Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-03-2002, 09:21
@pie
@pie is offline
Ik heb geen zin in rascistische opmerkingen in mijn topic.

Man bijna bestraft voor heldhaftige daad

Een heldhaftige daad waarbij het leven van een vrouw in Heerenveen werd gered, heeft een Fries bijna een werkstraf opgeleverd. De vrouw werd tientallen keren neergestoken door een Somalische asielzoeker. Toen de "verdachte" dat zag achtervolgde hij de Somalier en sloeg hem zo hard, dat hij het ziekenhuis in moest met een dubbele kaakbreuk.

De officier van Justitie, Leontine de Haas, vond dit een zware mishandeling en eiste zelfs 100 uur werkstraf. Ze wilden eerst enkele maanden cel eisen maar zag daar toch vanaf vanwege "bijzondere omstandigheden". Maar de politierechter, mr. H.G. Meijer, vond deze eis ''de wereld op zijn kop'' en ontsloeg de verdachte van alle rechtsvervolging.

De Somalier (34) werd gistermiddag overigens tot drie jaar onvoorwaardelijke cel veroordeeld.

bron: http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=17194

ben je een keer goed bezig om deze maatschappij veiliger te maken, zou je nog een gevangenisstraf aan je broek krijgen ook.. lang niet alle geweld is toegestaan, maar in dit geval is die aanklager wel erg extreem bezig..

wat zijn jullie meningen hierover?
Oud 29-03-2002, 09:23
Internationalist
Internationalist is offline
Hangt van de situatie af. Er wordt mij niet duidelijk of het op die manier moest of dat het buitensporig geweld was. Als het noodzaak was: geen vervolging. Bleek het niet geheel nodig: een voorwaardelijke straf van een half jaar. M.a.w. alleen schuldig bevinden en geen straf opleggen, mits het niet vaker voor gaat komen iod.
Oud 29-03-2002, 09:34
@pie
@pie is offline
Citaat:
Internationalist schreef:
Hangt van de situatie af. Er wordt mij niet duidelijk of het op die manier moest of dat het buitensporig geweld was. Als het noodzaak was: geen vervolging. Bleek het niet geheel nodig: een voorwaardelijke straf van een half jaar. M.a.w. alleen schuldig bevinden en geen straf opleggen, mits het niet vaker voor gaat komen iod.
hoe zou jij reageren als je een vrouwtje neergestoken ziet worden? dan ben je boos, anders sla je niet met 1 klap iemand een dubbel gebroken kaak hoor.. buitensporig: ja.. overbodig: neuh, ik denk dat ie geen mensen meer gaat steken..
Oud 29-03-2002, 10:10
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Waar, maar het kan ook zijn dat de dader zich al min of meer had overgegeven of weerloos was...die informatie wordt niet gegeven!
Oud 29-03-2002, 10:16
disaster
disaster is offline
Citaat:
@pie schreef:
hoe zou jij reageren als je een vrouwtje neergestoken ziet worden? dan ben je boos, anders sla je niet met 1 klap iemand een dubbel gebroken kaak hoor.. buitensporig: ja.. overbodig: neuh, ik denk dat ie geen mensen meer gaat steken..
dan ga je tog die vrouw helpen en niet die gast achterna lopen??? dat snap ik niet egt dus... je moet die vrouw dan tog hulp bieden!
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 10:19
Prada
Prada is offline
Citaat:
disaster schreef:
dan ga je tog die vrouw helpen en niet die gast achterna lopen??? dat snap ik niet egt dus... je moet die vrouw dan tog hulp bieden!

Er wordt te weinig informatie gegeven om goed te kunnen oordelen door ons...Misschien waren er al mensen die die vrouw hielpen...Gelukkig hoeven wij ook niet te oordelen...
Oud 29-03-2002, 10:19
@pie
@pie is offline
Citaat:
disaster schreef:

dr staat ook niet bij of er andere mensen waren die dat vrouwtje hielpen.. ik ga effe een andere (uitgebreidere) bron zoeken..
Oud 29-03-2002, 10:29
Verwijderd
Het gaat goed met de maatschappij: alweer een lid erbij!

