Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2002, 17:02
Aaaaaart..
Aaaaaart.. is offline
Wat betekend jouw naam?

Vincent komt van het latijnse werkwoord vincere, wat overwinnen betekend.. Vincent 3e meervoudsvorm in de toekomende tijd, dus Vincent = Zij zullen overwinnen..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2002, 17:13
Bikinie-meisje
Bikinie-meisje is offline
Angela is een griekse afleiding en betekent : boodschapper gods
Oud 09-11-2002, 17:26
Esmée
Esmée is offline
Esmée > geeeeeen idee
Myrthe > heeft iets met vruchtbaarheid te maken geloof ik
Juliette > keine ahnung

weet iemand het?
Oud 09-11-2002, 17:27
Menahem
Menahem is offline
Ik geloof dat Mark afgeleid is van Mars, de God van de Oorlog .
Oud 09-11-2002, 17:27
FireCracker
FireCracker is offline
Esther betekend Ster (dachk)
en Pherwilyaiel betekent Esther Hoeve (which is mijn achternaam)
Oud 09-11-2002, 17:28
qghp
qghp is offline
volgens mij betekent matthijs geschenk uit de hemel ofzo
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 17:29
Qamra
Qamra is offline
Al sla je me dóód!
Oud 09-11-2002, 17:32
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
ze zeggen dat het Fries is..
ze zeggen dat het van angelique komt , wat engel betekent
ze zeggen dat het vlaams is ..

Ik heb geen idee
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 17:32
Bikinie-meisje
Citaat:
Esmée schreef:
Esmée > geeeeeen idee
Myrthe > heeft iets met vruchtbaarheid te maken geloof ik
Juliette > keine ahnung

weet iemand het?
Esmee (frans) is de vrouwelijke vorm van Esme en betekent 'geliefd'.
Of komt van Esmeralda, en dat is afgeleid van 'emerald'.

Juliette komt van Julia, wat weer van Julius komt, een of andere heilige ..
Oud 09-11-2002, 17:33
Just Johan
Just Johan is offline
Johan = God is genadig en dat voor een atheïst

eigenlijk ben ik vernoemd naar Johan Cruyff omdat m'n vader daar fan van was; als ik een zoon krijg dan noemen ze die dus waarschijnlijk Jordi
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 17:36
Bikinie-meisje
http://www.behindthename.com
Oud 09-11-2002, 17:37
framboos
framboos is offline
wat ik altijd geleerd heb is dat mijn naam voor schoon als een leliebland, sterk als een tijger en machtig als een koningin betekent..maar ik kan me vergissen..
Oud 09-11-2002, 17:38
framboos
framboos is offline
Citaat:
framboos schreef:
wat ik altijd geleerd heb is dat mijn naam voor schoon als een leliebland, sterk als een tijger en machtig als een koningin betekent..maar ik kan me vergissen..
en ik heet esther..is dan ook wel weer leuk om te weten he?
Oud 09-11-2002, 17:40
PV
PV is offline
steen/rots
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 17:43
Verwijderd
Eva betekend m'n eerste dochter en het leven gevende...
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 17:45
Bikinie-meisje
Citaat:
framboos schreef:
en ik heet esther..is dan ook wel weer leuk om te weten he?
esther betekent ster
Oud 09-11-2002, 17:50
Somebody Special
Somebody Special is offline
Michaela komt van aardsengel Michael en dat betekend ' Wie is als God?'
Oud 09-11-2002, 17:51
Secreet
Secreet is offline
Citaat:
Bikinie-meisje schreef:
http://www.behindthename.com
mijne staat er niet bij...ik besta niet?
Oud 09-11-2002, 17:54
Bikinie-meisje
Citaat:
Secreet schreef:
mijne staat er niet bij...ik besta niet?
Oorspr. een Tsjech. verkorte vorm van een naam met mil- `gunst, geliefd' (vgl. Milan en Ludmilla). In It., waar hij vaak gezien wordt als combinatie van Maria en Elena, komt hij vrij vaak voor. Mylène ook in Fra.
Oud 09-11-2002, 17:57
Secreet
Secreet is offline
mijn naam is frans idd...alsnog...ik sta er niet bij?
Oud 09-11-2002, 17:58
Bikinie-meisje
Citaat:
Secreet schreef:
mijn naam is frans idd...alsnog...ik sta er niet bij?
Jawel, mylene is de franse vorm van milena
Oud 09-11-2002, 18:10
Fleurop
Fleurop is offline
Floortje; stamt af van de godin van de bloemen en de lente

jeeej
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 18:14
Verwijderd
me naam is olaf...
me nick is laf..
werd al snel lafjuh...
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 18:33
Esmée
Esmée is offline
Citaat:
Bikinie-meisje schreef:
Esmee (frans) is de vrouwelijke vorm van Esme en betekent 'geliefd'.
Of komt van Esmeralda, en dat is afgeleid van 'emerald'.

Juliette komt van Julia, wat weer van Julius komt, een of andere heilige ..
Nou weten we dat ook weer dank u
Oud 09-11-2002, 18:35
Verwijderd
Marleen komt van Maria Magdalena (een heilige dus)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2002, 18:39
WishfulDreaming
Citaat:
WishfulDreaming schreef:
ze zeggen dat het Fries is..
ze zeggen dat het van angelique komt , wat engel betekent
ze zeggen dat het vlaams is ..

Ik heb geen idee
verklaring:
Verkorte vorm van Angelie/Angelika (Zuidndl.) of variant van Lia. Het kan eventueel ook een andere schrijfwijze van Like zijn.

Bron: http://www.meertens.nl/voornamen/VNB/
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 18:41
Lindansje
Lindansje is offline
Linda
Vooral Du. naam. Verkorting van namen met -lind `slang (als kenner van de geheimen)' of `schild (van lindehout)' (zie -linde), bijvoorbeeld Ermelinde, Sieglinde of Gerlinde. Ook in Ndl. en Vla. tamelijk veel in gebruik.

Willemina
Zie grondvorm -> Wilhelm

Wilhelm
Tweestammige Germ. naam uit Wil- `wil' (zie wil-) en `helm', met de oorspr. betekenis `bedekker, beschermer' (zie -helm). De twee elementen geven dus samen geen zinvolle betekenis. Zie ook Giliam. Heiligennaam: 1) Willem van Aquitanië, een belangrijke figuur aan het hof van Karel de Grote. In 806 ging hij in het door hem gestichte klooster Gellone; hij is daar gest. ca. 812; kerk. feestdag: 28 mei. In de Fra. middeleeuwse heldenepiek wordt hij een legendarische figuur. Ook in het werk van Wolfram von Eschenbach komt hij voor; 2) Wilhelmus Firmatus, geb. in Tours, kluizenaar op verschillende plaatsen, o.m. in Mantilly; gest. ca. 1095; kerk. feestdag: 24 apr.; 3) Wilhelmus van Donjeon, geb. 1150, in 1200 aartsbisschop van Bourges; gest. 1209; kerk. feestdag: 19 jan.; 4) Wilhelmus van Æbelholt. Geb. ca. 1127 in Parijs. In 1165 abt van het klooster Eskilsó (in De.) en na stichting van het klooster Æbelhoft in 1175 abt daarvan. Gest. 1203 in Æbelholt; kerk. feestdag: 6 apr.; 5) Wilhelmus, bisschop van St.-Brieuc in 1220, gest. 1234; kerk. feestdag: 29 juli. De naam Wilhelm was in de middeleeuwen zeer populair, mede doordat hij in vorsten- en gravengeslachten voorkwam. Door Willem de Veroveraar kwam hij naar Eng. Vr. vormen komen voor sinds de 14e eeuw: Willemette 1336 (BU 445); Kortrijk ca. 1400 (Debrabandere): Willemijnne, Wilgemine, Wilgemijnne, Wilgemijnkin. Holl. 17e eeuw: Willemina, Willemtie; Monnikendam 1736: Wumpje (Gens N. XXIII, 41).
Oud 09-11-2002, 18:45
Aurelia AutumnRain
Aurelia AutumnRain is offline
Janneke: Komt van Johanna en betekent God's Genade
Oud 09-11-2002, 18:48
WishfulDreaming
Citaat:
WishfulDreaming schreef:
verklaring:
Verkorte vorm van Angelie/Angelika (Zuidndl.) of variant van Lia. Het kan eventueel ook een andere schrijfwijze van Like zijn.

