Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2003, 21:56
vluchtgedrag
vluchtgedrag is offline
een vraag doolt al maandenlang door mijn hoofd, het antwoord schijnt echter voor mij onvindbaar te zijn. al maandenlang loop ik dus met een onverzadigd gevoel in mijn lichaam, ten einde raad voel ik mij in het spreekwoordelijke ootje genomen. wie van jullie nederige aardklootbewoners verschaft mij weer een fris gevoel vanbinnen, geeft mijn leven weer dat kleine beetje glans en zal mij zo gelukkig maken als een wandelende tak op ruimtereis?

het vraagstuk luidt als volgt:
wanneer een eend slechts de beschikking heeft over 1 pootje, zwemt deze dan in rondjes?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2003, 22:19
frankzinnig
frankzinnig is offline
Citaat:
vluchtgedrag schreef:
wanneer een eend slechts de beschikking heeft over 1 pootje, zwemt deze dan in rondjes?
hmmmzz.. het is vrij lastig om hier antwoord op te geven, omdat je vraagstelling in nogal grote mate open staat voor interpretatie... bijvoorbeeld het stukje "1 pootje": bedoel je daarmee dat hij slechts de beschikking heeft over 1 pootje in het algemeen, of dat hij van nature 1 pootje had, maar er nog een pootje bij heeft laten zetten middels chirurgische technieken? of had hij helemaal geen pootjes, en heeft hij nu slechts een buitenboordmotor, die jij voor het gemak maar even omschrijft als "1 pootje"?

voor elke interpretatie geldt natuurlijk een ander antwoord.. als de eend slechts een buitenboordmotor heeft, kan hij gaan waar hij heen wil: rechts, links, rechtdoor, achteruit, blijvend op zijn plaats, wat dan ook... hij kan om zijn wensen welke richting hij uit wil te volbrengen, zijn kop gebruiken als roer, echter heb je in het vraagstuk ook niet genoemd dat de betreffende eend over een kop beschikt, dus ook hier bestaat weer twijfel over...

als de eend over één natuurlijke en één cosmetische poot beschikt, is het afhankelijk van de donor-poot of de eend al dan niet kan sturen... zijn er door de chirurg besturingselementen aangebracht in de donor-poot? zo ja, dan zal de eend kunnen sturen, zo nee, dan zal de eend inderdaad slechts in rondjes kunnen zwemmen...

de meest voor de hand liggende interpretatie is ook het makkelijkst te verklaren: als de eend gewoon over één pootje in het algemeen beschikt, zal deze waarschijnlijk inderdaad slechts in rondjes kunnen zwemmen... ik zeg "waarschijnlijk", omdat er altijd uitzonderingen zijn... lichtelijk sturen is misschien mogelijk, afhankelijk van het feit of het het rechter- of het linkerpootje is, en of de betreffende eend rechts- of linksbenig is... als een rechtsbenige eend ook alleen nog zijn rechterpootje heeft, zal hij allicht beter kunnen navigeren dan een rechtsbenige eend met slechts een linkerpootje...

als mensen dit lezen, en spontaan brokken in hun keel krijgen uit medelijden voor de eenden die slechts in rondjes kunnen zwemmen, kan ik hun nog wel één troost schenken: de eenden hoeven niet hun hele leven op dezelfde plek te verblijven omdat ze zich gewoonweg enkel in rondjes kunnen bewegen, maar kunnen altijd nog gebruik maken van stromingen en winden/stormen om een nieuwe verblijfplaats te bereiken...

FRANKZINNIG
Oud 07-03-2003, 00:30
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
vluchtgedrag schreef:
een vraag doolt al maandenlang door mijn hoofd, het antwoord schijnt echter voor mij onvindbaar te zijn. al maandenlang loop ik dus met een onverzadigd gevoel in mijn lichaam, ten einde raad voel ik mij in het spreekwoordelijke ootje genomen. wie van jullie nederige aardklootbewoners verschaft mij weer een fris gevoel vanbinnen, geeft mijn leven weer dat kleine beetje glans en zal mij zo gelukkig maken als een wandelende tak op ruimtereis?

haha
ik zal er voor de lol ook nog eens serieus op reageren.
Waarschijnlijk is de eend wel in staat door middel van zijn lichaam en door een ander manier van zwemmen met een poot zichzelf in een andere richtig te sturen dan rechtvooruit.

Oud 07-03-2003, 12:52
Verwijderd
Citaat:
vluchtgedrag schreef:

Niet als dat ene pootje in het midden hangt
Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 15:18
moonchild
Citaat:
frankzinnig schreef:
voor elke interpretatie geldt natuurlijk een ander antwoord.. als de eend slechts een buitenboordmotor heeft, kan hij gaan waar hij heen wil: rechts, links, rechtdoor, achteruit, blijvend op zijn plaats, wat dan ook... hij kan om zijn wensen welke richting hij uit wil te volbrengen, zijn kop gebruiken als roer, echter heb je in het vraagstuk ook niet genoemd dat de betreffende eend over een kop beschikt, dus ook hier bestaat weer twijfel over...
als de eend over één natuurlijke en één cosmetische poot beschikt, is het afhankelijk van de donor-poot of de eend al dan niet kan sturen... zijn er door de chirurg besturingselementen aangebracht in de donor-poot? zo ja, dan zal de eend kunnen sturen, zo nee, dan zal de eend inderdaad slechts in rondjes kunnen zwemmen...
Hier ben ik het nog wel mee eens

Citaat:
frankzinnig schreef:
de meest voor de hand liggende interpretatie is ook het makkelijkst te verklaren: als de eend gewoon over één pootje in het algemeen beschikt, zal deze waarschijnlijk inderdaad slechts in rondjes kunnen zwemmen... ik zeg "waarschijnlijk", omdat er altijd uitzonderingen zijn... lichtelijk sturen is misschien mogelijk, afhankelijk van het feit of het het rechter- of het linkerpootje is, en of de betreffende eend rechts- of linksbenig is... als een rechtsbenige eend ook alleen nog zijn rechterpootje heeft, zal hij allicht beter kunnen navigeren dan een rechtsbenige eend met slechts een linkerpootje...
Dat is niet waar. Als je het pootje draait, dan kan je sturen. Zo kan je door telkens het pootje te draaien en af te stemmen op de stroming vooruit gaan, net als een zeilboot
Citaat:
frankzinnig schreef:
als mensen dit lezen, en spontaan brokken in hun keel krijgen uit medelijden voor de eenden die slechts in rondjes kunnen zwemmen, kan ik hun nog wel één troost schenken: de eenden hoeven niet hun hele leven op dezelfde plek te verblijven omdat ze zich gewoonweg enkel in rondjes kunnen bewegen, maar kunnen altijd nog gebruik maken van stromingen en winden/stormen om een nieuwe verblijfplaats te bereiken...

FRANKZINNIG
Wat een geruststelling. Had je dat niet even bovenaan kunnen zetten. Dan was het iets makelijker geweest om alles door te lezen.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 15:57
Gatara
Gatara is offline
Met levensbeschouwing heeft het weinig te maken en met filosofie..... zelfs wetenschapsfilosofie houdt zich hier niet mee bezig.

Dit lijkt me meer iets voor een mix van biologie en natuurkunde. Exacte vakken, dus......
Oud 07-03-2003, 16:40
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
er zullen vast al veel eendjes zijn met maar 1 pootje

ik zeg dat het leven sterk en vindingrijk is, en dat dat eendje gewoon rechtdoor kan
Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 20:20
moonchild
Toen ik vroeger eenden ging voeren (ik was nog klein ) was er eentje met een poot die kon gewoon zwemmen, wel wat lastiger. Hij kon alleen niet vliegen, niet starten, als je hem omhoog zou gooien kon die wel vliegen, maar hij kon niet rennen. Arm beesie.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 20:42
Menahem
Menahem is offline
Citaat:
Toen ik vroeger eenden ging voeren (ik was nog klein ) was er eentje met een poot die kon gewoon zwemmen, wel wat lastiger. Hij kon alleen niet vliegen, niet starten, als je hem omhoog zou gooien kon die wel vliegen, maar hij kon niet rennen. Arm beesie.
*leest*
*huilt*

Ontopic:

Citaat:
Life will find a way
-Ian Malcolm
Oud 12-03-2003, 22:54
Verwijderd
Kan een eend met een poot wel zwemmen?
Hij blijft wel drijven maar het lijkt mij dat hij snel uit evenwicht raakt. (gokje )
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 12:20
Da King
Da King is offline
stel een eend heeft alleen zn linkerpootje nog, dan gaat ie gewoon een beetje linksover hangen zodat zn pootje in het midden komt te zitten en dan kan die mooi rechtdoor. bochten naar rechts zijn geen probleem en als ie een keer naar links wil moet ie maar driekwartrond gaan
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten