Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2003, 20:14
Verwijderd
even wat vraagjes: hoe kan ik naar een psycholoog o.i.d. toe? Moet dat altijd via de huisarts af kan dat ook rechtstreeks? Wordt het vergoed door het ziekenfonds? Komen mijn ouders er dan achter?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-02-2003, 20:24
Verwijderd
Citaat:
bugge schreef:
even wat vraagjes: hoe kan ik naar een psycholoog o.i.d. toe? Moet dat altijd via de huisarts af kan dat ook rechtstreeks? Wordt het vergoed door het ziekenfonds? Komen mijn ouders er dan achter?
Het moet via je huisarts, je hebt een verwijsbrief nodig. Of dat bij het riagg ook moet weet ik niet. Als je door verwezen bent naar een psycholoog wordt het vergoed door het ziekenfonds, het riagg is sowieso al gratis. Of je er ouders er achter komen ligt denk ik aan je verzekering, maar ziekenfonds gaat geloof ik vrijwel altijd meteen door naar de verzekering...'k denk niet dat ze het dan zien. Dat kun je ook wel aan je huisarts vragen, denk ik, die zal het misschien ook wel weten... Waarom mogen je ouders het niet weten? Het zeggen is misschien één keer moeilijk, er over liegen blijft moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 20:44
Miracle
Miracle is offline
leonoor heeft gelijk. het is beter om het via je huisarts te doen,
maar ondanks dat heb ik toch een paar tips. probeer bij jou in de buurt te zoeken naar een soort riagg. ik wilde het al voor je doen, maar omdat ik niet weet waar je woont, kan ik je verder ook niet helpen.
over het algemeen kun je daar namelijk wel rechtstreeks naar toe, en kost vaak ook geen geld. maar ik zou daar van te voren wel informatie over vragen.

als je niet weet hoe je zoiets moet vinden, kun je me altijd nog vragen, dan moet je dus alleen ff je woonplaats doorgeven [als je het niet op het forum wil zetten, kun je ook mailen/msnen/pm'en]

sterkte ermee!!
Oud 21-02-2003, 22:11
Gothic
Gothic is offline
Je ouders krijgen een rekening, die doorgaat naar het ziekenfonds, ze zien dus dat je een afspraak hebt gehad met de dokter...
Oud 22-02-2003, 07:59
dromerig elfje
dromerig elfje is offline
Volgens mij kan het ook via de councelor,
of vertrouwenspersoon op school...

En die kunnen ook wel zorgen dat je ergens naartoe gaat, waar je ouders niet achter komen.
Oud 22-02-2003, 09:23
Margriet
Margriet is offline
Citaat:
dromerig elfje schreef:
Volgens mij kan het ook via de councelor,
of vertrouwenspersoon op school...

En die kunnen ook wel zorgen dat je ergens naartoe gaat, waar je ouders niet achter komen.
daar heb je gelijk in..
ik zit zelf bij een vertrouwenspersoon en zij gaat me waarschinlijk ook doorverwijzen naar iets anders...
maar je moet doen wat je zelf wilt
Oud 22-02-2003, 09:43
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef:
Je ouders krijgen een rekening, die doorgaat naar het ziekenfonds, ze zien dus dat je een afspraak hebt gehad met de dokter...
Dat is niet altijd zo, volgens mij is dat alleen met een particuliere verzekering. Ziekenfonds gaat (voor zo ver ik weet) direct door naar het ziekenfonds. Maar dat kan je huisarts je vast ook vertellen. En je ouders hoeven niet te weten waarom die afspraak bij de dokter was: 'ik heb toch zo'n last van m'n kleine teen', ik verzin maar iets.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 14:13
Verwijderd
mijn ouders mogen het (voorlopig) dus echt nog niet weten want de reden dat ik naar iemand toe wil is dat ik veel problemen thuis heb die mijn ouders niet onder ogen zien. Komt nog bij dat ze me allemaal dingen hebben aangepraat over psychologen e.d., dat je echt gestoord bent als je daar heen gaat etc. Ik ben nou zover dat ik dat niet geloof en ik krijg nu hulp van een lerares die aandringt om professionele hulp te zoeken. Dat wil ik nu ook, maar weet dus nog niet hoe. De lerares wilde een schoolpsycholoog bellen, geen idee wat dat voor persoon is, is dat gewoon een schoolarts? Daar heb ik al eerder een gesprek mee gehad en dat ging niet echt prettig dus daar ga ik iig niet meer heen.

Het Riagg, daar zat ik ook aan te denken, Dreen, ik woon in Groningen, kzou het prettig vinden als je dat voor mij uit kan zoeken, alvast bedankt.

Ik kan ook wel een afspraak maken met mijn huisarts, ik weet dat hij zwijgplicht heeft, maar toch heb ik het idee dat mijn ouders er dan wel achter kunnen komen, zoals via een rekening van het ziekenfonds

Ik denk er over na.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 14:26
Verwijderd
ps is het Riagg hetzelfde als het GGZ?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 14:56
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
bugge schreef:
ps is het Riagg hetzelfde als het GGZ?
Een RIAGG (Regionaal Instituut voor Ambulante Geestelijke Gezondheidszorg) valt onder het GGZ (Geestelijke Gezondheidszorg). Via de rose pagina's in de telefoongids zijn wel adressen van diverse hulpverlenende instanties bij je in de buurt te vinden.
Een schoolpsycholoog is niet hetzelfde als een schoolarts. Een (school)arts houdt zich bezig met medische zaken en een (school)psycholoog met emotionele, om het maar even heel eenvoudig te stellen.
Het is inderdaad ook mogelijk om via je huisarts een doorverwijzing naar een hulpverlener te krijgen. Dat je ouders er achter zouden kunnen komen via rekeningen van het ziekenfonds is in feite alleen vervelend voor hen, omdat ze op die manier met hun neus op de voor hen harde feiten worden gedrukt, maar ze dienen zich wat dat betreft goed te realiseren dat problemen alleen maar kunnen worden opgelost door de bereidheid om die problemen onder ogen te zien, en niet door ze domweg te negeren en net te doen alsof er niets aan de hand is.
Oud 22-02-2003, 15:02
Verwijderd
Citaat:
bugge schreef:
De lerares wilde een schoolpsycholoog bellen, geen idee wat dat voor persoon is, is dat gewoon een schoolarts?
Tis wel zo iets als een schoolarts, maar tis niet de schoolarts, tis een psycholoog die aan de school verbonden is, zeg maar. Dat lijkt mij iig. Je kunt het iig proberen, toch?

Citaat:

Ik kan ook wel een afspraak maken met mijn huisarts, ik weet dat hij zwijgplicht heeft, maar toch heb ik het idee dat mijn ouders er dan wel achter kunnen komen, zoals via een rekening van het ziekenfonds
Je kunt ook naar je huisarts voor je kleine teen, hoofdpijn, de pil, naja, verzin zelf iets waar je ouders verder niks achter kunnen zoeken. En nogmaals, volgens mij gaat ziekenfonds direct door naar de verzekering (kun je navragen bij je huisarts (of je belt je huisarts of de verzekering, daar krijgt niemand een rekening van) als je d'r komt met de voor je ouders onbekende werkelijke reden).
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 17:37
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
bugge schreef:
Het Riagg, daar zat ik ook aan te denken, Dreen, ik woon in Groningen, kzou het prettig vinden als je dat voor mij uit kan zoeken, alvast bedankt.
ik heb je een pb gestuurd. ik hoop dat je er wat aan hebt

Regels voor berichten