Advertentie | |
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
Jonge, Clinton probeerde de crisis in Israël te stoppen. Bush doet dat niet, nee Bush zit te zeiken over chemische en biologische wapens die nog geeneens zijn gevonden! Kom op he, hij zit ook te zeuren over wereldvrede, maar hij helpt geen handje mee, het enige wat hij doet is tegen het terrorisme vechten, op zich een goede zaak, maar om er onschuldige burgers erbij te betrekken vind ik wel wat te ver gaan.....EN trouwens, Bush die voert alleen maar oorlogen..tsssss....wat nou wereldvrede, hij helpt oorlog juist alleen maar de wereld in!!
![]()
||
Citaat:
En jij zegt dat je niet per sé voor iemand hoeft te zijn, maar was Bush niet degene die zei: 'If rou're not with us, you're against us'?
|
Je bent zelf tegen Bush, dus ik snap niet waarom je zijn citaat erbij haalt.
Ik denk dat je prima neutraal kunt zijn en je verder dan ook helemaal niet met de oorlog moet bemoeien overigens. Dat zou ik heel hypocriet vinden en er lopen dan 22 maart ook heel wat hypocrieten rond. Verder is het zo dat protest geen zin meer heeft: de oorlog is begonnen, als je die nu stopt heeft men de slachtoffers voorniets gemaakt (ja, slachtoffers vallen altijd voorniets), maar dan hebben ze niets bereikt en zal Saddam zijn kans grijpen om heel veel tegenaanvallen te doen.
||
Citaat:
Zal ik maar weer? Ten eerste: ik weet niet welke communistische partijen jij precies bedoeld, maar als er communistische partijen achter Saddam staan dan zal dat voor een gedeelte komen doordat het tegen Amerika gaat, wat natuurlijk nou niet echt een paradijs voor het communisme is. Ten tweede: Als er veel communistische partijen achter Saddam staan, is dat weer ongeveer hetzelfde als net (herinner je je die bleuwe trui nog?). Er staan ook niet-communistische partijen achter Saddam. Ook de als je islamitische bent betekent dat niet dat je voor saddam bent. O foz. Wacht ff, ik snap het nu zelf ook ff niet meer.
|||
Citaat:
Citaat:
En even voor de goede orde: nu die oorlog eenmaal is begonnen wil ik natuurlijk wel dat Bush wint, anders zijn al die slachtoffers helemaal voor niets geweest.
|
![]() |
Landen zijn per definitie niet slecht, een land is een abstract begrip.
Ik vind het nationalisme in Amerika echt walgelijk, en natuurlijk is niet iedereen in Amerika zo, maar ik denk een héél groot deel, mensen zweren daar dagelijks trouw aan de vlag, en heel veel Amerikanen voelen zich superieur. Dat vind ik slecht aan "Amerika". Ook zie je vaak reportages op televisie waarin Amerikanen hun mening geven over de houding van "DE europeanen" en dan hoor je bijna iedereen verwijzen naar de 2e wereld oorlog. Maar laten we daar even duidelijk over zijn, toen hebben mensen ons geholpen een oorlog te beëindigen, waarom zou je OOIT iemand helpen een oorlog te beginnen. Ik sta dus niet achter het bestuur van Amerika, en ook niet achter dat van Irak. Maar ik vind dat je de mensen die aangevallen worden, altijd moet helpen, dus in deze oorlog sta ik achter de mensen in Irak, niet achter Saddam Hussein, natuurlijk niet maar hij is waarschijnlijk niet degene die vermoord wordt, dat zijn de gewone mensen, de burgers. Wereldleiders zijn volgens mij ook nooit "normale" mensen.. Ik vind dat mensen eens moeten ophouden elkaar als een land te zien, een volk te zien of als een bepaalde geloofsgroep te zien, mensen zijn mensen, en iedereen is gelijk.
|
![]() |
Hoe kun je nou voor een Oorlog zijn, duizenden onschuldige doden zullen er vallen, en wat is nou eigenlijk de reden dat Irak aangevallen moet worden? Er zijn helemaal geen goede bewijzen dat Irak kernwapens ofzo heeft. Niet dat Saddam Hussein niet hartstikke fout is, daar is geen discussie over mogelijk, maar wie is er gevaarlijker Hussein of Bush?
En het Nederlandse standpunt om alleen politieke steun te geven is echt hypocriet, wat houd het in, echt Balkenende is zoooo FOUT!!!
|
Verwijderd
|
Leg dan eens uit wat we moeten doen dan? Saddam zijn gang laten gaan? En kom nu niet met *Maarten-van-Rossum-argumenten* als: je kunt nog geen scheet laten en je word overhoop gepaft. Dat is gelul. Zoals al eerder gezegt (maar dan in een ader context!) Saddam is niet dom... Er zijn inderdaad geen wapens gevonden waar men naar zocht: maar hij heeft wel chemische wapens. Kernwapens, daar heb ik mijn twijfels over: maar als hij die nu niet zou hebben, dan zeker over weer eens 10 jaar wel! Natuurlijk doet Bush het niet alleen voor de wereldvrede of 'in the name of God', maar als hij Saddam niet stopt, wie dan wel? Moeten we dan toelaten hoe Saddam zijn eigen volk terroriseert? Moeten we dan maar vergeten hoe hij die Koerden afmaakte met zijn gifgas? En kom nu niet aan met het 'olie-argument'. Natuurlijk wil de VS wel wat meer zekerheid wat betreft die olie. Maar eigenlijk denk ik dat het hoofdargument van Bush zelf is: geen gezichtsverlies lijden: altijd zeggen dat je aanvalt en het dan niet doen, zou lijden tot gezichtsverlies en dan zou hij helemaal worden gezien als die 'domme texaanse randdebiele cowboy'. En natuurlijk wil hij het werk dat zijn vader verzuimde nu doen... Maar wat dan nog? Hij doet het tenminste... Wat er na gebeurt is van later zorg. Maar eerst moet die Saddam weg!!
|
![]() |
|
Politieke steun?
Het houdt alleen in dat je niet de kant van Saddam kiest en dat je ervoor bent dat de VS de oorlog zal winnen en niet Saddam. Even over dat nationalistische gedrag van de VS: zo fout is dat toch niet. Ik zie er geen probleem in hoor. Af en toe een beetje voor jezelf houden is zo slecht niet. Ik zeg niet dat ik een nationalist ben hoor, maar er zijn wel slechtere ismes hoor!
|||
Citaat:
Ik vond Clinton eerder een slechte president omdat ie vrolijk heel Jugoslavie plat gooide en omdat hij de enige medicijnenfabriek in Soedan bombardeerde, omdat er misschien wel eens chemische wapens gemaakt konden worden. Citaat:
|
Geen landen, partijen. Maar ok, het zal dan wel meevallen, laten we het over de oorlog gaan hebben, on-topic.
Wat denken jullie trouwens van dat Iraakse aanvalletje op Koeweit: Geeft dat maar weer eens aan hoe gevaarlijk Saddam kan zijn? Of geeft dat maar weer eens aan tot wat de oorlog van de VS allemaal tot indirecte gevolgen kan hebben? Ikzelf denk dat er wel wat in dat tweede zit, maar dat betekent niet dat het niet had mogen gebeuren, die aanval. Dat eerste ben ik het niet helemaal mee eens, want die wapens heeft iedereen en daar kan iedereen mee aanvallen, maar het geeft wel weer eens aan dat Saddam zeer gevaarlijk kán zijn. Ook vind ik het vrij beangstigend.
|
Tis een beetje afwachten wat hij gaat doen zodra de echte strijd losbarst. Hij heeft zoals iedereen natuurlijk het recht om zichzelf te verdedigen.
Zelf ben ik nogsteeds van mening dat hij geen ABC wapens heeft. Saddam is dan ook voor niemand een gevaar, behalve voor zijn eigen bevolking. Blijkbaar moet de Iraakse bevolking weer eens het slachtoffer worden van hun wrede dictator, dit keer onder het mom van "operation Iraqi freedom" ![]() Geloof me de VS heeft in zijn geschiedenis al heel wat regimes omver geworpen. Legitiem of niet legitiem. Als het ze alleen om het verdrijven van Saddam ging was dat makkelijk zonder oorlog gelukt. Maar er speelt meer, veel meer zelfs.
|||
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Bin Laden zit vast samen met Saddam in een door de Al Quada gegraven tunnel plannetjes te maken
![]() Zoals ik al bij psychologie zei. Bush denkt de boel wel ff voor elkaar te hebben, maar dat heeft hij vast wel mis. Wacht maar hoor!!
|
Verwijderd
|
Het gaat er toch niet om voor wie je bent, het gaat er meer om wat goed is en niet wie. In dat geval vind ik dat de hele oorlog fout is. Maar ook dat Saddam Hussein wapens bezit, maar waarom wordt er nooit over zijn manier van aan de macht komen gepraat? En het uitmoorden van zijn tegenstanders hoor ik ook maar weinig mensen over...
Nog even een vraagje: Hoe kan het dat helemaal niemand Saddam Hussein heeft vermoord om zijn drukkende bewind, terwijl een groot deel van het volk zijn macht niet steunde? Heeft dan niemand een poging gedaan??<Niet dat ik dat een geweldige zaak zou vinden, maar het zou toch wel te verwachten zijn...> |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Zie je en nu hoor ik op het nieuws dat die oorlog weleens langer zou kunnen gaan duren..Oh echt
![]() Jeetje zeg wat een ramp dit..Dat kon ik ook wel voorspellen. Die Bush denkt echt ff, dat fiks ik wel eventjes, ik heb power...Maar wat denk je nou, die Saddam die zit heus niet op zijn luie reet naar wandelende sluiers te kijken hoor! Die heeft echt zijn plannetjes wel..Ik kan hier zo boos om worden ![]()
|
ik heb (nog) niet alles gelezen, maar ik wou ff regaeren op mensen die zeggen dat als je de oorlog nu stopt de slachtoffers voor nix zijn geweest.
jullie zijn zeker die type mensen die een uur of twee op de tram wachten, ook al besef je na 10 minuten dat de tram vertraging heeft, je blijft wachten omdat je anders 10 minuten voor nix gewacht heb. want dat is precies hetzelfde. en wat ik niet snap is: voor de oorlog was het ECHT onmogelijk voor de cia om saddam te liquideren met een speciale commandoteam, omdat er wel 8 verschillende saddams waren en dat het onmogelijk was de echte te herkennen. maar nu saddam een video heeft is het voor de cia een fluitje van een cent om te kijken of het de echte saddam is is hun technologie in zon korte tijd zoveel toegenomen???? ![]()
||
Citaat:
|
maar om ff je vraag te beantwoorden:
ik ben tegen bush, tegen de hele vs regering, tegen het 'system' daarzo. tegen het nationalisme en arrogantie in de vs. niet iedereen is hetzelfde daarzo, maar de meerderheid wordt wel dom gehouden door de massamedia daarzo. wat ik ook een beetje haterlijk vind is dat die mensen daar zo dik zijn en totaal geen gevoel voor humor hebben. kijk maar is naar amerikas wackiest home video's. het gelach is er in gemonteerd (het is iedere keer precies hetzelfde gelach) maar toch lachen mensen (dat merk ik aan hun gezicht) om hele domme dingen. maar ik ben wel voor de amerikanen zelf (ze kunnen er zelf niets aan doen dat ze zo dom zijn) ik ben ook tegen saddam en zijn familie, vrienden, etc. maar ik ben wel voor de irakese bevolking, die al 12 jaar door de sancties geen behoorlijke/ helemaal niet voedsel, medicijnen en andere primaire levensbehoeften hebben.
|
Ik ben tegen Bush, EN tegen Saddam.
Saddam vergast en vermoordt zijn burgers. Daarom ben ik tegen Saddam. Bush is geen haar beter, want hij bombardeert burgers (niet zijn eiegen, maar die van Irak. Maar dat schijnt wel te mogen ![]() Concluderend: ze zijn alletwee slecht.
|
Even wat cijfers van websites geplukt. (sorry, in het engels)
Saddam killed about 200.000 people during his regime. now read this: "Due to these factors, we estimate that infant mortality (deaths of children under one year of age) may reach two or more times the level of recent past years. In 1989, according to the UNICEF, an infant mortality rate of 65 (ie. 65 infant deaths per 1000 live births) resulted in about 50,000 infant deaths in Iraq. A doubling of this rate to 130 will result in 100,000 infant deaths in 1991. In addition, children up to age five are also at serious risk from diarrheal diseases. In 1989, the combined mortality rate for all children under five was 89 per thousand. This aggregates to 69,000 deaths for that year (including the infant deaths). A doubling of deaths of these young children, which we consider plausible under present conditions in Iraq, will result in close to 138,000 deaths of children under five this year. (This figure includes the estimated 100,000 deaths of infants.)" (from www.phrusa.org/research/h...iraq.html) Conservative United Nations estimates put the death toll resulting from these sanctions-and mostly affecting children- at over 500,000. The number is widely assumed to be much higher. (from www.endiraqsanctions.net/...ified.htm) In June 1991, the U.S. estimated that more than 100,000 Iraqi soldiers died, 300,000 were wounded, 150,000 deserted and 60,000 were taken prisoner. Many human rights groups claimed a much higher number of Iraqis were killed in action. According to Baghdad, civilian casualties numbered more than 35,000. However, since the war, some scholars have concluded that the number of Iraqi soldiers who were killed was significantly less than initially reported. The Iraqi population has also suffered from many unreported environmental effects from the war (Simons, 199 . For example, when the US air force bombed oil refineries, in addition to the casualties amongst workers in these plants, people living in the vicinity of these refineries suffered death by suffocation from the cloud of smoke generated by the massive fire. People in that area who survived have had long-term health problems due to the pollution produced by the burning refineries and other burning facilities. Another problem is the environmental effects of radioactive dust from the depleted uranium (DU) shells. It has been reported that DU is known to cause kidney failure, cancers and other diseases (Doucet, 1994). During the 43-day war, the US and Britain fired and dropped 5000-6000 shells containing between 700 to 800 tons of DU on Iraq (Simons, 199 . It has been suggested that the DU in these shells has caused the deaths of around 50,000 children during the first 8 months of 1991 (Doucet, 1994). A recently held International Symposium on DU Impact concluded in Baghdad on the 3rd of December 1998 (Ciment, 199 . One research study indicated that large landscapes in southern Iraq have been polluted by DU radiation, whilst Iraqi health officials have reported that cancer cases in southern Iraq have increased by almost 200 % since the outbreak of the war. Now tell me what's better
|
http://misnomer.dru.ca/2003/02/11/a_...e_willing.html
Coalition of the willing: A Coalition of the Willing? From the Washington Post: France and Germany lead European opposition to a speedy attack. But Britain, Italy, Spain, Denmark and Portugal, as well as Poland, Hungary and the Czech Republic, have firmly backed the U.S. position. On Wednesday, 10 more European governments, in the former communist east, jointly declared support for Washington. They were Albania, Bulgaria, Croatia, Estonia, Latvia, Lithuania, Macedonia, Romania, Slovakia and Slovenia. A quick scan of opinion polls reveals that, while governments are supporting the US, the people are solidly opposed to unilateral and even UN action in all but a few countries. This can be explained by diplomatic pressure which has, for now, overcome a distinct lack of popular support in the following countries: Britain: 86% say give weapons inspectors more time, 34% think that US and Britain have made a convincing case for invasion. » Spain: 80% opposed to war, 91% against attack without UN resolution » Italy: 72% opposed to war » Portugal: 65% say there is no reason to attack now » Hungary: 82% opposed to invasion under any circumstances » Czech Republic: 67% opposed to invasion under any circumstances » Poland: 63% against sending Polish troops, 52% support US "politically" » Denmark: 79% oppose war without U.N. mandate » Australia: 56 per cent only backed UN-sanctioned action, 12% support unilateral action. 76% oppose participation in a US-led war on Iraq. Australian Senate voted 33-31 to censure Howard for committing 2,000 soldiers to US action. » The "Vilnius 10" is a group of 9 countries that are seeking membership in NATO and Croatia. In many cases, their future security depends on NATO membership. In Estonia, for example, there is a tangible fear that Russia will take over again, given a militaristic enough government and the right opportunity (the--thankfully past--popularity of the fascist Vladimir Zhirinovsky was a good indication of this possibility. Zhirinovsky had a map in his office showing the borders of Russia expanded to include the former Soviet Union and Alaska). In any case, it's doubtful that these governments are supporting the US for any other reason than to get diplomatic points (or conversely, not piss away their chances of NATO membership). Taking Estonia as an example again, we find that the government has supported war without any debate in Parliament, despite 70% of the people and major newspapers opposed to war in Iraq. Latvia: 74% oppose taking out Hussein with military force » Romania: 38% opposed, 45% in favour » Macedonia: 10% support war on Iraq » Bulgaria: 21% support war » Estonia: 30% support war » Slovakia: 60% oppose sending Slovak soldiers » Information for Albania, Croatia, Slovenia and Lithuania was immediately available via Google news, but according to this report, Romania is the only country in the "Vilnius 10" that has a majority of the population supporting the war. For comparison purposes: France: 76% against war without UN support » Germany: 55% against war with UN support, 90% against war without UN support. 57% hold the opinion that "the United States is a nation of warmongers". »
|
![]() |
Kijk, ik ben niet voor Bush ofzo...maar ik heb ff het nieuws gevolgd en ik ben ervan overtuigd dat het wel z'n werking heeft. Voor die burgers vind ik het echt zielig, want hun hebben al 30 jaar een dictator en dan komt er nu een oorlog waar HUN het slachtoffer van worden. Maar jullie zitten Bush wel af te kraken enzo, maar denk nou alsjeblieft niet dat hij die oorlog verzint. Dat zijn al die hoge mannetjes in het bestuur van de VS. Bush die verteld alleen maar dingen. En Saddam die vergift en vergast zijn burgers ff omdat die het niet eens zijn met hem. Die Saddam is gewoon een hele gevaarlijke man. De VS voert nu oorlog om Saddam te pakken te krijgen. Omdat hij zomaar opeens een chemische bom op je land kan laten vallen. Okay de VS die luistert ook niet meer naar de VS, das op zich wel zorgelijk..maar die Saddam is veel erger dan Bush hoor...
||
Verwijderd
|
Citaat:
ik krijg het nare gevoel dat jij graag Bush zwartmaakt. als het Jan Marijnissen zou overkomen zou het waarschijnlijk worden opgevat als menselijkheid i.p.v. domheid. |
![]() |
|
![]() |
Ik weet het niet, vanochten bij het nieuws was een stukje van Balkenende's toespraak te zien, en hij vertelde iets serieus en daar moest ook ff over grinniken, is dat dan ook dom, misschien doet ie man wel zo omdat ie nerveus is....
![]()
|
Verwijderd
|
Bij mijn beste weten schenden zowel Irak als de VS verschillende internationale verdragen. Het leuke is alleen: de VS zijn bij veel van die verdragen nog wel partij, Irak niet. Dus eigenlijk is VS vanuit internationaal en volkenrechtelijk oogpunt beschouwd nog fouter dan Irak.
|
![]() |
||
Citaat:
en @ meelman: licht je beter in (that is: niet via CNN maar ook andere bronnen) |
![]() |
|
Vreemd trouwens hoe betrekkelijk veel jongeren hier (op dit forum) blijkbaar eerder geneigd zijn achter Bush te gaan staan, terwijl ik (in belgie) geen enkele (echt waar) jongere ken die VOOR een oorlog (en zeker een unilaterale oorlog) is...
Ligt dat aan dit forum? Weerspiegelt dit zowat de nederlandse opinie? Ligt het aan het verschil in opinie van de regeringen, die in België verschilt van die van Nederland? Andere berichtgeving? ![]() Vind ik wel interessant. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Politiek van de Verenigde Staten Mark Almighty | 205 | 20-04-2007 11:50 | |
Oplossing probleem Israel en de Palestijnen hhendrikxx | 158 | 01-11-2004 16:49 | |
Voor of tegen de oorlog? liefkindje | 162 | 04-04-2003 18:45 | |
Toch nog maar een keer BUSH!! Verwijderd | 27 | 13-03-2003 22:07 |