Bron: http://www.meertens.nl/voornamen/VNB/
Lieke De onbekommerde

Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 19:15
miro
miro is offline
Ran

Ran was een zeegodin die de grilligheid van de zee personificeerde. Zij ving zeelieden in haar net en sleurde hen de diepte in. Daar amuseerde zij hen, samen met haar man Aegir, in haar met goud verlichte koraalgrotten. Ran was gek op goud, dat 'zeevlam' werd genoemd, vanwege de lichtgevende eigenschappen van de golven in de noordelijke wateren. Zeelieden namen vaak goud mee om Ran gunstig te stemmen.

In t Japans betekent t Chaos
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 20:03
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
KIM (1) f English
Pronounced: KIM
Short form of KIMBERLY

KIM (2) m Scandinavian
Scandinavian short form of JOACHIM

KIMBERLY f English
Pronounced: KIM-bur-lee
From the name of a city in South Africa which was originally named for Lord Kimberley, whose surname means "land belonging to CYNEBURGA" in Old English.

JOACHIM m English, French, German, Polish, Biblical
Means "established by YAHWEH" in Hebrew. In the Old Testament Joachim is a king of Judah. In the apocryphal Gospel of James, Saint Joachim was the husband of Saint Anne and the father of the Virgin Mary.
Great :\
Oud 09-11-2002, 20:12
the tourist
the tourist is offline
Annelies:
Combinatie uit Anne en Lies.

Anne:
Als m. naam variant van Ane (Fri., Gron. en Dr.), als vr. naam een vr. vorm van Ane (Fri.) of een variant van Anna.

Lies:
zie Elisabeth (zucht'

Elisabeth:
Hebr. naam, uit Elisjeba `God heeft gezworen, God is mijn eed, God is degene bij wie ik zweer'. 1) Naam van de vrouw van Zacharias, moeder van Johannes de Doper; kerk. feestdag: 5 nov.; 2) St.-Elisabeth van Hongarije (1207-1231), dochter van Andreas II van Hongarije en echtgenote van Lodewijk IV, landgraaf van Thüringen. Ze komt in veel legenden voor (ze is ook een van de hoofdfiguren uit Wagners `Tannhäuser'). Gewoonlijk noemt men haar Elisabeth van Thüringen. Kerk. feestdag: 19 nov.; 3) St.-Elisabeth van Portugal, geb. 1271, werd vernoemd naar de bovenvermelde, haar oudtante. Zij was een dochter van de koning van Aragon en huwde met Dionysius I van Portugal; gest. 1336; kerk. feestdag: 8 juli. Mede doordat verscheidene andere vorstinnen de naam droegen werd hij zeer populair. In ons land komt hij betrekkelijk vroeg in de middeleeuwen al voor o.i.v. de bijbelse Elisabeth. Bij Socin vermeld in Mainz 779; Rijnland 1129; volgens Littger (blz. 175) is het gebruik mogelijk beïnvloed door Germ. namen met alis, bijv. Elispert, vr. Elisbertha. Oudste voorbeeld in Holl.: 1204 (Van der Schaar). Vroeger veel de vorm Elsabe, Elsebe, wat een ander accent verraadt: initiaal accent, als in het Germ.

Ok, fijn.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 20:17
Verwijderd
Leonie: afgeleid van Leeuw
Kristine: iets met christelijk

Leo(nie)
verklaring:
Het kan een verkorting zijn van Leonhard of Leopold, maar hij kan ook afgeleid zijn van Lat. leo, Gri. leoon `leeuw'. Naam van verscheidene heiligen: 1) Leo Thaumaturgus (`de wonderdoener'), bisschop van Catania, gest. vóór 785; kerk. feestdag: 20 febr.; 2) Leo I de Grote, paus van 440-461, een groot dogmaticus. Kerk. feestdag: 11 apr., 28 juni. Er waren 13 pausen die de naam Leo droegen, van wie heilig verklaard werden: 3) Leo II (682-683); kerk. feestdag: 3 juli; 4) Leo III (795-816); kerk. feestdag: 12 juni; 5) Leo IV (847-855); kerk. feestdag: 17 juli; 6) Leo IX (1049-1054), afkomstig uit de Elzas (Bruno, graaf van Dagburg), in 1026 bisschop van Toul. Kerk. feestdag: 19 apr. Zie ook Leontius.

Kristine variant van Christina
verklaring:
Vr. vorm van Christiaan. Vroege voorbeelden van de naam zijn: Christina, Waadt 944 (Socin); Rijnland begin 11e eeuw (Littger); Holl. 1211. Het is ook de naam van verschillende heiligen, waaronder Christiana, uit de tijd van Constantijn de Grote aan het begin van de 4e eeuw; kerk. feestdag: 15 dec. Voorts: Christiana/Christina, waarschijnlijk dochter van een Eng. koning, die in de 8e (?) eeuw leefde in Dikkelvenne in Vlaanderen; kerk. feestdag: 26 juli. Christina van Bolsena, martelares, waarschijnlijk tijdens Diocletianus, ca. 304; kerk. feestdag: 24 juli.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 21:13
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Ik weet et niet eigenlijk... een zelf verzonnen naam die in die tijd aan veel kinties gegeven werd ofzo (er zaten vorig jaar 3 Miekes in mijn klas)

Heb ik me eigenlijk nooit mee bezig gehouden.. *iemand hier een idee wat de naam Mieke betekent ??*
Oud 09-11-2002, 22:12
Piccola
Piccola is offline
Iemand een idee wat Edy betekend?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 22:40
Severus
Severus is offline
Lucille komt van de naam Lucia, die op zijn beurt weer komt van het Latijnse 'lux', dat 'licht' betekent.

Ripper
Oud 09-11-2002, 22:43
WishfulDreaming
Citaat:
Knutselsmurfie schreef:
*iemand hier een idee wat de naam Mieke betekent ??*
Komt van Maria. Dan lijkt het me duidelijk
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 22:45
Verwijderd
hmz..zal wel van josef komen ossow..mn kapper noemde me altijd jozefus..vond ie grappig...hij wel...

ik heet joost trouwes
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 23:40
MelodyofÐeath
MelodyofÐeath is offline
mja

DORAN m Irish, English
From the Irish surname Ó Deoradháin, which means "descendent of Deoradhán". The name Deoradhán means "exile" or "wanderer" in Gaelic.

ik ben toch echt een meisje
Oud 09-11-2002, 23:44
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Geschenk van God...
Oud 10-11-2002, 00:07
Talon
Talon is offline
Citaat:
Knutselsmurfie schreef:
Ik weet et niet eigenlijk... een zelf verzonnen naam die in die tijd aan veel kinties gegeven werd ofzo (er zaten vorig jaar 3 Miekes in mijn klas)

Heb ik me eigenlijk nooit mee bezig gehouden.. *iemand hier een idee wat de naam Mieke betekent ??*
't zal vast wel iets liefs zijn
Oud 10-11-2002, 08:53
Dwarfie
Dwarfie is offline
Tweestammige Germ. naam met ongeveer de betekenis `machtig onder het volk'.

Hebr. Johanan `Jahweh is genadig'. Voor de populariteit van de naam komt in de eerste plaats in aanmerking Johannes de Doper (Luc. 1,15v. en Matt. 3 e.e.), geboortefeest op 24 juni (zie ook Baptist). Vervolgens noemen we de discipel van Christus, broeder van Jacobus (Marcus 1,19 e.e.), vanaf de 4e eeuw wordt hij `de theoloog' genoemd; kerk.

Gri. Theodorus `geschenk van God'.
Oud 10-11-2002, 09:13
Verwijderd
Citaat:
WishfulDreaming schreef:
Komt van Maria. Dan lijkt het me duidelijk
Mieke
Geslacht:
v

