Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2002, 12:44
mocrodealer
mocrodealer is offline
Mag je je eigen kind klappen
Is een corrigeerde tik correct
jullie mening a u b
Ik vind van wel zolang je weet waar je stopt
Oud 10-10-2002, 12:55
Mariebel
Mariebel is offline
Citaat:
mocrodealer schreef:
jullie mening a u b
1 tik wanneer een kind echt niet wil luisteren moet in mijn ogen kunnen (heb ik zelf ook gehad en ben er echt niet minder van geworden). Maar je moet idd weten wanneer je moet stoppen. Het moet zeker bij 1/2 tikken blijven!!!
Met citaat reageren
Oud 10-10-2002, 13:15
Joostje
Joostje is offline
mag, zoalng je het een aanwijsbare opvoedkundige reden heeft, het kind geen physieke of psychische schade aanricht

mag je een kind klappen is geen goed nederlands by the way
by the way ook niet
Oud 10-10-2002, 13:16
PimpDude86
PimpDude86 is offline
Citaat:
Joostje schreef:
mag, zoalng je het een aanwijsbare opvoedkundige reden heeft, het kind geen physieke of psychische schade aanricht

mag je een kind klappen is geen goed nederlands by the way
by the way ook niet
een "corrigeerde" forummer, dat is wat we nodig hebben in deze tijd...

verder vind ik klappen een zwakte, maar zwak klappen moet kunnen...
Oud 10-10-2002, 13:29
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
A&N?

Kantine-voer.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2002, 13:44
skyscraper
skyscraper is offline
Ik vind van wel, is een goede manier om iets goed duidelijk te maken, maar het moet natuurlijk niet gek worden ofzo
Oud 10-10-2002, 13:50
heldin
heldin is offline
ik vind van niet en het is inderdaad een teken van zwakte. vind het ook machtsmisbruik enz. als een kind vervelend is of niet naar je luisterd los je dat maar op een andere manier op.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2002, 13:53
Ananas
Ananas is offline
Ik vind dat op zich een kleine tik niet verkeerd is, zeker als het kind het als weet-ik-hoe-vaak gedaan heeft. Maar als je er misbruik van gaat maken en het echt mishandelen wordt, dan klopt het ergens niet.
Oud 10-10-2002, 13:53
heldin
heldin is offline
Citaat:
mocrodealer schreef:
jullie mening a u b
en waar ligt dan die grens?
Met citaat reageren
Oud 10-10-2002, 14:31
Piccola
Piccola is offline
Ik vind van niet!
Met citaat reageren
Oud 10-10-2002, 14:38
Optima
Optima is offline
ja, en zelfs die van anderen

soms als er zo'n jebgelend kind voor me in de rij staat, of eentje die me in de lift aan het schoppen is, of eentje die gewoon vervelend aan het doen is anar anderen:

PETS
Oud 10-10-2002, 14:44
Verwijderd
Ik vind dat het moet kunnen, maar dat toelatingen is eigenlijk gevaarlijk. Je moet je afvragen: waar ligt de grens tussen een corrigerende tik en mishandeling?

In sommige gevallen is het gewoon nodig, sommige kinderen zijn gewoon oervervelend. Daarom ben ik het ook wel met Jeanne eens, soms heb je echt zoveel zin om kinderen van anderen een fikse lel te verkopen ('Nee Jordi, niet aanzitten' - kind met oorbelletje zit vervolgens wel overal aan - PETS! Heerlijk ).
Met citaat reageren
Oud 10-10-2002, 16:08
Paulaah
Paulaah is offline
Citaat:
Mariebel schreef:
1 tik wanneer een kind echt niet wil luisteren moet in mijn ogen kunnen (heb ik zelf ook gehad en ben er echt niet minder van geworden). Maar je moet idd weten wanneer je moet stoppen. Het moet zeker bij 1/2 tikken blijven!!!
Mee eens!
Met citaat reageren
Oud 10-10-2002, 16:23
Quiana
Quiana is offline
T moet kunnen, maar je moet wel weten waar de grens is..
Nou ja, zelf ben ik er eigenlijk nogal tegen,
door slechte ervaringen,
kan zelf een kind niet slaan (ouderen wel )
Mja, als iemand een kind een klap geeft
omdat ie zo vervelend is, ja,
maar ècht slaan, en vaker, bah, nee, vind ik gewoon FOUT.
Oud 10-10-2002, 18:22
Denise84
Denise84 is offline
nee, ben ik tegen.

Een corrigerende tik (dat betekent geen klap!)is misschien soms toch wel ok als het niet anders kan, maar 1x is genoeg.
Oud 10-10-2002, 18:27
Verwijderd
Ik vind dat het niet mag. Het maakt alleen maar dat een kind bang van je wordt. En wanneer is het een corrigerende tik? en mag het op 15 jarige leeftijd nog? Ik vind dus absoluut van niet.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2002, 18:30
PardonMe
PardonMe is offline
hmzz tja

IK denk wel dat het moet kunnen, een klein corrigerende tik.. Dan weet een kind meteen waar het aan toe is.. Hij weet dat het iets niet mag doen want anders krijgt het een tik, en dat doet pijn..
maar ik vind wel dat een kind ook mondeling duidelijk gemaakt moet worden wat het fout doet.. Anders weet het nog niet waarvoor die tik voor het hoofd nou diende en gebeurt het de volgende keer gewoon weer..

Ik vind echter wel dat je dit mag doen in het uiterste geval, dus niet om een kleinigheidje, of uit je eigen frustratie dat je dat kind een draai om de oren geeft..

Al denk ik dat een tik bij oudere kinderen meer terecht is dan bij kleine kinderen.. Een klein kind heeft immers nog niet echt het besef van goed en kwaad, weet nog niet wat het fout doet, terwijl een puber goed weet wat het wel en niet mag, maar gewoon aan het testen is hoever hij/zij kan gaan.. Bij een klein kind is het gewoon onwetendheid..
Oud 10-10-2002, 18:31
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Optima schreef:
ja, en zelfs die van anderen

soms als er zo'n jebgelend kind voor me in de rij staat, of eentje die me in de lift aan het schoppen is, of eentje die gewoon vervelend aan het doen is anar anderen:

PETS
Slechte jeugd gehad?

(sorry, deze is te makkelijk...)
Oud 10-10-2002, 18:51
Severus
Severus is offline
Citaat:
Betamethason schreef:
maar ècht slaan, en vaker, bah, nee, vind ik gewoon FOUT.
Helemaal mee eens. Mijn ouders gebruikten slaan als straf, en dat was écht niet gewoon een tik, hoor. Echt slaan, schoppen, stompen en een enkele keer zelfs aan mijn haren trekken. En dat als klein kind! Nu doen ze dat niet meer, hoor (behalve als ik een te grote mond heb en daar in hun ogen heel ver mee ga, want dan is het ''feest'' -> pasgeleden nog voorgekomen). Ik heb daar veel leed van gehad (en ook nu nog), dat is ook een van de oorzaken waarom ik nu zo'n depressief persoon ben.

Ik ben er daarom ook fel op tegen om een kind te slaan, of het nu een peuter, kleuter of puber is. Niet doen, want je brengt je kind daarmee levenslang psychisch letsel aan!

Een ouder die zijn kind slaat houdt ook niet genoeg van het kind, naar mijn mening. Iets wat je heel dierbaar is, mishandel je gewoon niet door het te slaan of wat dan ook. Zelfs een echtgenoot slaat zijn vrouw zo niet (mijn ouders hebben elkaar nooit een haar op het hoofd gekrenkt, maar wel vooral mij en mijn zusjes bijna niet), en andersom ook niet. Maar bij kinderen mag het wel?!?!

Sorry hoor, maar ik vind dit ethisch onverantwoord. Je slaat je kinderen niet, dat doe je gewoon niet.

Ripper
Oud 10-10-2002, 18:56
the tourist
the tourist is offline
Eentje kan wel vind ik, als het er maar niet meer zijn.

Ik vind dat je van jezelf moet weten of je het bij een kan houden (als je kinderen hebt). Sommige mensen kunnen na een tik/klap niet meer stoppen, en gaan door.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2002, 19:21
iebke*
iebke* is offline
NO WAY !!!

myn vader slaagt me sinds ik kind ben, en ik vind het alles behalve leuk !!!!!!!!!!!!! ik zou myn kinderen NOOIT slagen, ik weet hoe vreselijk het is ! Als kinderen stout zyn worden ze beter gestraft met een straf dat hun hun fout laat inzien, niet met een mep !!! Het begint meestal by een tikje by ouders, en na een tyd helpt het niet meer, en na een lange tyd sta je soms onder blauwe plekken !! ik heb het toch
Oud 10-10-2002, 19:31
Verwijderd
Vraagje, wie van jullie hier heeft zelf dan wel eens een tik gehad? En hoe heb je die ervaren?
Met citaat reageren
Oud 10-10-2002, 19:32
Severus
Severus is offline
Citaat:
iebke* schreef:
NO WAY !!!

myn vader slaagt me sinds ik kind ben, en ik vind het alles behalve leuk !!!!!!!!!!!!! ik zou myn kinderen NOOIT slagen, ik weet hoe vreselijk het is ! Als kinderen stout zyn worden ze beter gestraft met een straf dat hun hun fout laat inzien, niet met een mep !!! Het begint meestal by een tikje by ouders, en na een tyd helpt het niet meer, en na een lange tyd sta je soms onder blauwe plekken !! ik heb het toch
Ik begrijp heel goed waar je over praat, zie mijn eerdere post.

Verder ben ik het dus helemaal met je eens.

Ripper
Oud 10-10-2002, 19:34
mar87
mar87 is offline
Ja, als 't kind nou écht niet luisteren wil, dan is 'n tik alleen maar GOED, 'kheb ok vaak zat klappen gehad, en ik heb d'r écht geen trauma's aan overgehouden. Alleen maar dat ik daarna wel luisterde en de volgende keer nadacht bij wat ik ging doen.

anders krijg je aleen maar oervervelende kinderen, (geldt ook weer niet voor iedereen maar goed, )
Met citaat reageren
Oud 10-10-2002, 19:52
Verwijderd
Citaat:
Ripper schreef:
Zelfs een echtgenoot slaat zijn vrouw zo niet
Een echtgenoot slaat zijn vrouw zo nóóit. Kinderen moet je iets leren, die kun je af en toe nog een tik geven (idd echt slaan is uit den boze). Maar je vróúw?! Kóm nou. Je hebt nooit, maar dan ook nóóit het recht om je vrouw (of man, weet ik veel hoeveel potige vrouwen er zijn die dat doen ) te slaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-10-2002, 20:11
Severus
Severus is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Een echtgenoot slaat zijn vrouw zo nóóit. Kinderen moet je iets leren, die kun je af en toe nog een tik geven (idd echt slaan is uit den boze). Maar je vróúw?! Kóm nou. Je hebt nooit, maar dan ook nóóit het recht om je vrouw (of man, weet ik veel hoeveel potige vrouwen er zijn die dat doen ) te slaan.
Inderdaad. En dus kinderen ook niet. Je kinderen horen nog belangrijker te zijn dan je man of vrouw.

Ripper
Oud 10-10-2002, 20:20
Tangaslip Jongentje
Tangaslip Jongentje is offline
gewoon bij een zeer irritant kind als bijvoorbeeld me irritante neefje een harde trap onder de kont geven moet kunnen. Maar wel net hard genoeg dat ze pijn hebben, want dan weten ze dat ze niet meer irritant moeten zijn. Heb het zelf ook gehad, en ik vind het niet meer dan normaal. Want praten met een klein kind kan niet altijd. Wie niet horen wil, moet maar voelen.
Oud 10-10-2002, 20:24
ScarletWithin
ScarletWithin is offline
Een klap vind ik wel kunnen, maar ook niet meer dan een, en dat je daarna uitlegd wat het kind verkeerd heeft gedaan. Door blijven slaan heeft geen zin.
Ik heb in mijn jeugd (oh shit wat klinkt dat oud ) ook wat klappen gehad, en ik ben er niet slechter door geworden. Ok, ik ben psychisch een beetje fucked up maar dat komt niet door mijn opvoeding.
Vooral als je van die echte lastpakken heb vind ik dat je ze wel een tik mag geven. (Even een voorbeeldje: Ik werkte eerst bij de HEMA, en dan kom je veel mensen met kinderen tegen. Dan heb je van die kinderen die om een snoepje gaan zeuren. Ouders zeggen eerst nee, gaan die kinderen janken, schreeuwen enz., krijgen ze alsnog een snoepje. En dat is dus fout, daar krijg je van die vervelende rotkinderen van. )
Bij mij is de grens: zolang ze geen last voor andere mensen zijn (in het openbaar, privé is wat anders), mogen ze doen wat ze willen (bij wijze van spreken).
Oud 10-10-2002, 22:29
DutchGirl
DutchGirl is offline
Citaat:
Myself! schreef:
Vraagje, wie van jullie hier heeft zelf dan wel eens een tik gehad? En hoe heb je die ervaren?
2x, maar dan ook echt een kwartier lang schoppen en erop los slaan en zo.. was echt aso..(van de trap duwen, vogelkooi omschoppen, mij letterlijk door huis slingeren)
ach ja.. als mensen kwaad zijn doen ze gekke dingen.

nu ren ik gewoon weg
Oud 10-10-2002, 22:41
BBEM
BBEM is offline
moet kunnen dan laat je het voortaan wel om nog iets 'stouts' te doen. bij mij heeft het wel geholpen ik ben bij lange na niet zo verwend als me broertje is
Oud 10-10-2002, 22:57
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
M.i. mag je een kind alleen 'slaan' zolang het nog niet begrijpt wat je em met woorden probeert duidelijk te maken...
Met citaat reageren
Oud 10-10-2002, 23:06
Diablos
Diablos is offline
gewoon zweepslagen als ze niet luisteren
Oud 11-10-2002, 07:12
BleuQueen
BleuQueen is offline
kheb het zelf nooit gehad... maar kvind dat het niet kan...
Oud 11-10-2002, 09:03
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Ripper schreef:
Inderdaad. En dus kinderen ook niet. Je kinderen horen nog belangrijker te zijn dan je man of vrouw.
Er is een groot verschil tussen een corrigerende tik, en mishandeling. Ik heb vroeger ook wel eens een mep gehad als ik het echt te bont maakte (en dan was ik echt te ver gegaan), en dat heeft me absoluut niet geschaad. Integendeel. En als mijn kinderen later echt te ver gaan, krijgen ze net zo goed een tik.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 09:04
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
M.i. mag je een kind alleen 'slaan' zolang het nog niet begrijpt wat je em met woorden probeert duidelijk te maken...
De meeste kinderen snappen prima dat ze geen herrie mogen schoppen in een winkel omdat ze geen snoep krijgen, maar sommige kinderen zijn zo verpest dat ze gewoon niet luisteren.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 09:26
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef:
De meeste kinderen snappen prima dat ze geen herrie mogen schoppen in een winkel omdat ze geen snoep krijgen, maar sommige kinderen zijn zo verpest dat ze gewoon niet luisteren.
En de allergrootste fout die je dan kunt maken is het kind geven wat het wil
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 09:34
Diablos
Diablos is offline
gewoon geen kinderen nemen heb je ook geen gezeik ervan
Oud 11-10-2002, 10:18
Somebody Special
Somebody Special is offline
Nee, dat mag niet. Een tik is niet erg, daar zullen ze nix aan overhouden, meer dan dat mag niet in mijn ogen.

Kindje van mn zus geef ik nog wel eens een tik, maar schrik er dan vaak zelf van.
Als ze aan het spugen is krijgt ze een tik op har mond.
Oud 11-10-2002, 11:03
Mara
Mara is offline
Ja dat moet kunnen. Het maakt toch iets duidelijk bij het kind, van nu ben ik echt te ver gegaan. Dan kunnen woorden niks meer doen.
Ik heb het ook gehad en ik ben niet minder van geworden.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 11:07
heldin
heldin is offline
Citaat:
somebody special schreef:
Nee, dat mag niet. Een tik is niet erg, daar zullen ze nix aan overhouden, meer dan dat mag niet in mijn ogen.

Kindje van mn zus geef ik nog wel eens een tik, maar schrik er dan vaak zelf van.
Als ze aan het spugen is krijgt ze een tik op har mond.
en als mijn buurmeisjes waar ik vaak oppas spugen of op een andere manier vervelend doen zeg ik dat tegen ze. als je duidelijk tegen kinderen bent snappen ze dat best. ze weten wat ze aan mij hebben en ze weten dat ik het meen als ik zeg dat ze ergens mee moeten stoppen.

ik vind het trouwens helemaal belachelijk om een kind van een ander een tik te geven.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 11:09
heldin
heldin is offline
Citaat:
Myself! schreef:
ik nooit. mijn moeder heeft wel mn broertje eens een tik gegeven toen ze echt even niet meer wist wat ze met hem aanmoest. ze had er meteen spijt van en hij gaf een mep terug hij was toen trouwens iets van 2, geen oudermishandeling of zo hoor
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 11:15
heldin
heldin is offline
Citaat:
PardonMe schreef:
Al denk ik dat een tik bij oudere kinderen meer terecht is dan bij kleine kinderen.. Een klein kind heeft immers nog niet echt het besef van goed en kwaad, weet nog niet wat het fout doet, terwijl een puber goed weet wat het wel en niet mag, maar gewoon aan het testen is hoever hij/zij kan gaan.. Bij een klein kind is het gewoon onwetendheid..
Daar ben ik het niet mee eens. Een ouder kind kun je juist met woorden goed duidelijk maken hoe het zit, terwijl kinderen tot 2 jaar of zo het soms niet snappen. Als je een ouder kind slaat is dat in mijn ogen eerder een straf en met het doel hem of haar pijn te doen dan wanneer je een kleiner kind een tik geeft om iets duidelijk te maken, waar ik overigens ook tegen ben.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 11:20
de abt van sion
de abt van sion is offline
Nee.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 11:22
Gonzo
Gonzo is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Nee.
Motivatie?
Oud 11-10-2002, 11:39
kastdeur
kastdeur is offline
ik vind dat er niks mis is met een corrigerende tik, zolang de tik maar corrigerend is en niet bedoeld om eigen frustraties af te reageren.

ik vind dat tegenwoordig de kinderen teveel als volwassen worden beschouwd en teveel moeten meebeslissen in zaken die ouders aangaat wat betreft de opvoeding. kinderen kunnen dat nog niet overzien en daarnaast is het ook de taak van de ouders, vind ik. voor een kind wordt het alleen maar onduidelijk.

kinderen hebben corectie nodig en als dat door middel van een tik werkt vind ik dat er niks mis mee is.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 11:51
PV
PV is offline
nooit.
je weet niet wat dat kind voelt
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 11:51
Tampert
Tampert is offline
speelgoed voor een heel weekend afpakken is veel effectiever
Oud 11-10-2002, 14:47
heldin
heldin is offline
Citaat:
Tampert schreef:
speelgoed voor een heel weekend afpakken is veel effectiever
dat doe je toch niet bij een kind van 1,5 dat maar op de tafel blijft springen???
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 14:49
PimpDude86
PimpDude86 is offline
Citaat:
mijsje schreef:
dat doe je toch niet bij een kind van 1,5 dat maar op de tafel blijft springen???
dan pak je de tafel af...
Oud 11-10-2002, 14:58
Somebody Special
Somebody Special is offline
Citaat:
mijsje schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Een ouder kind kun je juist met woorden goed duidelijk maken hoe het zit, terwijl kinderen tot 2 jaar of zo het soms niet snappen. Als je een ouder kind slaat is dat in mijn ogen eerder een straf en met het doel hem of haar pijn te doen dan wanneer je een kleiner kind een tik geeft om iets duidelijk te maken, waar ik overigens ook tegen ben.
Hier ben ik het niet mee eens. Ieder kind is verschillend en ieder kind heeft een andere opvoeding nodig. Het ene kind heeft genoeg aan een 'mag niet', het andere luisterd nog niet bij een tik. Ik weet dat het bij het kindje van mn zus niet werkt om tegen haar te zeggen dat ze iets niet mag. Haar moeder is altijd te los geweest waardoor ze niet luisterd als je het alleen maar zegt. Een tik tegen mond of billen kan geen kwaad en is bij haar ig de enigste oplossing, al werkt ook dit niet altijd.

Het is een kind van een ander maar wel mijn nichtje. Ik zie haar elke dag en weet hoe ik met haar om moet gaan. Als ik weet dat ze anders niet luisterd is een tik helemaal niet verkeerd!
Reageren

Regels voor berichten