Ik had het belachelijk gevonden als hij gevangenisstraf had gekregen. In het artikel staan idd te weinig gegevens om er helemaal zeker van te zijn, maar zoals ik het lees heeft hij niks verkeerds gedaan. Als justitie er toch zo'n zin heeft hem een 'straf' op te leggen, dan ben ik voor het plan van Internationalist: voorwaardelijk.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 10:51
arvid_18
arvid_18 is offline
Die somalier heeft maar 3 jaar gekregen!!!!
Voor zoiets gruwelijks!!!
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 11:37
Jozzy
Jozzy is offline
JC zeg, ik hoorde laatst iets (weet dus níet of het waar is) van een inbreker die betrapt was door een familie en aan een boom vastgebonden zodat ze de politie 'rustig' op konden bellen, toen werd die familie ofzo veroordeeld!!

Nogmaals, ik weet niet of het waar is! Maar het is wel belachelijk!!
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 12:17
NG
NG is offline

Ik woon in Heerenveen... En dit is een van de eerste keren dat ik een serieus ongeval meemaak met de asielzoekers hier. Er zijn heus wel eens wat vechtpartijen en diefstallen, maar goed, het is mij iig nooit opgevallen.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 12:22
@pie
@pie is offline
Citaat:
DiepFries schreef:

Ik woon in Heerenveen... En dit is een van de eerste keren dat ik een serieus ongeval meemaak met de asielzoekers hier. Er zijn heus wel eens wat vechtpartijen en diefstallen, maar goed, het is mij iig nooit opgevallen.
staat hierover misschien iets in een lokale krant ofzo? op internet is maar weinig te vinden..
Oud 29-03-2002, 12:26
NG
NG is offline
Citaat:
@pie schreef:
staat hierover misschien iets in een lokale krant ofzo? op internet is maar weinig te vinden..
De lokale kranten, Heerenveense Courant en Koerier krijgen we elke woensdag, ik zal zo nog ff de Leeuwarder Courant doorspitten, maar ga er maar niet van uit dat ze meer dan 10 regels eraan besteden.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 12:48
Verwijderd
Dat gelazer ook altijd verd*me die gozer had een medalje moeten krijgen.
eindelijk iemand die een keer wat doet en nu word er gezeurt over buitensporig geweld. *zucht* het is hier in nederland ook nooit eens goed.

Groet,
The marshall
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 12:55
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Dit is toch geen racistische topic ofzo (Als je tenminste niet denkt dat alle somalische asielzoekers nu zo zijn )

Ik zelf zou die vrouw helpen denk ik, dat gaat bij mij voor, maar ik vind die 3 jaar wel wat aan de lage kant ja. Waarom wordt er trouwens nix over die vrouw meer verteld? Hoe het is afgelopen?
En die somalische asielzoeker vliegen ze maar direct terug naar somalie.
Ik mis helaas wel veeel informatie hier, hoe het met de vrouw afliep, maar ook de aanleiding, als die vrouw iets ergs ZOU hebben gedaan, dan moet die ook een boete krijgen vind ik, maar als daar geen sprake van was(wat we dus niet weten ) dan gaat ie maar weer lekker terug naar somalie.

ps. Ik heb een hekel aan artikelen waar van alles en nog wat ontbreekt
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 13:07
@pie
@pie is offline
Citaat:
Dutchy15 schreef:
ps. Ik heb een hekel aan artikelen waar van alles en nog wat ontbreekt
mja ik twijfelde nog met posten, maar vind het belachelijk hoe het is afgelopen.. vrouw leeft nog volgens het bericht, somalier krijgt 3 jaar onvoorwaardelijk (niet teruggestuurd ofzo).. en binnen 3 jaar krijgt ie vast een verblijfsvergunning omdat zn zaak niet is afgehandeld doordat ie in de cel zat (dat laatste was een fopje, ik mag hopen dat het zo niet werkt..)

[Dit bericht is aangepast door @pie (29-03-2002).]
Oud 29-03-2002, 15:44
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
@pie schreef:
mja ik twijfelde nog met posten, maar vind het belachelijk hoe het is afgelopen.. vrouw leeft nog volgens het bericht, somalier krijgt 3 jaar onvoorwaardelijk (niet teruggestuurd ofzo).. en binnen 3 jaar krijgt ie vast een verblijfsvergunning omdat zn zaak niet is afgehandeld doordat ie in de cel zat (dat laatste was een fopje, ik mag hopen dat het zo niet werkt..)

[Dit bericht is aangepast door @pie (29-03-2002).]
Nee, eerst 3 jaar roesten in de bak en dan terug Zullen ze schrikken in Somalie, meteen mindere toestroom van mensen dan
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 15:53
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
arvid_18 schreef:
Die somalier heeft maar 3 jaar gekregen!!!!
Voor zoiets gruwelijks!!!
3 jaar voor poging tot moord is helemaal niet zo weinig.
Oud 08-04-2002, 15:27
de doornvogel
de doornvogel is offline
ik vind het niet erg dat het werd overwogen. Ik ben het er niet mee eens dat de man straf zou krijgen maar je het altijd een regeltje in di soort situaties; je mag iemand niet helemaal in elkaar ranselen, alleen als hij nog een gevaar is op dat moment, niet uit frustratie, hoe begrijpelijk dat ook is
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 17:15
de doornvogel
de doornvogel is offline
Citaat:
PFP schreef:
Het zal ook weer niet een aszielzoeker zijn.
is dit een zinvolle bijdrage? zo niet, hou hem dan bij je, het kan frustratie oproepen bij andere forummers
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 17:22
Verwijderd
hmpf

vind je het gek dat heel veel buitenlanders opeens criminele neigingen krijgen?

in hun eigen land hebben ze dan meteen eenlynchpartij aan hun ass..

hier mag toch alles...

nieuwe stelling: nederlandse wetten beschermen die criminelen.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 10:23
Nieuwe Nationale Partij
Avatar van Nieuwe Nationale Partij
Nieuwe Nationale Partij is offline
Pff, heeft die Somalier die had natuurlijk levenslang moeten krijgen, of je had hem de grens over moeten zetten.

Die gast die hem neersloeg moet natuurlijk niet vervolgt worden. Net zoals bij die andere topic over die juwelier, vind ik dat hij in ieder geval een 'schouderklopje' verdient, door het lef te hebben die gast een pak rammel te geven.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 11:14
HeinekenBeer
HeinekenBeer is offline
Citaat:
3 jaar voor poging tot moord is helemaal niet zo weinig.
Dit is zeker wel te weinig, tientalle keren gestoken zeg.... Als je zo iets doet dan spoor je gewoon totaal niet, en moeten ze je levenslang opsluiten. De straffen hier in Nederland zijn gewoon veel en veel te laag.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 11:41
@pie
@pie is offline
Citaat:
HeinekenBeer schreef:

Dit is zeker wel te weinig, tientalle keren gestoken zeg.... Als je zo iets doet dan spoor je gewoon totaal niet, en moeten ze je levenslang opsluiten. De straffen hier in Nederland zijn gewoon veel en veel te laag.
progressief straffen heet dat
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 14:09
PFP
PFP is offline
Citaat:
de doornvogel schreef:

is dit een zinvolle bijdrage? zo niet, hou hem dan bij je, het kan frustratie oproepen bij andere forummers
Het was bedoeld als chliché
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-04-2002, 14:12
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
PFP schreef:
Het zal ook weer niet een aszielzoeker zijn.

Hou je kop klootzak
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 14:14
PFP
PFP is offline
Citaat:
Dutchy15 schreef:

Hou je kop klootzak
Whatever!

BTW
jij voelt je verantwoordelijk voor alle buitenlanders! bij mij zit ook zo'n iemand in de klas en das echt irritant. Mischien ben jij diegene wel???
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 14:14
Dutchy15
Dutchy15 is offline
toevoeging:

Trouwens, er wordt nix vermeld over de PSYSCHISCHE toestand van die gast op dat moment!!! En wat zich allemaal heeft afgespeeld hoor je ook nix over!!!
Kan die asielzoeker trouwens zomaar de straat op alleen???
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 14:17
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
PFP schreef:

Whatever!

BTW
jij voelt je verantwoordelijk voor alle buitenlanders! bij mij zit ook zo'n iemand in de klas en das echt irritant. Mischien ben jij diegene wel???

Nee, dit artikel klopt voor geen ene flikker, en of t nou om een asielzoeker gaat of een ander mens ofzo, dat boeit me nou niet, soms zuigt de media gewoon.

Jouw reply slaat echt nergens op, je beoordeeld iets aan iemand zijn afkomst, niet omdat gene wat hij heeft gedaan, dat is echt krom. Dus als een nederlander een nederlander 3x door zn kop knalt zou je t niet erg vinden als hij maar 3 jaar kreeg ofzo?

Pff, hoor dat, whahahaha Zeg dan tegen hem dat je hem totaal niet mag, of durf je dat niet he?!
Ja, wie weet ben ik dat wel, hahaha lekker voor je
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 14:17
PFP
PFP is offline
Citaat:
Dutchy15 schreef:
toevoeging:

Trouwens, er wordt nix vermeld over de PSYSCHISCHE toestand van die gast op dat moment!!! En wat zich allemaal heeft afgespeeld hoor je ook nix over!!!
Kan die asielzoeker trouwens zomaar de straat op alleen???
Dus niet!
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 14:20
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
PFP schreef:

Dus niet!
Dat is de vraag niet, reageer nuttig of reageer niet
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 14:21
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
PFP schreef:

Hoe durf jij jezelf dutchy te noemen btw

Problemen mee?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 14:24
PFP
PFP is offline
Citaat:
Dutchy15 schreef:

Problemen mee?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 14:24
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
PFP schreef:

Pech voor je
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 14:26
PFP
PFP is offline
Citaat:
Dutchy15 schreef:

Pech voor je
Zelfs daar ga je nog op reageren LOL
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 14:50
autodropje
autodropje is offline
duchy + PFP kappen aub
Oud 09-04-2002, 15:29
arvid_18
arvid_18 is offline
Het valt me op dat Dutchy15 nooit sympathie toont voor het slachtoffer en impliciet opneemt voor de dader
ziekelijk gewoon
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 15:59
vreselijke fout
vreselijke fout is offline
Citaat:
autodropje schreef:
duchy + PFP kappen aub
Het was net zo leuk
Oud 09-04-2002, 16:01
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
arvid_18 schreef:
Het valt me op dat Dutchy15 nooit sympathie toont voor het slachtoffer en impliciet opneemt voor de dader
ziekelijk gewoon
Ik vind het met name ziekelijk hoe men buitenproportioneel klaagt over dingen waar men geen verstand van heeft. Soms denk ik wel eens dat de gemiddelde nederlandse stemmer net zo debiel is als de gemiddelde stemmer uit, zeg, Kentucky.
Oud 09-04-2002, 16:03
PFP
PFP is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Ik vind het met name ziekelijk hoe men buitenproportioneel klaagt over dingen waar men geen verstand van heeft. Soms denk ik wel eens dat de gemiddelde nederlandse stemmer net zo debiel is als de gemiddelde stemmer uit, zeg, Kentucky.
Gelukkig dat jij al die wijsheid hebt en de enige goede kiezer bent! wat zouden we zonder jou moeten
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 16:08
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
vreselijke fout schreef:

Het was net zo leuk
post dan niets, kgeloof niet dat er hier om jou mening daarover gevraagd werd
Oud 09-04-2002, 16:10
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
PFP schreef:

Gelukkig dat jij al die wijsheid hebt en de enige goede kiezer bent! wat zouden we zonder jou moeten
een punt heeft ie wel, ik denk dat er een heleboel kiezers zijn die niet weten waarop ze stemmen noch de standpunten van de partij waarop ze stemmen.
Oud 09-04-2002, 16:12
PFP
PFP is offline
Citaat:
autodropje schreef:

een punt heeft ie wel, ik denk dat er een heleboel kiezers zijn die niet weten waarop ze stemmen noch de standpunten van de partij waarop ze stemmen.
Maar daar gaat deze topic niet over
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 17:31
AGH
AGH is offline
Een goede kiezer is er inderdaad niet.
Goede media vaak ook niet....

Verschil tussen stemmen en media is echter dat we bij het stemmen nog feedback krijgen van andere partijen, waardoor we andere ideeën op kunnen doen.
Probleem bij media alleen is dat we nu het huiveringwekkende verhaal krijgen van de held die de Somaliër een gebroken neus heeft geslagen, maar horen we nog iets terug van de Somaliër????
Het verhaal is slechts van één kant belicht, wat natuurlijk wel een heleboel sensatie meeneemt, maar misschien geen realistisch beeld weergeeft.

