Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2003, 00:55
idmind
idmind is offline
Volgens mij droomt iedereen.
's nachts of overdag...

Wie droomt er bewust en/of wil zijn/haar droom vertellen en psychologisch (laten) verlaren?

Zeg maar een "Dromen" toppic gericht op de psyche....

Alles over dromen.

Je mag ook je nachtmerries hier posten als je wilt met jouw verklaring.

Of ook jouw theorrie over "waarom droom ik".

Als je je dromen niet publiek wilt maken en je ze toch kwijt wilt mag je ze ook naar me PM-men....
Oud 04-04-2003, 00:58
idmind
idmind is offline
Ik zal er meteen zelf maar een plaatsen:

Mijn eerte nachtmerrie was dat ik droomde dat ik in een zwembad was en alles om mij heen werd steeds groter en kleiner met de snelheid van mijn ademhaling. Het was alsof de wereld om mij heen een ballon was die door mijn ademhaling bewoog. Heel bizar. Nooit kunnen verklaren. Maar ook nooit meer gehad (was 4 of zo)...

.....rrrrraaaruhr....
Oud 04-04-2003, 10:05
saartjeh
saartjeh is offline
heeey. Nou je moet ffies kijken op www.msn.nl en dan bij horoscoop en dan bij dromen. Krijg je n hele uitleg.

Ik droom zelf steeds hetzelfde, altijd over n klein deurtje ofzow en dan kom je in n kamertje en dan is dr weer n deurtje en dan ben je dr weer uit, maar dan wat verderop in t huis. Het is geen huis wat ik ken en ik zie het bijna in elke droom, alleen steeds is het anders verpakt zal k maar zeggen. Iedere keer is het ergens anders en n paar keer op dezelfde plek. Ook droom ik steeds over treinen.
Één keer heb ik gedroomd dat ik samen met een meisje (ze leek op n hele oude vriendin van me van jaren terug, maar toch anders, i kende haar niet) en we liepen op n soort van treinspoor, alleen heel oud, alleen van hout. En het zag er wel nieuw uit hoor, maar t was alsof ik n jaar of 40 terug in de tijd was ofzow, beetje ouderwets treinspoor en het liep omhoog en wij liepen er op.... en het was lente geloof ik want het wasa overal groen rechts ervan. en toen oppeen, toen we boven waren, liep het spoor dood. Heel raar, maar het was alsof ik het nie door had. Ik was n jaar of 7 in die droom en dat meisje ook en we waren jong en hadden het nie door, maar toch, t leek alsof er iets was. ook deze droom heb ik vaker gedroomd

Iemand een verklaring voor 1 van deze dromen??

Liefs van Sara
Oud 04-04-2003, 10:21
The0
The0 is offline
Citaat:
saartjeh schreef op 04-04-2003 @ 11:05:
Één keer heb ik gedroomd dat ik samen met een meisje (ze leek op n hele oude vriendin van me van jaren terug, maar toch anders, i kende haar niet) en we liepen op n soort van treinspoor, alleen heel oud, alleen van hout. En het zag er wel nieuw uit hoor, maar t was alsof ik n jaar of 40 terug in de tijd was ofzow, beetje ouderwets treinspoor en het liep omhoog en wij liepen er op.... en het was lente geloof ik want het wasa overal groen rechts ervan. en toen oppeen, toen we boven waren, liep het spoor dood. Heel raar, maar het was alsof ik het nie door had. Ik was n jaar of 7 in die droom en dat meisje ook en we waren jong en hadden het nie door, maar toch, t leek alsof er iets was. ook deze droom heb ik vaker gedroomd

Iemand een verklaring voor 1 van deze dromen??

Liefs van Sara
Ik als niet psycholoog of whatever durf wel een gokje te wagen op die 2e. -

Dat treinspoor zou je kunnen zien als jullie 'relatie' (je dacht de persoon immers vaag te kennen).

Samen liepen jullie over het spoor en het was lente (een positief/vrolijk seizoen) -> het ging goed tussen jullie

Het spoor liep na lang omhoog lopen, -> problemen in de relatie?

dood -> relatie werd beindigd (je kent/(dacht te kennen) de persoon immers vaag, het is dus nu geen bekende meer.

je had het niet door dat het spoor eindigde -> je wilde niet dat de relatie ophield? Of: je dacht dat het nog goed ging maar dit ging het niet?

Zomaar mijn interpretatie hoor, misschien heb je er wat aan..
(PS: met relatie bedoel ik overigens een vrienden relatie, geen liefdesrelatie)
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 11:30
Verwijderd
hmm ik heb dr nog 1tje van toen ik 7 ofzo was..

mn broer was jarig, en ze gingen met de hele familie picknicken in denemarken, hadden 3 soorten taart enzo maar ik mocht niet mee.. ik moest de hele dag thuis zitten en aan het eind van de dag toen ze terugkwamen kreeg ik nogsteeds geen taart (in die tijd deed ik nog alles voor een stuk taart) maar ik snapte niet waarom niet want ik had niks fout gedaan.. mrja ik snap die droom nogsteeds niet.. mrja hij is toch zo oud
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 15:47
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
idmind schreef op 04-04-2003 @ 01:55:
Wie droomt er bewust en/of wil zijn/haar droom vertellen en psychologisch (laten) verlaren?
Hoe bedoel je bewust dromen?

Citaat:
idmind schreef op 04-04-2003 @ 01:55:
Of ook jouw theorrie over "waarom droom ik".
Dromen doe je om de dingen van overdag te verwerken,
weet zeker da'k dat ergens gelezen heb..
Denk dat dingen die je (heel) erg bezig houden
ook in je dromen voorkomen.
Oud 04-04-2003, 16:09
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Betamethason schreef op 04-04-2003 @ 16:47:
Je droomt heel vaak per nacht (4-5x geloof ik). Maar je onthoud niet alle dromen, ik dacht alleen die die je droomt net voordat je wakker wordt. Dus daarom denk ik dat hij gewoon alle dromen bedoelt die je nog weet.
Oud 04-04-2003, 16:13
KissMyJackass
KissMyJackass is offline
Citaat:
Ja, dat is waar. Wat je meemaakt komt 's nachts terug in je dromen, maar dan in een euhh, abstracte vorm ofzo

Ik val trouwens heel vaak in dromen... Zo'n beetje mn hele leven al, eindigt zowat elke droom van mij met dat ik ergens vanaf val, van iets heel hoogs dan. Een flatgebouw ofzo, of een bergtop... echt heel vaak. Maar ik spring niet, en ik schrik dan altijd wakker met zo'n valgevoel in mn maag...
Oud 04-04-2003, 17:06
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
Betamethason schreef op 04-04-2003 @ 15:47:
je droomt niet alleen heel vaak per nacht (zoals iemand anders zei) maar je kan ook je dromen controleren en onder controle houden dat heet lucide dromen (op mystiek is daar een topic over geweest)
Oud 04-04-2003, 17:11
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
KissMyJackass schreef op 04-04-2003 @ 16:13:
Ik val trouwens heel vaak in dromen... Zo'n beetje mn hele leven al, eindigt zowat elke droom van mij met dat ik ergens vanaf val, van iets heel hoogs dan. Een flatgebouw ofzo, of een bergtop... echt heel vaak. Maar ik spring niet, en ik schrik dan altijd wakker met zo'n valgevoel in mn maag...
vallen kan een waarschuwing voor je zijn dat er iets is met je lichaamsenergie...

Dromen dat je valt en bang bent voorspelt dat je een grote strijd zal moeten leveren waarbij je uiteindelijk als winnaar uit de bus zal komen. Als je je tijdens de val verwondt krijgt je te maken met tegenslagen.
Oud 04-04-2003, 17:18
gothicje
gothicje is offline
ik geloof zelf dat je onbewust tegenslagen in je leven verwerkt , een droom verteld iets over je innerlijke belevigswereld, uit je onbewuste dus, dingen die je eigenlijk voel maar ook dingen die je van andere oppikt... je onbewuste zegt zoveel meer over je hele leven...
dromen heeft met zoveel meer te maken, we hebben het nodig om te dromen...
door je dromen te ontcijferen (een droom bevat vele symbolen) kan je leren je problemen aan te pakken...
Oud 04-04-2003, 17:29
Orsino*
Orsino* is offline
Volgens mij droom je 3 tot 8 keer, en je onthoud gemiddeld 9 % van al je dromen. Ergens gelezen, weet alleen niet meer waar.

Oh ik hou van dromen (nachtmerrie's uitgesloten dus) ! Ik droom nooit normaal, zit mezelf 's morgens altijd uit te lachen. Echt raar hoe je eigen fantasie op zulke dingen kan komen.

