Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2003, 20:04
Fortisi
Fortisi is offline
Nou, hetzelfde wat je elleboog ziet, h e l e m a a l niets, geen zwart geen wit geen vormen geen kleuren, niets, maar hoe beschrijf je dat? hoe moet ik me dat voorstellen? of kan dat niet? net zoals ik niet kan beseffen dat hel heelaal oneindig is?kan jij dat wel?

weet iemand wat niets is? Kan jij je voorstellen hoe het is om niets te zien?
Oud 27-02-2003, 20:08
Verwijderd
dat kan je je niet voorstellen anders zou het wel iets zijn
lmd
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 20:16
Enlightenment
Enlightenment is offline
Niets is de absentie van alles, inclusief afmetingen. "Ruimte" is daarbij is anders dan 'niets', want het is wel een lege ruimte; het heeft afmetingen. Zelfs al heeft het geen materie.

Maar deze vorm van niets is alleen abstract te benaderen, een concreet geval is niet te noemen.

Wel interessant om overna te denken: wat is 'niets'?!
Oud 27-02-2003, 20:23
SnOw-star
SnOw-star is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:
Niets is de absentie van alles, inclusief afmetingen. "Ruimte" is daarbij is anders dan 'niets', want het is wel een lege ruimte; het heeft afmetingen. Zelfs al heeft het geen materie.
*zucht*
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 20:33
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
SnOw-star schreef:
*zucht*
Ben ik weer te vaag?

Nou je hebt ruimte hè.. opzich is dat 'niets', maar het is ook wel weer iets, want het heeft afmetingen, het IS toch iets.

Kun je je ook iets ( ) voorstellen, wat niets is? Probeer dat maar eens toe te laten voor jezelf.
Oud 27-02-2003, 23:38
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:
Ben ik weer te vaag?

Nou je hebt ruimte hè.. opzich is dat 'niets', maar het is ook wel weer iets, want het heeft afmetingen, het IS toch iets.

Kun je je ook iets ( ) voorstellen, wat niets is? Probeer dat maar eens toe te laten voor jezelf.
*stelt zich een gat in een kaas voor*

Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 23:53
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
lafjuh schreef:
lmd
Ruimte en tijd zijn relatief
- lullig he -
Oud 27-02-2003, 23:54
Enlightenment
Enlightenment is offline
*reaktie op lafjuh*

Waarom?

Ik kan me toch een abstract beeld vormen van 'niets', of iets wat er niet is. Betekent dat dan dat het bestaat, alleen omdat ik er aan denk?
Oud 27-02-2003, 23:58
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
//ItsJustMe\\ schreef:
Ruimte en tijd zijn relatief
- lullig he -
http://www.ram.org/ramblings/science..._relative.html
Oud 28-02-2003, 15:29
Isa
Isa is offline
niets is wat je met je gehele lichaam ziet, behalve dat wat je met je ogen ziet. zelfde geldt voor andere zintuigen. in niets is ook geen bewustzijn. geen gedachten, geen emoties enz.
ook is er geen tijd en ruimte. als een 2 dimensionaal wezen in een 2 dimensionale wereld leeft dat ziet hij in de derde dimensie helemaal nix. net zoals wij in andere mogelijke ruimte-dimensies niks zien.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 15:40
moon
moon is offline
Niets is alles wat je niet met menselijke zintuigen kunt waarnemen...denk ik.
Oud 28-02-2003, 15:52
morlock
morlock is offline
Citaat:
moon schreef:
Niets is alles wat je niet met menselijke zintuigen kunt waarnemen...denk ik.
ahah.....
dus lucht is niets.... en een atoom is ook "niets".... en alle geluid die niet tussen 20 en 20000 Hz valt is ook "niets"?

need i go on?
Oud 28-02-2003, 18:41
tempestas
tempestas is offline
Als je het over niets hebt, bedoelen we denk ik maar een deel van de hele defenitie niets. Bijv:
+Hoor je de muziek?
-Nee, ik hoor niets

Niets is net als woorden als 'mooi' niet tastbaar en hoort ergens bij. Het niets bestaat volgens mij niet of kunnen we gewoon niet bevatten, net als we niet kunnen bevatten dat er aan de hemel geen einde komt.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 19:27
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
niets is wat je met je gehele lichaam ziet, behalve dat wat je met je ogen ziet. zelfde geldt voor andere zintuigen. in niets is ook geen bewustzijn. geen gedachten, geen emoties enz.
ook is er geen tijd en ruimte. als een 2 dimensionaal wezen in een 2 dimensionale wereld leeft dat ziet hij in de derde dimensie helemaal nix. net zoals wij in andere mogelijke ruimte-dimensies niks zien.
Iets wat we niet (kunnen) zien, betekent niet dat het niets is.

