Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-03-2003, 15:40
Supergirl 13
Supergirl 13 is offline
Heyz!
Ik zit nu in de 1e op Havo/Vwo en ik heb genoeg punten om naar ut Gymnasium te gaan.
Je hebt dan klassieke talen en ik heb al eens een introductiecursus gedaan maar daar vond ik nix aan!
Hellup ik weet niet of ik nou naar ut Gym wil of nie!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-03-2003, 15:44
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Supergirl 13 schreef op 14-03-2003 @ 16:40:
ik heb al eens een introductiecursus gedaan maar daar vond ik nix aan!
Heb je nog meer argumenten nodig
Oud 14-03-2003, 16:16
Snowbell
Snowbell is offline
Als je er geen ene hol aan vindt moet je ut zeker niet doen......
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 16:16
V1234
V1234 is offline
als je zit te twijfelen tussen havo/atheneum en gymnasium, dan zou ik echt voor gymnasium gaan. Als je op de havo/atheneum zit, dan moet je iets van een 7 of zo gemiddeld staan om naar het atheneum te kunnen gaan, en als je op het gymnasium zit, moet je alleen proberen om elk jaar over te gaan. Het is niet zo dat je er TE makkelijk over moet nadenken.
Klassieke talen kunnen echt handig zijn, woordjes leren met frans en zo gaan echt veel sneller als je latijn/grieks hebt, dan herken je woorden sneller..

doeidoei
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 16:23
jeffry
jeffry is offline
als je t niet leuk vind zeker niet doen!
Oud 14-03-2003, 16:37
Quiana
Quiana is offline
Als je het nu al niet leuk vind, zou ik het niet doen.
Lijkt me niet handig, met ongemotiveerd werken
maak je 't jezelf alleen maar onnodig moeilijk lijkt me.
Klassieke talen kunnen wel heel handig enzo zijn,
maar als je met tegenzin eraan gaat beginnen,
werkt 't meer tegen je dan voor je imho.
Oud 14-03-2003, 17:11
darthraver
darthraver is offline
Citaat:
V1234 schreef op 14-03-2003 @ 17:16:
als je zit te twijfelen tussen havo/atheneum en gymnasium, dan zou ik echt voor gymnasium gaan. Als je op de havo/atheneum zit, dan moet je iets van een 7 of zo gemiddeld staan om naar het atheneum te kunnen gaan, en als je op het gymnasium zit, moet je alleen proberen om elk jaar over te gaan. Het is niet zo dat je er TE makkelijk over moet nadenken.
Klassieke talen kunnen echt handig zijn, woordjes leren met frans en zo gaan echt veel sneller als je latijn/grieks hebt, dan herken je woorden sneller..

doeidoei
Maakt lekker uit, of je het bij frans eerst moet leren of dat je het eerst bij latijn moet leren en dan in het frans weer wat anders dat er op lijkt... Wat is dan het voordeel, leren moet je het toch wel...

Ik heb in 2 gymnasium gezeten, ben nu overgestapt naar atheneum omdat ik er gewoon het nut niet van inzag. Net als mijn leraar trouwens, die niet eens redelijke argumenten kon bedenken voor dat ik zou blijven op gymnasium. (gym klas was in de 2e 28 leerlingen, nu nog 16)
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 17:23
wissie
wissie is offline
Ik zou niet naar het gymnasium gaan. De klassieke talen vereisen veel inzet, en die kan jij nooit opbrengen als je het niet leuk vind om te doen.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 17:23
Verwijderd
als je het nu al niks vind zou ik het niet doen
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 17:25
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
denk na:
Ben je goed in talen? ---------> Gymnasium
zo niet, ---------> atheneum
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 17:30
lucy48
lucy48 is offline
Ik zou als ik jou was naar het gymnasuim gaan, k zit er zelf ook op, terwijl mij aan het eind van de eerste klas is aangeraden om het niet te doen.
Ten eerste zou ik het wel doen, omdat de klassieke talen leuk zijn. Ik de tweede en derde klas is het vooral veel woordjes leren en is het een beetje saai, maar vanaf de vierde klas ga je echte latijnse oude teksten van beroemde schrijfers lezen en dat is erg leuk, mag je gewoon een woordenboek bij gebruiken, dus in principe kun je alle geleerde woordjes wel weer vergeten, al heb je onder een proefwerk natuuurlijk niet allen tijd om elk woordje op te zoeken
Ten tweede zou ik naar het gymnasium gaan omdat jhe anders misschien spijt krijgt, Als je eenmaal op havo atheneum zit, kun je er niet voor kiezen om alsnog naar het gymnasium te gaan, andersom kan het wel.
ALs je nu nog niet overtuigd bent: doe het voor de reis naar Rome in de vijfde klas! Dat was echt zo cool, terwijl anderen vijf dagen in berlijn zitten waar ze heen moeten met de bus, zit jij lekker voor acht dagen in Rome, waar je met het vliegtuig heen gaat, maar ik weet natuurlijk niet of dat op jouw school ook zo geregeld is
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 19:18
Pluche
Pluche is offline
Als je het nu al niet leuk vind, moet je het niet doen.
het wordt echt nog heel erg zwaar.
Kus
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 19:57
Verwijderd
het enige verschil tussen atheneum en gymnasium is de klassieke talen.
als je die nix aan vindt lijkt me de keuze niet zo moeilijk.
gewoon atheneum doen. dat is evenveel waard (je kunt er in beide gevallen mee naar de uni) en je hebt al dat klassieke gedoe niet.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 20:31
Mariebel
Mariebel is offline
Als het je niet interesseert zou ik het niet doen. Je inzetten voor iets wat je niet leuk vind is altijd moeilijk. Daar komt nog bij dat gymnasiumleerlingen kcv hebben ipv ckv en met veel vakker meer op de griekse oudheid enzo ingaan. (ik weet niet of dit op elke school zo is, maar dit werd ons verteld bij de voorlichting, inmiddels 3 jaar geleden)
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 21:27
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Klassieke talen: alleen handig of vereist voor ommige banen, bijvoorbeeld bepaalde banen in de medische sector.
Kcv: misschien leuk, maar nog waardelozer dan ckv. De griekse oudheid is nu eenmaal voorbij en je hebt er waarschijnlijk toch niets aan.

Frans en Duits: zij leren daar tegenwoordig ook engels op school. Als iedereen nu ff gewoon standaardiseerd, zouden we het ons allemaal veel makkelijker maken. Frans en Duits zijn waardeloos, Engels is de wereldtaal.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 21:54
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
Klassieke talen: alleen handig of vereist voor ommige banen, bijvoorbeeld bepaalde banen in de medische sector.
Kcv: misschien leuk, maar nog waardelozer dan ckv. De griekse oudheid is nu eenmaal voorbij en je hebt er waarschijnlijk toch niets aan.

Frans en Duits: zij leren daar tegenwoordig ook engels op school. Als iedereen nu ff gewoon standaardiseerd, zouden we het ons allemaal veel makkelijker maken. Frans en Duits zijn waardeloos, Engels is de wereldtaal.
ik denk dat je nog flink onderuit gaat als je gaat studeren...
er is enorm veel literatuur in het frans en in het duits.... daarom is het noodzakelijk ook die talen te kennen. Bovendien is het gewoon handig omdat nog steeds niet alles en iedereen goed engels kan.

en over klassieke talen: het is een vooroordeel dat het alleen handig is voor medische vakken. De terminologie die in die vakken gebruikt wordt kan je ook wel zonder latijn en grieks leren... s gewoon woordjes stampen.
WEL zijn de klassieke talen goed voor het taalgevoel. Het geeft je een beetje voorsprong bij het leren van andere talen (naamvallen e.d.) Daarnaast leer je een heleboel over de cultuur die de basis is van onze cultuur.

Ik zou gewoon gymnasium gaan doen.. Je kan altijd nog terug.... van het atheneum naar gym is veel lastiger.
Oud 14-03-2003, 22:11
V1234
V1234 is offline
Citaat:
darthraver schreef op 14-03-2003 @ 18:11:
Maakt lekker uit, of je het bij frans eerst moet leren of dat je het eerst bij latijn moet leren en dan in het frans weer wat anders dat er op lijkt... Wat is dan het voordeel, leren moet je het toch wel...

Ik heb in 2 gymnasium gezeten, ben nu overgestapt naar atheneum omdat ik er gewoon het nut niet van inzag. Net als mijn leraar trouwens, die niet eens redelijke argumenten kon bedenken voor dat ik zou blijven op gymnasium. (gym klas was in de 2e 28 leerlingen, nu nog 16)
als je klassieke talen hebt, kan je woorden sneller herkennen, vertalen gaat meestal ook sneller bij Franse teksten, omdat je gewend bent om eerst pv te zoeken enz..

als je gym. aankan, moet je het zker doen...zoniet ath...

groetjahzz
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 08:37
Verwijderd
Citaat:
lucy48 schreef op 14-03-2003 @ 18:30:
leuk, mag je gewoon een woordenboek bij gebruiken, dus in principe kun je alle geleerde woordjes wel weer vergeten, al heb je onder een proefwerk natuuurlijk niet allen tijd om elk woordje op te zoeken
en al heb je een woordenboek, ik raad je sterk aan het wel goed te leren zodat je ze later nog (redelijk) weet. Onze lerares heeft er nooit achteraan gezeten dat we woordjes moesten leren.. Slechts een enkele keer werd vermeld "en leer de woordjes van 2a eens" oid. En nu merk ik dat wel, ik weet bijna niks en dat betekent dat ik ongelooflijk veel woorden moet opzoeken :/ (al probeer ik die achterstand weer in te halen maar je kunt 't beter meteen doen)

Ik zou als je d'r werkelijk niks aanvindt gewoon naar het atheneum gaan, en als je twijfelt naar het gymnasium omdat het misschien wel leuk kan gaan vinden (of 't gewoon anders blijkt te zijn dan de introductie deed vermoeden)... En ik neem aan dat je weer terug kunt naar 't atheneum als je er niks aan vindt, en andersom gaat dat iig niet! Dan heb je er misschien spijt van dat je het niet geprobeerd hebt.

Waarom twijfel je eigenlijk nog als je zegt er niks aan te vinden? Wat zou dan een reden kunnen zijn om je toch naar het gymnasium te laten gaan?

trouwens, Lucy, ik denk niet dat iedereen een Rome-reis heeft
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 09:28
lucy48
lucy48 is offline
[QUOTE]marianne22 schreef op 15-03-2003 @ 09:37:
[B]en al heb je een woordenboek, ik raad je sterk aan het wel goed te leren zodat je ze later nog (redelijk) weet. Onze lerares heeft er nooit achteraan gezeten dat we woordjes moesten leren.. Slechts een enkele keer werd vermeld "en leer de woordjes van 2a eens" oid. En nu merk ik dat wel, ik weet bijna niks en dat betekent dat ik ongelooflijk veel woorden moet opzoeken :/ (al probeer ik die achterstand weer in te halen maar je kunt 't beter meteen doen)

Ja, dat is waar, bij ons was het in de derde en tweede klas zo dat je echt alle woordjes moest kennen, wist je er een niet, dan kon je die gratis vragen, wist je er nog een niet, kostte je dat volgens mij een halve punt of zo, maar nu is het inderdaad wel handig dat ik veel woorden ken. Had je ook Fortuna als boek?

Ik zou als je d'r werkelijk niks aanvindt gewoon naar het atheneum gaan, en als je twijfelt naar het gymnasium omdat het misschien wel leuk kan gaan vinden (of 't gewoon anders blijkt te zijn dan de introductie deed vermoeden)... En ik neem aan dat je weer terug kunt naar 't atheneum als je er niks aan vindt, en andersom gaat dat iig niet! Dan heb je er misschien spijt van dat je het niet geprobeerd hebt.

inderdaad

trouwens, Lucy, ik denk niet dat iedereen een Rome-reis heeft

Nee, maar de meesten wel volgens mij toch?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 10:19
Verwijderd
Citaat:
lucy48 schreef op 15-03-2003 @ 10:28:
Ja, dat is waar, bij ons was het in de derde en tweede klas zo dat je echt alle woordjes moest kennen, wist je er een niet, dan kon je die gratis vragen, wist je er nog een niet, kostte je dat volgens mij een halve punt of zo, maar nu is het inderdaad wel handig dat ik veel woorden ken. Had je ook Fortuna als boek?
Jullie hebben er idd veel aandacht aan besteed zeg
Ik had (en heb nog steeds) Fortuna inderdaad, helaas..Ik vind 't niet zo'n geweldige methode.. *leest liever Jip en janneke verhalen e.d.*

Geen idee Ik weet wel dat 't bij ons altijd spannend blijft of 't doorgaat, aangezien er in de 5e en 6e klas nog maar weinig leerlingen overzijn e.d. (niet veel meer dan 6)
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 10:57
lucy48
lucy48 is offline
Jullie hebben er idd veel aandacht aan besteed zeg
Ik had (en heb nog steeds) Fortuna inderdaad, helaas..Ik vind 't niet zo'n geweldige methode.. *leest liever Jip en janneke verhalen e.d.*

Nou, nog even doorzetten, na Fortuna wordt het, naar mening, een stuk leuker.

Geen idee Ik weet wel dat 't bij ons altijd spannend blijft of 't doorgaat, aangezien er in de 5e en 6e klas nog maar weinig leerlingen overzijn e.d. (niet veel meer dan 6)

Oh, ja, dat is inderdaad wel weinig, toen wij vorig jaar gingen waren we geloof ik met z'n 33en ongeveer, zijn die zes mensen dan Latijn en Grieks samen? ZIjn wel kleine klassen dan, dan leer je het wel goed misschien, veel persoonlijke aandacht, maar wel een beetje saai
Ik hoop iig voor je dat het bij jou wel door gaat
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 11:03
mmm
mmm is offline
Citaat:
wissie schreef op 14-03-2003 @ 18:23:
Ik zou niet naar het gymnasium gaan. De klassieke talen vereisen veel inzet, en die kan jij nooit opbrengen als je het niet leuk vind om te doen.
Nou, dat valt wel mee hoor... ik zit nu in de 6e en ik heb Latijn. MAar je hoeft er in principe niet veel voor te doen, zolang je je repetitie maar goed leert... Vertalingen zijn alleen wel irritant. Maar ik zou wel afraden naar het gymnasium te gaan, zeker als je die cursus al niet leuk vond. En bovendien: je hebt echt geen reet aan Latijn. Alleen voor het herkennen van woorden, maar dat is het echt niet waard om daarvoor LAtijn te nemen.. Maargoed it's your own choice!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 12:11
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
chris9 tje schreef op 14-03-2003 @ 22:54:
ik denk dat je nog flink onderuit gaat als je gaat studeren...
er is enorm veel literatuur in het frans en in het duits.... daarom is het noodzakelijk ook die talen te kennen. Bovendien is het gewoon handig omdat nog steeds niet alles en iedereen goed engels kan.

en over klassieke talen: het is een vooroordeel dat het alleen handig is voor medische vakken. De terminologie die in die vakken gebruikt wordt kan je ook wel zonder latijn en grieks leren... s gewoon woordjes stampen.
WEL zijn de klassieke talen goed voor het taalgevoel. Het geeft je een beetje voorsprong bij het leren van andere talen (naamvallen e.d.) Daarnaast leer je een heleboel over de cultuur die de basis is van onze cultuur.

Ik zou gewoon gymnasium gaan doen.. Je kan altijd nog terug.... van het atheneum naar gym is veel lastiger.
Literatuur in het Frans en Duits moet dan maar gewoon vertaalt worden naar Engels. Als wij Engels als standaard nemen, zou ons dat zeer veel tijd besparen. Geen Frans en Duits meer op school, en meer ruimte voor andere dingen. Op internet wordt er ook gebruik gemaakt van allerlei standaarden voor webpagina's. HTML, PHP, enzovoorts. Als die standaarden er niet zouden zijn, zou het een rotzooi worden. Natuurlijk, je kan zeggen dat het handig omdat niet iedereen Engels kan. Dit maakt het voor anderen weer lastiger omdat zij weer Frans en Duits moeten gaan leren. Als iedereen gewoon goed Engels leert, zijn we allemaal beter af.
Klassieke talen kunnen misschien wel beter zijn voor het taalgevoel, Frans is een taal die verwant is met Latijn, als ik het goed begrepen heb. Maar dan moet er ook weer veel tijd worden gestoken om die klassieke talen te leren naast Frans.
Je zegt ook dat wij m.b.v. klassieke talen een heleboel leren over de cultuur die de basis is van onze eigen cultuur. Wat heeft dat voor nut? Kun je wat preciser zijn?

Tevens zijn al die extra talen ook de reden waarom ik geen zin heb om atheneum/gymnasium te doen. Ik ga waarschijnlijk een HBO-propedeuse doen en dan politicologie studeren.

Laatst gewijzigd op 15-03-2003 om 12:14.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 16:09
Verwijderd
Gewoon doen, als je het niet leuk vind kan je het altijd aan het eind van het tweede of het derde jaar laten vallen.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 17:00
sportbabe
sportbabe is offline
Yep ben ik het mee eens. Gewoon een jaartje proberen. Als je eenmaal door hebt hoe de grammatica in elkaar steekt (geen gekloot meer met Duitse naamvallen en Franse woordjes) is het gewoon leuk om een tekst te vertalen. En de meeste mensen vinden de verhalen nog leuk ook. (ik niet, en ik zit nu mooi opgezadeld met kcv, maar das een ander verhaal) Doen dus.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2003, 18:22
Verwijderd
Citaat:
lucy48 schreef op 15-03-2003 @ 11:57:
Nou, nog even doorzetten, na Fortuna wordt het, naar mening, een stuk leuker.
doe ik

Citaat:
Oh, ja, dat is inderdaad wel weinig, toen wij vorig jaar gingen waren we geloof ik met z'n 33en ongeveer, zijn die zes mensen dan Latijn en Grieks samen? ZIjn wel kleine klassen dan, dan leer je het wel goed misschien, veel persoonlijke aandacht, maar wel een beetje saai
Ik hoop iig voor je dat het bij jou wel door gaat
6 voor alleen latijn, grieks kan je helaas niet kiezen bij ons op school. Je krijgt het alleen een jaartje in de derde klas. Op dit moment zit ik nog wel in een klas van bijna 30 leerlingen overigens , kan je nagaan hoeveel ermee stoppen :/
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 20:49
lucy48
lucy48 is offline
6 voor alleen latijn, grieks kan je helaas niet kiezen bij ons op school. Je krijgt het alleen een jaartje in de derde klas. Op dit moment zit ik nog wel in een klas van bijna 30 leerlingen overigens , kan je nagaan hoeveel ermee stoppen :/ [/QUOTE] [/B]

Ik ga er natuurlijk wel van uit dat jij daar niet bij hoort hè hahaha
Dat is inderdaad wel erg veel, maar is bij ons ook zo hoor, er zijn nu geloof ik 4 gymnasium eerste klassen 120 leerlingen dus, en er blijven er waarschijnlijk een stuk of dertig over
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 22:56
Balance
Balance is offline
voordelen:
- je herkent woorden bij frans die van het latijn komen
- het kan handig zijn in een vervolgstudie (al is het nergens noodzakelijk of verplicht)
- je kan het leuk vinden
- je gaat meteen op vwo niveau werken, terwijl je op havo/atheneum langzamer gaat vanwege de havo'ers die het bij moeten kunnen houden
- je gaat met een 6 al over naar het atheneum/gymnasium ipv de 7 die je op havo/atheneum moet staan om naar het atheneum te mogen

nadelen:
- veel woorden en naamvallen leren.
- het kan erg saai zijn
- extra lesuren of minder uren voor een ander vak (mochten de studielasturen van een ander vak worden afgehaald)
- nieuwe klas (waarschijnlijk?)

ik heb het in de 1ste gedaan, maar haalde toen alleen maar enen en tweeën, omdat ik weigerde ervoor te leren; vond het echt heel saai. maar uiteraard zijn d'r ook altijd mensen die het leuk vinden. maar weeg de voor- en nadelen tegen elkaar af en bekijk wat voor jou het belangrijkst is.
Oud 16-03-2003, 19:45
Verwijderd
Citaat:
S@nder schreef op 15-03-2003 @ 13:11:
Literatuur in het Frans en Duits moet dan maar gewoon vertaalt worden naar Engels. Als wij Engels als standaard nemen, zou ons dat zeer veel tijd besparen. Geen Frans en Duits meer op school, en meer ruimte voor andere dingen.
Met zo'n instelling ga je op de uni inderdaad goed onderuit. "Ja, ik kan het niet, dus vertaal het maar in het engels." Ik denk niet dat ze dat voor je gaan doen.

Je komt op mij een beetje lui en gemakzuchtig over.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 12:55
chris9 tje
chris9 tje is offline
dat wilde ik ook zeggen

laten we met zn allen over de hele wereld allemaal engels gaan praten... scheelt een hoop moeilijkheden en moeite... Hoe wilde je dat voor elkaar krijgen?
dream on....

romeinse en griekse cultuur zijn de basis van die van ons...
kijk in je geschiedenisboek en bekijk wat de romeinen heeeel lang geleden naar ons landje hebben gebracht.
Daarnaast zie je de invloeden in de literatuur, kunst, filosofie enz. enz.
wat het voor nut heeft om dat te weten?
hoe kan je die dingen begrijpen zonder te weten waar ze vandaan komen? Waarom denk je dat je geschiedenis hebt?

ik ben het ermee eens dat het niet het belangrijkste vak is dat je in je vakkenpaket hebt, maar heeft weldegelijk zin om het te leren.

een beetje verbreding zorgt ervoor dat je je meer kunt verdiepen in andere vakken. Er lopen namelijk altijd lijnen door meerdere vakgebieden. Om bijvoorbeeld de chemie te snappen moet je ook natuurkunde doorhebben. De oorsprong van veel wiskunde ligt in griekenland. Om te begrijpen hoe deze is ontstaan moet je dingen weten van de griekse cultuur.
Oud 17-03-2003, 20:11
Diddl'tje
Diddl'tje is offline
Naar wat ik altijd hoor is gymnasiast zijn meer dan alleen slim zijn... Er moet ook een motivatie bij zijn.

En als je weinig tot geen interesse hebt in de klassieke oudheid zou ik het niet doen..
Oud 17-03-2003, 20:33
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef op 15-03-2003 @ 23:56:
voordelen:
- je herkent woorden bij frans die van het latijn komen
ja maar anders leer je die woorden toch wel, en nu kan je de tjd die je anders voor latijns gebruitk zou hebben gebruiken voor frans en andere vakken, zodat het eigenlijk geen verschil maakt.
Citaat:

- het kan handig zijn in een vervolgstudie (al is het nergens noodzakelijk of verplicht)
handig voor een paar studies, als je die studies niet wil lijkt het mij nogal zinloos..
Citaat:

- je kan het leuk vinden
maar als het haar nu al niet leuk lijkt, tja.. het ligt je of het ligt je niet
Citaat:

- je gaat meteen op vwo niveau werken, terwijl je op havo/atheneum langzamer gaat vanwege de havo'ers die het bij moeten kunnen houden
ze hebben ook gewoon vwo klassen hoor, meestal kies je na de 1e al havo of vwo.. dan hoef je niet langzamer te werken en zit je gewoon goed
Citaat:

- je gaat met een 6 al over naar het atheneum/gymnasium ipv de 7 die je op havo/atheneum moet staan om naar het atheneum te mogen
???wat is hier een voordeel aan?? dit vind ik eerder een nadeel, want in de 1e is het heel makkelijk een 7 te staan, als je het in de 1e al niet red, dan past havo beter bij je vind ik

Citaat:

nadelen:
- veel woorden en naamvallen leren.
- het kan erg saai zijn
- extra lesuren of minder uren voor een ander vak (mochten de studielasturen van een ander vak worden afgehaald)
word zeker weten beide, bij mij op school tenminste, zit je elke week toch minstens 4 uur extra op school, EN je krijgt bijv geen ckv wat 10 keer zo leuk is als kcv, en ik denk dat dr ook wat uren van andere vakken af worden gehaald

Citaat:

- nieuwe klas (waarschijnlijk?)
die krijg je meestal toch wel na een havo/vwo klas te hebben gehad
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 20:35
Mindfields
Mindfields is offline
doe het niet

klassieke talen zijn echt kut, bovendien gaat gymnasium sneller dan vwo..dus kies vwo
Oud 17-03-2003, 20:37
Verwijderd
Citaat:
chris9 tje schreef op 17-03-2003 @ 13:55:

laten we met zn allen over de hele wereld allemaal engels gaan praten... scheelt een hoop moeilijkheden en moeite... Hoe wilde je dat voor elkaar krijgen?
dream on....
euhhhh ik weet neit of je het al doorhad maar dat doen ze al.. een groot deel van de wereld praat al engels (even afrika, azie en zuid amerika weggelaten praat de hele wereld engels)
Citaat:
chris9 tje schreef op 17-03-2003 @ 13:55:

romeinse en griekse cultuur zijn de basis van die van ons...
ik dacht dat wij van de germanen afstamden.. toch een iets andere cultuur dan dat grieks en latijns maar ok ik snap je punt
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 20:39
Verwijderd
Citaat:
Parallel schreef op 17-03-2003 @ 21:35:
doe het niet

klassieke talen zijn echt kut, bovendien gaat gymnasium sneller dan vwo..dus kies vwo
umm lees jij wel wat jij typed??
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 20:48
Suziewafel
Suziewafel is offline
Citaat:
doe het niet

Eeuh het duurt nog steeds allebei 6 jaar hoor! En als je aan klassieke talen niets vindt, kun je ze altijd nog laten vallen als je je profiel moet kiezen, gaat zelfs met CM
Oud 18-03-2003, 07:49
Verwijderd
Citaat:
******** schreef op 17-03-2003 @ 21:37:
ik dacht dat wij van de germanen afstamden.. toch een iets andere cultuur dan dat grieks en latijns maar ok ik snap je punt
Nee dus. De Germanen zijn inderdaad onze voorouders, genetisch gezien, maar toen de Romeinen hier kwamen hebben ze massaal alles van ze overgenomen. Dus hun cultuur werd de Romeinse, en dus is dat de basis van de onze.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 07:51
Verwijderd
Citaat:
Suziewafel schreef op 17-03-2003 @ 21:48:
Eeuh het duurt nog steeds allebei 6 jaar hoor! En als je aan klassieke talen niets vindt, kun je ze altijd nog laten vallen als je je profiel moet kiezen, gaat zelfs met CM
Dat kan alleen als je aardrijkskunde erbij kiest. Je moet een profiel hebben, dus als je grieks/latijn wil laten vallen moet je je profiel wel volmaken, en bij C&M is het aardrijkskunde wat er dan op het atheneum bijhoort.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 07:57
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
euhhhh ik weet neit of je het al doorhad maar dat doen ze al.. een groot deel van de wereld praat al engels (even afrika, azie en zuid amerika weggelaten praat de hele wereld engels)
sorry? k snap niet wat je bedoelt? een groot deel van de wereld praat al engels? praat jij engels? als tweede of derde taal ja... weleens van moedertaal gehoord?

Citaat:
fjin dat je het snapt we stammen idd af van de germanen. Ik heb al een paar voorbeelden gegeven van gebieden waarbij de invoed van de klassieke oudheid te vinden is.

Citaat:
ja maar anders leer je die woorden toch wel, en nu kan je de tjd die je anders voor latijns gebruitk zou hebben gebruiken voor frans en andere vakken, zodat het eigenlijk geen verschil maakt.
je taalgevoel wordt beter. Je gaat beter snappen hoe zinnen en teksten in elkaar zitten. Het is idd niet noodzakelijk, maar wel makkelijk.

Citaat:
maar als het haar nu al niet leuk lijkt, tja.. het ligt je of het ligt je niet
ze heeft alleen nog een introductieles gedaan. Hoe kun je dan weten of het leuk is? Dat merk je eigenljk pas echt als je ermee bezig bent. En vind je het dan niet leuk, dan gooi je het er weer uit.. geen probleem.

Citaat:
ze hebben ook gewoon vwo klassen hoor, meestal kies je na de 1e al havo of vwo.. dan hoef je niet langzamer te werken en zit je gewoon goed
in het eerste jaar wordt je dan afgeremd.

Citaat:
???wat is hier een voordeel aan?? dit vind ik eerder een nadeel, want in de 1e is het heel makkelijk een 7 te staan, als je het in de 1e al niet red, dan past havo beter bij je vind ik
als je 6 jaar lang aan het eind van het jaar een 6 gemiddeld staat, heb je het gewoon gehaald hoor. Als je in de eerste een 6 gemiddeld staat, dan kan je dat in de tweede, derde, vierde, vijfde, zesde ook wel halen. Havo past beter bij vwo-ers die niet gemotiveerd zijn.
Oud 18-03-2003, 08:11
Verwijderd
Citaat:
chris9 tje schreef op 18-03-2003 @ 08:57:
sorry? k snap niet wat je bedoelt? een groot deel van de wereld praat al engels? praat jij engels? als tweede of derde taal ja... weleens van moedertaal gehoord?
ik kan evengoed engels als nederlanders.. dus een beetje is het wel mn moedertaal, sommige dingen kan ik zelfs makkelijker zeggen in het engels..
en een groot deel van de wereld kan engels, niet als moedertaal misschien maar ze spreken het allemaal wel. gewoon voor hun werk enzo moeten ze het vaak toch wel kunnen
Citaat:

ze heeft alleen nog een introductieles gedaan. Hoe kun je dan weten of het leuk is? Dat merk je eigenljk pas echt als je ermee bezig bent. En vind je het dan niet leuk, dan gooi je het er weer uit.. geen probleem.
ja maar dan zit je dr wel de rest van het jaar mee opgescheept.. en een introductieles geeft vaak wel beetje een idee van wat het gaat worden, als het je sowieso al niet aanspreekt.... tja je kan het wel leuk gaan vinden maar die kans is toch niet echt groot dan
Citaat:

in het eerste jaar wordt je dan afgeremd.
dit jaar kan ze kiezen, havo, vwo of gym.. geen tussenvorm dus dan word ze sowieso niet meer afgeremd.
Citaat:

als je 6 jaar lang aan het eind van het jaar een 6 gemiddeld staat, heb je het gewoon gehaald hoor. Als je in de eerste een 6 gemiddeld staat, dan kan je dat in de tweede, derde, vierde, vijfde, zesde ook wel halen. Havo past beter bij vwo-ers die niet gemotiveerd zijn.
je hebt het gehaald ja maar als je in de 1e het al niet op kan brengen om goed te leren, waarom zou je dan gym kiezen waarbij je NOG MEER moet leren?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 14:42
Verwijderd
Het is heel simpel. Als jij alleen gymansium wilt doen vanwege het feit dat je dan beter franse woordjes kunt leren, spaar je dan de moeite.

Als je er niet voor openstaat en een introductie nu al niks vindt, doe het dan ook maar niet.

Als je niet van cultuur houdt..

Of als je denkt dat een klassieke taal een direct feitelijk nut heeft voor jou toekomst...

Ik zit nu in 6 gymnasium en ik heb al wel mensen gezien die eraan twijfelen. Klassieke talen vinden de meesten of helemaal geweldig of ze vinden het maar niks. Het kost meer inspanning dan een andere taal en ook meer werk vind ik zelf, maar dat geldt pas vanaf de 5e klas zo'n beetje. Maar het is het alleleukste op school vind ik zelf, het enige waar ik eigenlijk voor naar school kom.
Het zijn dus niet alleen 2 dode talen, maar het is de hele achtergrond van een cultuur die bepalend was voor onze samenleving, dus ook op gebied van kunst en filosofie, en denk aan het recht (romeinen) iets unieks uit de geschiedenis. De invloed van de klassieken is vooral van invloed op je denkvermogen, want het vereist wel enige organisatie die je ook zelf ontwikkelt, ook kun jij ergens invloeden opmaken uit bepaalde dingen die we van hen overgenomen hebben, die andere mensen niet opvalt en dat maakt je leven niet alleen veel interessanter maar ook veel makkerlijker omdat je sommige dingen eerder doorziet en je dingen herkent. Klassieke talen zijn met geen enkel ander vak te vergelijken omdat het meer een manier van leven en denken is (van vroeger) en niet een bepaald vak.

Denk nog maar niet aan vakkenpaketten want dat heeft er totaal niks mee te maken,
Je kunt altijd naar het atheneum overstappen als je het niet bevalt.

Laatst gewijzigd op 18-03-2003 om 14:45.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 16:27
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
ik kan evengoed engels als nederlanders.. dus een beetje is het wel mn moedertaal, sommige dingen kan ik zelfs makkelijker zeggen in het engels..
en een groot deel van de wereld kan engels, niet als moedertaal misschien maar ze spreken het allemaal wel. gewoon voor hun werk enzo moeten ze het vaak toch wel kunnen
je snapt best wat ik bedoel.... een mens kan zich het best uitdrukken in zijn of haar moedertaal. Bovendien krijg je die eigenwijze fransen enzo echt niet zover dat ze in het engels gaan publiceren....
het is nu eenmaal zo... je kan je er wel tegen verzetten, maar daar heb je alleen jezelf mee. Dus als je dat wil, moet je dat vooral doen....

Citaat:
je hebt het gehaald ja maar als je in de 1e het al niet op kan brengen om goed te leren, waarom zou je dan gym kiezen waarbij je NOG MEER moet leren
meestal gaat het in dit soort gevallen om mensen die precies genoeg leren voor een 6... die mensen hebben de (vervelende voor mensen die wel hard leren en het niet redden) eigenschap om dat ook altijd voor elkaar te krijgen

(en JA daar zijn ook weer uitzonderingen op. Misschien moeten ze wat meer naar leereigenschappen kijken dan naar cijfers.... 6 is voldoende, anders moet je de toetsen gewoon moeiljiker maken zodat het '7-niveau' beloond wordt met een 6.
Oud 18-03-2003, 16:39
Suziewafel
Suziewafel is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 18-03-2003 @ 08:51:
Dat kan alleen als je aardrijkskunde erbij kiest. Je moet een profiel hebben, dus als je grieks/latijn wil laten vallen moet je je profiel wel volmaken, en bij C&M is het aardrijkskunde wat er dan op het atheneum bijhoort.
Nou bij ons niet echt! Je moet gewoon aan de 120 komen. Alleen is het op elke school anders van wat je er nog bij kan kiezen. Het is echt niet alleen aardrijkskunde waaruit je kunt kiezen bij CM, maar gelukkig wel wat meer. Het is maar wat de school je aanbiedt. En je kunt je profiel ook wel volkrijgen met modules hoor
Oud 18-03-2003, 16:44
Sirenie
Sirenie is offline
Gewoon aan beginnen, als je het echt niet leuk vindt kun je altijd nog wel zien. Misschien krijg je later wel spijt dat je het niet gedaan hebt.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 20:40
Verwijderd
Als het je leuk lijkt kan ik je ten zeerste aanbevelen het te gaan doen . Als het je niet leuk lijkt zou ik het je toch wel afraden eigenlijk. Dan wordt het zo vervelend, bovendien hebben mensen die wel serieus Latijn willen leren er last van tijdens de les (12 van de 15 zitten te kloten en verknallen het voor die 3 die het wel willen leren).
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 14:14
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
Suziewafel schreef op 17-03-2003 @ 21:48:
Ehm nee, ik zit op een gymnasium, en wat je ook kiest, je moet sowieso 1 klassieke taal hebben, of je nou N&T of C&M doet. Wat wel lekker is dat die klassieke taal in je gemeenschappelijk deel zit en als je C&M doet, kan je die opschuiven naar je profiel deel..zo hoef je dus geen extra taal bij C&M te doen

Over dat sneller: kijk, voorbeeldje, vriendin van me zit in 3vwo, ik in 3gym. Wij hebben hetzelfde boek Frans, wij zijn bij hfst 5 aan het einde, zij hfst 4 begin..wij werken iets sneller..
Oud 21-03-2003, 18:49
Verwijderd
Ik doe nu 3 gymnasium, maar ik vind het echt zuigen! Vooral Latijn en Grieks hè... Ik vraag me echt af waarom ik een dode taal leer! Je hebt er volgens mij geen ene fuck aan... Nja, je hebt een bredere basis, zoals m'n leraren dat zo mooi noemen. Ntja, het blijft je eigen beslissing of je het gaat doen hè. Als je medicijnen wilt gaan studeren kan Latijn/Grieks wel handig zijn.
Kiss Marianne
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 19:17
lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
doe het niet

gymnasium IS vwo, vwo is gymnasium of atheneum en klassieke talen zijn niet kut, juist hartstikke leuk, en gynasium gaat alleen tot en met de derde klas iets sneller, maar dat scheelt niet veel, alleen bij bepaalde vakken zoals nl heb je een uurtje minder ofzo, en na de derde klas is gymnasium exact hetzelfde als atheneum, gymnastiasten zitten met atheneumgangers in de klas, gymnasiasten hebben alleen Latijn of Grieks als extra vak erbij, ik zou het dus wel doen, maar dat had ik geloof ik al een paar keer gezegd
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 21:29
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
Als je medicijnen wilt gaan studeren kan Latijn/Grieks wel handig zijn
en dat is dan weer helemaal niet waar:

als je GENEESKUNDE (zo heet dat tegenwoordig) gaat studeren, moet je termen leren in nomina anatomica.. dat is een mix van vooral latijn, nederlands en een beetje engels.. soms nog wat grieks..

deze termen leer je ook wel snel zonder latijn of grieks... daar heb je dat helemaal niet voor nodig.

voor Theologie en latijnse en griekse taal en cultuur is het wel verplicht.

Maar als je latijn doet, moet je dat doen omdat je het leuk vind, een brede basis wil hebben, taalgevoel wil kweken enz enz... je komt er gaandeweg achter of je het leuk vind of niet....

het is niet het allerbelangrijkste vak, maar het heeft zeker wel zin.

maar goed... dat heb ik nu al 5 keer gezegd zo onderhand
Oud 22-03-2003, 08:33
Verwijderd
Citaat:
chris9 tje schreef op 21-03-2003 @ 22:29:
en dat is dan weer helemaal niet waar:

als je GENEESKUNDE (zo heet dat tegenwoordig) gaat studeren, moet je termen leren in nomina anatomica.. dat is een mix van vooral latijn, nederlands en een beetje engels.. soms nog wat grieks..

deze termen leer je ook wel snel zonder latijn of grieks... daar heb je dat helemaal niet voor nodig.

voor Theologie en latijnse en griekse taal en cultuur is het wel verplicht.

Maar als je latijn doet, moet je dat doen omdat je het leuk vind, een brede basis wil hebben, taalgevoel wil kweken enz enz... je komt er gaandeweg achter of je het leuk vind of niet....

het is niet het allerbelangrijkste vak, maar het heeft zeker wel zin.

maar goed... dat heb ik nu al 5 keer gezegd zo onderhand
Zo jezus, sorry dat ik niet zo buitengewoon begaaft ben als jij... Ik zeg toch ook dat het wel handig kan zijn... Je zegt zelf dat het een mix is van vooral Latijn, en natuurlijk leer je die termen ook wel snel zonder Latijn/Grieks, maar toch ik het handig dat je het al een beetje kent...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten