Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-04-2003, 11:37
Evito
Evito is offline
Vaak klagen Nederlanders en mensen uit andere landen over het patriottistische karakter van bijvoorbeeld en vooral de Amerikanen. Amerikanen zeggen 'wij', 'ons', en vinden zichzelf belangrijker dan alle landen waar dan ook ter wereld. Amerikanen mogen hun president niet beledigen. Amerikanen mogen geen kritiek hebben op hun eigen land.
Nu woon ik in Deventer, waar vandaag de koningin aankomt. Vanmorgen liep ik met de hond richting de Spoorbrug waar de koningin met haar armada onderdoor zou varen. Op de brug stond '700.000 euro bea rot op' geschilderd en twee mannetjes waren druk bezig dat over te schilderen. Nu vraag ik mij af; geen wij ook niet de verkeerde kant op? 700.000 euro trekken wij uit voor een vrouw die in mijn opinie niet anders is dan anderen, en kritiek uiten is verboden. Het is zelfs verboden pizza Margaritha te verkopen vandaag in Deventer!! De hele stad is in Oranje gehuld voor deze vrouw, en mensen zingen oerhollandse liederen. Ik voel mij werkelijk vies als ik dat moet aanschouwen. Dat kost 700.000 euro en is onschendbaar.
Ook bij voetbalwedstrijden bekennen wij kleur en zijn we zeer patriottistisch bezig. Wat vinden jullie hier nu van?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-04-2003, 11:46
poesiefox
poesiefox is offline
Is ze in Deventer? Nou welkom bij de club, een paar jaar geleden was ze bij ons in Leiden, en daar is weken van te voren de halve binnenstad tot politiestaat gebombardeerd geweest.

En wij kijken al nergens meer van op, want de jongens hebben hier gestudeerd en waren geen spat anders dan de rest van Minerva. (* hoewel dat niet echt een compliment is...)

Nou jong, pak je vlaggetje en je hoedje en je toehoeter (Wim Kan) en ga feestvieren!

Gelukkig regent het, gni gni

( Ik hoop ook altijd dat Oranje verliest met de voetbal. Gewoon, om dat domme volk met oranje vlaggetjes aan de antenne, en versierde tuinen en straten te jennen)
Oud 30-04-2003, 11:48
NN
NN is offline
Ik ben tegen het Nederlandse koningshuis om drie redenen:
Allereerst vanwege het door jou al aangegeven patriottisme, het nationalistische wij-oranje gevoel.
Ten tweede om de smak geld wat er elk jaar in wegvloeit. Bea is over de rug van de Nederlandse burger de rijkste vorstin van de wereld geworden.
Het allerbelangrijkste vind ik nog dat de koningin hier in Nederland invloed mag uitoefenen op de landspolitiek. Dat is een smet op de Nederlandse democratie.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 11:51
Evito
Evito is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 30-04-2003 @ 12:46:
Is ze in Deventer? Nou welkom bij de club, een paar jaar geleden was ze bij ons in Leiden, en daar is weken van te voren de halve binnenstad tot politiestaat gebombardeerd geweest.

En wij kijken al nergens meer van op, want de jongens hebben hier gestudeerd en waren geen spat anders dan de rest van Minerva. (* hoewel dat niet echt een compliment is...)

Nou jong, pak je vlaggetje en je hoedje en je toehoeter (Wim Kan) en ga feestvieren!

( Ik hoop ook altijd dat Oranje verliest met de voetbal. Gewoon, om dat domme volk met oranje vlaggetjes aan de antenne, en versierde tuinen en straten te jennen)
Ik houd dus niet van feestvieren, zeker niet om de verkeerde redenen.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 11:52
Evito
Evito is offline
Citaat:
NN schreef op 30-04-2003 @ 12:48:
Ik ben tegen het Nederlandse koningshuis om drie redenen:
Allereerst vanwege het door jou al aangegeven patriottisme, het nationalistische wij-oranje gevoel.
Ten tweede om de smak geld wat er elk jaar in wegvloeit. Bea is over de rug van de Nederlandse burger de rijkste vorstin van de wereld geworden.
Het allerbelangrijkste vind ik nog dat de koningin hier in Nederland invloed mag uitoefenen op de landspolitiek. Dat is een smet op de Nederlandse democratie.
Dat laatste is inderdaad heel gevaarlijk. Was de koningin niet een CDA-begunstigde?
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 11:56
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 30-04-2003 @ 12:46:
Oh ja, praat me er niet van (ik woon ook in Leiden). Ik had klasgenoten die nauwelijks in of uit hun huis konden vanwege het feit dat hare majesteit zo nodig daar langs moest lopen, zonder dat er burgers in de buurt mochten komen. Stel je voor dat de koningin oog in oog had gestaan met een gewone Leidenaar! Ondenkbaar natuurlijk!

Op die dag regende het trouwens ook.

Verder ben ik absoluut tegen de monarchie, precies om de redenen die NN al noemde.
Oud 30-04-2003, 11:57
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
misschien kunnen ze Volkert een dag proef verlof geven
Oud 30-04-2003, 12:01
Evito
Evito is offline
Citaat:
Tweety2k schreef op 30-04-2003 @ 12:57:
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 12:02
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
1 keer per jaar.. Is dat nu echt zo'n ramp?
Oud 30-04-2003, 12:14
Bendzj
Bendzj is offline
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef op 30-04-2003 @ 13:02:
1 keer per jaar.. Is dat nu echt zo'n ramp?
Aan de koningin wordt elke dag geld verspild, niet één keer in het jaar. En dan wordt er voor deze dag nog belachelijk veel meer geld uitgetrokken. We kunnen die belastingcenten die nu naar het koningshuis gaan echt veel beter voor belangrijke dingen gebruiken
Oud 30-04-2003, 12:29
Iwein
Iwein is offline
Citaat:
Tweety2k schreef op 30-04-2003 @ 12:57:

Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 12:36
Verwijderd
Een woord:

KUTSCHIJTGODVERDOMMETYFUSTERINGKANKER-REGEN!
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 12:37
Evito
Evito is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-04-2003 @ 13:36:
Een woord:

KUTSCHIJTGODVERDOMMETYFUSTERINGKANKER-REGEN!
Waarom? Wil jij feestvieren dan soms?
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 12:37
Verwijderd
Citaat:
Evito schreef op 30-04-2003 @ 13:37:
Waarom? Wil jij feestvieren dan soms?
Ja, ik was van plan om hier de stad in te gaan en later op de dag naar Arnhem te vertrekken om daar te delen in de feestvreugde!
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 12:40
Evito
Evito is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-04-2003 @ 13:37:
Ja, ik was van plan om hier de stad in te gaan en later op de dag naar Arnhem te vertrekken om daar te delen in de feestvreugde!
Serieus? Ik zou eerder denken dat een weldenkend iemans als jij tegen Koninginnedag is en dus uit principe ook geen feest wil vieren.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 12:41
Verwijderd
Tjeezus, wat een gezeik hier weer. Ik vind het wel leuk en gezellig, het hoort erbij en zeur niet over monarchie-dingen en zo, kanonne he.
Ook dat met voetbal, das gewoon leuk, het gaat om de sfeer.. jeetje is er eens een wij-gevoel in het land, dan is het nog niet goed.

Ik ben het dus eens met nare man, alhoewel ik liever niet met ziektes scheld
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 12:44
Evito
Evito is offline
Citaat:
Milk schreef op 30-04-2003 @ 13:41:
Tjeezus, wat een gezeik hier weer. Ik vind het wel leuk en gezellig, het hoort erbij en zeur niet over monarchie-dingen en zo, kanonne he.
Ook dat met voetbal, das gewoon leuk, het gaat om de sfeer.. jeetje is er eens een wij-gevoel in het land, dan is het nog niet goed.

Ik ben het dus eens met nare man, alhoewel ik liever niet met ziektes scheld
Hoort erbij? Pardon?!
gaat om de sfeer
dat rotwijf 1 uur voor 700.000 euro zeker
nou daar krijg ik een kutgevoel van
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 12:44
Verwijderd
Citaat:
Evito schreef op 30-04-2003 @ 13:40:
Serieus? Ik zou eerder denken dat een weldenkend iemans als jij tegen Koninginnedag is en dus uit principe ook geen feest wil vieren.
Principes zijn dom als je ze niet aan de werkelijkheid aanpast. Ik ben een voorstander van het Koningshuis om een aantal redenen die al vaak genoeg in discussies daarover ter sprake zijn gekomen dus die zal ik hier niet nog eens gaan herhalen.

Als je maar niet zegt dat je het vreemd vindt dat ik een Femke-avatar heb en voor de monarchie ben.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 12:47
Evito
Evito is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-04-2003 @ 13:44:
Principes zijn dom als je ze niet aan de werkelijkheid aanpast. Ik ben een voorstander van het Koningshuis om een aantal redenen die al vaak genoeg in discussies daarover ter sprake zijn gekomen dus die zal ik hier niet nog eens gaan herhalen.

Als je maar niet zegt dat je het vreemd vindt dat ik een Femke-avatar heb en voor de monarchie ben.
Je hoeft het natuurlijk niet met alle punten van GL eens te zijn. Maar goed, jij bent er dus voor. Ok.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 12:47
Verwijderd
Citaat:
Evito schreef op 30-04-2003 @ 13:44:
Hoort erbij? Pardon?!
gaat om de sfeer
dat rotwijf 1 uur voor 700.000 euro zeker
nou daar krijg ik een kutgevoel van

Ja het hoort nou eenmaal bij Nederland. Punt. Doe niet zo moeilijk en dat je er een kutgevoel van krijgt, vind ik lichtelijk triest.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 12:49
Evito
Evito is offline
Citaat:
Milk schreef op 30-04-2003 @ 13:47:
Ja het hoort nou eenmaal bij Nederland. Punt. Doe niet zo moeilijk en dat je er een kutgevoel van krijgt, vind ik lichtelijk triest.
Dat iets ergens bij hoort is een gegeven dat gebaseerd is op traditie en gewenning. Echter kunnen deze dingen door nieuwe waarden en normen veranderen, en kunnen wij ze slecht gaan vinden. Dat iets ergens bij hoort is dan niet meer van belang, dat wij het slecht vinden is dan een reden om het af te schaffen.
Dat zwarten vroeger geen rechten hadden, hoorde toen toch ook bij de wereld? Dat vind ik precies hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 12:50
Verwijderd
wat is er mis met het wij-oranje gevoel? Als je het niet wilt, dan doe je er lekker niet aan mee, maar laat die mensen die het wel willen toch gewoon hun gang gaan.

Citaat:
Hypochondriac schreef op 30-04-2003 @ 13:14:
Aan de koningin wordt elke dag geld verspild, niet één keer in het jaar. En dan wordt er voor deze dag nog belachelijk veel meer geld uitgetrokken. We kunnen die belastingcenten die nu naar het koningshuis gaan echt veel beter voor belangrijke dingen gebruiken
ff, dat je het weet:
een president kost meer.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 12:51
Evito
Evito is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef op 30-04-2003 @ 13:50:
wat is er mis met het wij-oranje gevoel? Als je het niet wilt, dan doe je er lekker niet aan mee, maar laat die mensen die het wel willen toch gewoon hun gang gaan.

ff, dat je het weet:
een president kost meer.
Waarom kost een president meer dan? Dat is toch ook een keuze die je maakt, of niet dan.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 12:54
Verwijderd
Citaat:
Evito schreef op 30-04-2003 @ 13:51:
Waarom kost een president meer dan? Dat is toch ook een keuze die je maakt, of niet dan.
waarom??? Weet ik ook niet precies hoor, maar ik heb het al heel vaak gelezen.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 12:57
MissCzechMeOut
of Harvey Lee Oswald ofzo
Oud 30-04-2003, 12:58
Evito
Evito is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef op 30-04-2003 @ 13:54:
waarom??? Weet ik ook niet precies hoor, maar ik heb het al heel vaak gelezen.
Ach ik ben ook niet voor een president. Minister-president is goed genoeg. Hij kan dan gewoon de rol van het staatshoofd vervullen. Kijk als je zoals in Amerika een president verheerlijkt, dan kost dat geld. Als je het anders zou aanpakken, zoals wij nu met de MP omgaan, dan niet.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 12:59
Evito
Evito is offline
Citaat:
Tweety2k schreef op 30-04-2003 @ 13:57:
of Harvey Lee Oswald ofzo
Die was toch al dood?

Ik had het ook wel zelf willen doen. Ik kan vanuit mijn raam de aankomstplaats zien. Maar ja, die heli's hier, toch een beetje gevaarlijk.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 13:00
MissCzechMeOut
Citaat:
Evito schreef op 30-04-2003 @ 13:59:
Die was toch al dood?

Ik had het ook wel zelf willen doen. Ik kan vanuit mijn raam de aankomstplaats zien. Maar ja, die heli's hier, toch een beetje gevaarlijk.
naja als je veel unreal, quake, couterstrike etc.. speelt, weet je best hoe je moet sniperen
Oud 30-04-2003, 13:01
Evito
Evito is offline
Citaat:
Tweety2k schreef op 30-04-2003 @ 14:00:
naja als je veel unreal, quake, couterstrike etc.. speelt, weet je best hoe je moet sniperen
Ik heb nog nooit een schietspel gespeeld.

Volgend jaar verkleed ik mij gewoon als gehandicapte en dan steek ik zielig mijn handje uit, en dan prompt schiet ik haar overhoop.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 13:03
Bendzj
Bendzj is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef op 30-04-2003 @ 13:50:

ff, dat je het weet:
een president kost meer.
Wie zegt dat ik een president voorsta

En wat Evito zei, waarom zou een president meer kosten? Ik heb het al heel vaak gelezen is natuurlijk een argument van niks. Dat kan je hier in Nederland zelf regelen. Een minister-president kost ook niet zo giga veel geld.
Oud 30-04-2003, 13:15
Joostje
Joostje is offline
Hmm

Kut op slet

grmbl

te lang gebleven bij koniginnenach

Ok, beetje bijgekomen

De Monarchie zuigt, want
1) Mensen wordt een baan opgedrongen
2) Mensen worden boven anderen verheven (ethisch)
3) Mensen worden boven de wet gesteld
4) Mensen worden financieel bevoordeeld boven anderen

op grond van afkomst

Laatst gewijzigd op 30-04-2003 om 13:19.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 13:24
MissCzechMeOut
Citaat:
Evito schreef op 30-04-2003 @ 14:01:
Ik heb nog nooit een schietspel gespeeld.

Volgend jaar verkleed ik mij gewoon als gehandicapte en dan steek ik zielig mijn handje uit, en dan prompt schiet ik haar overhoop.
Oud 30-04-2003, 13:37
red_and_black
red_and_black is offline
het hele idee achter koninginnendag is vertiefd!
ik heb niks met het nederlandse volk ofzo!
gister was ik in een café en ze draaiden et wilhelmus!
ik heb express niet meegezongen omdat het gevoel me niet trekt!
Oud 30-04-2003, 13:38
Evito
Evito is offline
Citaat:
gegennazis schreef op 30-04-2003 @ 14:37:
het hele idee achter koninginnendag is vertiefd!
ik heb niks met het nederlandse volk ofzo!
gister was ik in een café en ze draaiden et wilhelmus!
ik heb express niet meegezongen omdat het gevoel me niet trekt!
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 13:45
red_and_black
red_and_black is offline
Citaat:
Evito schreef op 30-04-2003 @ 14:38:
nederland moet een replubliek worden!
met een president en een senaat en niet een of andere foute familie die "ons"representeerd!
die mensen hebben in nederlands naam teveel doden aangericht in klolonieën vroeger!
Oud 30-04-2003, 13:48
chris9 tje
chris9 tje is offline
nah... k vind het nu niet zo boeiend meer, maar vroeger vond ik al die spelletjes hardstikke leuk...

op een of andere manier geeft zo'n koningshuis toch een speciaal tintje aan een land... k heb er eigenlijk niet zo'n probleem mee....

en als je er wel een probleem mee hebt... dan sluit je je lekker op op zo'n dag en ga je een hele dag computeren of studeren ofzo... of in de tuin werken... boeie... het is een vrije dag en veel mensen willlen wel koninginnedag vieren
Oud 30-04-2003, 14:04
MissCzechMeOut
Citaat:
chris9 tje schreef op 30-04-2003 @ 14:48:
nah... k vind het nu niet zo boeiend meer, maar vroeger vond ik al die spelletjes hardstikke leuk...

op een of andere manier geeft zo'n koningshuis toch een speciaal tintje aan een land... k heb er eigenlijk niet zo'n probleem mee....

en als je er wel een probleem mee hebt... dan sluit je je lekker op op zo'n dag en ga je een hele dag computeren of studeren ofzo... of in de tuin werken... boeie... het is een vrije dag en veel mensen willlen wel koninginnedag vieren
Jij snapt het echt niet he

En vrije dag mn ass, ik moet gewoon werken straks.
Oud 30-04-2003, 14:21
REIE
REIE is offline
Citaat:
gegennazis schreef op 30-04-2003 @ 14:45:
met een president en een senaat en niet een of andere foute familie die "ons"representeerd!
die mensen hebben in nederlands naam teveel doden aangericht in klolonieën vroeger!
Mag ik je eraan herinneren dat we toen een de Republiek der Vereenigde Nederlanden waren? (1648-1795) dit ging vervolgens over in de Bataafse republiek slimmerd. Pas in de 19de eeuw was Nederland een koninkrijk (en gingen we door met plunderen en slavendrijven...)
Ik gedoog het koninklijk huis. Ze zijn zeker niet democratisch maar besparen de toestanden met een president. Daarnaast doen ze hun werk goed, vind ik.
Dat we een koninkrijk zijn geeft voor buitenlanders ook het gevoel dat we iets authentieks hebben en geeft de Nederlandse cultuur een meerwaarde.
Oud 30-04-2003, 14:24
Tampert
Tampert is offline
ben best voor de monarchie, alsd ze maar een rédelijk salaris ontvangen (en wat ze nu ontvangen noem ik niet redelijk). Het gaat om het icoon en niet zozeer om de uit te oefenen macht. Als het parlement echt iets wil doorzetten zetten ze de koningin gewoon tijdelijk af.

en verder... Ik ben niet echt een feestbeest, maar op zich zou ik geen onderscheid maken. 90% van de mensen viert écht niet de verjaardag van juliana...

en de taferelen in Deventer noem ik niet echt patriottisme. Het is eerder slijmen bij de koningin of die vrouw een rotdag willen besparen. Dat mens wordt gewoon veel te goed beschermd tegen invloeden van buitenaf. Zij mag niet weten dat er mensen zijn die tegen haar zijn. Vind ik geen patriottisme, ik denk eerder dat het een doorgeslagen censuur is die gebaseerd is op het niet willen kwetsen van de oranjes.

Patriottisme is dat iedereen roept "Ik ben er trots op Nederlander te zijn" en dat er op fora op Internet geroepen wordt "wij zijn er trots op Nederlander te zijn en wij doen alles voor ons land". Oranjefans zijn echt geen fans van Nederlaqnd, het zijn fans van het Nederlands Voetbalelftal. Niet meer, niet minder.
Oud 30-04-2003, 14:25
Martian
Martian is offline
Citaat:
NN schreef op 30-04-2003 @ 12:48:
Dat is een smet op de Nederlandse democratie.
Waarom is het erg dat het niet 100% democratisch is? Democratie is alleen maar bij gebrek aan beter.
Oud 30-04-2003, 14:36
Verwijderd
Citaat:
gegennazis schreef op 30-04-2003 @ 14:45:
tja, maar wat wil je dan?
dat de heer Fortuyn bijv. Nederland had gerepreseteerd? Dan zou heel links nederland op zijn kop staan.
Andersom kan ook .
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 14:49
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
REIE schreef op 30-04-2003 @ 15:21:
Mag ik je eraan herinneren dat we toen een de Republiek der Vereenigde Nederlanden waren? (1648-1795) dit ging vervolgens over in de Bataafse republiek slimmerd. Pas in de 19de eeuw was Nederland een koninkrijk (en gingen we door met plunderen en slavendrijven...)
Die Republiek der Verenigde Nederlanden was feitelijk ook een monarchie, behalve in de perioden 1650-1672 en 1702-1747. Buiten die perioden was de stadhouder het staatshoofd (van de Oranje-familie...), en had het volk niets te vertellen. Kortom: de Republiek vantoen is iets heel anders dan de republiek die republikeinen (zoals ik) voor ogen staat.
Oud 30-04-2003, 14:54
Anne
Anne is offline
Citaat:
Evito schreef op 30-04-2003 @ 12:37:
Het is zelfs verboden pizza Margaritha te verkopen vandaag in Deventer!!
Echt waar? Wat een onzin zeg! In Utrecht kon je Margarita-maskers winnen bij het blikgooien.

Citaat:
nare man schreef:
Hmm... vréémd...

Citaat:
poesiefox schreef:
Ja, jammer alleen dat dat haar van Bea daar toch tegen bestand is.

Maar goed, ik ben toch niet voor een monarchie (en nee, dat komt niet door mijn avatar).
Ik moest vanochtend spelen in Zeist (het Zeister volkslied, bah) en die liedjes zijn echt ontzettend ouderwets. Nu heb ik gisteren op college gehoord dat deze liedjes geschreven zijn rond 1830, toen het nationalisme heel erg op kwam in Europa en dus ook in Nederland. Dus te verklaren is het wel... en stom ook.
Oud 30-04-2003, 14:56
Anne
Anne is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 30-04-2003 @ 15:49:
Die Republiek der Verenigde Nederlanden was feitelijk ook een monarchie, behalve in de perioden 1650-1672 en 1702-1747. Buiten die perioden was de stadhouder het staatshoofd (van de Oranje-familie...), en had het volk niets te vertellen. Kortom: de Republiek vantoen is iets heel anders dan de republiek die republikeinen (zoals ik) voor ogen staat.
Nederland werd trouwens een koninkrijk onder Franse bezetting. Ook erg leuk. Not.
Oud 30-04-2003, 15:06
Defenderzzz
Defenderzzz is offline
Citaat:
Evito schreef op 30-04-2003 @ 13:51:
Alleen al de campagnes kosten miljoenen..Wanneer er een president wordt aangesteld gaan er echt miljoenen in om
Oud 30-04-2003, 15:11
Martian
Martian is offline
Een relevant artikeltje...

Citaat:
Máxima en Willem-Alexander populairder dan Beatrix

Uitgegeven: 30 april 2003 11:36

HILVERSUM - Koningin Beatrix moet haar schoondochter Máxima en kroonprins Willem-Alexander voor laten gaan in populariteit. De koningin eindigt op de derde plaats in een populariteitspoll die deel uitmaakt van een enquête die NOS Actueel uit liet voeren door het Nipo.

Op de vierde plaats staat de jarige prinses Juliana. De populariteit van de monarchie trekt volgens de NOS-cijfers weer iets aan ten opzichte van het begin van de affaire rond prinses Margarita. Toen vond 81 procent van de ondervraagden het goed dat Nederland een monarchie is, nu ligt dat percentage op 86 procent. Toch vindt een meerderheid (57 procent) dat erfopvolging niet meer van deze tijd is.

De helft van de Nederlanders vindt de affaire-Margarita schadelijk voor het koningshuis, al zegt driekwart geen geloof te hechten aan de aantijgingen van de prinses en haar man Edwin de Roy van Zuydewijn.

Gevraagd naar de invloed van de koningin op het landsbestuur noemt 60 procent de macht van het staatshoofd precies goed, 30 procent vindt dat haar invloed wel wat minder mag. Volgens 44 procent mag Beatrix de politiek niet negeren. Eenzelfde percentage heeft daar geen problemen mee.
bron
Anti-monarchisten zijn dus ver in de minderheid. Gelukkig maar
Oud 30-04-2003, 15:12
Anne
Anne is offline
Citaat:
Defenderzzz schreef op 30-04-2003 @ 16:06:
Alleen al de campagnes kosten miljoenen..Wanneer er een president wordt aangesteld gaan er echt miljoenen in om
Echt waar? Kost een president zoveel? Dan is Balkenende wel blij dan.
Oud 30-04-2003, 15:21
niceman1984
niceman1984 is offline
Eigenlijk moet ik als communist tegen het monarchie zijn, maar het geeft bij mij ook wel een soort gevoel van nationalisme, mischien als een soort protest tegen het veramerikanisering van onze maatschappij.
dus weg met die BigMac geef mij maar oer Hollandse boerenkool met worst
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 15:25
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
Hypochondriac schreef op 30-04-2003 @ 13:14:
Wat wij aan het koningshuis betalen is pocket change in vergelijking wat andere landen aan hun staatshoofd betalen.

Ik ben het helemaal eens dat het koningshuis ondemocratisch is en dat de macht van hun veel te groot is als het gaat om overheidszaken. Echter we krijgen ook ontzettend veel terug.
Oud 30-04-2003, 15:35
Anne
Anne is offline
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef op 30-04-2003 @ 16:25:
Echter we krijgen ook ontzettend veel terug.
Zoals?
Reageren

Regels voor berichten