De psychische staat van de man zegt nog niets over zijn daad.
Iemand neersteken is gewoon mishandeling wat niet getolereerd mag worden, daarvoor worden ook Nederlanders gestraft.
Maar er had wel meer over in het artikel mogen staan.
Er wordt geen reden tot mishandeling genoemd, er wordt gewoon gezegd wat een ooggetuige had kunnen zien.
Kijken doe je met je ogen, horen doe je met je oren en een artikel schrijf je uiteindelijk aan de hand van beide verklaringen.
Waarmee werd de vrouw eigenlijk gestoken?
Met een mes, een biljartbal of gewoon met een Somalische asielzoeker?

Redenatie dat drie jaar gevangenis voor poging tot doodslag niet veel is, gaat hier in Nederland volgens mij niet echt op.
Ik kan me nog herinneren dat de moordenaars van Meindert Tjoelker er met een aantal maanden vanaf kwamen.
Anderzijds is enkele maanden cel voor eenvoudige mishandeling ook wel erg zwaar getild.

Nergens heeft men de wijsheid om over dit soort zaken te oordelen, behalve de mensen die direct betrokken zijn en niet door een roze bril kijken.
Iedereen maakt zijn mening op aan de hand van kranteartikelen, maar het zou zonde zijn als men de verkeerde mening opmaakt dankzij verkeerde informatie.
Daarom is het ook jammer dat er te weinig informatie in het artikel staat om goed te kunnen oordelen.
Aan de hand van dit artikel zou ik de hand van de Fries kiezen, omdat je in zo'n situatie simpelweg niet eerst kan wachten tot er een stadswacht voorbij komt lopen die zijn vriendjes mag bellen.
Maar misschien had een ander artikel mij een heel ander verhaal kunnen vertellen.....

De waarheid ligt altijd in het midden, omdat een mes aan twee kanten snijdt.
Over elke situatie kun je wel een film maken, maar dan zou de Telegraaf geen plaats meer hebben voor de sexuele voorkeur van Caroline Tensen en zou de Volkskrant geen plaats meer hebben voor columns van Jan Mulder.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 17:32
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
PFP schreef:

Maar daar gaat deze topic niet over
over het onderwerp van de topic is ook niet echt veel te discussieren
Oud 09-04-2002, 17:33
PFP
PFP is offline
Citaat:
autodropje schreef:

over het onderwerp van de topic is ook niet echt veel te discussieren
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 17:58
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Ik zal wel een van de weinige ziojn die afkeurd wat de man heeft gedaan, hij had hem gewoon moeten aanhouden.
Stel je voor dat iedereen zijn eigen rechtertje gaat spelen.
Oud 09-04-2002, 20:47
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Bij zelfverdediging zijn er 2 regels waar naar gekeken wordt door een rechter.

1: Was zelfverdediging de enige oplossing?
2: Staat de toegebrachte schade aan het slachtoffer (hier de somalier) in verhouding tot de schade die het slachtoffer jou toebracht?

punt 1: nee, de man was zelf geen slachtoffer en bevond zich niet in een bedreigde situatie. Maar daar mag hiervoor een uitzondering worden gemaakt. Het gaat hier om behulpzaam zijn ipv zelfverdediging.

punt 2: Valt te betwijfelen, de vrouw is meerdere malen gestoken, maar de man heeft de somalier geslagen, terwijl dit niet nodig was.

Ach ja, beetje vaag allemaal, vind het terecht dat de man is vrijgesproken.
Oud 09-04-2002, 20:47
arvid_18
arvid_18 is offline
Wat bedoel je precies met aanhouden?
eventjes wachten totdat de man klaar is met het doodsteken van de vrouw en dan vragen aan hem of hij meewil naar het politiebureau?
Nee dat is een goede richting, als je wat ernstigs ziet gebeuren niks ondernemen.....huppakkee vrijbaan voor de criminelen, geen enkele burger die je tegenhoudt en de pakkans van de politie is toch harstikke laag.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2002, 04:14
JJzD
JJzD is offline
sorry
je moet je aan regels houden
1 ervan is geen excessief geweld
klaar
Reageren

Regels voor berichten