Ik denk dat dit alleen te benaderen is op een logisch niveau, en niet op een concreet niveau. Voorbeeld: als we de geest nemen van een mens. We nemen even aan dat deze geest simpelweg bestaat door de hersenen, een deterministisch standpunt dus. Als de hersenen beschadigd raken (je gaat dood), waar is de geest dan? Uitgaande van het determinisme, is de geest dan nergens, niet in een ruimte, geen plaats, maar nergens. De geest is weg, het bewustzijn (voor zover dat bestaat) is weg.

In de praktijk is de biologische computer (de hersenen) beschadigd, op een logisch niveau werkt het mechanisme dan niet meer. Analogie met een computer: als de computer goed functioneert kun je er Windows op draaien etc. Als de computer beschadigd is, b.v. een datalijntje van de geheugenbus is beschadigd, dan werkt het geheel niet meer, het hele mechanisme is dan niet meer 'up'. Zo zie ik bewustzijn en de geest ook, dat is er zolang de onderliggende techniek goed werkt. Maar het bestaat in feite niet. Er zijn geen Browserwindows, geen MP3 bestanden.. er zijn in feite elektronicaschakelingen. En de hardeschijf is een materieel geheel, waar op silicium bepaalde patronen zijn, die voor een ander niveau worden gebruikt voor b.v. een mp3 bestand.

Volg je het nog? Ben niet echt duidelijk i guess.
Oud 28-02-2003, 20:05
fil
fil is offline
Niets is het gebrek aan iets. Het tegenovergestelde van iets kun je dus sowieso al niet in woorden vatten, want dan heb je al iets. Misschien komt 'het onnoembare' nog het dichts in de buurt.

"Nothing means nothing, but it isn't really nothing, because nothing really means something there is not"
-Darryl Dawkins-
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 20:08
Enlightenment
Enlightenment is offline
"Could a lack of a dimension be a dimension itself?" Lt. Cmdr. Data
Oud 01-03-2003, 10:20
lovetear
lovetear is offline
Niets is wat er overblijft als alles weg is. Niets is niet leegte, maar niets is wat er over is als zelfs leegte weg is.

Verder denk ik dat je niets alleen een beetje uit kunt leggen door te vertellen wat niets allemaal niet is. Geen kleur, geen vorm, geen geur, geen smaak, geen gevoel. Niets is niets.

Niets is ook niet op een andere manier uit te leggen, want als je bijv. zegt: niets is kaal, dan is niets niet niets meer. Kaal is iets. Alles is iets, behalve niets.

Op de vraag of je er een voorstelling van kunt maken is het antwoord ja en nee. Je kunt geen beeld vormen van wat niets is, maar tegelijkertijd heb je je daarmee het niets voorgesteld.

Ik hoop dat dit verhaal niet te vaag is, als het dat wel is zal ik het nog wel anders proberen uit te leggen.
Oud 02-03-2003, 19:04
L!nk
L!nk is offline
Leegte is niet niets, ik denk niet dat niets bestaat. Je hebt altijd een manier om "niets" uit te drukken in bijvoorbeeld afmetingen, trillingen of molmassa's. Dan is er toch wel iets.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2003, 19:06
Isa
Isa is offline
Citaat:
L!nk schreef:
Leegte is niet niets, ik denk niet dat niets bestaat. Je hebt altijd een manier om "niets" uit te drukken in bijvoorbeeld afmetingen, trillingen of molmassa's. Dan is er toch wel iets.
niets neemt geen ruimte in, heeft dus geen afmetingen. alleen dingen kunnen trillen, niets bestaat niet uit dingen, dus trilt het niet. molmassa ken ik niet.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 20:21
Isa
Isa is offline
Uit een ander topic:
Citaat:
ik schreef:
Aan de andere kant, toen ik vandaag met mijn stonede kop met mijn zus op de dijk fietste en me probeerde een voorstelling te maken van het niets en wat het inhoud leek het anders dan wat ik met mijn verstand als niets beschouw. Ik vraag me af, als je het niets waarneemt (als een deel van je zintuiglijke veld waar niks waar te nemen is, alsof je bijvoorbeeld lijkt blind te zijn als je het waarneemt) is het dan nog steeds niets? Is het niets niet pas niets als het niet waargenomen word, als niemand zich ervan bewust is?
--------------------------------------------------------------------------------
Citaat:
Kontradix schreef:

