Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2002, 18:19
Veggie
Veggie is offline
kan mij iemand vertellen wat pseudo-wetenschap allemaal inhoud??

thx
greetzz veggie_
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2002, 19:56
Veggie
Veggie is offline
niemand?????
Met citaat reageren
Oud 28-01-2002, 11:42
shania
shania is offline
Goede vraag zeg, ik wil het eigenlijk ook graag weten. Ik ga nu ff op internet zoeken (kun jij ook doen) en zal later nog eens verslag doen. Waarom wil je het eigenlijk weten?? Wil je het gaan studeren??
Liefs Shania
P.s Je mag me wel mailen hierover!
Oud 28-01-2002, 11:56
shania
shania is offline
Kijk eens bij www.skepp.be/thema/definities.shtml
(wat is het?) en http://users.pandora.be/flotspe/pseudo.html
(kenmerken van pseudowetenschap)
Ik zoek nog ff verder
Liefs Shania
Oud 28-01-2002, 12:04
shania
shania is offline
Als laaste kun je ook kijken op http://skepdic.com/pseudosc.html maar dit is wel in het Engels. Je kunt het beste zoeken vanuit www.ixquick.nl en dan het woord pseudowetenschap.
Als ik het goed heb heeft pseudo altijd iets met 'liegen 'of 'fantasie' te maken. Pseudologica fantastica is bijvoorbeeld een ziekte waarbij een persoon liegt om het slachtoffer te spelen (meestal ontstaan door te weinig aandacht in de jeugd). Als je nog iets meer te weten komt mail dit dan even aub!
xxx-ies Shania
Oud 28-01-2002, 22:17
soulless
soulless is offline
Psychologie is een pseudo-wetenschap.
Oud 29-01-2002, 19:32
wIccy
wIccy is offline
bedankt!
ik wou het gewoon weten omdat ik nu al wil beslissen wat ik later van beroep wil doen en ik wil zeker en vast iets te maken hebben met psychologie en ik zag pseudo-wetenschap ergens op een site staan en ik wou gewoon ff weten wat het was
thx

greetzz veggie
Oud 30-01-2002, 19:52
Verwijderd
Citaat:
soulless schreef:
Psychologie is een pseudo-wetenschap.

Ik denk astrologie eerder. Psychologie is niet helemaal zuiver wetenschap, maar nog altijd meer dan astrologie..
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 20:29
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
PCRodent schreef:
Psychologie is niet helemaal zuiver wetenschap, maar nog altijd meer dan astrologie..
Psychologie is een wetenschap die net als de sociologie tot de gedragswetenschappen hoort.

Oud 30-01-2002, 22:29
Verwijderd
Citaat:
PCRodent schreef:
Ik denk astrologie eerder. Psychologie is niet helemaal zuiver wetenschap, maar nog altijd meer dan astrologie..
Astrologie is juist een 'pure' wetenschap. Ik vind de grens tussen pseudo- en gewone wetenschap eigenlijk liggen bij de mate waarin de hypothesen in een bepaalde discipline te staven zijn. Als je bijvoorbeeld kijkt naar wetenschappen als astrologie, medische wetenschappen en wiskunde, dan zie je dat de kennis in die gebieden empirisch te bewijzen valt en reproduceerbaar is - hemellichamen bewegen altijd hetzelfde, een bepaalde ziekte heeft altijd bepaalde eigenschappen, en ook in de wiskunde is alles 'hard' aan te tonen.

Wetenschappen als psychologie, sociologie, antropologie en andere gedrags- en menswetenschappen zijn wat ik noem 'zachte' wetenschappen. Op de keper beschouwd is alle kennis in die gebieden weliswaar vaak te staven, maar niet altijd. Je kunt bijvoorbeeld nooit 100% zeker zeggen 'die persoon heeft kenmerk X dus dat leidt automatisch tot gedrag Y'.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 07:59
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:

Psychologie is een wetenschap die net als de sociologie tot de gedragswetenschappen hoort.

Dankje, die woorden zocht ik. Ik kon niet op 'gedragswetenschappen' komen......

Citaat:
nare man schreef:
Astrologie is juist een 'pure' wetenschap. Ik vind de grens tussen pseudo- en gewone wetenschap eigenlijk liggen bij de mate waarin de hypothesen in een bepaalde discipline te staven zijn. Als je bijvoorbeeld kijkt naar wetenschappen als astrologie, medische wetenschappen en wiskunde, dan zie je dat de kennis in die gebieden empirisch te bewijzen valt en reproduceerbaar is - hemellichamen bewegen altijd hetzelfde, een bepaalde ziekte heeft altijd bepaalde eigenschappen, en ook in de wiskunde is alles 'hard' aan te tonen.

Even voor de duidelijkheid: astrologie is sterrenwichelarij en toekomstvoorspellen, astronomie is sterrenkunde. Er vanuit gaan dat je dat begreep toen je dit schreef:

Inderdaad is de stand van de sterren berekenbaar en reproduceerbaar, maar de interpretatie ervan verschilt van persoon tot persoon. Sla eens twee verschillende (sensatie)kranten open, dan heb je twee heel verschillende horoscopen...

Plus, astrologie beschrijft aan de hand van de stand van de sterren op je geboortedatum wat voor persoon je zou zijn en dat vind ik flauwekul want naar mijn idee bepaal je zelf wat voor persoon je bent en niet een stel sterren dat er zonder jouw geboorte ook wel zou hebben gestaan.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 15:07
legatus
legatus is offline
je bepaalt niet zelf wat voor persoon je bent.
Oud 31-01-2002, 19:21
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
De grens tussen waarheid en onzin.
Veel mensen denken dat paranormaliteit waarheid bevat, b.v. Telekinese, helderziendheid of geesten oproepen etc.

Er is helaas geen enkele wetenschappelijke basis voor deze beweringen.
Nog nooit heeft er iemand met emperische bewijzen kunnen komen.

Maar toch denken veel mensen dat het waar is, en wordt het vaak ook als echt beschouwd in de samenleving.

Groetjes
Ben(die dit moest typen van zijn bezoek *grin*
Reageren

Regels voor berichten