Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2003, 15:57
rodina
rodina is offline
Kzit nu in 5havo, als 't een beetje mee zit slaag ik gewoon.
Vervolg opleiding, kwil supergraag psychologie gaan studeren, maar ja dat kan niet met havo..

Kzit nou enorm te twijfelen of ik één jaartje HBO ga doen, propedeuse ga halen en daar na naar de universiteit. *dan één jaar SPH*

Of in 1 jaar 2 jaar ath gaan doen op 't Luzac..

Wat zou jij doen? Ervaring met mensen die via propedeuse naar de universiteit zijn gegaan?
Oud 12-03-2003, 16:30
@Moon
@Moon is offline
Als ik jou was zou ik eerst vwo doen ipv propedeuse halen. Je zit dan nog op dezelfde school. Anders moet je volgend jaar wennen en dan alweer het volgende jaar. Bovendien kunnen universiteiten best moeilijk doen. Ze accepteren niet altijd mensen van de hbo heb ik gehoord, maar ja of dat echt zo is....weet ik niet. Maar in ieder dus eerst vwo.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 18:55
Veenbes
Veenbes is offline
Ik zou ook eerst VWO doen, omdat je sowieso meer opleidingen kunt gaan doen met een VWO-diploma (mocht je geen interesse hebben meer in psychologie).
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 19:00
Verwijderd
Citaat:
@Moon schreef op 12-03-2003 @ 17:30:
Als ik jou was zou ik eerst vwo doen ipv propedeuse halen. Je zit dan nog op dezelfde school.
Als ze vwo op het Luzac gaat doen, is dat toch ook niet op dezelfde school als waar ze nu zit?

Ik zou kijken naar wat je wilt, een practische opleiding of nog een jaar van alles wat. Twee jaar in één is ook best zwaar, ook iets om over na te denken. Maar 't is wel waar, sommige universiteiten nemen geen mensen met P aan, daar zou ik van te voren dus even naar informeren als ik jou was.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 19:03
Verwijderd
via vwo doen si toch best wel zwaar.. komt nog bij dat je nieuwe vakken krijgt (of een nieuwe taal of een nieuw vak in het vrije deel)
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 19:26
NN
NN is offline
Je kan het beste eerst een VWO-diploma gaan halen omdat je dan echt goed wordt voorbereid op het academisch onderwijs. Het HBO is veel praktischer, er zit een heel groot verschil tussen deze onderwijsvormen. Als je je een beetje wilt handhaven op een universiteit en helemaal als je een moeilijke studie als psychologie wil doen is het veel makkelijker als je dat beetje extra opleiding al hebt. Tuurlijk is een HBO-P halen makkelijker dan een VWO-diploma als je HAVO hebt afgerond, maar op de universiteit krijg je het wel zwaar.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 20:01
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Een HBO-P alleen is volgens mij niet eens genoeg om psychologie te studeren, dan heb je namelijk wiskunde-a op VWO-niveau nodig.
Oud 12-03-2003, 20:25
@Moon
@Moon is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 12-03-2003 @ 21:01:
Een HBO-P alleen is volgens mij niet eens genoeg om psychologie te studeren, dan heb je namelijk wiskunde-a op VWO-niveau nodig.
Ja, wiskunde A1. Dat stelt echt haast nix voor. Gewoon zowat alleen kansbereking dat je maar 1 les in de week krijgt
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 10:13
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
@Moon schreef op 12-03-2003 @ 21:25:
Ja, wiskunde A1. Dat stelt echt haast nix voor. Gewoon zowat alleen kansbereking dat je maar 1 les in de week krijgt
Maar dat certificaat moet je er dan wel meteen bijhalen, in het jaar dat je je HBO-P haalt.
Oud 13-03-2003, 12:27
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
NN schreef op 12-03-2003 @ 20:26:
Je kan het beste eerst een VWO-diploma gaan halen omdat je dan echt goed wordt voorbereid op het academisch onderwijs. Het HBO is veel praktischer, er zit een heel groot verschil tussen deze onderwijsvormen. Als je je een beetje wilt handhaven op een universiteit en helemaal als je een moeilijke studie als psychologie wil doen is het veel makkelijker als je dat beetje extra opleiding al hebt. Tuurlijk is een HBO-P halen makkelijker dan een VWO-diploma als je HAVO hebt afgerond, maar op de universiteit krijg je het wel zwaar.
Hier ben ik het helemaal mee eens. De praktijk leert dat de HBO'ers het echt zwaar hebben op de universiteit.
Oud 13-03-2003, 12:54
miro
miro is offline
Ik heb gehoord dat het HBO propedeusejaar psychologie heel erg goed aansluit op de universiteit psychologie.......

Als ik jou was zou ik met iemand gaan praten die er wat vanaf weet. (even langs de universiteit gaan bijvoorbeeld)
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 17:23
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zou vwo doen, dat is niet voor niet voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en bereid je dus voor op de universiteit. Op heb hbo is men veel meer gericht op de praktijk en op een universiteit veel meer op theorie dus ik denk dat vwo een betere voorbereiding is. Ik denk ook dat de verleiding groot is om je sph af te maken als je er eenmaal aan begint en dat je psychologie dan te veel vind dus dat het er niet meer van komt. (weet ik natuurlijk niet zeker want ik weet niet hoe jij bent maar ik zou wel zo zijn denk ik)
Oud 13-03-2003, 17:34
Thomas
Thomas is offline
Het is altijd moeilijk om hier tussen te kiezen. Ga je VWO doen dan doe je er 1 jaar langer over, vergeleken met de weg via HBO-P.

Als je heel zeker weet dat je psychologie wilt gaan studeren dan zou ik via het HBO gaan, maar dan moet je het echt zeker weten. Vooral omdat het gewoon een jaartje korter is en omdat je dan meer ervaring hebt in de vakken die je zult krijgen op de uni. Je weet er dan iig meer vanaf dan de gemiddelde student omdat die net van het VWO afkomen.

Mijn advies: ben je er zeker van dan zou ik via het HBO gaan.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 17:41
Balance
Balance is offline
Citaat:
@Moon schreef op 12-03-2003 @ 21:25:
maar vwo wiskunde A1 staat gelijk aan havo wiskunde A12.
En daar hebben veel havo leerlingen toch nog genoeg moeite mee.
Oud 13-03-2003, 17:57
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
Wawl schreef op 13-03-2003 @ 18:34:
Het is altijd moeilijk om hier tussen te kiezen. Ga je VWO doen dan doe je er 1 jaar langer over, vergeleken met de weg via HBO-P.

Als je heel zeker weet dat je psychologie wilt gaan studeren dan zou ik via het HBO gaan, maar dan moet je het echt zeker weten. Vooral omdat het gewoon een jaartje korter is en omdat je dan meer ervaring hebt in de vakken die je zult krijgen op de uni. Je weet er dan iig meer vanaf dan de gemiddelde student omdat die net van het VWO afkomen.

Mijn advies: ben je er zeker van dan zou ik via het HBO gaan.
Met deze post suggereer je dat je, als je je HBO-P hebt, een voorsprong hebt op de mensen die van het VWO komen. Het tegendeel is waar.
Oud 13-03-2003, 18:15
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 13-03-2003 @ 18:34:
Ga je VWO doen dan doe je er 1 jaar langer over, vergeleken met de weg via HBO-P.
Ze wil dan twee jaar in één doen...staat in haar eerste post...ze doet er dan dus geen jaar langer over dan als wanneer ze het via het hbo doet.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 19:42
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-03-2003 @ 19:15:
Ze wil dan twee jaar in één doen...staat in haar eerste post...ze doet er dan dus geen jaar langer over dan als wanneer ze het via het hbo doet.
en ze hoeft waarschijnlijk ook geen 'nieuwe' vakken te volgen als ze ath via Luzac gaat doen, want dat is VWO in oude stijl(dacht ik).
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 20:12
Miracle
Miracle is offline
Tis een moeilijke keuze denk ik.
Ik denk dat je twee dingen moet afwegen. Of je het aankan om 1 jaar Luzac te gaan doen. En uitzoeken hoe goed de overstap is van hbo naar wo.
Dat eerste omdat het me best zwaar lijkt om één jaar lang zo ontzettend druk te zijn met school.
En dat laatste omdat ik niet precies weet hoe die overstap is.
Over het algemeen is het beter om vwo te gaan doen, want zo is het bedoeld (eerst vwo -> dan wo)
Oud 14-03-2003, 09:52
Verwijderd
VWO. Duidelijk.

Als je de route via het VWO neemt, krijg je langer en dieper onderwijs in de 'basis'vakken, zoals Nederlands en Engels. Je ziet dan ook dat de beheersing van de Nederlandse en Engelse taal onder studenten over het algemeen beter is bij mensen die van het VWO komen, dan mensen die via het HBO komen (onderzoek: KUN-Vox). Je hebt gewoon een stabielere basis.

Het bezwaar tégen de Luzac-VWO route zou kunnen zijn: je moet keihard werken omdat het de stof van twee jaar in één is. Bovendien zit je bij allerlei vreselijk verwende, arrogante, walgelijke kwallen van kneusjes die te dom zijn om voor de duivel te dansen, maar wiens pa toevallig geld genoeg heeft om ze tot hun 21e op de middelbare school te laten zitten. Als je je daar voor kunt afsluiten, is er niets aan de hand, als je makkelijk te beïnvloeden bent zou ik het niet doen )
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 12:11
jbtq
jbtq is offline
denk dat je beter vwo kan gaan doen. Hbo P geeft geen garantie dat ze je toelaten. En meestal zijn er dan nog extra vakken die je moet doen. tevens moet je ook weer wennen aan alles op het hbo en dat kost ook weer tijd.
Oud 14-03-2003, 12:45
femme
femme is offline
als ik jou was zou ik ook eerst VWO doen.. ik zit nu op HBO en wil dit jaar mn P halen en dan naar de Universiteit.. maar ik baal er wel van dat ik niet eerst mn VWO gewoon heb gehaald, dit is een heel gedoe, net op nieuwe school, nieuwe mensen leren kennen en ik moet al weer gaan.. jammer..
en inderdaad, men zegt dat HBO-ers het veel zwaarder hebben op de universiteit.. ik hoop dat dat niet voor mij geldt..
Reageren

Regels voor berichten