Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2003, 18:19
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
http://www.deoxy.org/egofalse.htm

Lees deze tekst helemaal... Dit zal een hele hoop mensen hier kunnen helpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-02-2003, 18:24
Verwijderd
geen reclame of wat dan ook...

en als jij er zo'n probleem mee hebt dat er hier mensen zitten die hun ei kwijt willen, waarom zit je hier dan nog?????
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 18:27
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Citaat:
Dark Girl! schreef:
geen reclame of wat dan ook...

en als jij er zo'n probleem mee hebt dat er hier mensen zitten die hun ei kwijt willen, waarom zit je hier dan nog?????
ben je blind ofzo, deze tekst kan heel veel mensen helpen.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 18:31
Verwijderd
Citaat:
ShoarmaSchaap schreef:
ben je blind ofzo, deze tekst kan heel veel mensen helpen.
nou... dan leg jij mij es uit hoe...
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 18:31
MazeMouse
MazeMouse is offline
Vertaal hem eerst maar eens.

En precies: "Als je er zo'n probleem mee hebt wat doe je hier dan?"

Ik accepteer dat jij de mening hebt dat je het zelf moet doen. Maar jij weigert gewoon jezelf in te leven en te snappen dat het niet voor iedereen zo simpel is.
Oud 20-02-2003, 18:35
Verwijderd
teveel text en ik kan toch wel raden waar de text overgaat..
jij die vind dat mensen met problemen zielig doen en het zelf moeten oplossen..
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 18:43
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
what the fuck, probeer ik een keer echt te helpen is het nog niet goed.

Lees het of doe het niet.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 20:04
Verwijderd
Ik wil die tekst best lezen, maar ook voor mij geldt dat ie eerst door iemand vertaald moet worden, mijn Engels is van een dermate laag niveau dat ik dit niet begrijp en zeker niet als het zo'n hoeveelheid is.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 20:13
Verwijderd
kanm je geen samenvatting geven??? mijn engels is ook nie al te best en mijn tijd en geduld al helemaal niet.. ditr zijn echt 20 bladzijden ofzo
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 20:14
Verwijderd
dat bedoel ik maar...
vertaal m maar eerst...
dan issut nog de vraag of iemand wel zin heeft zo'n stuk tekst te lezen...

en shoarmaschaap...
meestal zit jij hier de boel sarcastisch te verneuken.. dus ben niet verbaast als wij denken dat dit weer zo'n poging is...
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 20:18
Verwijderd
Citaat:
Dark Girl! schreef:
dan issut nog de vraag of iemand wel zin heeft zo'n stuk tekst te lezen...
Als het zinnig en/of interessant is wel, ik denk dat ik (en wel meer mensen) zat vaak (veel) grotere stukken tekst lezen.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 20:20
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Als het zinnig en/of interessant is wel, ik denk dat ik (en wel meer mensen) zat vaak (veel) grotere stukken tekst lezen.
ja grote stukken wel ja, maar ZO groot.. en ik heb t even dorogelezen.. t gaat de hele tijd over ong t zelfde..veel herhalen en geen echte text. gewoon de hele tijd losse zinnetjes.. dat leest ook nie lekker.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 20:22
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
ja grote stukken wel ja, maar ZO groot.. en ik heb t even dorogelezen.. t gaat de hele tijd over ong t zelfde..veel herhalen en geen echte text. gewoon de hele tijd losse zinnetjes.. dat leest ook nie lekker.
'Grotere stukken tekst', das dus groter dan dit. Of het lekker leest of niet, das weer iets anders. Maar das een andere discussie, niet geschikt voor deze topic, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 21:44
Ciskaatje
Ciskaatje is offline
k heb maar een klein deel gelezen
alleen het eerste deel
maar ik snap niet waarom iedereen zich zo druk maakt over deze tekst

je leest hem niet voor ShoarmaSchaap, als je hem leest lees je hem omdat je dat zelf wil.. en wil je dat niet, dan toch niet?
en ben je niet goed in engels, dan is dat toch geen reden om boos te worden? voor hetzelfde geld zijn er heel veel mensen die wel goed zijn in engels.. en nogmaals is het geen verplichting om het te lezen

ik vind niet dat je ShoarmaSchaap kan veroordelen omdat je een vermoeden hebt waar de tekst over gaat

nou moet ik dus wel toegeven dat ik lang niet de hele tekst heb gelezen
maar van wat ik heb gelezen, daarvan snap ik niet wat er zo erg aan is
en sommige dingen die ik heb gelezen, daar vond ik best wel wat inzitten.. maar met andere dingen was ik het ook weer niet eens..
Oud 20-02-2003, 21:47
Verwijderd
Citaat:
Ciskaatje schreef:

ik vind niet dat je ShoarmaSchaap kan veroordelen omdat je een vermoeden hebt waar de tekst over gaat
ok misschien heb je gelijk maar van hem weet je hoe hij erover denkt.. en verwacht je dus ook zoiets.. ik heb de text doorgelezen om te kijken hoe lang hij was, en bijna de hele text ging over ego.. in ongeveer elke zin stond het.. het leest ook gewoon niet fijn, en de lengte ervan..
misschien dat ik het morgen lees, en anders blijf ik wel wachten op een samenvatting
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 22:02
Ciskaatje
Ciskaatje is offline
Citaat:
******** schreef:
ok misschien heb je gelijk maar van hem weet je hoe hij erover denkt.. en verwacht je dus ook zoiets.. ik heb de text doorgelezen om te kijken hoe lang hij was, en bijna de hele text ging over ego.. in ongeveer elke zin stond het.. het leest ook gewoon niet fijn, en de lengte ervan..
misschien dat ik het morgen lees, en anders blijf ik wel wachten op een samenvatting
ja dat klopt ook wel
en ook ik vond het niet fijn lezen, anders had ik hem ook wel helemaal af gelezen (misschien nog een andere keer, als ik minder moe ben)
maar dat betekend verder nog niet dat er vreselijke dingen in de tekst staan ofzo
het is gewoon een soort psychologische tekst, waarin dingen worden uitgelegd over het ego.. en daar kan je het dan mee eens zijn, of niet
Oud 21-02-2003, 00:07
Verwijderd
Citaat:
Ciskaatje schreef:

Precies

Men heeft het steeds over dat Shoarmaschaap niet accepteert dat het voor mensen hier allemaal neit zo makkelijk is en dergelijke, en dat hij niet écht begrijpt waar het om gaat, maar ik vind dat iedereen nu eigenlijk net zo reageert op zijn topic als hoe zij vervelend vonden dat hij reageerde in andere topics..

Lees de tekst, oordeel dan, kun je hem niet lezen of heb je geen zin hem te lezen, negeer dit topic dan.. net als dat hij van jullie hier niet moet komen als hij het allemaal zo erg vind..

beetje dubbel..

Ik zal es kijken of ik binnenkort tijd heb om die tekst eens te lezen en samen te vatten, als iemand dat dan nog niet gedaan heeft... maar kheb het erg druk op het moment

Ik vraag me heel sterk af of de reacties hetzelfde zouden zijn geweest had een ander deze topic geopend

Shoarmaschaap moet de mensen hier respecteren en hoe die zich voelen, maar respecteer dan ook hoe hij er tegenover staat.. Mensen zijn nu eenmaal anders en meningen verschillen, niks verbiedt hem om met een tekst die zijn mening onderbouwt en waarmee hij hoopt mensen te kunnen helpen te komen, net als dat ieder ander argumenten mag geven voor zijn/haar standpunt.

Kom op mensen
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 00:51
MazeMouse
MazeMouse is offline
Kan iemand zijn text door de vertaalmachine gooien en even leesbaarder maken dan?
Want die witregels en afkappingen zijn al een ramp en dan is het ook nog in het engels dus daar kan ik dus absoluut niks mee.

En over Shoarmaschaap. Zoals hij zich tot nu toe op psych heeft gedragen als in 'Als je depri bent ligt het aan jezelf' scoort niet veel punten in mijn boekje. En nu weer een text waarbij het enige woord dat ik heb zien staat in vrijwel alle regels EGO is...
Wat wil hij zeggen? Dat je jezelf maar extreem arrogant moet gedragen ofzo om over je depressie heen te komen?

Dus vertaling aub.

EDIT: en Dark Girl zei het al. Dat sarcastische..... Doe dat ergens waar ze het wel waarderen. Kijk een geintje omdat iemand de regels niet weet oke. Maar omdat je het zelf niet met een manier van denken eens bent is stom.
(en dan nog, iemand met borderline of andere psychische ziekte/aandoening denkt heel anders dan jij maar dat wil er bij jou schijnbaar gewoon niet in)

Laatst gewijzigd op 21-02-2003 om 00:53.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 01:10
Verwijderd
Het eerste wat begrepen moet worden is wat ego is. Een kind wordt geboren. Een kind wordt geboren zonder enige vorm van kennis, en bewustzijn van zijn/haar eigen zelf. En wanneer een kind wordt geboren is het eerste waar hij zich bewust van wordt niet hemzelf, het eerste waar hij zich bewust van wordt is de ander. Het is natuurlijk omdat de ogen naar buiten open gaan, de handen raken anderen aan, de oren luisteren naar anderen, de tong proeft voedsel en de neus ruikt de buitenkant. All deze zintuigen openen zich naar buiten toe.

Dat is wat geboorte betekent. Geboorte betekent in deze wereld komen, de buitenwereld. Dus wanneer een kind wordt geboren, is hij binnen deze wereld geboren. Hij opent z'n ogen, ziet anderen. 'Anderen' betekenen het jij. Hij wordt zich eerst bewust van de moeder. Dan, langzamerhand, wordt hij zich bewust van z'n eigen lichaam. Dat is ook het andere, dat behoort ook tot de wereld. Hij is hongerig en voelt zijn lichaam, wanneer de honger wordt gestild, vergeet hij zijn lichaam.

Dit is hoe een kind groeit. Eerst wordt hij bewust van jou, gij, ander, en dan langzamerhand, in contrast met jou, gij, wordt hij zich bewust van zichzelf.

Dit bewustzijn is een gereflecteerd bewustzijn. Hij is zich niet bewust van wie hij is. Hij is zich simpelweg bewust van zijn moeder en wat zij van hem denkt. Als zij glimlacht, als zij het kind waardeert, als zij zegt "Jij bent mooi", als zij hem knuffelt en kust, voelt het kind zich goed over zichzelf. Een ego is geboren.

Door waardering, liefde, zorg, voelt hij zich goed, voelt hij zich waardevol, heeft hij het gevoel iets te betekenen.

En verder ga ik nu niet want ik ben moe en wil slapen.. dit zijn dus de eerste 5 alinea's..
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 07:48
Verwijderd
Een centrum is geboren.

Maar dit centrum is een gereflecteerd centrum. Het is niet zijn echte zijn. Hij weet niet wie hij is; hij weet simpelweg alleen wat andere over hem denken. En dit is het ego: de reflectie, wat anderen denken. Als niemand denkt dat hij van enig nut is, niemand hem waardeert, niemand glimlacht, dan is er ook een ego geboren: een ziek ego; triest, afgewezen, als een wond; ondergeschikt voelen, waardeloos. Dit is ook het ego. Dit is ook een reflectie.

Eerst de moeder- en moeder betekent de wereld in het begin. Dan zullen anderen zich voegen bij de moeder, en de wereld gaat door met groeien. Hoe meer de wereld groeit, hoe complexer het ego wordt, omdat de mening van veel anderen gerecflecteerd wordt.

nu moet ik naar school.. dit is alinea 6 t/m 8 dus.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 07:52
Verwijderd
Citaat:
Dusjcrib schreef:
Precies

Men heeft het steeds over dat Shoarmaschaap niet accepteert dat het voor mensen hier allemaal neit zo makkelijk is en dergelijke, en dat hij niet écht begrijpt waar het om gaat, maar ik vind dat iedereen nu eigenlijk net zo reageert op zijn topic als hoe zij vervelend vonden dat hij reageerde in andere topics..

Lees de tekst, oordeel dan, kun je hem niet lezen of heb je geen zin hem te lezen, negeer dit topic dan.. net als dat hij van jullie hier niet moet komen als hij het allemaal zo erg vind..
ok , je hebt gelijk.. en ik was al van plan de text te gaan lezen, heb ik ook al een klein beetje gedaan.. alleen het gedeelte wat ik WEL had gelezen is weer ongeveer het zelfde als hoe hij erover denkt in andere posts die hij hier heeft gepost.. ik had echt wel een beetje gelezen hoor voordat ik postte.. ik ga de rest ookwel lezen als ik nog tijd over heb alleen ik heb al een sterk vermoeden dat de rest van de text over hetzelfde gaat
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 07:55
Verwijderd
Citaat:
Dusjcrib schreef:
[B]

nu moet ik naar school.. dit is alinea 6 t/m 8 dus.
ok thnx. ik zal volgende paar alinea's wel vertalen./.

t valt eig bes wel mee. k had anders verwacht.. k ben t hier nog zelfs mee eens
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 08:01
Verwijderd
Het ego is een accumulates phenomenon (deze wist ik dus niet), een bij-product van het leven met anderen. Al s een kind helemaal alleen leeft zal hij nooit een ego worden. Maar dat zal niet helpen. Hij zal een dier blijven. Dat betekent niet dat hij zijn echte zelf leert kennen, nee

Het echte kan alleen gekent worden door het fout, daarom is het ego een must. 1 moet er doorheen gaan. Het is een disipline. Het echte kan alleen gekent worden via illusie. Je kan de waarheid niet direct weten. Eerst moet je weten wat niet waar is. Eerst moet je het neit ware benaderen. Door die benadering word je vermogen om de waarheid t kennen.. (deze zin klopt niet, ik weet het) Als je het foute als het foute kent, zal de waarheid dawn upon you

alinea 9 en 10 dus
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 08:03
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
alinea 9 en 10 dus
Wel heel letterlijk vertaald, geloof ik... Als ik heel eerlijk moet zijn, begrijp ik deze twee alinea's nu nog maar voor de helft.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 08:08
Verwijderd
Ego is nodig.. Het is een sociaal nodigm het is een social bij-product. De maatschappij betekent alles om je heen, niet jou, maar alles om je heen. alles, behalve jou is de maatschappij. En iedereen reflecteert. je gaat naar school en de leraar zal reflecteren wie je bent. Je zal vriendschappen hebben met andere kinderen en zij zullen reflecteren wie je bent. iedereen voegt aan je ego toe, en iedereen probeert het aan te passen op zo n manietr dat je geen probleem in de maatschappij word.

Ze interesseren zich niet in jou

Het gaat hun om de maatschappij

De maatschappij is bezorgt om zichzelf en zo hoort het te zijn

Ze zijn niet geinteressert dat je een zelf-kenner word. Ze willen dat je een efficient deel van het mechanisme of de maatschappij word. Je moet in het patroon passen. Dus proberen ze je een ego te geven dat bij de maatschappij past. Ze leren je moraliteit. Moraliteit betekent je een ego geevn dat bij de maatschappij past. Als je inmoraal bent, zal je altijd er niet bij horen. Daarom stoppen we criminelen in de gevangenis - niet dat zij iets fout hebben gedaan, neit dat we hun verbeteren fdoor hun in de gevangenis te stoippen, nee. ze passen simpelweg niet. Het zijn ruziezoekers. Ze hebben bepaalde type ego's die de maatschappij niet goedkeurt. Als de maatschappij het goed vind, alles is goed

nog paar alinea's.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-02-2003, 08:09
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Wel heel letterlijk vertaald, geloof ik... Als ik heel eerlijk moet zijn, begrijp ik deze twee alinea's nu nog maar voor de helft.
ja sorry. mijn engels is ook niet geweldig... ik snap er ook niet alles van mar dit is altijd nog beter te lezen dan dat engels
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 08:11
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
ja sorry. mijn engels is ook niet geweldig... ik snap er ook niet alles van mar dit is altijd nog beter te lezen dan dat engels
Waarom laat je het een ander dan niet vertalen? Ik ga het ook niet proberen te vertalen, omdat mijn Engels niet geweldig is, dan is er voor een ander nog geen touw aan vast te knopen...is dan zonde van m'n tijd en moeite, denk ik.

(En of dit echt beter te lezen is dan dat Engels...'k weenie... (sorry))
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 08:12
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Waarom laat je het een ander dan niet vertalen?
(En of dit echt beter te lezen is dan dat Engels...'k weenie...)
geowon omdat niemand dr echt zin in heeft. en zo erg is mijn engels nou ook weer niet.. en ik heb nu toch niet veel beters te doen

en die laatste alinea die ik heb vertaald die valt toch wel mee. naja k heb alleen die nog even gecontroleerd..

heb je btw nog de foto van de meeting gehad??? k had dr paar dagen geleden nog 1 gemeelt.. k ga vandaag de rest scannen

Laatst gewijzigd op 21-02-2003 om 08:17.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 12:54
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Vanaf waar Dusjcrib was gestopt. Vanaf alinea 8 t/m 15

de ego is een opgebouwd fenomeen, een product van leven met anderen. Als een kind totaal alleen leeft, zal het nooit een ego opbouwen. Maar dat zal niet helpen, het zal leven als een beest, en zijn echte zelf nooit leren kennen.

Het echte kan alleen worden begrepen door het te vergelijken met illusies, daarom is de ego zo belangrijk. Men moet de ego begrijpen, als een stadium waardoor je heen moet. Je kan de waarheid niet direct weten. Eerst zal je moeten weten wat niet waar is. Je moet het onware confronteren, door deze confrontatie zul je daarna in staat zin om de waarheid WEL te kunnen begrijpen. Als je het 'foute' als 'foute' ziet, zal de waarheid tot je doordringen.

De ego is nodig in het sociale leven, het is een sociaal product. The maatschappij is waarin jij functioneert en doet, niet jijzelf, maar alles om jou heen. Alles, behalve jij zelf, is de maatschappij. En iedereen reflecteerd. Je gaat naar school en de leraar reflecteerd wie en wat jij bent. Je vriendschap met andere kinderen laat zien hoe jij je gedraagd, het is een reflectie van wie je bent. STeeds meer en meer voegen mensen waarde toe aan jou ego, en iedereen probeert het op zo'n manier te veranderen zodat jij geen probleem vormt voor de maatschappij.

"Zij" zijn niet begaan met jou,

"Zij" zijn begaan met de maatschappij,

De maatschappij geeft alleen om zich zelf, en zo hoort het ook te zijn.

Zij geven er niet om dat jij jezelf leert kennen. Zij willen dat jij een effecient onderdeel word van de maatschappij. Jij behoort in het systeem te passen. Daarom proberen ze jou een ego te geven die past in de maatschappij. Ze leren je moraal. Normen en waarden betekent dat ze jou een ego geven die past in de maatschappij. Als jij geen normen en waarden hebt, zal je altijd wel ergens niet goed inpassen. Dat is waarom we criminelen opsluiten in gevangenissen, niet omdat ze iets verkeerd hebben gedaan(verkeerd blijft subjectief), niet omdat ze in de gevangenis verbeteren. Nee, gewoon omdat ze niet in het systeem passen. Ze zijn probleem makers. Ze hebben bepaalde ego's die de maatschappij niet goedkeurt. Als de maatschappij WEL goedkeurt, dan is alles goed.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 13:26
Verwijderd
Citaat:
ShoarmaSchaap schreef:
*verhaal*
dat had ik net ookal lopen vertalen hoor
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten