Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-04-2003, 20:16
nogmaals
nogmaals is offline
vraag ik mij af...
want is een gedicht pas goed als het in zo een schema geplaatst is?
Want dichters van lang geleden hadden dat misschien nog niet, of hebben zij het juist verzonnen
Oud 30-04-2003, 20:37
Toeval...
Toeval... is offline
Een goed gedicht hoeft niet eens te rijmen, laat staan in een rijm schema te staan.
Een goed metrum daarentegen, doet wonderen!
Metrum klinkt al snel lastig, maar het komt er gewoon op neer dat de zinnen moeten lopen. Probeer je gedicht maar eens hardop op te lezen, als je dan haperingen tegen komt, loopt het metrum dus niet goed.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 00:39
omegarius
omegarius is offline
yup yup

metrum all the way. je aan een rijmschema heeft soms negatieve gevolgen voor de manier waarop jeje gevoelens wilt uiten omdat je net niet dat ene woord kan vinden, als het wel lukt, en het rijmt ook nog is het overigens wel een hele kick . maar het goedlopen van een gedicht is toch echt het allerbelangrijkste, althans, vind ik

greetz
Oud 01-05-2003, 00:48
scala
scala is offline
Je hebt vele rijmschema's (gelijk rijm, schakelrijm, gepaard rijm etc). Het zijn echter slechts systemen die je kunt toepassen bij poezie, maar zoals gezegd niet een vereiste zijn.
Verder zou ik niet weten of het daadwerkelijk 'uitgevonden' is, ik denk zelf echter niet..men is gaan zoeken naar ordening dmv analyse en door deze verschillende schema's is dat 'vastgelegd'.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 07:58
Verwijderd
Wie rijmschema's uitgevonden heeft weet ik niet, maar volgens mij is een gedicht niet per se pas goed als het in zo'n schema geplaatst is, er zijn zat gedichten die totaal niet binnen wat voor schema dan ook passen en die toch (erg) goed zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten