Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2003, 14:34
janssen19
janssen19 is offline
Ik zou het heel fijn vinden als iemand op deze vragen een antwoord wist.

1. Wannneer een firmant uit een venootschap onder firma treedt en de firma is aan de firmant zijn aandeel in de winst schuldig (vb €40000 ), waarom wordt dit bedrag dan enkel debet geboekt op rekening Winstsaldo en niet credit geboekt op rekening Prive van de firmant ?

2. Zou u mij eens uit willen leggen hoe de rekening Prijsverschillen bij Inkoop precies werkt ?

3. Hoe reken je precies de nettowinst uit en hoe boek je deze?
Ik zag namelijk dat de Brutowinst ook zonder of met Incidentele Resultaten of Kortingen bij verkoop uitgerekend moest worden.

4. Waarom worden kostenposten nooit gecrediteerd ? (wanneer er bijvoorbeeld per Bank Belastingen worden betaald, denk ik dat kosten afnemen, maar deze worden toch gedebiteerd)
Bijvoorbeeld een Opbrengst verkopen (ook hulprekening EV) kan wel afnemen.

5. Wanneer je een winkel koopt, worden overdrachtskosten en makelaarscourtage afgeboekt van de rekening Bank. Is dit voor alle kosten zo ?

6. En als je een winkel verkoopt geldt dan het tegenovergestelde van hetgeen in vraag 2 genoemd is ?

7. Wanneer een auto verzekerd is tegen Wettelijke Aansprakelijkheid (WA). Wordt dit dan altijd vooruitbetaald?

8. Wat moet je doen met de effectieve jaarlijkse rente (=Effective annual interest rate)?

9. Wat houdt de C(Cash Flow) precies in in de formules voor bijvoorbeeld Annuiteiten(=C* (1/r-1/r*(1+r)^T) en Perpetuities (C/r)?

10. Wannneer gebruik je deze formules:
Annuiteiten?
Perpetuity?

Bij voorbaat hartelijk dank.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-02-2003, 15:09
goten
goten is offline
1. bij een vof zijn de firmanten verantwoordelijk voor elkaars handelingen. dus als een firmant schuld heeft is dat ook een probleem voor de andere firmant(en).

3.

4. ik denk omdat kostenposten zijn toegerekend aan een bepaalde periode. en kosten zijn nog altijd geen uitgaven.

5.aankopen (bijvoorbeeld panden of voorraden) worden gefinancieerd door de banktegoed, omdat er geld word uitgegeven. En nogmaals, kosten zijn niet altijd uitgaven, want bij afschrijvingskosten gaat er geen geld uit het bedrijf.

7.ja

bij de andere vragen weet ik het niet of niet zeker genoeg.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 08:35
Never Gonna Stop
Never Gonna Stop is offline
uhh........debiteuren staat voor schuld en belasting e.d. is schuld dus komt het bij debiteuren
en crediteruen is geld wat ze nog krijgen toch?
Oud 11-02-2003, 08:08
Bezoeker00
Nettowinst= Brutowinst - Inkoopwaarde van de omzet
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 15:44
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Never Gonna Stop schreef:
uhh........debiteuren staat voor schuld en belasting e.d. is schuld dus komt het bij debiteuren
en crediteruen is geld wat ze nog krijgen toch?

Je kent je theorie goed, merk ik. Het is juist andersom.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 15:45
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Bezoeker00 schreef:
Nettowinst= Brutowinst - Inkoopwaarde van de omzet
En bv de belasting dan?

In feite klopt dit dus niet, er zijn nl nog enkele zeer belangrijke factoren die eraf gehaald moeten worden, voordat je de NW hebt.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 20:37
poesiefox
poesiefox is offline
vraag 4
Je boekt eerst kosten aan crediteuren en dan crediteuren aan bank. Kosten is een verlies en winstrekening, en daar werken debet en credit immers omgekeerd. Voor een balansrekening is debet bezit en credit schuld, maar voor een Vwrekening is debet kosten en credit opbrengsten.
Oud 12-02-2003, 20:45
poesiefox
poesiefox is offline
Vraag 5
Alle betalingen lopen uiteindelijk via kas/bank/giro. Soms boek je kosten eerst aan crediteuren, namelijk als je een rekening ontvangt. Daarna boek je crediteuren aan bank als de betaling heeft plaatsgevonden. Maar soms krijg je geen rekening, bijvoorbeeld als de notaris de overdrachtsbelasting al heeft ingehouden. Je krijgt dan een netto bedrag in handen.Om er nou voor te zorgen dat deze kosten wel zichtbaar zijn in je boekhouding boek je het volledig geleende bedrag BIJ op de bank, en meteen de overdrachtsbelasting AF van de bank.
Oud 12-02-2003, 20:50
poesiefox
poesiefox is offline
Vraag 6
Als je een winkel verkoopt boek je het ontvangen bedrag direct op bank. Je hebt immers geen rekening gestuurd, dus het hoeft niet via debiteuren. Met overdrachtsbelasting heb je als verkoper niets te maken. Van de makelaar krijg je een rekening, die gaat als kosten aan crediteuren en crediteuren aan bank.

Vraag 7
Verzekeringspremies voldoe je altijd vooruit.
Oud 13-02-2003, 08:39
Bezoeker00
De belasting heeft er niks mee te maken want die hoef je niet te berekenen omdat je zelf ook btw heft op je goederen die je verkoopt!
Met citaat reageren
Oud 13-02-2003, 09:02
Bartje
Bartje is offline
Citaat:
Bezoeker00 schreef:
De belasting heeft er niks mee te maken want die hoef je niet te berekenen omdat je zelf ook btw heft op je goederen die je verkoopt!
de belasting heeft er wel degelijk wat mee te maken..
de fiscus ziet graag wat er nu precies verhandelt wordt in jouw bedrijfje. er zijn niet voor niets twee rekeningen op een jaarrekening:

te vorderen belasting
af te dragen belasting
Oud 13-02-2003, 09:08
Bartje
Bartje is offline
Vraag 2

aan de hand van een voorbeeld:
een bedrijf verkoopt stofzuigers

in het magazijn worden ze tegen een vaste prijs opgeslagen:
100 euro (dit is altijd hetzelfde bedrag)

nu kopen ze ze in tegen een bedrag 90
maar slaan ze wel op alsof ze er 100 euro voor hebben betaald

dan krijg je prijsverschillen bij inkoop.
ik zal het wel een beetje krom hebben uitgelegt, dit komt omdat je het aan de hand van rekeningen moet laten zien:

ff snel dan:

er wordt opgeslagen tegen 100
(geen rekening houden met de btw)
er worden 1 stofzuiger gekocht voor 90:

voorraad 100 debit
kas 90 credit
prijsverschillen 10 credit

zoiets moet het wezen
Oud 13-02-2003, 17:48
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
bartje1112 schreef:
de belasting heeft er wel degelijk wat mee te maken..
de fiscus ziet graag wat er nu precies verhandelt wordt in jouw bedrijfje. er zijn niet voor niets twee rekeningen op een jaarrekening:

te vorderen belasting
af te dragen belasting
Juist, maar daar had ik het nog niet eens over. Die jongen had het over de winstberekening en ik vertelde dat de fiscus daar zeker bij komt kijken. Maw heb ik het in deze dus over de inkomstenbelasting voor natuurlijke personen en de vennootschapsbelasting voor de rechtspersonen. Gesnapt?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2003, 20:03
Bartje
Bartje is offline
Citaat:
Wawl schreef:
Juist, maar daar had ik het nog niet eens over. Die jongen had het over de winstberekening en ik vertelde dat de fiscus daar zeker bij komt kijken. Maw heb ik het in deze dus over de inkomstenbelasting voor natuurlijke personen en de vennootschapsbelasting voor de rechtspersonen. Gesnapt?
aha, je doet het de simpele manier
ik heb het begrepen.. ik denk laat ik er ff een extra dimensie aan toevoegen
Oud 16-02-2003, 21:22
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
bartje1112 schreef:
aha, je doet het de simpele manier
ik heb het begrepen.. ik denk laat ik er ff een extra dimensie aan toevoegen
Kan je doen, maar dat heeft verder niets met de resultatenrekening te maken; maw heeft het dus niets met de winstberekening te maken.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2003, 12:10
saartjeh
saartjeh is offline
Citaat:
Wawl schreef:
Kan je doen, maar dat heeft verder niets met de resultatenrekening te maken; maw heeft het dus niets met de winstberekening te maken.

Wat is dit voor star-trek ( ofzow) actie Al die woorden, men, is nederlands niet meer leuk genoeg
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 11:44
femme
femme is offline
Ok ok, ik ga een poging doen... wil zelf ook wel eens weten wat ik het afgelopen jaar nou geleerd heb..

1. Omdat de firma de firmant nog 40000 schuldig is, is de firma voor de firmant dus een debiteur... de firmant krijgt nog geld, en is dus een bezit.

2. Ik weet niet hoe dat bij jullie uitgelegd wordt... ik ga ervan uit dat er direct betaald wordt, als het op rekening betaald wordt verandert kas in debiteuren... Ik neem als voorbeeld dat de inkoopwaarde 3000 is en de verkoopwaarde 4000... bij het journaliseren werkt het bij ons als volgt:
Debet Credit
Kas 4000
Omzet 4000
+
Inkoopwaarde v/d omzet 3000
Voorraad goederen 3000
Inkoopwaarde v/d omzet is een hulprekening EV en moet dus debet geboekt worden omdat deze afneemt... Het prijsverschil is hier dus 1000, prijsverschillen bij inkoop is dacht ik een hulprekening EV ... Het EV zal dus toenemen omdat omzet ook een hulprekening van het eigen vermogen is en deze met 4000 toeneemt en de inkoopwaarde v/d omzet met 3000 afneemt, neemt in totaal het EV dus met 1000 toe.. (net als kas)..
hmmz.. is beetje vaag verhaaltje geworden

3. Ik dacht dat je de brutowinst altijd met incidentele resulaten of kortingen moest uitrekenen??!! of heb ik dat nou verkeerd?

4. Kostenposten zijn toch altijd hulprekeningen EV? dan nemen deze toch af als je ze debeteerd? Moet ook wel, want bank wordt gecrediteerd en anders zou de balans niet in evenwicht zijn.

5. Geen idee....

6. Weer geen idee dus...

7. Verzekeringen worden inderdaad altijd vooruitbetaald.

8. In ieder geval niet op de balans zetten.... hoort bij liquiditeitsbegroting toch?

9 + 10. Volgens mij heb ik het daar nog nooit over gehad, dus daar weet ik absoluut geen antwoord op.

Nou het valt me een beetje tegen van mezelf.. moet toch nog maar eens wat gaan nakijken..
succes ermee!
Oud 05-03-2003, 00:53
gorgi_19
gorgi_19 is offline
Vraag 2:

Prijsverschillen ontstaan als je met VVP werkt. Stel je veronderstelt dat een product t.a.t. voor 3 Euro per eenheid naar je voorraad gaat. Soms is deze 2.50, soms meer dan 3 euro. Het verschil ten opzichte van de drie euro is in dit geval het prijsverschil.

Femme: wat jij doet, is iig geen prijsverschil en je boekingen kloppen ook niet helemaal.

Als eerste de aankoop van de goederen:
Voorraad goederen 3000
Aan Bank 3000

Verkoop van goederen
Bank 4000
Aan Opbrengst verkopen 4000

Inkoopwaarde v/d omzet 3000
Aan Voorraad goederen 3000

Bij de afsluitingen zal vervolgen rubriek 8 de overboekingsrekening een creditsaldo laten zien van 1000 welke via wat omwegen uiteindelijk de winst zal zijn.
(bovenstaande is btw geen voorbeeld van een prijsverschil)

Voorraad goederen 2500
Prijsverschillen 500
Aan Bank 3000

Vraag 4

Tegen wat wil je hem dan debiteren? Wil je je belastingen weer debiteren? De hoeveelheid belasting die je hebt betaald veranderd immers niet. De hoeveelheid belasting die je nog moet VOLDOEN wel, maar dat is een hele andere post

Vraag 5/6

Je zit nu even het verschil tussen kosten en uitgaven door de war te halen. Deze lijken heel erg op elkaar, maar zijn niet hetzelfde. Kosten kunnen uitgaven zijn, maar dit hoeft niet. Evenals dat uitgaven kosten kunnen zijn, maar dit niet hoeft.

Stel we kopen een gebouw voor 100.000 Euro en zetten deze op de balans voor 100.000 euro en betalen het per kas.
Kasuitgave van 100.000, waarde gebouwen +100.000
Oftewel:

Gebouwen 100.000
Aan Kas 100.000

Een uitgave, welke geen kosten is.. (Het is geen winst of verlies)

Nu gaan we kijken naar de makelaarskosten. Makelaarskosten moet je feitelijk betalen, er gebeurt iets met je kas. Dus --> kasuitgave --> gaat via je bank / kas.

Daarnaast zijn het ook kosten en komen ten laste van je winst.
Dus --> kostenpost.

7. Ja, er komt afaik altijd een post vooruitbetaalde bedragen op je rekening. Mbv permanentie kan je deze kosten eventueel maandelijks boeken tlv je resultaat.

8. Effectieve jaarrente.. pff.. Ik moet dit soort posts niet meer gaan tikken op dit tijdstip..
Als ik me goed herinner is dit de 'echte' rente die je betaald. Stel je betaald 1% per maand. Dan betaal je niet 12% per jaar, maar ((1.01) ^ 12) -1. Dit laatste bedrag zou dan de effectieve jaarrente moeten zijn. 't is een tijd terug, als ik zin heb zal ik het morgen ff nazoeken.

9. Cashflows zijn feitelijke kasstromen. Dus wat er echt aan geld (dus NIET WINST!!) muteert. Bij wijze van spreke kan je als een Dagobert Duck er naast gaan zitten en tellen hoeveel Euromuntjes er binnen komen / uit gaan.

10. Beiden zijn geen formules, maar begrippen.
Annuitair wil zeggen: jaarlijks gelijkblijvend bedrag. Dit bedrag bestaat uit een gedeelte interest en aflossing.
In het begin zal het grootste gedeelte van het bedrag uit interest bestaan. Gedurende de aflossingsperiode zal het aflossingscomponent steeds groter worden. Echter, de som van interest en aflossing blijf t.a.t. gelijk.
Perpetuity = eeuwigdurend. Bijvoorbeeld een eeuwigdurende obligatie wordt nooit afgelost, maar geeft wel een jaarlijkse interestvergoeding.

Laatst gewijzigd op 05-03-2003 om 01:23.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 11:13
femme
femme is offline
Citaat:
gorgi_19 schreef:

Femme: wat jij doet, is iig geen prijsverschil en je boekingen kloppen ook niet helemaal.

Voorraad goederen 3000
Aan Bank 3000

Ja ok, aankoop van goederen had ik effe achterwege gelaten.. was ervanuit gegaan dat deze al in voorraad goederen zat.. Maar euh waar kloppen mijn boekingen dan niet? (ja zo'n kei ben ik er niet in, dus zou heel goed kunnen hoor!) Ik had omzet ipv opbrengst verkopen.. opbrengst verkopen was inderdaad iets preciezer geweest.. maja is allebei wel hulprekening van ev dus uiteindelijk zelfde bedoeling..
Oud 05-03-2003, 15:47
gorgi_19
gorgi_19 is offline
Citaat:
femme schreef:
Ja ok, aankoop van goederen had ik effe achterwege gelaten.. was ervanuit gegaan dat deze al in voorraad goederen zat.. Maar euh waar kloppen mijn boekingen dan niet? (ja zo'n kei ben ik er niet in, dus zou heel goed kunnen hoor!) Ik had omzet ipv opbrengst verkopen.. opbrengst verkopen was inderdaad iets preciezer geweest.. maja is allebei wel hulprekening van ev dus uiteindelijk zelfde bedoeling..
Of ik heb je verhaal verkeerd begrepen, maar het kwam op mij over alsof je een winstberekening aan het maken was. Voor zover ik weet hoort er bij een prijsverschil minimaal een vaste verrekenprijs.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 16:10
Go
Go is offline
Ik zie dat veel vragen op een of andere manier met de Belastingdienst te maken hebben. Misschien is het handig om via de site van de Belastingsdienst een berg folders/brochures aan te vragen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten