sommige mensen wat minder goed opgevoed door falende ouders en gedragen zij zich daarom wat minder ok.

Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 18:46
marlies
marlies is offline
1. Hoe oud ben je?

18

Ik maak me niet zo enorm veel zorgen erover. Het kan wel beter, maar het ligt er maar net aan waar je bent. Ook aan de leeftijd. Bij ons op de universiteit houd iedereen de deur voor elkaar open en ook in het talenlab, vraagt men vaak of je wil waarschuwen als je last van de ander hebt.

soms

Niet, het is de verantwoordelijkheid van de ouders en niet van de school. De school krijgt al zo veel op hun bord. Ouders moeten zich er meer van bewust worden dat ze kinderen hebben en de zorg van hun kroost vooropstellen en niet alles aan de school over te laten.

Hoe wil je dat trouwens gaan doen? Een boekje : Het is lief als je voor elkaar de deur open houdt?

Kinderen moeten van hun ouders verantwoordelijkheidsgevoel leren. Als ze weten wat hun daden voor gevolgen hebben, zullen ze asociale dingen minder vaak doen.
Oud 08-02-2003, 18:51
Verwijderd
Citaat:
marlies schreef:

Niet, het is de verantwoordelijkheid van de ouders en niet van de school. De school krijgt al zo veel op hun bord. Ouders moeten zich er meer van bewust worden dat ze kinderen hebben en de zorg van hun kroost vooropstellen en niet alles aan de school over te laten.

Hoe wil je dat trouwens gaan doen? Een boekje : Het is lief als je voor elkaar de deur open houdt?

Kinderen moeten van hun ouders verantwoordelijkheidsgevoel leren. Als ze weten wat hun daden voor gevolgen hebben, zullen ze asociale dingen minder vaak doen.
Er zijn hele methodes voor dit soort vakken. Juist voor scholen is het belangrijk als kinderen normen & waarden hebben, ik denk dat je aan zo'n vak heel veel profijt hebt, ook in de andere vakken en in de normale omgang met leerlingen. Als ouders het af laten weten, denk ik, dat de school het over 'moet' nemen, al is het alleen maar om het voor zichzelf makkelijker te maken.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 19:00
Mindfields
Mindfields is offline
Zie je hoe moeilijk het is om aan goeie argumenten te komen?
Oud 08-02-2003, 19:03
Verwijderd
Citaat:
Parallel schreef:
Zie je hoe moeilijk het is om aan goeie argumenten te komen?
Nee.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 19:36
Thomas
Thomas is offline
1. Hoe oud ben je? 19

2. Hoe vind je dat het gesteld is met de huidige maatschappij qua normen & waarden? Niet slecht, maar het kan beter.

3. Voel je je weleens onveilig s avonds? Nee, nooit.

4. Vind je dat normen & waarde ingevoerd moeten worden als vak? Waarom wel / waarom niet? Niet, vakken als levensbeschouwing en/of godsdienst/maatschappijleer hebben het ook regelmatig over normen en waarden. Van huis uit krijgen kinderen dat mee. Lijkt me overbodig.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 19:48
Miracle
Miracle is offline
1. 15
2. redelijk slecht
3. neej
4. neej, ik vind dat dat de taak is van de ouders. Desnoods een ouder cursus starten en éérst de ouders normen en waarden leren... zij kunnen het dan hun kinderen leren...
Tis niet geheel de taak van school om dat kinderen bij te brengen. Ouders hebben vaak een andere kijk op bepaalde dingen dan leraren, en dat vind ik ook erg belangrijk...
Oud 08-02-2003, 20:08
Verwijderd
1. Hoe oud ben je?

Eenentwintig

Er zijn te veel ontspoorde jongeren die nodig weer op het rechte pad gebracht moeten worden. Of dat een probleem is van te weinig normen en waarden, vraag ik me af. Iedereen heeft normen en waarden. Het probleem is alleen dat de normen en waarden van die personen vaak niet overeenstemmen met de normen en waarden van de heersende overtuiging.

Hier nooit, maar ik ben in Rotterdam en Utrecht wel eens op plekken geweest waar ik 'savonds of 'snachts liever niet alleen zou willen lopen.

Nee, omdat het geen vak kán zijn. Je kunt niet zomaar bepalen wat 'goede' normen en waarden zijn. Ik vind het nogal hypocriet om te denken dat dat, wat Balkenende als normen en waarden beschouwd, geldend en maatgevend zou zijn voor iedereen. Ik hoef de normen en waarden van een Gristen niet.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 20:10
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Nee.
Het is meer de vraag waarom JUIST op school, en das wat moeilijker
Oud 08-02-2003, 20:13
Verwijderd
Citaat:
Parallel schreef:
Het is meer de vraag waarom JUIST op school, en das wat moeilijker
Omdat alle kinderen naar school moeten. Niet zo moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 20:32
Balance
Balance is offline
1. Hoe oud ben je? 17

2. Hoe vind je dat het gesteld is met de huidige maatschappij qua normen & waarden? Prima. Normen en waarden ontstaan door wat men belangrijk vindt en de grenzen die men stelt. Blijkbaar stelt men de grenzen op de manier hoe die nu zijn getrokken en daar moet een regering ofzo niet aan gaan knoeien. Overigens: misdrijven als dat zinloos geweld enzo, dat versta ik niet meer onder de 'waarden en normen', maar dat zijn gewoon misdrijven (kortom, dat is niet hetzelfde vind ik).

Ja

nee, waarden zijn dingen die belangrijk voor je zijn, die je nastreeft... Lekker oprecht wordt het dan als je mensen gaat leren dat ze dat moeten denken. Dan is het de mening niet meer van de persoon, maar een opgelegde mening. En wie zou dan precies bepalen welke norm en welke waarde goed is en onderwezen moet worden??

Ik heb net een essay over waarden en normen moeten schrijven voor gs, met onder andere mijn mening erin. Misschien is het handig voor je betoog? Als je het wilt hebben moet je maar ff mailen

Oh ja, d'r zit ook een mening in van iemand die juist wel vindt dat het slecht gesteld is met die waarden en normen.
Oud 08-02-2003, 21:05
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef:
nee, waarden zijn dingen die belangrijk voor je zijn, die je nastreeft... Lekker oprecht wordt het dan als je mensen gaat leren dat ze dat moeten denken. Dan is het de mening niet meer van de persoon, maar een opgelegde mening. En wie zou dan precies bepalen welke norm en welke waarde goed is en onderwezen moet worden??

Ik heb net een essay over waarden en normen moeten schrijven voor gs, met onder andere mijn mening erin. Misschien is het handig voor je betoog? Als je het wilt hebben moet je maar ff mailen

Oh ja, d'r zit ook een mening in van iemand die juist wel vindt dat het slecht gesteld is met die waarden en normen.
Hoe denk je dat jij je normen en waarden mee hebt gekregen? Juist, van je ouders, iig voor een heel groot deel. En dingen als dat je mensen niet in elkaar moet slaan als iets je niet zint, of dat je geen mensen dood moet schieten, dat je mensen die 'anders' zijn niet het leven zuur hoeft te maken, dat je niet moet stelen, enz., dat zijn allemaal dingen die voor iedereen zouden moeten gelden. De meeste mensen zijn het er iig mee eens dat dit goede normen en waarden zijn, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 21:32
Mindfields
Mindfields is offline
En ik vind jullie nog liever als jullie me ook veeel argumenten voor geven

En Linda, ik mail je effe..
Oud 08-02-2003, 21:53
Verwijderd
Citaat:
Parallel schreef:
En ik vind jullie nog liever als jullie me ook veeel argumenten voor geven
Die kun je denk ik zelf ook al wel uit een aantal reply's halen, maar goed:
-Bij een aantal kinderen/mensen is het aantal normen en waarden ver te zoeken.
-Veel ouders werken allebei fulltime en hebben minder tijd voor hun kinderen en dus voor hun opvoeding (dit is niet bij alle ouders die fulltime werken het geval, lmd).
-Vrienden krijgen een steeds grotere invloed op jongeren.
-Jongeren 'moeten' steeds meer (dure kleding, telefoons, stoer doen enz.). Wanneer je hier het geld niet voor hebt, zul je het op een andere manier moeten zien te krijgen.
-Alle kinderen/jongeren moeten naar school, school is dus de geschikte plaats om kinderen/jongeren waarden en normen bij te brengen.
-Het is niet alleen voor de 'maatschappij buiten de school' goed als mensen meer waarden en normen hebben, maar ook voor de 'maatschappij binnen de school'.

Het ligt er natuurlijk wel aan waar je woont, ik denk dat het in grote steden noodzakelijker is. De afgelopen tijd zijn hier (te) veel dingen gebeurd die denk ik voorkomen hadden kunnen worden... En ook op scholen merk ik dat het uitmaakt of je in Rotterdam bent of in een 'dorp'. Op sommige scholen in Rotterdam worden zulk soort vakken al gegeven en het schijnt te helpen. Geheel overbodig is het dus niet.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 21:56
dyfusica
dyfusica is offline
1. Hoe oud ben je?
14
ik denk dat het vroeger beter was, t gaat steeds meer achteruit, maar in steden merk je dat bijv ook meer dan in een klein dorpje.
soms
ja.. soms vergeten menen sommige normen en waarden wel eens.geen heel vak,maar er meot wel meer aandacht aan worden besteed. gewoon af en toe herhalen..

Laatst gewijzigd op 09-02-2003 om 08:03.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 22:05
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Hoe denk je dat jij je normen en waarden mee hebt gekregen? Juist, van je ouders, iig voor een heel groot deel. En dingen als dat je mensen niet in elkaar moet slaan als iets je niet zint, of dat je geen mensen dood moet schieten, dat je mensen die 'anders' zijn niet het leven zuur hoeft te maken, dat je niet moet stelen, enz., dat zijn allemaal dingen die voor iedereen zouden moeten gelden. De meeste mensen zijn het er iig mee eens dat dit goede normen en waarden zijn, denk ik.
Ik weet heel goed waar je je normen en waarden meekrijgt, maar de voorbeelden die jij noemt (mensen dood slaan, dood schieten of mishandelen), die hebben m.i. niks meer te maken met normen en waarden. Ja oke, het is een waarde om niet op die manier 'behandeld' te worden, dat is waar. Maar ik denk dat de norm bij bijna iedereen wel op juiste plaats is gesteld en iedereen het te ver vindt gaan. Slechts een uitzondering (wel één te veel, dat is waar) mist deze norm. En om nou te stellen dat het slecht is gesteld met de normen en waarden vanwege zo'n uitzondering. In dit geval vind ik het meer een zaak van het aanpakken van misdrijven, want daaronder hoort het m.i. eerder te vallen. Tuurlijk moet zo'n misdrijf worden voorkomen, maar ik hoop dat ik zo duidelijk heb gemaakt waarom ik denk dat het geen kwestie is van normen en waarden als het gaat om zulke vreselijke dingen en ik dan ook niet vind dat dat de hele samenleving aangerekend dient te worden.
Oud 08-02-2003, 22:11
Verwijderd
@linda85:
De voorbeelden (moord en doodslag) die jij noemt waren enkele van mijn voorbeelden. Misschien is het handiger als je ook de rest mee neemt in je tegen argumenten?

Dat pesten of iemand in elkaar slaan niet hoort, respect voor anderen, dat stelen niet hoort enz. zijn wel dingen die veel kinderen niet mee krijgen. En daarvoor is zo'n vak wel geschikt.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 23:05
Verwijderd
1. Hoe oud ben je?
*Ik ben 17.
*de normen en waarden zijn niet het probleem, het naleven daarvan wel
*nee
*uhm...denk dat het weinig zin heeft. Mensen kunnen wel normen en waarden opgedrongen krijgen.
Maar ten 1e zijn ze het er niet altijd mee eens.
En ten 2e gaat het er vooral om dat men die normen en waarden naleeft.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 07:40
Verwijderd
1. Hoe oud ben je? 18

zeer slecht, als er al aandacht aan besteed wordt,wordt t vaak niet nageleeft, nu is t meer laat ze maar lekker in hun eigen sop gaar koken, t gevolg is de recht van de sterkste

nee, maar zal ooit echt wel komen

Vind ik wel, zodat dat iig nageleeft wordt, maar de regels hier in nederland moeten ook stregner worden anders heeft t geen nut, nu worden de criminelen beschemrt ipv de"werkende mens"
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 07:41
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
[B

Dat pesten of iemand in elkaar slaan niet hoort, respect voor anderen, dat stelen niet hoort enz. zijn wel dingen die veel kinderen niet mee krijgen. En daarvoor is zo'n vak wel geschikt. [/B]
maar wat heeft t voor nut dat een kind ze op school leert als er thuis gezegt wordt van: pfff dat is nergens voor nodig, dat komt helaas bij sommige gezinnen ook voor
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 08:04
dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
spacegirl schreef:
maar wat heeft t voor nut dat een kind ze op school leert als er thuis gezegt wordt van: pfff dat is nergens voor nodig, dat komt helaas bij sommige gezinnen ook voor
daar is toch leerplicht voor
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 09:49
Verwijderd
Citaat:
dyfusica schreef:
daar is toch leerplicht voor
in die zin bedoel ik t niet, in de zin van als t thuis niks aan gedaan wordt, luisteren ze echt niet naar de goede bedoelingen van school
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 09:54
Never Gonna Stop
Never Gonna Stop is offline
Citaat:
Parallel schreef:

1. Hoe oud ben je?

1. ehm 17 bijna 18 (over 1 maand 18)
2. In het algemeen zwaar klotuh
3. ehm.........nee ik ben nooit alleen 's avonds zou ik dat wel zijn dan zou ik het toch iets minder geweldig vinden
4. Nee, ik denk dat normen&waarden toch voor een deel bij de ouders te zoeke n zijn want die geven de eerste paarj aar het vorobeeld aan het kind.........en vrienden hebben natuurlijk ook een grote invloed maar dat is wat later......dus eigenlijk zou de leraar ook een rol moeten spelen

suc6 verder
Oud 09-02-2003, 10:02
Verwijderd
Citaat:
spacegirl schreef:
Hmm, maar je kunt een jong kind wel duidelijk maken dat die regels iig op school gelden, bij jongeren wordt dat wat lastiger, dat is wel waar. Toch denk ik dat het wel zin heeft, kinderen/jongeren pikken het iig op, plus dat de sociale controle misschien wat groter wordt. Het moet niet gegeven worden als 'zo, nu gaan wij jullie eens vertellen hoe het allemaal moet', maar op een 'onopvallende' manier. Ze mogen best weten dat het over normen & waarden gaat, ze zijn ook niet stom, dat hebben ze toch wel door, maar ik denk dat dit vak best goed in te passen is binnen het onderwijs en dat het ook noodzakelijk is. Misschien doet niet iedereen er iets mee, maar als je er een paar hebt die er wel iets mee doen, dan heeft het vak iig zin gehad, vind ik.

(Gaat deze stelling eigenlijk alleen over het middelbaar onderwijs of ook over het basisonderwijs?)
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 11:51
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
@linda85:
De voorbeelden (moord en doodslag) die jij noemt waren enkele van mijn voorbeelden. Misschien is het handiger als je ook de rest mee neemt in je tegen argumenten?

Dat pesten of iemand in elkaar slaan niet hoort, respect voor anderen, dat stelen niet hoort enz. zijn wel dingen die veel kinderen niet mee krijgen. En daarvoor is zo'n vak wel geschikt.
sorry, kwas gelijk begonnen met quoten en had dus niet meer gezien dat er daarna een hele rij met argumenten kwam (nu trouwens wel naar gekeken )

Je vraagt je hieronder af of het over het basisonderwijs of voortgezetonderwijs gaat, ik ging d'r eigenlijk van uit dat het om het voortgezetonderwijs ging. Is dat niet zo, dan is het wellicht nuttig zo'n vak, maar toch blijf ik mijn twijfels d'r bij hebben.
Ten eerste vooral: wie bepaald wat je er moet gaan leren? Natuurlijk zal er een grote rij waarden en normen zijn die iedereen wel als correct ziet, maar tot hoe ver ga je? Gaan we kinderen bijvoorbeeld leren dat ze weer 'u' tegen iedereen moeten zeggen? Ik denk dat veel volwassenen dat als een waarde zien, aangezien zij dat ook altijd moesten. Toch zijn er ook zat ouders die dat helemaal niet nodig vinden. Niet dat dit voorbeeld heel belangrijk is, maar toch moet je dan ergens een grens gaan trekken met wat vroeger was en wat nu is en welke dingen van vroeger nog wél belangrijk zijn en dus geleerd moeten worden en welke niet. Maar wie bepaald dat? Volgens mij is dat een enorm handig middel voor de overheid om daar zich eens mee te gaan bemoeien en volgens mij hebben daardoor ouders veel minder meer te zeggen over de dingen die zíj belangrijk vinden.

Dat ouders steeds meer fulltime werken en minder tijd meer bij hun kinderen doorbrengen: die kinderen worden dan bijna altijd ondergebracht bij een oppas ofzo. Die oppas wordt meestal gezocht in de vriendenkring en dus klikt het met de oppas en de ouder (je laat je kind nooit achter bij iemand die je niet mag). Daardoor heb je meteen al een deel dat overeenkomt met die oppas waardoor je je kind toevertrouwt aan zo iemand en dus ook accepteert dat hij/zij normen en waarden van hem zal meekrijgen. Bovendien; deze persoon KIES je, school niet.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het best een goed initiatief, maar ik ben bang dat er allemaal dingen geleerd zullen worden die helemaal niet meer van deze tijd zijn, die wij helemaal niet meer als waarden en normen zien. Het voorbeeld van dure spulletjes en merkkleding vind ik best goed, maar daar zal het niet bij blijven denk ik. Ik vrees gewoon dat d'r straks zo'n groep van 50-jarigen voor ons gaat bepalen wat wel en niet kan, terwijl veel van die ideeën gewoon te ouderwets zijn en de samenleving ook prima door kan zonder die ideeën, snap je?
Daarom vind ik de verdeling hoe hij nu is juist goed: een beetje van school, je vrienden, de rest van je omgeving en veel van je ouders.

oeps, beetje lang geworden. Sorry
Oud 09-02-2003, 12:22
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Hmm, maar je kunt een jong kind wel duidelijk maken dat die regels iig op school gelden, bij jongeren wordt dat wat lastiger, dat is wel waar. Toch denk ik dat het wel zin heeft, kinderen/jongeren pikken het iig op, plus dat de sociale controle misschien wat groter wordt. Het moet niet gegeven worden als 'zo, nu gaan wij jullie eens vertellen hoe het allemaal moet', maar op een 'onopvallende' manier. Ze mogen best weten dat het over normen & waarden gaat, ze zijn ook niet stom, dat hebben ze toch wel door, maar ik denk dat dit vak best goed in te passen is binnen het onderwijs en dat het ook noodzakelijk is. Misschien doet niet iedereen er iets mee, maar als je er een paar hebt die er wel iets mee doen, dan heeft het vak iig zin gehad, vind ik.

(Gaat deze stelling eigenlijk alleen over het middelbaar onderwijs of ook over het basisonderwijs?)
je hebt gelijk dat er altijd een paar zijn die t oppikken, maar de gene die t nodig hebben pakken die t op?

Op de lagere school is t t beste om te geven denk ik, middelbare school heeft t iets minder nut
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 17:38
Verwijderd
Citaat:
spacegirl schreef:
je hebt gelijk dat er altijd een paar zijn die t oppikken, maar de gene die t nodig hebben pakken die t op?
Ik denk dat er best een paar het oppikken en als van elk vriendengroepje maar één iemand het (een beetje) oppikt, dan heb je al veel meer mensen te pakken, want de sociale controle wordt groter, vrienden roepen elkaar tot de orde of doen niet meer en als er ééntje het af laat weten dan laten er vaak meer het afweten die het eigenlijk ook niet vinden kunnen, enz. (als er één schaap over de dam is volgen er meer )
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 17:56
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef:
Ten eerste vooral: wie bepaald wat je er moet gaan leren?
Ik denk mensen die daarin gespecialiseerd zijn...ook leerkrachten, pedagogen, de overheid ed. Wie bepaald er wat je bij wiskunde, geschiedenis, levensbeschouwing enz moet leren? Ik denk niet dat je de kinderen feiten moet leren, je moet niet zeggen 'je moet dit, je moet dat', maar je kan wel situaties voorschotelen en daar over discussieren met elkaar: 'wat doe je dan?', 'waarom?', 'wie doet het anders?', 'wat vind je normaal?', 'hoe zou dat komen?'. En je kunt dingen als invloed van vrienden ed behandelen: 'durf je meer als je met je vrienden bent?' ed. Over dat ouderen met u aanspreken: Je kunt vertellen dat sommige ouderen het op prijs stellen als je ze met u aanspreekt, wat ze er mee doen moeten ze dan zelf weten, maar ze zijn er iig van op te hoogte.

Citaat:
Dat ouders steeds meer fulltime werken en minder tijd meer bij hun kinderen doorbrengen: die kinderen worden dan bijna altijd ondergebracht bij een oppas ofzo.
Maar oppassen voeden vaak niet op of kinderen nemen niks van ze aan. Om een vb. te geven, afgelopen weekend was ik met de bus naar Euro Disney. Naast ons zaten een moeder met een zoontje van 6 jaar, een vriendin van die moeder met twee kinderen. Toen die moeder van dat jongentje sliep, deed dat jochie iets wat van zijn moeder niet mocht, die vriendin van die moeder zei er iets van, zegt dat jochie iets als 'jij hebt niks over mij te zeggen, bemoei je er niet mee'. Tja, wat doe je dan als 'oppas'? 't is jouw kind niet, één keer kan je hem de les lezen, maar als ie zo iets continu doet? Thuis is mamma of pappa de baas voor kinderen, meestal niet de oppas (zeker niet bij kinderen die het niet zo nauw nemen met waarden en normen). Op school is de meester of juf de baas en daar wil af en toe nog wel eens iets van aangenomen worden. Een school kies je btw net zo goed als een oppas.

Citaat:
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het best een goed initiatief, maar ik ben bang dat er allemaal dingen geleerd zullen worden die helemaal niet meer van deze tijd zijn, die wij helemaal niet meer als waarden en normen zien. Het voorbeeld van dure spulletjes en merkkleding vind ik best goed, maar daar zal het niet bij blijven denk ik. Ik vrees gewoon dat d'r straks zo'n groep van 50-jarigen voor ons gaat bepalen wat wel en niet kan, terwijl veel van die ideeën gewoon te ouderwets zijn en de samenleving ook prima door kan zonder die ideeën, snap je?
Daarom vind ik de verdeling hoe hij nu is juist goed: een beetje van school, je vrienden, de rest van je omgeving en veel van je ouders.
'k snap wat je bedoeld, maar ik denk dat je als 16/17-jarige zelf heel goed kunt bepalen wat je mee wilt nemen in je leven van die lessen. Als ze jou leren ouderen met u aan te spreken en je vind dat onzin, dan doe je dat toch niet? Ik bedoel, ik spreek mijn ouders en oma's ook niet met u aan, maar ik weet wel dat het beleefd is om dat bij vreemden en anderen wel te doen, dus doe ik dat. Ik vind de verdeling die er nu is niet goed, zeker niet in bv. een stad als Rotterdam. Ik wil niet generaliseren, maar als ik hier soms een school binnen kom...je wilt niet weten hoe kinderen soms met elkaar omgaan...die krijgen nergens normen en waarden mee en wat dan? En wat er hier de afgelopen tijd gebeurd...vb. van moorden (die Seder die is hier nog geen kilometer vandaan neergeschoten...vandaar dat ik ook daar aandacht) was misschien niet zo'n goed voorbeeld...maar 'k vind het er toch wel bij horen...en een tijdje terug is er ook een trambestuurder door een jongen van een jaar of 16 en zijn vriendjes in elkaar geramt omdat hij iets van hun gedrag zei...das toch achterlijk? En ik denk dat zeker zo iets als dat laatste voorkomen kan worden.

Ik loop nu stage bij een leerkracht die let op normen en waarden (school buiten r'dam btw ) en die kinderen gaan heel leuk met elkaar om. Als ik soms verhalen hoor van klasgenoten die op scholen in achterstandswijken stage lopen (en ik wil weer niet generaliseren en ik bedoel ook niet iets als 'die buitenlanders' er mee, want dat zegt niks)...op veel van die scholen zijn vakken als normen & waarden, omgangsvormen en soortegelijke vakken al ingevoerd en daar is uitgekomen dat het zin heeft. En dat neem ik dus mee in als ik zeg dat het nuttig is, niet op alle scholen, denk ik, maar wel op bepaalde scholen.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 18:25
Balance
Balance is offline
@ Leonoor: oke oke, je hebt me overtuigd

maar goed, wat denk ik wel duidelijk werd uit m'n verhaal is dat ik bang ben dat dat misbruikt wordt of er verkeerde dingen in worden gevoerd. Maar goed, hopen dat dat zo'n vaart dan niet zal lopen en 't is idd mooi als d'r kinderen mee geholpen worden.

Oh ja, kweet niet of ik dat verkeerd begreep, maar kdenk niet dat je de school waar jij werkt mét het letten op normen & waarden kan vergelijken met eentje uit hartje rotterdam die daar niet aan doen. ik denk dat ook jij zult begrijpen dat de verschillen tussen die twee niet alleen liggen in het feit dat er bij de één wel aan normen&waarden wordt gewerkt?
Maar goed, wellicht kan het wel nut hebben.
Oud 09-02-2003, 18:32
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef:
maar goed, wat denk ik wel duidelijk werd uit m'n verhaal is dat ik bang ben dat dat misbruikt wordt of er verkeerde dingen in worden gevoerd. Maar goed, hopen dat dat zo'n vaart dan niet zal lopen en 't is idd mooi als d'r kinderen mee geholpen worden.
Daar moet idd wel goed op gelet worden, dat ben ik zeker met je eens. Maar gelukkig zijn er ook de scholen en de leerkrachten nog om er op te letten of het geen verkeerde dingen zijn die ze de kinderen leren.

Citaat:
Oh ja, kweet niet of ik dat verkeerd begreep, maar kdenk niet dat je de school waar jij werkt mét het letten op normen & waarden kan vergelijken met eentje uit hartje rotterdam die daar niet aan doen. ik denk dat ook jij zult begrijpen dat de verschillen tussen die twee niet alleen liggen in het feit dat er bij de één wel aan normen&waarden wordt gewerkt?
Het ligt niet alleen aan het feit dat er bij de één wel aan waarden en normen wordt gewerkt, het maakt alleen wel uit. Mijn vergelijking ging meer over een zwarte school waar er met waarden en normen gewerkt wordt en een zwarte school waar dat niet gebeurd. Maar als er op een witte school geen aandacht voor waarden en normen is, dan gaan de kinderen vaak ook heel anders met elkaar om (uit ervaring ). (Mijn vergelijking was niet duidelijk, 'k begrijp dat je hem anders opvatte.) Ik denk btw wel dat alle scholen erg op normen en waarden letten, alleen de ene leerkracht veel meer dan de andere...maar er (extra) aandacht aan besteden heeft echt zin, dat was ook een beetje mijn punt.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 18:44
Verwijderd
Citaat:
Parallel schreef:

1. Hoe oud ben je?
18 jaar
2. Hoe vind je dat het gesteld is met de huidige maatschappij qua normen & waarden? Mensen hebben wel normen en waarden maar zijn te laf om er voor uit te komen.

Soms

4. Vind je dat normen & waarde ingevoerd moeten worden als vak? Waarom niet?
Het wordt waarschijnlijk een pretvak. Degene die het echt nodig hebben zullen spijbelen of ongeinteresserd achter in de klas gaan zitten klieren. Op die manier wordt het dus weer praten tegen degene die het al weten: "preaching to the converted"

Met citaat reageren
Oud 13-02-2003, 09:32
Briseďs
Briseďs is offline
1. 16 (bijna 17, telt dat?)
2. Ik denk dat iedereen vreselijk overdrijft met die normen & waarden. Ja de criminaliteit is gestegen, maar die stijgt al sinds 1985...
3. In m'n eentje wel, maar als ik met een groep ben niet.
4. Nee. Zoals ik al zei, iedereen overdrijft.
Oud 13-02-2003, 15:40
Verwijderd
Citaat:
Briseďs schreef:
2. Ik denk dat iedereen vreselijk overdrijft met die normen & waarden. Ja de criminaliteit is gestegen, maar die stijgt al sinds 1985...
Het gaat niet alleen over dingen als criminaliteit.

Citaat:
4. Nee. Zoals ik al zei, iedereen overdrijft.
Mijn mening is gebaseerd op dingen die ik meegemaakt heb, ik geloof niet dat ik dat overdrijf. Je mag wel een keertje mee naar stage als ik in Rotterdam stage loop, kun je het met eigen ogen zien.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2003, 17:39
fib
fib is offline
1. Hoe oud ben je? 16

2. Hoe vind je dat het gesteld is met de huidige maatschappij qua normen & waarden? men zijkt er zoveel over, ik vind dat het prima gesteld is met normen en waarden.

3. Voel je je weleens onveilig s avonds? veilig, (ik woon op texel)

4. Vind je dat normen & waarde ingevoerd moeten worden als vak? Waarom wel / waarom niet? absoluut niet, wij hebben in de tweede klas een methode 'leefstijl' er zijn maar weinig mensen die dat serieus nemen. Ook ligt de werkdruk al zo hoog
Oud 13-02-2003, 18:07
Janneke1
Janneke1 is offline
1. Hoe oud ben je?

15, over 2 maanden 16

Slecht, wordt steeds slechter

Ja, maar niet alleen 's avonds meer..ik ben een keer overdag in elkaar geslagen op straat dus tsjah..En over normen en waarden gesproken..Mensen en zelfs gespierde kerels liepen snel voorbij toen ik bijna dood werd geslagen en lieten me liggen...

Nee, er moet wel wat aan gedaan worden, maar als vak vind ik onzin, er moet meer gebeuren aan sommige gezinssituaties...
Het is en blijft natuurlijk ook een moeilijk onderwerp.
Maar als vak? Terwijl ik denk 3/4 het niet nodig heeft? Ze kunnen die tijd/geld beter steken in betere gezinsbegeleiders en zo..
Met citaat reageren
Oud 13-02-2003, 18:34
alpha
alpha is offline
1. Hoe oud ben je? 16 jaar, bijna 17

2. Hoe vind je dat het gesteld is met de huidige maatschappij qua normen & waarden? Ik vind dat het aardig verslechterd. Er mag wel meer aandacht aan geschonken worden.

3. Voel je je weleens onveilig s avonds? Ja, ik ga 's avonds niet in mijn eentje over straat en als het al moet dan fiets ik in een keer door naar huis.

4. Vind je dat normen & waarde ingevoerd moeten worden als vak? Waarom wel / waarom niet? Als vak gaat me wat te ver, we hebben al zoveel onzinvakken. (denk aan ANW, CKV)
Oud 13-02-2003, 19:38
mieltje
mieltje is offline
1. Hoe oud ben je?
16

niet om echt happy over te zijn

yep

Neeh, teneerste is dit de taak van ouders niet van de school! Ouders hebben volgens mij nog altijd een keuze hoe zij hun kinderen willen opvoeden, of wij dat nu leuk vinden ofniet!

en ik weet niet wat het plan zou moeten zijn dan, want normen en waarden moeten worden bij gebracht in de eerste 7 levensjaren (max). Moeilijk om aan zulke jonge kinderen les te geven over zo'n soort onderwerp denk ik... misschien doormiddel van spelletjes/toneel ofzo..
Met citaat reageren
Oud 16-02-2003, 14:20
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
1. Hoe oud ben je?
17 (bijna 18)
Tsja. Ik vind dat je dat niet kan zeggen 'over de hele samenleving'. Niet iedereen denkt hetzelfde...
Ja, maar dat komt omdat ik bang ben in het donker, zowel buiten als binnen Niet doordat ik bang ben voor enge mensen ofzo.
Nee, ik denk namelijk niet dat het een positief effect zou hebben. Meer zo'n levensbeschouwing-vak wat niemand serieus neemt. Bovendien zijn normen en waarden niet iets wat je anderen zomaar kan opleggen. Wat jij goed vindt, kan een ander slecht vinden en andersom. Normen en waarden moet je voor jezelf ontwikkelen en niet aanleren door iemand die ouder is of wat dan ook.
Oud 16-02-2003, 15:42
Verwijderd
1. Hoe oud ben je?
19

Niet geweldig.

Jep, bijv als ik 's nachts alleen naar huis fiets en ik een groepje mensen zie ofzo.

Nee, er is nu al zoiets als maatschappijleer en dat is wel goed, maar normen en waarden moet iedereen zelf leren en zelf ontdekken, en het ligt ook meer bij de opvoeding dan bij de school om daaraan bij te dragen. boventien heeft iedereen andere normen en waarden, dit valt niet te leren in een schoolvak.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2003, 18:54
Rockgirl
Rockgirl is offline
1. Hoe oud ben je?
14

Op dit moment slecht

Nee want kom niet vaak buiten 's avonds. In de stad dan he. Maar dat komt weer omdat mijn ouders het te gevaarlijk vinden.

Ja, omdat het leerzaam is. En dat mensen er zich dan misschien aan gaan houden.
Oud 18-02-2003, 18:00
Outrageous
Outrageous is offline
Citaat:
Parallel schreef:

1. Hoe oud ben je?

16

Er zijn verschillende groepen die verschillende normen en waarden hebben. Over sommige groepen maak ik me zorgen, maar andere groepen geven het goede voorbeeld

Soms

Nee, omdat iedereen z'n eigen normen en waarden zelf moet kunnen ontwikkelen. Dit hoort te gebeuren in de thuissituatie en eigen ervaringen. Niet door een of andere mafketel voor de klas.

Oud 20-03-2003, 09:43
skippogirl
skippogirl is offline
1. Hoe oud ben je?
ik ben 16 jaar

ik vind dat iedereen schijt heeft aan normen & waarden. Het is tegenwoordig zo dat het alleen maar ikke ikke ikke is en de rest kan stikken

ik voel me bijna altijd 's avonds onveilig, maar wil je. Als meisje zijn moet je jezelf bijv. veilig voelen als je op het station staat en er staan een groepje jongens, maar het tegendeel is waar. Want juist als ze daar staan ben ik bang. je bent maar een meisje en meisjes zijn heel erg kwetsbaar.

Ik vind dat het in gevoert moet worden, want dan leer je tenminste respect te hebben voor bijv. ouderen mensen!!!

ik hoop dat je er wat aan hebt en als nog eens zo'n enquete hebt stuur het maar

xxxxxxxx skippogirl
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 18:45
Verwijderd
1. Hoe oud ben je? 14

2. Hoe vind je dat het gesteld is met de huidige maatschappij qua normen & waarden? Goed genoeg...

3. Voel je je weleens onveilig s avonds? Soms

4. Vind je dat normen & waarde ingevoerd moeten worden als vak? Nee, volgens mij heb je daar al ouders voor...

X Marianne
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 09:40
Shitty_Chicken
Shitty_Chicken is offline
Citaat:
Parallel schreef op 08-02-2003 @ 19:26:

1. Hoe oud ben je?
15

slecht
JAAA
Ja, ik denk dat er best mensen zijn die ffies bijgeschoold moeten worden over de normen en waarden van nederland...
Oud 22-03-2003, 09:47
Sirenie
Sirenie is offline
1. Hoe oud ben je? 18

2. Hoe vind je dat het gesteld is met de huidige maatschappij qua normen & waarden? slecht, mensen hebben geen respect meer ed.

3. Voel je je weleens onveilig s avonds? Ja, maar dat ligt meer aan mijn zieke geest en fantasie, want ik woon in een dorpje zo klein als een wc-pot.

4. Vind je dat normen & waarde ingevoerd moeten worden als vak? Waarom wel / waarom niet? nee, ik vind dat je dat leert van je ouders.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten