Advertentie | |
|
![]() |
|
Help uw medemens
Het is zaterdagmiddag en ik loop met twee tassen vol nieuwe kleren richting mijn fiets. Ondanks de stromende regen is het heerlijk winkelen, ik heb nieuwe schoenen, wat CDs en boeken gekocht. Neuriënd kom ik bij de V&D aan, waar mijn fiets tegen een berkenboom staat. Daar zet ik hem al jaren neer en nog nooit is hij gestolen. Zo’n simpele Gazelle en dan voor een cafè, dat waagt niemand. Dacht ik. Er staat een stinkende, vlooiige, oude man over mijn fiets gebogen. Snel haast ik me naar hem en spreek hem vriendelijk aan, zodat hij niet kwaad hoeft te worden. “Kan ik u ergens mee helpen, meneer? Dit is mijn fiets en hij staat op slot. ” Verward kijkt de viezerd me aan. Het is duidelijk te zien -en te ruiken- ik met een zwerver te maken heb. Vluchtig nemen we elkaar op, voorspellend wat de ander van plan is. Hij voelt zich betrapt, maak ik op uit het verstoppen van de kniptang onder zijn versleten jas. “Sorry,” mompelt de man. Ineens voel ik me ongemakkelijk, niet door de kou, maar omdat het gewoonweg niet klopt dat mensen fietsen stelen om te overleven. “Meneer, het regent dat het giet. Wilt u misschien een kop koffie met me gaan drinken, ” probeer ik. Natuurlijk kan ik hem laten gaan, alleen is dat te makkelijk. Hij zal het fijn vinden om te weten dat niet iedereen slecht is. “Mwuh, hmm,” mompelt hij. “Alstublieft? Ik tracteer.” Zijn gluiperige rattenoogjes kijken me aan, en even laten zitten we in het cafè van de V&D. Met de woorden “wat mot je,” breekt hij de stilte. “Ik zal eerst even koffie bestellen, wilt u er wat in? ” Zonder zijn antwoord af te wachten, loop ik naar de automaat, en kom terug met twee bekers. “Katja, aangenaam kennis te maken. Hoe heet u? ” “Wouter. Ga je de politie nog bellen,” snauwt hij, terwijl hij snel de koffie pakt en opdrinkt. “Nee, natuurlijk niet. Wouter, ik wil je alleen maar helpen. Gewoon, even pra... ” Met het dienblad nog in de handen sta ik voor Wouter, koppig wachtend iets, een reactie. Wouter duwt me opzij, en mijn koffie valt. Hij loopt naar de uitgang. “Hé! Waarom ben je zo ondankbaar, ” roep ik hem na. “Ik bel de politie niet, ik geef je gewoon een kop koffie. ” Met een ruk draait Wouter zich om. “Donder op, meisje. Ga je moeder lastigvallen.” Hij loopt naar buiten en ik laat mezelf met een een zucht in een stoel zakken. Door het kleine, vochtige raampje zie een bekende gestalte naar de berkenbomen lopen. Binnen enkele seconden is het slot doorgeknipt en loopt hij met mijn fiets weg, in de regen. “Wouter toch... ” Met een grotere dialoog een een miniscuul verschil. Zo leuker? ![]()
|
Verwijderd
|
Ja, alleen het woord 'ondankbaar' moet je schrappen. Zonder dat blijft het onwereldlijke van de hoofdpersoon beter in tact.
In deze zin: "Het is duidelijk te zien -en te ruiken- ik met een zwerver te maken heb. " moet nog een 'dat'. Verder is die dialoog inderdaad een verbetering. LUH-3417 |
![]() |
|
![]() |
Vond de sfeer die je schtste in de eerste versie sfeervoller
![]() De tweede versie is echter, zou zo gebeurd kunnen zijn.
|
![]() |
eerste overduidelijk. Kvind beide verhalen ook wel grappig om te lezen, niet alleen omdat ik in arnhem woon, maar ook omdat ik toch best wat fietsen gejat heb (lees dit in verleden tijd, ik doe het tegenwoordig niet meer). Maargoed, afgezien van de storende typfouten(normaal let ik er niet zo op, maar nu viel het me toch wel heel erg op) zijn het beide leuke stukjes maar toch komt de eerste het beste eruit, en zoals prulleke al zei dat het enige sfeer oproept, dat vind ik ook.
Laatst gewijzigd op 24-02-2003 om 15:32. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Muziek |
Oja, Jumpstylecompilatie, KVLT HEEFT JE NODIG Verwijderd | 42 | 30-08-2006 14:31 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Ramadan ibrahim | 309 | 27-11-2004 09:47 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!! IGRA | 1 | 15-01-2004 16:53 | |
De Kantine |
Dubai EspumaX | 28 | 07-01-2004 11:03 | |
Verhalen & Gedichten |
verhaal over een 22 jarig meisje Kira | 41 | 13-11-2003 13:50 | |
Lichaam & Gezondheid |
uitzuigende jachtbommewerpers the_conquer | 7 | 06-04-2002 17:05 |