Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Als jouw AI bedoeld is voor robots, geschikt is om de robots zichzelf te vermenigvuldigen en efficiëntie propageert, heb je een probleem. Dan zouden ze, zelf niet gehinderd door ethiek, de mensen uitroeien als zijnde inefficiënt. Dat lijkt me niet de bedoeling. Dan worden we zelf een bedreigde diersoort. Ik weet echter te weinig van AI en robotica om hierover iets zinnigs te zeggen, ik hou al op.
Kunstmatige intelligentie vind ik interessant, omdat het maar de vraag is of het zich wil voortplanten als het daartoe niet geprogrammeerd is. Als het dat niet wil, wat wil het dan? De perfecte vraag. Het heeft dan namelijk geen reden om te bestaan. Maar op jouw vraag: 'Is discriminatie van KI mogelijk?' Het is sowieso al lastig, omdat de KI in een computer zit (neem ik aan). Het begint dan al ondergeschikt. Verder is discriminatie een subjectief begrip, 'onderscheid maken'. Overal wordt gediscrimineerd, of het nou op huidskleur is, of op rijkdom, of wat dan ook, het gebeurt. Je zult discriminatie anders moeten formuleren, een andere term gebruiken. |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Een doel als vergroting van kennis lijkt mij reden genoeg om te bestaan. Maar dan is het altijd nog aan het kunstmatig bewustzijn om te beslissen wat deze als doelen stelt in het leven. Wellicht kiest het ervoor om helemaal niet te leven. Citaat:
Met discriminatie bedoel ik dan dat de mens onderscheid gaat maken tussen zichzelf en de machine en daardoor de machine niet meer als gelijke beschouwt, terwijl ze dat met een bewustzijn wel zou zijn. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik ben van plan om later zelf ook nog een poging te ondernemen om computers echt intelligent te maken, want voor mij is het gewoon de ultieme uitdaging. Ik ben op dit moment bezig in het boek "Gödel, Escher, Bach. Een eeuwige gouden band." geschreven door Douglas R. Hofstadter, een zeer boeiend boek wat je persé gelezen moet hebben wil je enige kans tot succes hebben. De vraag of het etisch verantwoord is, is echter een heel ander punt. Allereerst de vraag: moeten het persé wezens zijn, dat wil zeggen: moeten ze persé kunnen bewegen ofzo? Kunnen we ze niet gewoon als kast en scherm houden? Hiermee zou dit kleine probleempje misschien verholpen kunnen worden. Bovendien dient ook te worden opgemerkt dat het menselijk denken niet louter uit intelligentie bestaat. Dingen als emoties en vrije wil horen denk ik niet zozeer bij de intelligentie, waardoor we niet meteen computers gelijk moeten stellen aan mensen, vind ik. De vraag is dan natuurlijk of er iets zou kunnen bestaan dat alleen intelligent is (dus ook zelfbewust), maar GEEN emoties heeft. Als dat allemaal zou lukken denk ik dat er een nieuwe wereld van mogelijkheden zal opengaan en niks zal dan meer hetzelfde zijn... |
![]() |
|
![]() |
atuna: Op het doel van de mensen ga ik even niet in, je begrijpt zeker wel waarom. Wat zou de taak van jouw KZ worden? Hebben we behoefte aan een bewuste computer (?) Dat brengt me bij een tweede punt, nl: Hoe zal dat bewustzijn zich kunnen uitten? Als ie op een HD staat is ie gauw klaar, zal ik maar zeggen. Ga je er een robot aan vast knopen?
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Of de engine in staat is om emotie te leren (begrijpen) denk ik dat je een deel zult moeten inprogrammeren en dat de engine zelf een deel zal moeten ontwikkelen. Citaat:
Het is niet echt het idee om er een robot aan vast te knopen, maar het bewustzijn zal zich zeker op andere manieren kunnen uiten. In elk geval moet er sprake zijn van leergedrag en verbetering en aanpassing van zichzelf en daarnaast lijkt mij het meest kenmerkend van een bewustzijn dat de engine creatief zou worden. Deze zou dan begrijpen hoe deze met informatie kan omgaan en zichzelf plaatsen in de wereld. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar ik wil graag terugkomen op de vraag uit het begin (het blijft tenslotte F&L) of het ethisch verantwoord is om zo'n wezen op de wereld te zetten. Stel ik zou het emoties en gevoelens mee kunnen geven, zou de mensheid dit wezen dan als ondergeschikt zien, omdat het in hun ogen een computer blijft en daardoor minder of zal het dit wezen kunnen accepteren als een levend wezen dat denkt en voelt? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
wij zijn zwak en onze hersenen zijn niet perfect. die robotten zouden in de verre toekomst dingen kunnen waarnemen en vermogens kunnen leren in 1 seconde ofzo, gewoon uploaden, terwijl wij daar een tijdlang voor nodig hebben. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
wat? een AI engine die zelfbewust moet gaan worden.. terwijl we niet eens weten hoe (zelf)bewustzijn werkt bij onszelf? er zijn wel een aantal theorie'en (NCC, kwantumbewustzijn) maar die zijn erg vaag, nog te vaag om er iets te mee gaan doen qua AI atm dus ik vraag me af hoe wil je dat gaan doen dan? ![]() oh en btw, t lijkt me nie verantwoord om da te doen, ookal is het maar omdat het miljarden aan onderzoek kan kosten en wat heb je aan een bewuste computer? nix denk ik.. Laatst gewijzigd op 08-04-2002 om 12:32. |
![]() |
|
![]() |
Ik denk dat je het best ethisch kan verantwoorden een KZ op de wereld te zetten. Er worden zat kinderen geboren die niet levensvatbaar zijn of anderszins doodgaan. Durf te beginnen, zonder begin geen leven.
@atuna: De taak van jouw KZ zal toch gedefinieerd moeten worden, anders weet ze niet (ik noem er maar 'ze', neem aan dat je geen mannelijk zelfbewustzijn wilt herscheppen) wat te doen. Kinderen hebben in feite de taak groot te worden en kinderen te krijgen. Voortplanting, net als alle andere levensvormen. Je zou ook een soort evolutieprogramma kunnen schrijven. Bepaalde dingen die een KZ moet kunnen, anders gaat ze dood. Dat programmeren doe je zelf dan maar, ik kan amper een behoorlijke Nederlandse zin uit m'n computer wringen... Wat denken jullie, moet ze een naam hebben? Dat KZ is een beetje onpersoonlijk, niet? Is Athena niet leuk? Ontsproten uit het hoofd van Zeus, oorspronkelijk.
|
![]() |
|
|