Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2003, 10:04
boehoe
boehoe is offline
Heeft iemand ook gegevens over hoe je amd athlon xp (barton core) overclockt?? of is dat precies hetzelfde als bij de amd athlon xp (thoroughbred core)???
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2003, 11:17
Verwijderd
Wat denk je nou zelf?

Die Barton-core is heus niet anders dan de Thoroughbred-A of B-core. Het is gewoon een processor waar een bepaalde frequentie en een bepaald voltage op gezet worden. Als je die frequentie verhoogt, klok je hem dus over. Precies hetzelfde als het bij de 486's was.

Misschien dat er een multiplier-lock opzit, dat kan maar zo. FSB verhogen kan iig.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 11:33
boehoe
boehoe is offline
Citaat:
Die Barton-core is heus niet anders dan de Thoroughbred-A of B-core. Het is gewoon een processor waar een bepaalde frequentie en een bepaald voltage op gezet worden. Als je die frequentie verhoogt, klok je hem dus over. Precies hetzelfde als het bij de 486's was.
Heb je al ff op tweakers.net gekeken--->daar heb je info en al.
hé, wat zien we daar--> tweakers.net;We beginnen onze rondleiding langs de reviews op het net bij HotHardware.com en zij hebben zich toegespitst op de vergelijking tussen de Thoroughbred-B en de Barton. Het valt meteen op dat de nieuwe core veel groter is, ongeveer 21 procent.
Verrek Nare man, het is toch niet dezelfde core.
En al zou de core hetzelfde zijn, dat zegt nog nix over de 'beveiliging'. En daar komt bovenop dat het design van de barton al anders is omdat ie een l2 cache van 512 kb heeft
Maar mijne frage is nog niet beantwoord

Laatst gewijzigd op 11-02-2003 om 11:35.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 12:12
boehoe
boehoe is offline
@rosf i'm waiting for an answer of enlightenment, she seems to know the answer of every question.

Laatst gewijzigd op 11-02-2003 om 13:26.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 12:18
bam
bam is offline
Citaat:
@rosf schreef:
@rosf i waiting for an answer of enlightenment, she seems to known the answer of every question.
Ga toch bij GoT zeuren dan....

Hier zijn niet veel OC'ers
Bij GoT geef ik je meer kans.

Owjah het is trouwens
I am waiting..

-5 taalpurist?
Oud 11-02-2003, 12:25
boehoe
boehoe is offline
nou joh, hoe kom he erbij. Er staat wel gewoon -->I'm waiting

niemand zal't merken dat ikkuh men post heb veranderd
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 13:08
Verwijderd
Citaat:
@rosf schreef:
@rosf i'm waiting for an answer of enlightenment, she seems to known the answer of every question.
"Known"?

Anyway, de veranderingen kun je makkelijk vinden op www.tweakers.net; beetje loos om dat opnieuw te gaan kauwen.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 13:09
Verwijderd
Trouwens, waarom zou je de FSB niet omhoog kunnen schoppen met de Barton, Rosf? -- Het zou de eerste processor zijn in dat geval..
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 13:19
de postbode
de postbode is offline
een barton is echt anders dan een thoroughbred(a en of b). het enige wat er anders is dat de er twee keer zoveel l2 cach op zit. (daarom is die core dus ook groter). verder kan je 'm gewoon op een socket 426 (socket a) proppen. fsb/ multipl omhoog evt vcore wat opschroeven en tada, een overgeklokte barton. kind kan de oc doen tegenwoordig

-de postbode-
Oud 11-02-2003, 13:51
boehoe
boehoe is offline
Citaat:
Trouwens, waarom zou je de FSB niet omhoog kunnen schoppen met de Barton, Rosf? -- Het zou de eerste processor zijn in dat geval..
Tuurlijk kun je dat proberen, maar het heeft zo zen beperkingen.
Je hebt er meer aan als je de multiplyer veranderd, maar als het unlocken van de multiplyer net zo gaat als by de thoroughbred, dan weet ik het zo net nog nie of ik een bartontje koop
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 14:18
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
@rosf schreef:
Je hebt er meer aan als je de multiplyer veranderd, maar als het unlocken van de multiplyer net zo gaat als by de thoroughbred, dan weet ik het zo net nog nie of ik een bartontje koop
ehh, fsb verhogen heeft niet echt veel limitaties. kijk naar de piv's van het moment, die komen met alleen fsb verhoging aan prima oc's hoor . verder is de multipl bij de thoroughbred b standaart unlocked d8t ik iig bij de hogere modellen.

-de postbode-
Oud 11-02-2003, 14:55
boehoe
boehoe is offline
Beantwoord deze vraag ff;

Welke Freguenties gaan ook omhoog als je de fsb omhoog gooit?

Oja, weet ik zelf ook wel; de frequenties van de pci sloten en het Agp slot.
En wat gebeurt meestal dan; Bij win98 enz---> systeem word instabiel
win2000--->stopscherm
xp--->weet ik niet

Het is allemaal erg genoeg.

Kijk, wat ik wil weten; moet je bij de barton net zoals bij een serie athlon xp's thoroughbred , allemaal atributen gebruiken (zoals 1sec lijm, zilverpasta enz enz om de multiplyer te unlocken??
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 15:15
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
@rosf schreef:
Beantwoord deze vraag ff;

Welke Freguenties gaan ook omhoog als je de fsb omhoog gooit?

Oja, weet ik zelf ook wel; de frequenties van de pci sloten en het Agp slot.
En wat gebeurt meestal dan; Bij win98 enz---> systeem word instabiel
win2000--->stopscherm
xp--->weet ik niet

Het is allemaal erg genoeg.

Kijk, wat ik wil weten; moet je bij de barton net zoals bij een serie athlon xp's thoroughbred , allemaal atributen gebruiken (zoals 1sec lijm, zilverpasta enz enz om de multiplyer te unlocken??
dat de pci en agp omhoog gaan ligt er ook nog maar net aan. de meeste nieuwe mobo's hebben wel een pci/agp lock die zedus netjes laag houd als jij met je fsb speelt verder heeft win xp niet zo vel problemen met andere ferquenties op de agp en pci sloten.
verder zoals ik al eerder zij zijn de meeste (lager geklokte)thoroughbred's standaart unlocked en hoef je er dus geen toeren mee uit te halen. daarbij, wat is er mis met een beetje kloten aan je proc je kan niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

-de postbode-
Oud 11-02-2003, 19:41
boehoe
boehoe is offline
Citaat:
verder zoals ik al eerder zij zijn de meeste (lager geklokte)thoroughbred's standaart unlocked en hoef je er dus geen toeren mee uit te halen. daarbij, wat is er mis met een beetje kloten aan je proc je kan niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.
Ja, maar ik wil weten hoe het met de barton zit
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 20:51
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
@rosf schreef:
Ja, maar ik wil weten hoe het met de barton zit
[eerste reactie] anders word je even boos [/eerste reactie]

maarja, ook ik ben de kwaadste niet, dus na even simpel zoek werk kan ik je het volgende zeggen hij is niet standaar unlocked. daarvoor zul je enkele wire mods moeten uitvoeren op de proc. even zoeken met google voor de perciese uitleg.

-de postbode-
Oud 12-02-2003, 02:18
Verwijderd
Citaat:
@rosf schreef:
Multiplier is alleen voor de processor. CPU-kracht zegt tegenwoordig geen reet meer vergeleken met de GPU. Je GPU pak je mee als je de FSB verhoogt zonder de FSB/PCI-AGP-verdeler aan te tasten; m.a.w. je verhoogt dan ook je PCI/AGP-bus. Voordeel van FSB is dat je dus bijna àl je componenten sneller laat lopen, met de multiplier pak je alleen de processor (en die is zelden tot nooit geen bottleneck meer). Met alleen een MP-boost bereik je dus weinig. Echte hits krijg je pas wanneer je de FSB omhoog kickt (eventueel mèt PCI-devideraanpassing door 't mobo). Dat is met iedere core van welke processor dan ook zo. Dus ook voor de Barton. En ja, je NIC kan al voor instabiliteit zorgen wanneer deze op 36MHz loopt in plaats van 33MHz. Daarom is de stap van 133MHz FSB naar 166MHz zo leuk; vaak kun je dan je PCI-divider dusdanig aanpassen dat de PCI-bus alsnog op 33MHz loopt en die potentieële instabiele factoren dus uitschakelt waardoor alleen 't geheugen in feite nog mee moet werken (en je toch een lekkere boost krijgt).

Laatst gewijzigd op 12-02-2003 om 02:22.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 03:09
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik heb er weinig meer aan toe te voegen.

FSB overclocken haal je dus de meeste winst uit. Multiplier unlocken is teveel moeite voor de kleine winst die je eruit zal halen om een hogere clockfrequentie te halen waarbij het systeem stabiel blijft. PCI clocks hoger dan 33MHz geeft al gauw problemen met stomme hardware, vooral goedkope NICs geven vaak problemen is mijn ervaring. Alhoewel mijn RTL8139C kaartjes prima op 36MHz PCI clock lopen. Veel luxere moederborden hebben uitgebreide mogelijkheden voor PCI/AGP dividers.

Maar over de Barton zelf, ik ben er niet echt van onder de indruk eigenlijk. De verdubbeling cachegeheugen heeft maar 6% verbetering ten gevolg, en de Barton is duurder te produceren door de toegenomen die-size, waardoor 'ie ook duurder verkocht zal worden.

Mijn advies: als je een high-end systeem wilt, ga dan voor de 2700+. Unlock dan de 166MHz FSB zodat 'ie standaard op 133MHz FSB draait, en je kunt hem ver tot de 200MHz FSB overclocken, 3400+ moet wel lukken.
I.c.m. een leuk nForce 2 mobo, 512MB DDR/333 CL2 en een Radeon 9700 (Pro), heb je dan een übergeile gamecomputer.
Oud 12-02-2003, 08:40
boehoe
boehoe is offline
Citaat:
Enlightenment schreef;
Mijn advies: als je een high-end systeem wilt, ga dan voor de 2700+. Unlock dan de 166MHz FSB zodat 'ie standaard op 133MHz FSB draait, en je kunt hem ver tot de 200MHz FSB overclocken, 3400+ moet wel lukken. I.c.m. een leuk nForce 2 mobo, 512MB DDR/333 CL2 en een Radeon 9700 (Pro), heb je dan een übergeile gamecomputer.
Jammer, maar ik heb nie zon übergeile beurs
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 15:14
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
@rosf schreef:
Jammer, maar ik heb nie zon übergeile beurs
die heb je ook helemaal niet nodig. een 1700+ volstaat prima als je gaat oc'en. met de goede core gaan die beestjes over het algemeen wel richting de 2600+ oid. *plop* lees dat eens door. verder is multipl unlocken wel handig over het algemeen. met een lagere multipl kan je fsb (zoals mevrouw hier boven al bedoelde denk ik) flink omghoog, en dat is wat we willen

-de postbode-
Oud 12-02-2003, 16:31
Verwijderd
Citaat:
@rosf schreef:
Verrek Nare man, het is toch niet dezelfde core.
En al zou de core hetzelfde zijn, dat zegt nog nix over de 'beveiliging'. En daar komt bovenop dat het design van de barton al anders is omdat ie een l2 cache van 512 kb heeft
Maar mijne frage is nog niet beantwoord
Dat het niet dezelfde core is weet ik ook wel. Ik ben geen n00b.

Wat ik bedoel is dat jouw vraag eigenlijk wel beantwoord is: jij vraagt bijna letteriljk 'Hoe klok ik de Barton over, gaat dat hetzelfde als bij een TBred?'. Antwoord: ja, dat gaat hetzelfde.

Dat die cores verschillend zijn maakt niet uit. Je klokt een Pentium-4, Athlon XP, Barton, VIA C6 of whatever allemaal op dezelfde manier over.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 17:33
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
nare man schreef:
Ik ben geen n00b

....

VIA C6
via C3 n00b
Oud 12-02-2003, 20:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
de postbode schreef:
die heb je ook helemaal niet nodig. een 1700+ volstaat prima als je gaat oc'en. met de goede core gaan die beestjes over het algemeen wel richting de 2600+ oid. *plop* lees dat eens door. verder is multipl unlocken wel handig over het algemeen. met een lagere multipl kan je fsb (zoals mevrouw hier boven al bedoelde denk ik) flink omghoog, en dat is wat we willen
Ik bedoelde eigenlijk wat anders.

De 2700+ heeft een 166/333MHz FSB, Door een brug met potlood in te kleuren (te verbinden) draait de processor weer standaard op een 133/266MHz FSB, net als de overige lager geclockde Athlon XP's. Door dit te doen kun je de FSB een stuk hoger omhoog krijgen, dan als je de processor op de eigenlijke standaard 166/333MHz FSB laat.

Multiplier unlocken en verlagen kun je ook de FSB verder door verhogen, maar de relatief kleine winst die je hieruit haalt vind ik niet genoeg om met isoleerkit etc. te gaan knoeien, sinds AMD streepjes lasert tussen de L1 en L2 bruggen. De brug voor 133/166MHz is echter niet gelasert, dus dit is heel makkelijk met een potlood te doen.
Oud 13-02-2003, 06:40
boehoe
boehoe is offline
Whahaa, dit las ik vanmorgen op tweakers.net;
Bij LostCircuits is een beschrijving verschenen van een manier om de Barton te unlocken. Dit alles met de doelstelling om de multiplier van de CPU aan te kunnen passen en zo eventueel betere overklokresultaten te kunnen behalen. Dit keer is het niet de gebruikelijke aanpassing aan de processor zelf, maar dient men het moederbord enigszins aan te passen. De gedachtengang is gebaseerd op het feit dat de soldeerpuntjes in de socket van een mobo precies omgekeerd zijn wanneer men deze vergelijkt met de pins aan de onderzijde van een processor.

Het enige dat volgens het artikel nodig is, is om een speld op een bepaalde manier in de socket te plaatsen en zo zal de multiplier beschikbaar zijn om te veranderen. LostCircuits stelt overigens duidelijk dat men niet aansprakelijk gsteld kan worden, wanneer er iets mis zou gaan en er schade berokkent wordt aan moederbord of processor. Tweakers.net sluit zich hier gaarne bij aan

Kijk, dit is nou weeer ff mooi. Veeeeel handiger als met de eerste series thoroughbred's
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten