Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
’s Nachts wordt het een ander verhaal, maar of het er echt onveilig is weet ik niet. Volgens mij is het meer de gedachte dat dronken Engelsen, de onderwereld, hoerenlopers en junks zich mengen in één geheel die bij mensen angst zaait. Blijft een raar wereldje. Er is echter één kroeg (met wat motors voor de deur) die ik je niet kan aanbeleven. |
![]() |
||
Citaat:
Uit je uitspraken maak ik op dat je bepaalde plaatsen ’s avonds laat dus mijdt en dat wil niet zeggen dat dit verkeerd is maar hoe kun je een oordeel vellen over plaatsen waar je niet bent geweest of niets hebt meegemaakt? Ik snap heel goed waarom mensen zich onveilig voelen, maar eigenlijk is het vaak zonder enige aanleiding. Je leest in de krant dat een bejaarde vrouw is overvallen en driekwart van de Nederlandse bevolking durft niet meer de deur uit na tien uur. En is dat nu juist niet het gevaarlijke? Jezelf overgeven aan een constante angst die wordt aangewakkerd door incidenten. |
![]() |
||
Citaat:
Waakzaam zijn kan nooit kwaad en een bepaalde, gezonde adrenaline kweken wat mij betreft ook niet. Iemand gevuld met adrenaline kan nog wel rationeel reageren, ik weet niet of je dat met angst ook nog wel kan. |
![]() |
||
Citaat:
Kortom, je gebruikt desbetreffende wapen. Geeft een wapen je een veilig gevoel of is het meer de intentie je tegenstander uit te schakelen? |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Op dat na dan ![]() ![]() Maar er vinden wel redelijk wat criminele afrekeningen plaats, maar geen gewoon geweld ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Dat er niet geholpen werd is eenvoudig te verklaren, maar moeilijk te rechtvaardigen. Als ik zie dat er in de trein ruzie dreigt ben ik ook extra alert zodat ik kan ingrijpen als dat nodig is. Niet dat het veel zin heeft, overigens.
Ik voel me trouwens altijd veilig zoals ik al zei. Ben ook wel 'ns met een vriendin van me 'savonds laat door de Kop van Zuid gelopen, is me niks overkomen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik voel me altijd wel veilig (ik woon in zeist), ook al is er dat gezeik met de Utrechtse Serieverkrachter (best wel een fantasieloze naam...) en woon ik vlakbij de elflat waar erg veel criminaliteit plaatsvind. Veel van de mensen bij de clubvandekerk (waar ik overgens tegen mijn wil heen ga) vinden het onverantwoord als ik om elf uur alleen naar huis fiets, maar ik vind het non problemo. T is ook maar net hoe je bent, gok ik, ik heb nog nooit ergens last van gehad, terwijl mijn broer (= nerd + zielig figuur) wel overvallen is, vaker zelfs.
|
![]() |
|
Mijn relatieve gevoel van veiligheid komt grotendeels uit ontwetendheid en desïnteresse in eigen veiligheid.
nou.. whoeptiedoe ![]() Waarschijnlijk piep ik wel anders als ik anaal verkracht ben door een grote gespierde kerel die Bob heet. Maar voorlopig voel ik me wel ok.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
dat komt door hoe de samenleving in elkaar zit. hier is er een gespleten maatschappij, t is meer van, je moet jezelf redden snapje. er is gewoon geen 1 hele groep ofzo, maar allemaal individuen. vandaar dat bij de ene groep mensen wel voor elkaar komen en bij de anderen niet, wel jammer opzich. |
![]() |
||
Citaat:
heeft mijn pa gruwelijke hekel aan, ik ook trouwens, het is idd erg jammer,
||
Citaat:
![]() (vroeger in ons dorp was dat er niet, en dit mochten wij niet.............. ![]()
|
Ik voel me meestal vrij veilig ja.....hoewel ik niet graag 's nachts door bepaalde buurten in Amsterdam, Rotterdam of Den Haag zou willen lopen. Ik denk dat het gevoel van onveiligheid, dat veel mensen schijnen te hebben, wordt aangepraat door de media, die kleine criminaliteit graag tien keer uitvergroot (vooral de lokale huis-aan-huis-sufferdjes).
||
![]() |
Citaat:
Marokkanen zijn lauw, je weet wel gek. Als je ruzie hebt met 1, krijg je meteen 20 man op je nek. Copyright Def Rhymz (heb een hekel aan hem maar ok..) ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Veilig. Wat is veiligheid nou precies? Een gewaarborgde gezondheid? Dat is natuurlijk een absolute utopie. Als je vandaag niet getroffen wordt door SARS, word je morgen wel overreden op een spoorwegovergang. Mocht dat ook niet gebeuren, kom je die dag daarna vast wel een junk tegen die jouw persoontje zonder genade meteen een mes tussen de ribben drukt. Als dat niet gebeurt, is er de dag dààrna vast wel de piano die van 5 hoog naar beneden op je deksel kukelt.
Dat laatste is onzin (hoewel..), maar ik denk dat mijn punt duidelijk is. Ten eerste ga je vroeg of laat tòch dood (en voor sommigen is dat niet eens zo verkeerd met de hemel in 't vooruitzicht) en ten tweede hoe panischer je jezelf gaat willen beschermen tegen van alles en nog wat zul je zien dat de wet van Murphy je alsnog de genadeslag geeft. Dat de overheid aan bangmakerij doet gaat er bij mij niet in; SARS-besmettingen bijvoorbeeld zijn gewoon concrete feiten. Dat valt niet in het kader van suggestieve journalistiek. Maar hoeveel gevallen van SARS zijn er nou bekend? Laat ik van 10.000 uitgaan, lijkt me een royale schatting. D'r zijn pakweg 6.000.000.000 mensen op de wereld (give or take a few), dat maakt dat we de charmante cijfers krijgen van 1 op de 600.000. Nou, als ik dan echt die ene moet zijn, dan moet 't maar. Heb ik toch èèn keer geluk gehad in de nihile kansen ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
dat las ik dus gister ook :/ maja, t is maar 1 onderzoek en zo heel erg gevaarlijk zal t niet zijn anders was t wel overal op t nieuws geweset. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() ![]()
|
Er is vaak een groot verschil tussen onveilig zijn en je onveilig voelen. Soms voel ik me onveilig, als ik een stuk in mijn eentje moet fietsen door het donker bijvoorbeeld. Het is maar de vraag of ik dan echt onveilig bén; ik fiets door aardig rustige buurten en er is me nog nooit iets naars overkomen. Het is meer het idee dat áls iemand kwaad in de zin zou hebben, hij alles met me zou kunnen doen wat hij wil.
Ik ga altijd net doen alsof ik aan de telefoon ben ![]() ![]()
|
Veiligheid is zowieso maar een vaag begrip.
Wanneer voel je veilig? Ik voel me veilig, maar ik woon in een dorp van zo'n 18 duizend inwoners. Van de massahisterie tegenover sars trek ik me voorlopig weinig aan. Je moet het allemaal wel in het juiste perspectief zien. Hoeveel doden zijn er nu? 300, 400? Natuurlijk iedere dode is er een te veel maar de angst die ons, door de veschillende media, opgedrongen wordt is erg overdreven. Iedere keer als je in een auto stapt is het gevaar vele male groter om te overlijden. De kans op sars is ook echt minimaal, en mensen die hier met mondkapjes op door het leven gaan begrijp ik dan ook niet, maar dat zal dan wel aan mij liggen. Het zinloze geweld (is er ook zinvol geweld?) is ook wel overdreven maar toch wel aanwezig. Maar ondanks het zinloze geweld, allerlei ziektes en autotripjes voel ik me toch behoorlijk veilig. Waarom ook niet, dit is de meest veilige tijd die de mensheid ooit heeft gekend.
||
Citaat:
Ik bedoel mensen die niet veel in contact komen met geweld en het ook het liefst willen vermijden zijn een makkelijk slachtoffer. Zijn nooit op stap met een grote groep, zijn niet in staat zich fel te verweren en zijn hoogstwaarschijnlijk doodsbenauwd. Ik heb overigens ook het idee dat de meeste buitenlanders er zo over denken. Je kunt ze waarschuwen door te zeggen: ‘kijk nou uit, want we zijn met een groep’ maar ik ken er geen één die er naar geluisterd heeft of ze lachen je uit. Met alle gevolgen van dien. Wie het laatst uitlacht lacht het best? Maar wat voor een zin heeft het? Al die jongens die erbij waren één voor één opzoeken en ze eenzelfde behandeling geven? Vroeger dacht ik ook zo, maar wat heeft het voor een zin? Als je dan een portie klappen kreeg dan ging je de week erop met wat gekken van 30+ het café van hun in, bleef je kansloos wachten op de uitvalswegen of je kwam ze bij toeval tegen. Hetzelfde geval is het blijven staan in benauwde situaties. Vroeger was ik ook te trots om weg te rennen voor irritante mannetjes die gangster wensen te zijn, maar het enige wat het oplevert zijn wat pijnlijke momenten. Schiet je ook allemaal niets mee op. Dat Nederlanders niet voor elkaar opkomen is onzin, maar welke ‘gekken’ komen nu in het echte uitgaansleven? De onderwereld kan zich er niet meer vertonen, bepaalde mensen hebben een centrum-verbod, het echte tuig zit liever in een stamcafé waar geen politie komt en de groepen die er komen hebben meestal geen binding met andere Nederlanders, of sterker ze mogen elkaar niet. Kortom, buitenlanders treffen nooit de Nederlanders aan die dezelfde mentaliteit hebben of misschien nog een tikkeltje gekker zijn. Ik heb namelijk nog nooit een buitenlander het één tegen één tegen iemand zien opnemen. Turken in Nederland kruipen naar elkaar toe. Nederlanders in Lloret kruipen naar elkaar toe. Gewoon omdat je een minderheid bent en niet kwetsbaar wilt zijn. Vroeger gingen we nog wel eens op zoek naar sensatie en diegene die in zijn eentje klappen kreeg (ongeacht of het nu een buitenlander of Nederlander was) van een groep dan schoten we de eenling te hulp. Er zijn altijd mensen die je helpen. Je kunt bij jezelf afvragen waarom en waarvoor? Heeft het nut? En is het helpen? De drang naar adrenaline is soms groter dan de ‘liefdadigheid’. |
![]() |
||
Citaat:
Je kunt nooit een vriendengroep van 60 man hebben, hoewel sommige mensen dat vaak wel denken. Een groep bestaat uit goede bekenden en vrienden. Binnen elke groep ontstaat onenigheid door wat voor een reden dan ook, vaak is het onderwerp overigens ‘vrouwen’. Binnen elke groep bestaan spanningen en een ieder uit een groep is een individu op zich. Nergens is één groep, er bestaat momenten dat mensen elkaar opzoeken. Een massa van 10 groepjes wordt vaak gezien als één groep. Leuk als je ruzie hebt, dan heb je 60 bekenden achter je staan. Vervelend als je vriendin is vreemdgegaan met iemand uit dezelfde groep van 60 man, dan heb je 10 vrienden achter je staan. Kan iedereen het metafysische van ‘de groep’ wel naar boven halen. ‘Wij rennen niet weg’ ‘Wij zijn een hechte groep’ ‘Wij naaien elkaar niet’ Elke groep is hetzelfde. Iedereen is en blijft een individu en de groep dus ook. |
![]() |
|
Dit is een interessant en zeer recent onderzoek van het CBS:
http://www.cbs.nl/nl/publicaties/art...2003/1184k.htm
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
nee. ik weet alleen dat ik mezelf redelijk tot goed kan verdedigen tegen, wel, bijna alles. de extreme situaties kom ik in mijn woonplaats toch niet tegen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
hoe veilig voel jij je? meisje14- | 6 | 11-10-2011 18:17 | |
Algemene schoolzaken |
Veilig op school? Simon | 7 | 15-01-2011 20:25 | |