Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2003, 13:33
Verwijderd
Okee....

Op een toets werd gegeven dat een alfadeeltje een kinetische energie had van 6,20 MeV. Dat omrekenen in joules lukte nog wel, maar ik weet nergens in BINAS het gewicht in kilogrammen te vinden om m in te vullen in E=.5mv^2!!

Hoe moet je de snelheid van een alfadeeltje berekenen als alleen dus die kinetische energie gegeven is (of met andere woorden, waar in BINAS had ik moeten zoeken naar de massa van een alfa, mocht dat erin staan?)????

Bij voorbaat dank

~JOOST
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2003, 13:43
Verwijderd
een alfa is hetzelfde als 42He
dus moet je de massa van een heliumatoom hebben
*heb toch maar geen zin om dat allemaal te doen*

Laatst gewijzigd op 10-03-2003 om 13:58.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 14:30
Verwijderd
Citaat:
FlorisvdB schreef:
een alfa is hetzelfde als 42He
dus moet je de massa van een heliumatoom hebben
*heb toch maar geen zin om dat allemaal te doen*
Dat begrijp ik ook, maar er moet toch een snellere manier zijn dan met mollen gaan lopen omrekenen, dat kan nl niet iedereen die NA heeft bij ons. Staat niet ergens in BINAS de massa van 1u in kg's?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 15:36
pol
pol is offline
Neem voor de massa van alfa deeltje : de massa van 4 protonen.
De massa van 1 proton is 1.67 * 10^-27 kg.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 17:36
Verwijderd
in tabel 25 staat de massa in u.
als je 4 protonen neemt kom je te hoog uit ivm bindingsenergie
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 19:10
pol
pol is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 10-03-2003 @ 18:36:
in tabel 25 staat de massa in u.
als je 4 protonen neemt kom je te hoog uit ivm bindingsenergie
Dit klopt, maar die fout is verwaarloosbaar klein. We werken trouwen ook niet relativistisch (dus in principe maak je ook een fout door te stellen E=0.5 mv^2, maar die is ook verwaarloosbaar klein).
Als je bepaalde grootheden (op een verantwoorde manier) afschat kan je het jezelf heel wat eenvoudiger maken.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 20:03
Verwijderd
als wij op ons laatste tentamen 4-2-He met 4 protonen hadden gedaan, zou het fout zijn geweest. Maar het verschilt idd niet veel.
bovendien is het makkelijker om ff in binas tabel 25 te kijken
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 09:33
Verwijderd
Citaat:
pol schreef op 10-03-2003 @ 20:10:
(dus in principe maak je ook een fout door te stellen E=0.5 mv^2, maar die is ook verwaarloosbaar klein).
snelle reactie van me
hoezo is 0,5mv2 ook een beetje onnauwkeurig???
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 11:07
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ondergedoken kan een Alfa-klasse SSN maximaal 32 knopen halen, als ik het goed heb.

Niet zo snel als de Akula-klasse SSN die 40 knopen haalt, maar toch zeker geen geringe snelheid!
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 11:58
Verwijderd
Well, ik heb het op school bij wat mensen nagevraagd, en welgeteld ééntje kon me vertellen dat dat gewicht ook in (...) tabel 7 BINAS staat...

(maar dan moet je dat wel eerst weten....)

Naja ik ga eens kijken of er met arbitrage nog wat te halen valt op die vraag, want we hebben nooit iets soortgelijks behandeld... Bedankt allemaal iig.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 14:58
Verwijderd
Citaat:
PCRodent schreef op 11-03-2003 @ 12:58:
Well, ik heb het op school bij wat mensen nagevraagd, en welgeteld ééntje kon me vertellen dat dat gewicht ook in (...) tabel 7 BINAS staat...

(maar dan moet je dat wel eerst weten....)

Naja ik ga eens kijken of er met arbitrage nog wat te halen valt op die vraag, want we hebben nooit iets soortgelijks behandeld... Bedankt allemaal iig.
owja? waar dan
ik kan geen alfa in tabel 7 vinden.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 18:13
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 11-03-2003 @ 10:33:
Hoezo is 0,5mv2 ook een beetje onnauwkeurig???
Die formule geldt alleen in niet-relativistische situaties, dus in die situaties waarin de snelheid v ten opzichte van de lichtsnelheid c te verwaarlozen is. Indien dat niet zo is moet je gebruik maken van de formule E=m0*c2/sqrt(1-v2/c2). Ontwikkeling hiervan in een machtreeks geeft m0*c2 als de eerste term en 1/2*m0*v2 als de tweede term, waarbij de eerste term de rustenergie voorstelt en de tweede term de uit de klassieke mechanica bekende kinetische energie. De massa m0 noemen we in dit verband de rustmassa.
Je opmerking dat de massa van een alfadeeltje niet in tabel 7 van Binas te vinden is, is correct, maar daar had PCRodent het ook niet over. Hij wou weten hoe de atomaire massa-eenheid u naar kg moest worden omgerekend, en dat staat in tabel 6 en 7 van Binas. Dat was waar "dat gewicht" (wat eigenlijk "die massa" moet zijn) in zijn laatste reply betrekking op had.

Laatst gewijzigd op 11-03-2003 om 18:15.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 18:28
Verwijderd
Citaat:
FlorisvdB schreef op 11-03-2003 @ 15:58:
owja? waar dan
ik kan geen alfa in tabel 7 vinden.
Een alfa is twee protonen + twee neutronen (He2+), en een boel (kinetische) energie.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 18:36
Verwijderd
zoals ik al eerder zij klopt dat niet exact
je kunt beter in tabel 25 kijken
bij He en dan massagetal 4
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 18:42
Verwijderd
Jahaa grappige grasmaaier maar daarin staan geen kilogrammen om in te vullen in .5mv^2!!

Die moet je (AFAIK) uit tabel 7 halen en dat wist ik op de toets dus niet!!
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 18:50
Verwijderd
Citaat:
PCRodent schreef op 11-03-2003 @ 19:42:
Jahaa grappige grasmaaier maar daarin staan geen kilogrammen om in te vullen in .5mv^2!!
dan moet je die omrekenfactor it tabel 7 halen en niet de protonmassa
Citaat:
Die moet je (AFAIK) uit tabel 7 halen en dat wist ik op de toets dus niet!!

dat 's erg jammer
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 18:57
Verwijderd
Okee, okee, maar ik heb een natuurkundeleraar die je verbaasd aankijkt als je 'm dat vertelt en je dan vraagt "Echt waar jôh? Dat wist ik helemaal niet!" dus 2p+2n zou hebben volstaan.

Mgoed bedankt voor jullie hulp en medeleven allemaal!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten