Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ik vond de Tweede Fase op zich niet zo heel erg. Heb er eigenlijk ook haast niet van gemerkt. Om de 4 á 5 weken een toetsweek en tussendoor doe je meestal haast nix, er mogen geen SO's worden gegeven. De inspectie zei zelfs dat de 2e Fase bij ons helemaal verkeerd is ingevoerd. We hoeven niet echt zelfstandig te werken. Alles werd voor ons geregeld, er wordt een data vastgeteld waarop je een bepaald PO moet inleveren etc etc.
Maar aan de andere kant, ik werd wel spuugzat van die klote handelingsdelen, als je die niet in orde had vóór een toetsweek dan mag je geen proefwerk maken. Echt belachelijk, maar ja. Verder nog een opmerking; die vakken als ANW, CKV, KCV zijn mssn wel n beetje boeiend, maar van mij mogen ze t best afschaffen. Je hebt nu echt ontzettend veel vakken, waardoor de diepgang ontbreekt. Das toch wel jammer. |
![]() |
|
![]() |
O ja by the way profielwerkstuk was op zich best wel interessant. Ik had wel een leuk onderwerp. Tis inderdaad wel jammer dat je er geen cijfer voor krijgt. Maar zoals een docent van me zei het is een goede oefening voor op de universiteit. Want daar moet je ook zoveel van dit soort opdrachten maken dus....
|
![]() |
|
Het idee is wel redelijk, alleen de uitwerking op mijn school is gewoon ronduit bagger. Zelfstandig werken, kennen ze volgens mij niet. Leerlingen moeten gewoon in de lessen komen en in het lokaal werken. Het verschil met voor de tweede fase is volgens mij: andere vakken en een pws
|
![]() |
De kern is geweldig: meer zelfstandigheid
De uitvoering is alleen echt bedroevend. Het is ongelofelijk wat er allemaal is bedacht en ingevoerd wat ten eerste totaal onnodig was en ten tweede vaak echt heel heel stom. Gevolg van een en ander is dat de motivatie bij leerlingen wordt weggeslagen, in mijn jaarlaag echt een flink probleem. Verder vind ik het niveau, in ieder geval op het vwo, te laag. Ik heb dan ook echt een bloedhekel aan dat gehuil dat het allemaal zo moeilijk zou zijn geworden door de 2e fase. Het ergste is dat men er weer aan toegeeft. Nu hebben ze weer bedacht dat ze WisB1,2 bij N&T gaan afzwakken tot een laffe B1 vorm en zelfs dat je E&M kan doen met Wisa1! Ongelofelijk Dat brengt me op het volgende, wat me echt al jarenlang ernstig frustreert: het niveauverschil tussen C&M/E&M en N&G/N&T. Over het algemeen worden alpha vakken ervaren als zijnde makkelijker, meer mensen hebben daar aanleg voor. Maar zoals het nu wordt gebracht is ronduit schandalig. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dat geldt zowel voor het havo als voor het vwo. |
![]() |
|
![]() |
ik ben een product van 3 jaar VWO tweede fase en opzich ben ik dr aardig doorgekomen. K had het druk ja... maar dat was mn eigen schuld, want ik had teveel vakken gekozen.
Dat zlefstandig werken is opzich wel handig, maar uiteindelijk komt het er toch op neer dat je vier weken niets doet en dat een week lang keihard moet werken..... en dat had ik ook wel gedaan zonder tweede fase.... Wat ik wel er vind is dat de vakken zo uitgehold zijn. Je mist ontzettend veel kennis.... Integreren kun je nauwelijks (en dat is erg belangrijk voor technische studies), scheikunde stelt niets voor, natuurkunde ook niet.... de talen zijn vernaggeld door het splitsen en meer van dat soort dingen..... zonde..... Dat verslechterd juist de aansluiting op het vervolgonderwijs.....
||
Citaat:
Waarom zou je er niets aan hebben als je een taal alleen kan lezen? Volgens mij komt het veel vaker voor dat je een tekst in Duits of Frans moeten kunnen lezen, dan dat je in het Frans of Duits moet spreken of schrijven. Op de universiteit bijvoorbeeld zal het volgens mij best wel eens voor komen dat je iets in Frans of Duits moet lezen, maar spreken in die talen hoef je dan niet. Volgens mij is het juist onzin om mensen die helemaal niet in talen zijn geïnteresseerd helemaal te leren spreken en schrijven in Duits en Frans, Er worden juist wel schoolexamens in Duits en Frans 1 afgenomen. Bij ons wel in ieder geval. Geen CSE nee. Maar wij kregen in de vijfde klas drie schoolexamens van Frans en drie van Duits en die bepaalden het Schoolexamencijfer, dus het hangt helemaal niet van één cijfer af. Bij jou op school misschien, maar dat ligt dan aan de school |
![]() |
|
![]() |
omdat je om goed begrijpend te kunnen lezen ook de rest van de taal moet beheersen bijvoorbeeld?
grammatica en idioom moet je gewoon hebben om te kunnen lezen. Uitspraak misschien niet, maar wel schrijven
||
![]() |
Citaat:
|
nee, ik ervaar het als erg slecht. Zeker ook omdat ik bij mijn broer gezien heb hoe het oude systeem in elkaar zat. Enkele nadelen van de Tweede Fase in mijn ogen:
- Slechte roosters (het minste aantal tussenuren dat ik heb gehad is 6). En zelfstandig werken in die uren is niet altijd mogelijk, want we hebben internetbriefjes nodig voor de computer en de mediatheek zit nog wel eens vol. Die uren kan ik thuis dus veel beter besteden. - weinig mogelijkheid tot zelfstandig werken, want wij mogen slechts een paar uurtjes in de week uit de les. die paar docenten hebben dus begrepen waarom het gaat in het studiehuis, maar de rest totáál niet. - extra werk, want het ene na het andere handelingsdeel moet worden ingeleverd. nog niet te spreken over de PO's, waarbij ze de lat ook maar meteen een stukje hoger hebben gelegd als voorheen (bij ons op school dan). Ook meer toetsen als vroeger die dan ook nog eens zwaar meetellen (examentoetsen van 20%. Dat kende mijn broer vroeger écht niet hoor). Daardoor kan je ook niet eens een toets wat minder leren. - huiswerk staat nog altijd per les beschreven wat je af hebt. er geldt dus: vooruit werken mág, een keer niets doen mag níet. daar gaat dus het zelfstandige... Geef mij gewoon op wat ik in een maand moet doen en laat het me zelf uitzoeken. Dit is nog precies hetzelfde als toen ik in de eerste zat! - Slechte voorbereiding. Wij hebben nooit geleerd met werkwijzers te werken enzo, maar men verwachtte dat wij het in de 4e maar ff goed gingen doen. Maar dat is slechts de nieuwigheid, want het jaar ná ons begon al wel met voorbereiding op de tweede fase in de onderbouw. Ik kan zo wel ff doorgaan, maar ik denk dat mijn mening zo wel duidelijk is ![]()
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
Het studiehuis en de tweede fase hebben natuurlijk al enige jaren achter de rug. De moeilijkste periode waren dan ook de eerste twe jaren, voordat ze besloten om toch maar een aantal projecten te schrappen, om de druk op de leerlingen af te laten nemen.
ik denk dat als je mensen aaspreekt met een leeftijd van rond de 22 jaar dat je dan hele andere verhalen krijgt.
||
Verwijderd
|
Citaat:
1. Hm, het pta klopt van geen kant. En soms doen leraren dingen die niet helemaal kloppen. (maar dat kan ook in mijn voordeel werken ![]() 2. Het studiehuis is niets voor mij. Ik stel dingen veel te veel tot het allerlaatste moment uit. 3. Jullie moeten 90 uur besteden? Wij 'maar' 80 uur. We krijgen wel een cijfer trouwens. de roosters zijn ook goed geregeld bij ons. In de 4e had ik best veel uren maar in de 5e en de 6e ![]() Ik vind mijn vakkenpakket best leuk eigenlijk. |
![]() |
||
Citaat:
En de roosters... Het is misschien dat ik veel vakken heb maar ik zit gemiddeld van half negen tot half 4 op school, met maar 1 tussenuur in de week... En mijn klasgenoten die minder uur hebben maar ietsje minder.
|
![]() |
ik vind het wel relax, omdat ik er minder voor hoef te doen,
maar kwalitatief is het heeeeeeel slecht Vooral duits 1 en frans 1, is bij mij sinds de 4e dramatisch slechter geworden, omdat je in de 4e 5e en 6e alleen maar teksten maakt (wat niemand dus doet) en dan krijg je af en toe een blaadje met woordjes waar je een proefwerk over krijgt. Dus gewoon stampwerk. Dit vindt ik heel slecht van het studiehuis.
|
overigens is hét woord van de tweede fase 'plannen', maar is dat bij jullie school van toepassing op het huiswerk?
bij ons staat namelijk in de werkwijzer nog voor élke les beschreven wat we af moeten hebben, waarbij geldt: vooruit werken mag, achterlopen mag níet. dat was in de eerste klas ook al. alleen had je dan geen werkwijzer waar het in stond, maar een agenda... (heb het dus over huiswerk, niet over handelingsdelen)
|
ik heb er even over moeten nadenken maar ik heb eindelijk een goed punt gevonden. Het grote voordeel van het studiehuis is dat er alleen toetsen in de toetsweken worden afgenomen.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() nee hoor, ik heb gewoon heel het jaar door toetsen. tegelijkertijd met mijn handelingsdelen, po's en huiswerk. sterker nog: tot de zomervakantie heb ik nog 24 lesdagen, waarin ik 24 toetsen heb. Elke dag één dus (of soms een dag geen en de volgende dag 2). Daarnaast moet ik dus ook gewoon 39 uur naar school, m'n huiswerk maken, 8 handelingsdelen maken en inleveren en 3 PO's.
||
Citaat:
|
Ik vind de 2de fase opzicht wel relaxt. Ik hoef in een periode eigelijk niets te doen tot een week voor de pw week waarin ik dan snel alle handelingsdelen + werkstukken inlever.
Alleen het grote nadeel is dat je bij geen een vak echt diep in de stof gaat. De vakken CKV en ANW mogen ze van mij zowieso afschaffen. Het idee van CKV is aardig (leerlingen meer kunst + cultuur meegevenl) maar wordt, bij ons, maar matig uitgevoerd, het enige wat je doet is wat verslagen maken en in de les krijg je allerlei vage opdrachten die je alleen maar doet om de tijd door te komen. ANW is gewoon veel te oppervlakkig, de stof is veel te makkelijk, en daardoor stelt het vak werkelijk niets voor. Mijn voorstel is dan ook die vakken weg en meer tijd geven aan de talen en GS en Ak. (bij E&M dan)
|
![]() |
|
|