Advertentie | |
|
![]() |
|
zoals iemand al zei, het verschilt per persoon. Een vriendin van mij (ze woont in Engeland overigens) heeft een broer van lichamelijke leeftijd van 18 jaar... geestelijk echter 2 ofzo. Hij heeft ook altijd een luier om... Je kan heel moeilijk toegang tot hem krijgen zeg maar, hij doet alles wat hij zelf wil, dit bedoel ik natuurlijk niet kwaad, het is alleen een omschrijving. Ik zal een voorbeeld geven, Michael (zo heet de jongen) wil de trap af, dat mag niet van zijn moeder aangezien het midden in de nacht is, omdat hij toch die sterke drang heeft duwt hij haar zo van de trap af en gaat toch naar beneden... Hij is ook heel erg gehecht aan bepaalde dingen, hij moet ALTIJD zijn eigen bestek, het middageten moet ALTIJD precies om halfeen en hij is helemaal gek van velle kleurtjes. Verder ontroert het je ook (mij iig) want als hij van iemand houd of je aardig vind buigt hij voorover en wil hij een hug, een knuffel dus... dat is een goed teken vind ik! Hij woont nu sinds een maand niet meer thuis maar in een tehuis met allemaal dat soort mensen, simpelweg omdat het niet meer mogelijk was hem in bedwang te houden... ik vind het knap dat ze hem tot zijn 18e thuis hebben gehouden!!
|
het verschilt per persoon, ik heb een vriend die is licht autistisch, maar die is driftig, praat echt op één toon, kan absoluut niet tegen veranderingen, is sloom en is vooral heel erg agressief.
Ook is het een ontwikkelingstoornis en dat merk je ook. Hij is vijftien, maar echt zijn verstand qua muziek en mode is zooo achter.!!
|
![]() |
ik ben deze zomer op vakantie geweest met een jongen die autistisch was, het gevolg was dat we alles heel goed moesten plannen, anders was het voor hem te onoverzichtelijk.. (ookal was plannen niet ons sterkte doel) hij was ook erg op zichzelf, en had een aparte manier van met kinderen omgaan. (we waren een recreatieteam op een camping) maar het was wel superrr tof!!
|
![]() |
Hallo,
Als je autistisch bent ben je heel erg injezelf gesloten. Je leeft in je eigen wereld. Vaak hebben autisten ook 1 obsessie ze zijn bijvoorbeeld heel erg goed in geschiedenis, computerspelletjes, ze weten alles van de aarde enz. Autisme is zeker niet bepaald door het beroep wat je vader doet (dit stond in een andere topic) Saskia |
![]() |
|
Verwijderd
|
Zoals al eerder gezegd is, hebben autisten heel veel behoefte aan structuur, dat is een kenmerk. En duidelijkheid. Je moet dus niet zeggen: "we gaan vanmiddag naar de kinderboerderij", maar je moet zeggen: "Klaasje, Pietje, Henk, Klaas (etc.) gaan na het eten naar de kinderboerderij".
Dat heb iig op school geleerd (zal nog wel meer zijn, maar dat ben ik vergeten!) Denk trouwens even aan de film "Rain man", met Tom Hanks en Dustin Hofman, geloof ik...Echt mooie film, over een autistische man! Laatst gewijzigd op 12-03-2003 om 18:20. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maarjah ![]() Bij lichte vormen van autisme kunnen mensen ermee leren om te gaan, zover dat je het niet eens aan ze merkt. Het verschil is enkel dat ze alles beredeneren, ook dingen die jij vanzelfsprekend vindt en niet eens bij stil staat ![]() |
![]() |
|
Ik heb op een school gezeten waar het vol zat met autistische lui en dat leverde soms ook wel leuke situaties op. Vooral dus als het dagelijks patroon verandert is ofzo, als hun schooltafel verkeerd om staat ofzo, dan breken ze de tent af. Ja, het is dan misschien lullig om daarom te lachen maar als je er midden in zit de hele dag, dan houd je het niet altijd tegen. En later vinden ze het zelf ook wel grappig, maar volgens mij is dat vaak ook omdat ze het vergeten zijn. Opzich, en dit klinkt weer lullig, sorry, is een autist soms een beetje te vergelijken met een domme hond: als je hem een trap of duw geeft omdat ie iets irritants doet, dan gaat ie even weg en vijf minuten later komt ie weer kwispelend terug en doet ie weer precies hetzelfde als vijf minuten daarvoor.
En er was er ook eentje die niet met de trein naar school mocht, hij had speciaal van de gemeente een chauffeur toegewezen gekregen en hij kwam altijd met dezelfde blauwe mercedes op school. En het gebeurde wel eens dat Alfred (zo heette z'n chauffeur dacht ik) werd vervangen door Berend (ofzo). Die had dan ook een andere auto en dat ging dus net goed, maar hij was altijd wel wat verdwaasder als ie dan op school kwam. De reden waarom ie niet met de trein mocht ben ik trouwens nooit echt te weten gekomen maar volgens mij was het omdat ie de controle dan zou verliezen: hij kon er niet uit als de deuren eenmaal dichtwaren. Of hij is als klein kind een keer tussen die deuren gekomen ofzo... ![]() Maar we hadden ook een keer een computer die helemaal naar de klote was, in het dak gestopt en dat wist ie, maar dat was zo vreemd, dat ie dat niet eens kon bevatten. In zijn ogen hoorde een computer natuurlijk helemaal niet in het dak, dus heeft ie het ook nooit gezegd. Okay, het is een beetje een vreemd voorbeeld, maar goed. Er was er trouwens ook nog een op die school en die kon helemaal niets, hij liep vreemd, hij kon niet normaal nederlands spreken en hij begreep ook bijna niets, behalve wiskunde. Hij kon Pi tot 24 decimalen nauwkeurig, oplepelen en hij kon de meest moeilijke rekensommen uit z'n hoofd. Ik ben trouwens zelf geen autist, dat je het even weet.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
autisme xtessxa | 2 | 08-12-2016 07:56 | |
Psychologie |
mijn ouders luisteren niet linn567 | 23 | 11-07-2016 11:41 | |
Psychologie |
het grote autisme topic Verwijderd | 153 | 04-10-2010 06:05 | |
Psychologie |
te zelfstandig?? Verwijderd | 50 | 24-08-2010 12:33 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
nakijken opdracht betterxtogether | 7 | 24-05-2009 18:26 | |
Psychologie |
Hoe gaan jullie met een handicap om die niet zichtbaar is? Egg | 9 | 23-04-2007 02:52 |