Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
ik heb een onfeilbaar plan bed8:
1. geef heel veel patriots aan de amerikanen in irak. de patriots zullen de luchtmacht van de vs uitschakelen. 2. geef heel veel handgranaten aan amerikaanse soldaten. maar ff serieus, als de amerikanen op deze manier doorgaan hebben de irakezen in abgdad starks geen vijand meer om tegen te vechte
||
Citaat:
![]() Ik hoorde trouwens van een meisje dat zij op school hebben gestoepkrijt en bellen geblazen. Is dat geen idee? Komt wel vredig over. ![]() En als er belangstellenden zijn, ik wil de Dam wel volkrijten! ![]()
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
En ok, mss gebruikt Sadam dit in zijn voordeel, maar als ik -we- ons NIET laten horen, en dus WEL akkoord gaan met een oorlog, ben ik gewoon één van de vele 'popjes' geworden van Bush,wat ik minstens even erg vind. Ennuh, ik kom uit België, ![]()
||
![]() |
Citaat:
Mensen die dit niet doen, worden gewoon weer één van onze vele meelopertjes in de maatschappij, en zo wil ik ALLESBEHALVE worden. Als je het ergens oneens mee bent, MOET je dit laten merken, en niet steeds braaf 'ja knikken'
|
![]() |
jah.. maar ik heb het idee dat veel mensen die 'tegen' zijn, net zo hard met een groep meelopen......
de wereld is ingewikkelder dan voor of tegen..... en mensen zijn nu eenmaal kuddedieren... houd eens op met overal tegenaan schoppen om maar aan te tonen dat je geen schaap bent..... met al die andere schapen die dat net zo hard doen.....
||
![]() |
Citaat:
Maar het tweede wat je stelt, dat vind ik de grootste onzin die ik ooit gehoord heb (sorry ,zeg ik heus niet om 'ruzie' te zoeken ofzo) De wereld is inderdaad meer dan voor of tegen, maar dat is helemaal GEEN excuus om niet voor je eigen mening uit te komen. Als iedereen zoals jou zou denken, zou je gewoon een hele hoop meelopertjes krijgen, en zou de hele wereld ongestoord onder leiding van IDIOTEN zoals Bush (en Sadam) staan. Want niemand moet het zich volgens jou aantrekken wat er met de wereld gebeurt? Oh nee, sorry, je MAG het je wel aantrekken, maar je mag het vooral niet laten zen? die redenering begrijp ik helemaal niet hoor! dat gaat er bij mij gewoonweg niet in. De wereld is toch van ons allemaal, en niet enkel van wereldmacht Amerika. De wereld is EVENVEEL van mij, als van Bush, dus zie ik niet in waarom hij mag beslissen om oorlog te voeren, maar ik mijn onvrede niet mag laten blijken! Persoonlijk vind ik mensen zoals jij de ergste, mensen die zich zomaar ergens bij neerleggen. Je kan niet door het leven gaan zonder een eigen mening! Als je die al hebt: ok, maar dan moet je zo ook uiten. Maar als je helemaal geen mening hebt, en je zomaar overal bij neerlegt, dat getuigt van pure luiheid, en egoïsme. Anders zou je ten minste een keer nadenken over de vele onschuldige Irakezen en Amerikaanse soldaten, die in deze 2de golfoorlog zullen sneuvelen. En was je dus oftewel VOOR een oorlog, en begreep je Amerika's standpunt, of ben je TEGEN een oorlog. In sommige situaties MOET je gewoonweg een standpunt innemen. En willen of niet, de oorlog in Irak is zo'n situatie.
|
Lieve schat, je denkt een béétje zwart-wit. Ten eerste, zoals een groot deel van het anti-oorlogsvolk roept: "Dat ik tegen oorlog ben wil niet zeggen dat ik voor Saddam ben". Zo ook, ik ben voor een oorlog, maar niet per definitie tegen Saddam. Wel tegen Bush, maar, nogmaals, niet tegen oorlog. Niet omdat ik het eens ben met de Amerikaanse benadering op deze kwestie; maar om m'n eigen perverse ideeën. Doet er verder ook niet toe.
Daarnaast hoef je helemaal niet altijd voor je mening uit te komen. Sommige mensen geven er allemaal niet zoveel om. Het kan mij geen barst schelen of er zinloos geweld is of niet, daar ga ik dus mijn mening echt niet voor uiten. Steek die stille toch maar in je achterste; maar ben ik dan een schaap? Denk er zelf eens over... Ik, thuis op de bank, of één van de duizenden in de stille tocht, wie is er nu het schaap? En al wás ik tegen de oorlog, ik zou er niet voor protesteren. Simpelweg omdat ik het belangrijker vind daadwerkelijk in te grijpen. Vlieg naar Amerika en richt je proppenschieter op wat overheidshoofden. Ga in het leger en zorg er persoonlijk voor dat Saddam verleden tijd is. Zo denk ik, en als jij lekker wil rellen (of vredig met bloemetjes in je haar gaan demonstreren, uche) dan moet je dat vooral doen. Maar dommer nog dan wat dan ook, is zeggen dat zij die vooral niet achter jou aanlopen domme schapen zijn. Zet 't voor jezelf eens op een rijtje.
||
![]() |
Citaat:
==> jij! Waarom ik dat vind? niet omdat ik zwart-wit denk, maar omdat ik vind dar IEDERE stem voor vrede belangrijk is Ga in het leger en zorg er persoonlijk voor dat Saddam verleden tijd is. ==> ik ben tegen het leger, omdat dat een opleiding voor geweld is ,en aangezien ik tegen ELKE vorm van geweld ben;, ook tegen het leger Maar dommer nog dan wat dan ook, is zeggen dat zij die vooral niet achter jou aanlopen domme schapen zijn. ==> dat heb ik niet gezegd, ik heb gezegd dat mensen die geen mening hebben, of die er niet voor opkomen, dat ZIJ domme schape zijn !
|
Ik ben gewoon voor de oorlog maar ik maak me toch zorgen.
Als Irak verslagen is, wie volgt er dan, zeker Noord-korea en al die andere landen. Als we die allemaal op onze nek krijgen dan is het einde nog niet in zicht. Dit heeft me toch aan het denken gezet. Aan de ene kant is het toch heel goed idee dat alle massavernietigingswapens echt weg zijn (behalve dan nog in amerika) maar dat leidt weer tot globale chaos wat je nu ziet. Als er geen oorlog zou zijn, dan zou het precies zou zijn als in de 2e WW, Sadam wist dat de VS 2 keer verslagen was, hij zou misschien massavernietigingswapens op ons afsturen, onverwachts, de gevolgen dan zouden ook rampzalig zijn geweest. Dus IK denk, dat hoe dan ook, er een crisis zou komen zoals nu, als er geen oorlog zou geweest zijn ook, maar dan later. En voor de voorgaande posts: Er zijn zat mensen die een eigen mening hebben maar geen zin hebben om het uit te leggen aan mensen die moeilijk doen.
Laatst gewijzigd op 25-03-2003 om 21:51. |
![]() |
||
Citaat:
Je bekijkt slechts één kant van het verhaal. Als mensen voor hun mening uit moeten komen, mag ik dan niet voor mijn mening uitkomen, zoals ik nu doe, dat ik daar niet zoveel boodschap aan heb? Ofwel, als jij zo gesteld bent op de meningen van mensen, respecteer dan ook de mening 'opzouten met je praatjes'. Dan maar een schaap; in elk geval een realistisch schaap.
||
![]() |
Citaat:
Zelf zie ik dat hier nergens instaan, maar hetk an best zijn dat jij sommige stukken anders interpreteert, dus als jij mij een duidelijk voorbeeld kan geven waarin ik zeg dat iedereen dezelfde mening als ik moet hebben, dan neem ik dat terug., want dat was allesbehalve mijn bedoeling. Het enige wat ik wou zeggen, was dat het geen nut heeft van een eigen mening te hebben, als je er toch niet voor opkomt. Ik sta echt wel open voor mensne met een andere mening dan ik, MAAR ik vind het niet meer dan normaal dat ik dan duidelijk maak-en eventueel die mensen kan overtuigen- waarom ik de dingen 'zo of zo' bekijk. Als jij mij een paar GOEDE argumenten kon voorschuiven, waarom ik NIET voor m'n eigen mening zou opkomen, en me dus beter met andere dingen zou bezig houden dan tegen de oorlog te demonstreren, zou ik allereerst LUISTEREN naar jouw argumenten (en mensen domme schapen noemen omdat ze voor hun mening willen opkomen, noem ik GEEN argumenten) en mss mijn mening wel herzien.
|||||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
ik vind opkomen voor je mening pas zinnig als ook iets uithaalt. en als je goede gegronde redenen hebt voor die mening... alleen tegen de oorlog zijn omdat er slachtoffers vallen is in dit geval geen goede reden, omdat er zonder oorlog ook veel slachtoffers vallen (doden/gemartelden/bedreigden). Dus moet je andere onderbouwingen gaan vinden. Als je die niet vind, moet je ook niet blaten. Dan maar geen mening... geen mening is beter dan een slecht onderbouwde mening Citaat:
Citaat:
daarnaast bedoelde ik niet dat degenen die voor hun mening op willen komen schapen zijn, maar degenen die graag willen schoppen tegen alles en iedereen en aan alles en iedereen willen laten weten dat ze een andere mening hebben, alleen om niet tot de zogenaamde groep van meelopers te behoren. dan wordt jou mening en jou gedrag namelijk net zo hard bepaald door de 'maatschappij'. Ik vind niet de mensen die demonstreren schapen, maar degenen die zeuren op mensen die dezelfde mening hebben als het grootste gedeelte van de maatschappij en die 'meelopers' noemen (en dat als een scheldwoord beschouwen). het foute aan demonstraties is in mijn ogen het gebrek aan nuance. Daarom is het beter om te debateren met mensen en door te discussieren nuanceringen aan te brengen
|
![]() |
Acties tegen Irak ? Ik begin me waarlijk nog af te vragen of na al de grote betogingen in Amerika , London , vredeslopen in Bagdad , gezaamlijke minuut stoppen met werk , .... allemaal zonder enig groot succes behalve dan mss aandacht aan de stakers (maar niet voor de reden waarom men staakt) , het nog nut heeft dat een school of 10 met enkele slogan's een beetje gaat 'leuteren' . Men moet realistisch zijn ! persoonlijk denk ik dat bidden nu nog het meest succes ga hebben !
|
![]() |
||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
ik bedoel dat niet iedereen die voor de oorlog is een 'meeloper' is en iedereen die tegen is niet. er zijn teveel mensen die tegen de oorlog zijn omdat het een initiatief van de verenigde staten is en 'die zijn fout omdat iedereen ze goed vind.' Dan kan jij wel een goede onderbouwing hebben en overtuigd zijn enzo, maar mensen die alleen maar meelopen omdat ze het 'gewoon' zo vinden vind ik schapen. Citaat:
Citaat:
ik vind bijvoorbeeld dat ik over deze oorlog niet genoeg objectieve informatie heb en dat er teveel belangen zijn om daar een goede mening over te vormen. Over onderwerpen als klonen, bijzonder onderwijs, euthanasie, abortus en dat soort dingen vind ik dat ik wel genoeg informatie kan vinden en dingen goed tegen elkaar kan afwegen. Daarom heb ik daar wel een mening over. Daar discussieer je over op een forum of met mensen om je heen en je baseert er je stemgedrag op. Ik vind het onzin om dan ook nog eens het openbare leven plat te gooien en te drammen. ZEKER als duidelijk is dat dat helemaal niets uitmaakt. Citaat:
kom nou toch! wil jij beweren dat jij op grond van objectieve informatie een goede afweging gemaakt hebt? heb je nagedacht over de slachtoffers die vallen onder het bewind van saddam? heb je nagedacht over de toestand in irak, hoe mensen daar leven? wat de meerderheid van het iraakse volk vind? wat de iraakse vluchtelingen vinden? en vond je het mogelijk om die twee dingen tegen elkaar af te wegen? ik ben benieuwd naar jou beargumentering van je mening.. hoe je deze dingen tegen elkaar hebt afgewogen.... en ik ben benieuwd waar je je informatie vandaan hebt en hoe je die beoordeeld. en zoals ik al eerder zei: soms KUN je geen keuze maken (je moet nooit, er is niemand die er van wakker ligt als jij geen keuze maakt....) en is het BETER om GEEN keuze te maken. OMdat je beten geen keuze kan maken dan een verkeerde. Het maken van geen keuze is in principe ook een keuze. waarom ben je zo betrokken bij irak trouwens? waarom zou je hier wel een mening over MOETEN hebben en bijvoorbeeld niet over de betuwelijn? of de naleving van veiligheidsregels? of de maximumsnelheid? waarom is de oorlog in irak zoveel belangrijker dan andere zaken waar je een mening over kan hebben?
Laatst gewijzigd op 26-03-2003 om 16:00. |
![]() |
|
![]() |
om je eigen woorden even te herhalen: dat vind ik de grootste onzin die ik ooit gehoord heb.
kom nou toch! wil jij beweren dat jij op grond van objectieve informatie een goede afweging gemaakt hebt? heb je nagedacht over de slachtoffers die vallen onder het bewind van saddam? heb je nagedacht over de toestand in irak, hoe mensen daar leven? wat de meerderheid van het iraakse volk vind? wat de iraakse vluchtelingen vinden? en vond je het mogelijk om die twee dingen tegen elkaar af te wegen? ik ben benieuwd naar jou beargumentering van je mening.. hoe je deze dingen tegen elkaar hebt afgewogen.... en ik ben benieuwd waar je je informatie vandaan hebt en hoe je die beoordeeld. Het is niet dat ik op de rest niet wil of kan reageren, want dan had je idd gelijk, en ben ik idd een dom schaap ![]() Maar ik ben eigelijk best wel moe dus ga ik alleen ff op deze stelling reageren (maar morge zal ik bewijzen dat ik ecth geen schaap ben ![]() Of ik nagedacht heb over de slachtoffers die vallen onder het bewind van Sadam? JA, dat heb inderdaad gedaan. Of ik nagedacht heb over de toestand in Irak en over hoe de mensen daar leven? Ja , ook dAT heb ik gedaan. En op deze 2 'vragen' heb als antwoord gevonden dat ook DAT deels de VS z'n schuld is. Waarom? De toestand van hoe de Irakezen nu leven is onmenselijk, onder andere door het handelsembargo, wat onder andere inhoudt da Irak bepaalde medicijnen niet mag invoeren., omdat men schrik heeft dat Sadam er chemische wapens mee gaat maken. Door dat embargo, sterven nu niet alleen oude mensjes van 90 jaar (gewoon een voorbeeld hè!) maar ook kleine kinderen die nog een heel leven voor zich hebben. Door dat embargo krijgen zij niet de kans om dat leven op te bouwe. Nu, ok mss ZOU Sadam er wil misbruik van maken, en zou hij idd chemische wapens gaan maken. MAAR de VS en bondgenoten , leveren ZELF wapens aan Irak. Dus wie is dan de dictator? En wie is dan de schuldige van de dood van die Iraakse kinderen omdat ze geen medicijnen hebben? Sadam? ja, in grote delen wel ja. Maar de VS en bondgenoten hebben daar ook een zeer groot aandeel in. ZIJ stelleen een handelsembargo op, maar tegelijkertijd leveren ze wel ZELF wapens ? Wat het Iraakse volk vind en wat de Iraakse vluchtelingen vinden, dat weet ik niet juist, maar ik weeT WEL dat de Irakezen die ik hieri n BElgië ken, OOK tegen een oorlog zijn. ZElf vond ik dit genoeg argumenten om tegen een oorlog te zijn, Amerika doet enkel dingen uit eigenbelang en is dus niks beter dan sadam zelf
|
![]() |
waarom ben je zo betrokken bij irak trouwens? waarom zou je hier wel een mening over MOETEN hebben en bijvoorbeeld niet over de betuwelijn? of de naleving van veiligheidsregels? of de maximumsnelheid? waarom is de oorlog in irak zoveel belangrijker dan andere zaken waar je een mening over kan hebben?
Ik vind zelf dat je overal een mening over moet hebben, anders 'leef' je niet echt, gewoon passief aan de zijkant toekijken is niet leven. Daarom vind IK dat je overal een meing over moet hebben, of op zen minste een mening moet proberen te hebben (daarmee bedoel ik dus dat je voor sommige dingen 'voor' en 'tegen' kunt zijn) Dus ik vind ook dat je een mening MOET hebben over maximumsnelheid, mensensmokkel, ... maar zo'n dingen hebben geen invloed op de HELE wereld. dus ALs sommige mensen al te 'lui' zijn om over die dingen een eigen mening te creëren, word ik daar OOK lastig van. Maar sinds de oorlog in Irak wel een invloed heeft over de hele wereld (iedereen is erbij betrokken) vind ik dat iedereen ten minste een keer MOET nadenken over wat we met de wereld aan et doen zijn. Komaan, waar gaan we nu heen als wij, de jeugd, de toekomst, het ons niet aantrekken wat er allemaal in de wereld gebeurt, hoe we onze eigen wereld aan et verklote zijn, ... Zo'n zaak als Irak, daar MOET over nagedacht worden, en daar moet je gewoon een standpunt in innemen. ==> passief toekijken = medeplichtig zijn.
||||||||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
daarnaast is dit natuurljik niet het enige probleem. Oppositie wordt er onmogelijk gemaakt. Je moet geen verkeerde mening hebben, anders ben je dood. en jij niet alleen, maar ook je hele familie... en die broers van saddam zijn nog veel erger.... DAT is de belangrijkste reden van veel vluchtelingen om weg te gaan uit hun geboorteland.... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voor zover is reacties van Nederlandse irakezen heb gelezen is dat ze bang en bezorgd zijn om hun familie en huizen e.d., maar dat ze wel blij zijn met de oorlog tegen saddam, omdat ze terug kunnen als hij weg is... nog een ander verhaal van een vluchteling die ik ken: hij heeft naast saddam gestaan, met een revolver in zn zak, om hem dood te schieten. hij stond op het punt om dat te doen, maar hij kon het toch niet.... de reden: de mensen in de omgeving van saddam zijn dan niet dood en die straffen niet alleen hem, maar ook zijn hele familie. Dat kon hij zn familie niet aandoen..... Citaat:
nog een paar vraagjes: moet je zelf beter zijn om iemand anders terecht te wijzen? is het erg dat je uit eigenbelang handelt? (denk bijvoorbeeld aan het marshall-plan... typisch voorbeeld van eigenbelang, waar we toch maar mooi een heleboel aan gehad hebben....) en de britten dan? en spanje? en australie? die doen ook mee.. nah... om saddam meteen gelijk te stellen met amerika omdat die 'uit eigenbelang handelen' vind ik een beetje te ver gaan. als je begrijpt wat ik bedoel.....
||||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
een mening aannemen om maar een mening te hebben vind ik het domste wat er is. DAT is pas echt aan de kant staan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
je kunt inderdaad nadenken over wat er met de wereld gebeurt en wat de invloed van mensen daarop is. Je moet het alleen niet overdrijven.... Citaat:
zoals ik al zei: geen mening is beter dan een slecht gefundeerde mening. Citaat:
ga toch weg zeg... soms kun je beter toekijken... (maar ook dat heb ik al eerder gezegd)
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Met de school iets ondernemen? Mag ik aannemen dat jou hele school dan 1 groep met elkaar meeblatende schapen is? Of is het zo dat er een grote minderheid is die ongewild de mening van de grotere meerderheid opgelegd krijgt? Een beetje zoals jou heilige Saddam Hoessein met zijn volk een groot deel van de rest van het volk hun wil oplegt?
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() jou heilige Saddam Hoessein Wat voor een onzin is dat nu! omdat ik tegen de oorlog ben, aanbid ik Sadam? ![]() Zoals ik nogal gezegd heb: ik ben TEGEN sadal en z'n regime, maar ik ben ervan overtuigd dat dit regime ook op een vreedzame manier opgelost kon worden.
||||||||
![]() |
okeej... ik ben nu heel moe en ik moet morgen vroeg weer werken dus nu ff kort (misschien reageer ik later nog wat uitgebreider...)
je zegt nu een stuk of 5 keer dat je tegen sadam bent , maar dat je denkt dat hij op een vreedzame manier weggejaagd kan worden. Hoe zie je dat voor je? (ow.. dat klinkt heel gemeen, maar ik bedoel het serieus als een vraag...) Ik bedoel... das makkelijker gezegd dan gedaan.... Citaat:
Citaat:
en sorry hoor.... de amerikanen denken weldegelijk om de irakezen. zij vinden het beter dat een aantal slachtoffers vallen in een oorlog, dan dat saddam nog langer blijft zitten en zn eigen mensen martelt en vermoord......(en er spelen ook nog andere belangen mee... inderdaad, maar dat is niet alle reden) en persoonlijk vind ik je nog steeds een grotere schoft als je je EIGEN volk martelt, en vermoord..... dat is nog altijd slechter dan deels om economische belangen een oorlog voeren...... oorlog is niet het allerergste dat bestaat.... zeker niet in deze vorm... het is wel erg, maar gemarteld worden en altijd op passen dat je niet iets verkeerd zegt en dergelijke is op zijn minst net zo erg, zo niet erger..... Citaat:
kom nou... dan is die kerel in duitsland net zo slecht als hitler.... en chirac als napoleon.... Citaat:
en ja.. saddam heeft ook goede dingen gedaan.. hij moet natuurlijk wel een beetje het volk toch nog achter zich houden.... hitler heeft ook mooie wegen aangelegd... bijvoorbeeld.... en werkgelegenheid gemaakt.... je kan niet alleen maar slechte dingen doen, want dan werk je jezelf de troon af.... maar niemand weet eigenlijk precies wat de meerderheid van de irakezen willen..... de mensen die in de media verschijnen zijn niet echt een goede afspiegeling van de irakese samenleving denk ik.... bovendien zullen die mensen niet hardop gaan zeggen dat saddam weg moet....(angst)... maar natuurlijk is het mogelijk dat de irakezen niet bevrijd willen worden.. dr is nergens een betrouwbaar onderzoek te vinden.... Citaat:
![]() Citaat:
leg eens uit waarom het wel erg zou zijn..... Citaat:
economische belangen zijn stom.... (zooow... een chris9 tje statement ![]() en uhmmm... vs wil niet ALLEEN om economische belangen een oorlog.... leg mij het belang van die landen eens uit... wat levert de oorlog hen op? waarom zouden zij hypocriet zijn (als dat al interessant is..) Kortom: wat is er fout met die landen? hmmz.. langer geworden dan ik dacht... k heb het idee dat ik nog iets vergeten ben... maar dat komt nog wel dan...
||
Citaat:
jullie zoeken gewoon aandacht |
![]() |
|
een sponsor actie of zo het geld doe je naar irak met een paar koppen in de krant komt het wel over.
Je zou een weekje van die uitdeel eten eten wat ze daar uit krijgen gedeeld van ja hoor engeland. nou een iedeétje
||
![]() |
Citaat:
Een 'sneue neo-hippie' die enkel op aandacht uit is? nu, ik vind mensen zoals jij, dikke egoïsten, zonder enig verstand. Met Chris9tje ben ik het ook niet 'altijd' eens, maar die heeft ten minste FATSOENLIJKE argumenten ! Jij daarentegen, bekijk ik als een dikke egoïst, vol vooroordelen. ennuh, zou je nog steeds zo denken moest je daar familie hebben ofzo?
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nederlanse steun aan inval Irak Mark Almighty | 130 | 04-04-2007 18:23 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
nieuwe betoog [oorlog in irak] gemaakt :please nakijken halilo | 4 | 06-01-2006 14:14 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
[NL] betoog oorlog tegen irak: [kan iemand aub nakijken] halilo | 14 | 05-01-2006 21:10 | |
Plannen voor militaire inmenging op het eiland (Ogen VS gericht op Cuba) niceman1984 | 24 | 04-12-2003 00:17 | |
1 Mei dag van de arbeid MissCzechMeOut | 290 | 07-06-2003 18:17 | |
Muzikaal protest tegen de oorlog Nate | 8 | 31-03-2003 18:24 |