verklaring:
Zie grondvorm -> Maria

Maria
Geslacht:
v

verklaring:
Hebr. Mirjam, naam van de zus van Mozes en Aâron (Num. 26,59). Er bestaan ruim 60 verklaringen voor de naam, hetgeen er op wijst dat de betekenis van de naam zeer onzeker is. De meest gebruikelijke verklaring is `bitterheid'. Een van de oorzaken van deze onzekerheid is de oorspr. schrijfwijze van het woord, namelijk zonder de klinkers. De Septuagint maakte er Mariam van, de gebruikelijke Gri. vorm. In de Vulgaat werd deze vorm waarschijnlijk als een accusativus opgevat, zodat daar de vorm steeds Maria werd. In de middeleeuwen werd deze vorm vaak geassocieerd met Lat. mare `zee', vandaar stella maris `sterre der zee' en dergelijke bijnamen. Verscheidene feestdagen in het kalenderjaar zijn aan Maria, de moeder van Christus, gewijd (er zijn ook andere heiligen van deze naam, zie bijv. Goretti en Magdalena). De voornaamste feestdagen zijn: 8 dec. Onbevlekte ontvangenis, 25 maart Mariaboodschap en 15 aug. Mariahemelvaart. Zijn populariteit kreeg de naam bij ons pas zeer laat in de middeleeuwen, omdat schroom de mensen ervan weerhield de naam van Maria, de moeder van Christus, als persoonsnaam te gebruiken (vgl. de naam Jezus, die alleen in Zuid-Europa voornaam werd). Volgens Debrabandere blijkt echter dat de naam tijdens de Middeleeuwen in Vlaanderen lang niet zo zeldzaam was als men meent (Debrabandere 1959, blz 27). Volgens Lebel 119 was Maria als doopnaam in Fra. lang verboden en begon hij zich daar te verbreiden in de 10e eeuw. Bij Socin is de naam niet voor de 2e helft van de 11e eeuw aan te treffen (Florence), in West-Vla. in de 12e eeuw. In het z. is hij al vroeger (13e/14e eeuw) populair dan in het n.; Holl. 1222: Maria, echtgenote van graaf Willem I. Aanvankelijk kwam hij vooral in hogere standen voor; Jan Marienman (blijkbaar een belangrijke vrouw), Dordt 1312 (SRD). Pas in de 14e/15e eeuw wordt de naam hier frequent. In z. streken (bijv. Spa.) gebruikte men eerst verschillende omschrijvingen van Maria, bijv. Dolores, Mercedes, Asunción om zo a.h.w. de naam te benaderen. Ook voor jongens is Maria als tweede of derde doopnaam bij r.k. in gebruik gekomen, soms met verschuiving van de klemtoon naar de eerste lettergreep, in de vorm Maricus soms in Noord-Brab.

Nuttig...
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 09:26
Talon
Talon is offline
hm
was mijn verklaring toch stukken duidelijker
Oud 10-11-2002, 09:35
murwari
murwari is offline
murwari:

Komt van parel of kind van het licht
Oud 10-11-2002, 10:00
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Semyaz schreef:
Ik geloof dat Mark afgeleid is van Mars, de God van de Oorlog .
yep, net als
  • Maarten
  • Martin
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef:
Geschenk van God...
  • Matthijs (sorry, toch geen geschenk van god )
  • Martijn

en vast nog wel meer namen die hier op lijken..
Oud 10-11-2002, 10:15
Verwijderd
Tamara:Een naam uit het O.T. met de betekenis `palmboom, dadelpalm', als symbool van schoonheid.

In het turks of marokaans (kan ook een andere taal zijn, vergeet het steeds) betekend mijn naam morgen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 13:11
Verwijderd
maarten = idd naar Mars, God van de Oorlog, vreemd, 2 broers met zelfde betekenis, isnie Semyaz?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 13:30
WolterB
WolterB is offline
Wolter: Germaanse naam uit Wald-, Walt- 'heersen' en -her 'heer, leger'. De naam betekent dus ongeveer 'de heerser over het leger'.
Oud 10-11-2002, 13:46
Smiley_Knorretje
Smiley_Knorretje is offline
Maaske, doopnaam Maasje --> komt van Maas --> komt van Thomas, betekent tweeling of twijfelaar.
Komt in Gelderland veel voor als afgeleide van Damasus, afgeleid van Grieks damazein 'temmen, bedwingen'. De naam betekent dus 'de bedwinger'.

Goede site om betekenissen op te zoeken overigens: http://www.spaarbeleg-baby.nl/betekenis_naam_ave.html
Reageren

Regels voor berichten