Dat is een hele interessante gedachte!
En het levert problemen op, want als het niets steeds iets is wanneer men ervan bewust is kan er feitelijk nooit iets zijn wat niets is omdat het alles vanzelf noodzakelijk maakt dat er iets is wat niets is, terwijl het daardoor weer iets wordt waarvan men bewust is en daardoor weer iets (vicieuze cirkel). Argh.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 23:26
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 02-03-2003 @ 20:06:
niets neemt geen ruimte in, heeft dus geen afmetingen. alleen dingen kunnen trillen, niets bestaat niet uit dingen, dus trilt het niet. molmassa ken ik niet.
Idd. Belangrijk is dat ruimte (dus in het heelal), wat we soms 'niets' noemen, ook íets is, het neemt namelijk ruimte (afmetingen in) en het kan iets bevatten, er gaat straling doorheen. etc.

Niets zie ik meer als de afwezigheid van die ruimte.
Oud 11-03-2003, 23:52
poesiefox
poesiefox is offline
Als we Niets definiëren als de afwezigheid van wat dan ook, dan bestaat Niets dus niet. Dat is een contradictio in terminis. Het kan niet bestaan, want dan zou het Iets zijn. Niets IS niks, het iS niet, het bestaat niet, heeft geen identiteit. Heel paradoxaal, maar iets wat negatief is, is alleen a contrario aan te tonen. Je kunt ook niet bewijzen dat je iets niet hebt gedaan, als er geen getuigen zijn of als je geen alibi hebt.

Dat is, iets anders wél kunnen bewijzen, wat het eerste uitsluit.
Ik kan alleen bewijzen dat ik om 3 uur niet thuis was( ik was alleen thuis), als ik wel kan bewijzen dat ik op dat moment in de bus zat. Ik kan niet op twee plekken tegelijk zijn. Het een sluit het ander uit.
Oud 12-03-2003, 00:33
Enlightenment
Enlightenment is offline
Het is maar in welk perspectief je iets plaatst.

Als we het hebben over computers en ik heb een bestand, en ik verwijder het. Dan is het weg. Dan is het verplaatst naar /dev/null, naar NIETS.

Denk dat veel mensen 'niets' als een plaats ergens anders zien, in een andere dimensie oid. Maar ik denk dat je meer naar jezelf moet kijken: niets bestaat wel, maar op een ander niveau.

Maar net als mensen niet kunnen begrijpen dat iets oneindig kan zijn (geen begin en eind heeft), denk ik ook niet dat wij (precies) kunnen begrijpen wat 'niets' is. But it's the effort that counts.

Desalniettemin interessante materie.
Oud 12-03-2003, 00:40
Nate
Nate is offline
Als niets iets is, houdt alles op
Oud 12-03-2003, 07:38
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
L!nk schreef op 02-03-2003 @ 20:04:
ik weet niet zeker of je hiermee op mij reageerde, maar als dat zo is heb je me verkeerd begrepen. ik zei duidelijk: niets is niet leegte.

En volgens mij bestaat niets niet en wel tegelijk. Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Omdat er niet iets bij voor te stellen is, is het niets en bestaat het niet. Maar doordat wij dit niet-bestaan een naam hebben gegeven, niets, bestaat het op een bepaalde manier weer wel, toch?

Laatst gewijzigd op 12-03-2003 om 07:44.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2003, 08:43
Isa
Isa is offline
Citaat:
lovetear schreef op 12-03-2003 @ 08:38:
ik weet niet zeker of je hiermee op mij reageerde, maar als dat zo is heb je me verkeerd begrepen. ik zei duidelijk: niets is niet leegte.

En volgens mij bestaat niets niet en wel tegelijk. Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Omdat er niet iets bij voor te stellen is, is het niets en bestaat het niet. Maar doordat wij dit niet-bestaan een naam hebben gegeven, niets, bestaat het op een bepaalde manier weer wel, toch?
exactly. alleen vraag ik me af of het niets ook bestaat of juist dan bestaat wanneer wij er ons niet van bewust zijn dat het er is.
Wanneer wij ons ervan bewust worden dat we in niks staren (Zoals in the neverending story,alsof je blind bent) bestaat het dan nog? is het dan nog niets?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 17:20
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 12-03-2003 @ 09:43:
exactly. alleen vraag ik me af of het niets ook bestaat of juist dan bestaat wanneer wij er ons niet van bewust zijn dat het er is.
Wanneer wij ons ervan bewust worden dat we in niks staren (Zoals in the neverending story,alsof je blind bent) bestaat het dan nog? is het dan nog niets?
Bestaat het niets wanneer ik me er niet van bewust ben dat het niets bestaat? In die zin zit het antwoord al.

Bestaat het niets ook wanneer ik me er wel van bewust ben dat het bestaat? ja, dan ook. Juist omdat het niets dat is wat niet bestaat, heeft het ervan bewust worden er niet echt iets mee te maken volgens mij. Het niet-bestaat. Of ik me er nou van bewust ben of niet.

Zo denk ik erover. Jij?
Oud 12-03-2003, 17:22
<(-_-)>
<(-_-)> is offline
niets is niets dus niets is gewoon niets, niets dus
Oud 12-03-2003, 17:32
Diovai
Diovai is offline
Niets is de essentie van het bestaan van alles.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 17:40
Isa
Isa is offline
Citaat:
lovetear schreef op 12-03-2003 @ 18:20:
Bestaat het niets wanneer ik me er niet van bewust ben dat het niets bestaat? In die zin zit het antwoord al.

Bestaat het niets ook wanneer ik me er wel van bewust ben dat het bestaat? ja, dan ook. Juist omdat het niets dat is wat niet bestaat, heeft het ervan bewust worden er niet echt iets mee te maken volgens mij. Het niet-bestaat. Of ik me er nou van bewust ben of niet.

Zo denk ik erover. Jij?
ik denk dat als je het niets waarneemt dat je dan iets aan het niets toevoegt, namelijk je bewustzijn, waardoor het geen niets meer is op een bepaalde manier.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 18:42
theone87nl
theone87nl is offline
Citaat:
Fortisi schreef op 27-02-2003 @ 21:04:
Nou, hetzelfde wat je elleboog ziet, h e l e m a a l niets, geen zwart geen wit geen vormen geen kleuren, niets, maar hoe beschrijf je dat? hoe moet ik me dat voorstellen? of kan dat niet? net zoals ik niet kan beseffen dat hel heelaal oneindig is?kan jij dat wel?

weet iemand wat niets is? Kan jij je voorstellen hoe het is om niets te zien?
niets is niet iets maar niets
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 18:47
Diovai
Diovai is offline
Het alles omvat ook het niets, maar het niets is de essentie van het alles.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 19:36
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 12-03-2003 @ 18:40:
ik denk dat als je het niets waarneemt dat je dan iets aan het niets toevoegt, namelijk je bewustzijn, waardoor het geen niets meer is op een bepaalde manier.
Hmm, goede gedachte. Maar volgens mij is het niets alleen waar te nemen door het niet waar te nemen. Is het niet waarnemen ook een vorm van waarnemen? Ik denk het wel. Misschien heb je toch gelijk .

Zou je dat toevoegen misschien iets meer kunnen uitleggen?
Oud 13-03-2003, 16:36
Lord D!M
Lord D!M is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 27-02-2003 @ 21:08:
lmd

sorry mensen, maar ik vind dat deze definitie het allerdichtste in de buurt licht. het zogenoemde niets laat zich niet beschrijven omdat het niets is. alles is te beschrijven, niets niet. grammaticale chaos....
Oud 13-03-2003, 16:42
Lord D!M
Lord D!M is offline
Citaat:
Diovai schreef op 12-03-2003 @ 19:47:
Het alles omvat ook het niets, maar het niets is de essentie van het alles.

volgens mij dus niet. het niets is de absentie van alles. alles omvat niet ook het niets, dat is onmogelijk. niets is juist de beschrijving van een gebrek aan alles, en een gebrek aan niets is jiust gelijk aan alles. -+-=+ (min plus min is plus). dit is gewoon pure logica. ik vraag me af hoe jij denkt dat niets ook deel is van alles.

verklarinkje misschien?

grtz
D!M
Oud 13-03-2003, 17:20
Diovai
Diovai is offline
Als we zeggen dat alles alles omvat, omvat het alles dus ook het niets. Niets is wat je krijgt als je het alles binnenstebuiten keert.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 06:47
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Diovai schreef op 13-03-2003 @ 18:20:
Als we zeggen dat alles alles omvat, omvat het alles dus ook het niets. Niets is wat je krijgt als je het alles binnenstebuiten keert.
Volgens mij klopt dit niet. Als je zegt dat alles alles omvat, inclusief niets, kun je het niets omschrijven als een deel van alles. Als niets een deel van alles is, is het niet niets meer, maar iets. Niets is alleen niets.
Oud 14-03-2003, 10:30
vrolijkevlinder
vrolijkevlinder is offline
tegenovergestelde van alles
Oud 14-03-2003, 11:51
Diovai
Diovai is offline
Een modern filosoof zou kunnen zeggen dat het niets niet bestaat omdat het niet waarneembaar is. Ben ik het niet mee eens uiteraard.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 12:17
brent
brent is offline
"Niets" bestaat niet omdat het niet kan gedacht worden, want als het kon gedacht worden, dan was het "iets".

(offtopic: Diovai, ik weet wie jij bent...)
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 12:19
Diovai
Diovai is offline
Citaat:
brent schreef op 14-03-2003 @ 13:17:
"Niets" bestaat niet omdat het niet kan gedacht worden, want als het kon gedacht worden, dan was het "iets".

(offtopic: Diovai, ik weet wie jij bent...)
Persoonlijk? Of hoe ik vroeger heette hier? En waarom ken ik jou dan niet? Stuur eens een PM!
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 12:20
mitchuhl
mitchuhl is offline
niets is:
Oud 14-03-2003, 14:01
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Diovai schreef op 14-03-2003 @ 12:51:
Een modern filosoof zou kunnen zeggen dat het niets niet bestaat omdat het niet waarneembaar is. Ben ik het niet mee eens uiteraard.
Reageer je hiermee op mij?

Laatst gewijzigd op 14-03-2003 om 15:26.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 18:15
Maantje
Maantje is offline
Niets is iets dat eigelijk niets is
niets is dat wat er is als alles weg is. uhm... dat klopt eigelijk ook nie want als niets overblijft als al het iets weg is, is het niets er waardoor er toch iets is.

HMM.....hoe meer ik erover nadenk hoe vager het word.
Oud 14-03-2003, 18:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
Niets is iets, maar dat betekent niet dat het er niet niets is. Een afwezigheid van iets kan ook een naam hebben en kan bestaan.
Oud 19-03-2003, 17:57
Psyd
Psyd is offline
Oud 20-03-2003, 21:19
ScatMan.II
ScatMan.II is offline
Simpele definitie: inderdaad de afwezigheid van iets

En als er niets is is er geen beweging dus geen tijd. Niets.

Het menselijk brein kan het alleen niet verder bevatten dan het woord...

Voeg er het woord 'oneindig' aan toe en je kunt je hele leven bezig zijn met het je voorstellen.
Oud 24-03-2003, 01:51
vampiro
vampiro is offline
een beschrijving van het niets...

"niets" betekend het ontbreken van dementies.

(oftewel je kan het niet aanduiden in hoogte, breedte, diepte, tijd enz enz)
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 18:58
foogel
foogel is offline
gevoelens kun je niet uitdrukken in dimenties, hoogte, breedte, tijd.... misschien kun je ze helemaal nergens in uitdrukken, maar ze zijn er wel.
Oud 24-03-2003, 19:12
foogel
foogel is offline
niets bestaat niet. er is geen niets, omdat zelfs het niets te benoemen is. en het ontbreken van iets, is ook iets. bovendien kan iets wat wij kunnen beschrijven niet niets zijn.

toch??
Reageren

Regels voor berichten