Volgens mij staat vallen voor de controle over iets verliezen, maar volgens mij heeft iedereen een andere interpretatie van dromen, uit boekjes en dergelijke. Zullen vast ook wel experts zijn, maar ja..
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 17:53
*** is offline
Citaat:

sta je dan ff voor aap als je een natte droom hebt gehad
neuh dat heeft niks met de droom zelf te maken maar met 't slaapstadium
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 18:00
Frondish
Frondish is offline
ja is best wel zonde want ik had nog een foto gemaakt van die droom alleen moet ik even zoeken
Oud 04-04-2003, 18:51
idmind
idmind is offline
Citaat:

Bewust dromen zegt het eigenlijk al. Al je dromen kan je jezelf herinneren als je wakker bent. Of je kan in je dromen dingen sturen... bewust sturen. Zoals je in je droom wil je iemand beetpakken maar je grijpt er telkens naast. Zodra je dat bewust droomt kan je ingrijpen en lukt het wel....

Zo bedoel ik bewust dromen...
Oud 04-04-2003, 18:54
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
idmind schreef op 04-04-2003 @ 18:51:
Bewust dromen zegt het eigenlijk al. Al je dromen kan je jezelf herinneren als je wakker bent. Of je kan in je dromen dingen sturen... bewust sturen. Zoals je in je droom wil je iemand beetpakken maar je grijpt er telkens naast. Zodra je dat bewust droomt kan je ingrijpen en lukt het wel....

Zo bedoel ik bewust dromen...
lucide dromen
Oud 04-04-2003, 18:54
idmind
idmind is offline
Citaat:
KissMyJackass schreef op 04-04-2003 @ 17:13:
Ja, dat is waar. Wat je meemaakt komt 's nachts terug in je dromen, maar dan in een euhh, abstracte vorm ofzo

Het zou best wel eens kunnen dat jij uittreed uit je lichaam en als je dan die val maakt dat je dan geestelijk weer in je lichaam valt. Kan soms gebeuren dat het met een klap gaat. Ik heb het wel eens als ik in bad zit en dan weer landt zeg maar dat in een keer de hele badkamer nat is. Klinkt gek hè?
Oud 04-04-2003, 19:01
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
idmind schreef op 04-04-2003 @ 18:54:
Het zou best wel eens kunnen dat jij uittreed uit je lichaam en als je dan die val maakt dat je dan geestelijk weer in je lichaam valt. Kan soms gebeuren dat het met een klap gaat. Ik heb het wel eens als ik in bad zit en dan weer landt zeg maar dat in een keer de hele badkamer nat is. Klinkt gek hè?
ja misschien klinkt het ook wel gek, maar kheb het ooit weleens gehad maar eigebnlijk nooit geweten wat het was dus eigenlijk nooit op gelet...
Oud 04-04-2003, 22:31
Orsino*
Orsino* is offline
O zoiets heb ik ook wel eens. Dan slaap ik bijna, dat weet ik dan ofzo. En dan val ik ineens (in m'n droom dus) en ik word ik helemaal 'bewegend' wakker, dus net alsof ik echt gevallen was. Best wel lomp eigenlijk.
Stiekem ook wel scary, wat doe je allemaal wel niet in je dromen waar je niks van weet.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 10:16
The0
The0 is offline
Citaat:
Orsino* schreef op 04-04-2003 @ 23:31:
O zoiets heb ik ook wel eens. Dan slaap ik bijna, dat weet ik dan ofzo. En dan val ik ineens (in m'n droom dus) en ik word ik helemaal 'bewegend' wakker, dus net alsof ik echt gevallen was. Best wel lomp eigenlijk.
Stiekem ook wel scary, wat doe je allemaal wel niet in je dromen waar je niks van weet.
Dat ken ik ja, zooo stom. Net alsof je valt en keihard neerkomt en dan ineens wakkerschrikt)
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 10:34
idmind
idmind is offline
Citaat:
Orsino* schreef op 04-04-2003 @ 23:31:
Ik vind dat niet lomp hoor. Ik heb zelfs mijn (ex) vriendin een keertje het bed uit geschopt in mijn droom.
Ze was daarna heel boos en had een blouwe plek. (niet dat het daardoor uit is hoor...). Het was ook maar één keertje...
Reageren

Regels voor berichten