Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-05-2003, 22:44
Verwijderd
ma·te·ri·a·´lis·me (het ~)
1 leer dat de materie of de stof de enige begin- en eindoorzaak is van al wat bestaat
2 laag-bij-de-grondse gezindheid, oppervlakkige, aardse houding

Hoe materialistisch ben jij ingesteld en wat voor een invloed heeft dat op je manier van leven? En acht je de mensen om je heen materialistischer of juist minder dan jijzelf?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-05-2003, 22:56
strafcorner
strafcorner is offline
ik wil altijd dingen kopen maar ik weet niet wat ...
Oud 01-05-2003, 23:05
FloatAZiggy85
FloatAZiggy85 is offline
Ik heb alleen geld nodig voor bepaalde dingen.. maar ik geef niets om mijn spullen
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 23:11
"Beltaine"
"Beltaine" is offline
best wel erg, eigenlijk, jammer genoeg.
kan zo gauw geen voorbeelden verzinnen...
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 23:26
Fleur
Fleur is offline
Ik vind het erg leuk om nieuwe spulletjes te kopen en ben er dan ook erg blij mee. Ik ben niet zo materialistisch dat ik er alles voor doe of het zo belangrijk vind dat het gaat overheersen.
Ik hou van spullen op een volgens mij gezonde manier
Mijn vrienden zijn imo ook zo, maar ik zie wel eens mensen die alleen maar gericht lijken te zijn op hebben hebben hebben en zich ook status ontlenen aan de dingen die ze hebben gekocht (patserrrrrrs) en daar hou ik nou echt niet van.
Oud 01-05-2003, 23:28
Verwijderd
Ik ben gigantisch materialistisch, ik weet het van mezelf en ik vind het ook enorm erg. Ben gesteld op luxe, zodat ik zo weinig mogelijk hoef te doen en lekker lui kan zijn. Het liefst zou ik gewoon zo rijk willen zijn dat ik de rest van mijn leven niet meer zou moeten werken en alles kan kopen wat ik wil. Dan denk ik eerst en vooral aan cds, dan aan games, juwelen (heb een ringenliefde), schoenen, tassen, kleren misschien ook wel, vooral omdat leuke kleren niet in mijn maat te koop zijn, dan kan ik ze laten maken . Bah wat ben ik erg... maja, ik weet t dan toch
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 23:53
GRRR
GRRR is offline
vroeger kocht ik nooit wat, kreeg er geen voldoening van, maar tegenwoordig wel for some reason koop alleen het nodige. Het grootste gedeelte van mijn geld gaat op aan eten en drinken.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 00:03
Verwijderd
Ik ben dol op nieuwe spullen kopen, ik kan blij worden van het gekocht hebben van nieuwe spullen, maar het verliezen of kapot zijn van leuke spullen doet mij helemaal niks..

Het valt geloof ik dus best mee met mijn materialisme, spullen boeien me niet, niet écht.. Geld ook niet.. Kan er geen echte waarde aan hechten, dat lukt me toch echt alleen bij levende wezens..
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 00:39
Psychedelic
Psychedelic is offline
niet echt materialistisch, ik ga dan ook eens in de paar maanden uit winkelen
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 01:08
Vice
Vice is offline
Best wel moeilijk.
Aan sommige dingen ben ik best wel gehecht. Dat is heel verschillend zoals schoenen, cd's maar ook tekeningen.
De waarde is dus niet afhankelijk van de prijs (en ook geen status).
Maar ik hoef later dus niet in een mooi groot huis te wonen met een dure auto. Zulke dingen interesseren me gewoon niet zo.
Oud 02-05-2003, 08:24
Laïs
Laïs is offline
Ik koop heel graag nieuwe dingen, dan vooral kleren (maar de laatste koop ik alleen maar eten? ).

'k Vind het eigenlijk best wel moeilijk om te zeggen of ik nu materialistisch ben of niet, als ik spullen kwijt ben kan ik voor sommige dingen heel hysterisch worden,terwijl het maar een prul is maar meestal vind ik het wel terug. Als ik het niet terug vind ,dan loop ik eerst nog een beetje 'koorstig' ,daarna ebt dat weg en vind ik het niet zo erg meer.
Op luxe ben ik niet zo gesteld,ik kan gerust 10 dagen zonder douche of zo,als er geen is,als er wel 1 is,dan niet eh.

Tja eh.
Oud 02-05-2003, 09:55
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Ik ben veel minder materialistisch dan vroeger. Nu kan het me niet echt meer schelen als ik heel lang niet ben gaan shoppen. En trouwens, ik vind toch nooit wat ik zoek.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 09:57
stout!
stout! is offline
Nee, dat valt wel mee. Ik kan wel heel blij zijn met iets nieuws (bijvoorbeeld kleding), maar echt verdrietig ben ik ook niet als iets kwijt raakt of kapot gaat. Ik hou van mooie spullen, maar aan de andere kant kunnen ze me niet zo veel schelen. Ik zou mijn geld eerder besteden aan 'lekker leven' (ergens wat drinken, tijdschriften, cadeautjes, uitgaan etc -> niet teveel nadenken over geld) dan aan duurzame, 'materiële' zaken; het gaat mij vooral om het gevoel wat je met bepaalde dingen kunt verkrijgen. Ik rijd op heel oude fiets en hoef absoluut geen nieuwe telefoon met allerlei snufjes die ik toch niet gebruik, maar mooie kleding vind ik wel belangrijk (hoeft niet perse dure kleding te zijn).
Ik denk dat ik iets minder materialistisch ben dan veel mensen in mijn omgeving (die wel om een brommer of telefoon geven), maar veel zal het niet schelen.
Oud 02-05-2003, 10:20
DeadNation
DeadNation is offline
Laat ik t zo zeggen. Ik ben materialistischer dan dat ik zou willen zijn, maar minder materialistisch dan t gros van de mensen
Oud 02-05-2003, 10:22
Gimmeshelter
Gimmeshelter is offline
Ik ben volgens mij niet materialistisch. Ik geef graag iets weg om de persoon die het van mij krijgt blij te kunnen zien. Voor mij is gevoel veel belangrijker dan spullen. Ik zou misschien niet zonder kunnen, maar zonder gevoelens, liefde, vrijheid enzo al helemaal niet!
En ja, mensen om mij heen zijn veel materialistischer dan ik. Volgens mij dan.
Oud 02-05-2003, 10:53
Verwijderd
ik hecht aan veel kleine dingen waarde, bijvoorbeeld aan een tekening die mijn neefje voor me gemaakt heeft ofzo, of een ketinkje die ik van een goede vriendin heb gehad.. die dingen zou ik niet kwijt willen, omdat ze gemaakt/gegeven zijn speciaal voor mij en speciaal voor mij zijn gemaakt*die tekening van* of speciaal zijn uitgezocht voor mij.. * het zijn de kleine dingen die het doen in je leven *
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 11:00
Mad^Athlete
Mad^Athlete is offline
Stiekem, met nadruk op stiekem, ben ik heel erg materialistisch ingesteld, ik koop niet veel, maar als ik iets koop is het direct het beste wat er is, en dus ook te duur. Dit geld niet specifiek voor kleding ( ook al is mijn smaak te duur :/ ) maar vooral voor mijn iet wat uit de hand gelopen hobby, fietsen.

Maar dat ik veel geld uitgeef aan dingen wil niet zeggen dat ik die dingen ook het belangrijkste vind. (ja het klinkt kotserig ik weet het) maar symbolische gebaren raken mij (over het algemeen)meer dan iets duurs

Laatst gewijzigd op 02-05-2003 om 11:02.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 11:12
Verwijderd
Ik hecht er niet bijzonder veel waarde aan. Ik moet kleren hebben en bepaalde dingen om in basisbehoeften te voorzien (muziek e.a.) maar voor de rest heb ik niet de instelling dat het altijd maar weer nieuwer en mooier moet zijn. Ik ben altijd tevreden met wat ik heb, ben ook altijd heel zuinig op m'n spullen zodat ze heel lang meegaan.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 11:53
SounD
SounD is offline
Heel dubbel eigenlijk..

Ik ben een verzamelaar en moet dus bepaalde dingen kopen.. verzamelen is wel belangrijk voor me en ik ben dan ook echt blij met die spulletjes.

Aan de andere kant kan ik altijd wel gelukkig zijn. Op het moment heb ik amper geld en ben dus heel zuinig.. daar lijd ik nog niet zwaar onder.. ben jaren zuinig geweest en omdat ik altijd geld had is het dus totaal niet belangrijk voor me.

Denk dus dat ik in principe niet zo materialistisch ingesteld ben.

eXo.. waar is jouw visie op jezelf?
Oud 02-05-2003, 12:33
soske
soske is offline
Ik houd van leuke spulletjes en kleren maar super materialistisch ben ik absoluut niet. Ik ben net zo tevreden met een simpel tijdschrift en lekkere kop thee als met een plasma TV of playstation. Een oom en tante van me zijn wel echt materialistisch, die zijn ongeveer net zo rijk als ons maar geven veeeeel meer uit. Mijn ouders zijn het ook niet, daar heb ik het wel van meegekregen.
Oud 02-05-2003, 12:49
Anteverta
Anteverta is offline
Ik ben denk wel materialistisch. Dingen betekenen veel voor me.. en er zijn ook wel dingen waar ik echt niet zonder zou kunnen (zou zo snel alleen niet weten wat )
De waarde is voor mij niet zo belangrijk. Ik kan net zo blij zijn met een armbandje van 1 euro als met een van 50 euro. Dat maakt mij niet zo uit.
Maar het probleem bij mij is dat ik vaak meer wil hebben. Ik heb een hele kast vol kleren en nog steeds wil ik meer. Ik koop ook veel boeken. Het maakt niet uit dat ze ook in de bibliotheek staan.. ik wil ze gewoon zelf hebben...
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 14:13
duifeltje
duifeltje is offline
ik denk niet dat ik erg materialistisch ben, ik hecht me wel aan dingen maar dan hecht ik me meer aan de herinnering die er bij hoort.(of ben ik dan wel materialistisch)
Oud 03-05-2003, 10:30
rodina
rodina is offline
Ja.

Ik houd van mooie, veel al dure dingen. Maar ik kan ook goed zonder.
Oud 03-05-2003, 10:33
Esmée
Esmée is offline
Ja dat ben ik. Ik hecht waarde aan mooie dingen en ben bereid daar veel geld voor te betalen. Ik wil ook altijd meer
En tuurlijk, als het niet anders kan, kan je zonder al die overbodige luxe. Maar als je je in een positie bevindt (zoals iedereen in de westerse wereld) dat je je bepaalde overbodige luxes kunt permitteren, why not...
Oud 03-05-2003, 10:37
Verwijderd
Ik hou van nieuwe dingen kopen (cds, kleding etc), maar ik zou goed zonder kunnen. Het is gewoon leuk om veel orginele cds te hebben, met mooie cd boekjes enzo. Of om mooie kleding aan te hebben, zodat je je wat beter voelt oid.

Ik geef eig liever geld uit aan concerten, zodat ik daar lol heb en later mooie herinneringen, dan aan kleding ofzo. Dus zo materialistisch ben ik ook weer niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-05-2003, 10:37
rodina
rodina is offline
Citaat:
Esmée schreef op 03-05-2003 @ 11:33:
Ja dat ben ik. Ik hecht waarde aan mooie dingen en ben bereid daar veel geld voor te betalen. Ik wil ook altijd meer
En tuurlijk, als het niet anders kan, kan je zonder al die overbodige luxe. Maar als je je in een positie bevindt (zoals iedereen in de westerse wereld) dat je je bepaalde overbodige luxes kunt permitteren, why not...
Daar ben ik heel dubbel in eigenlijk.

Aan de ene kant, je hebt toch het geld er voor dus idd why not
maar aan de andere kant, met dat geld wat jij hebt kan je zoo veel andere mensen helpen..
Oud 03-05-2003, 10:39
Verwijderd
Citaat:
strafcorner schreef op 01-05-2003 @ 23:56:
ik wil altijd dingen kopen maar ik weet niet wat ...
tijd om een hokje te kiezen
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 10:39
Esmée
Esmée is offline
Citaat:
rodina schreef op 03-05-2003 @ 11:37:
Daar ben ik heel dubbel in eigenlijk.

Aan de ene kant, je hebt toch het geld er voor dus idd why not
maar aan de andere kant, met dat geld wat jij hebt kan je zoo veel andere mensen helpen..
Kan ook beide.
Oud 03-05-2003, 10:43
Muizzz
Muizzz is offline
ik geef niet echt veel om spullen of kleding, maar aan de andere kant ook wel.
Ik geef niet veel geld uit aan kleding en dergelijke
ik heb in 2 jaar 4 mobiele telofoons verneukt/kwijtgeraakt enz, nu heb ik er geen een maar tis wel lekker rustig zo.
Echt materialistisch ben ik niet.

Laatst gewijzigd op 03-05-2003 om 11:02.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 11:00
Hydraul!C FunK
Hydraul!C FunK is offline
Hmm, valt wel mee.

Ik heb wel veel dingen en wil wel veel dingen.
Maar als ik er het geld niet voor heb lig ik er niet wakker van.
Ik hoef ook niet steeds nieuwere dingen.
Ik heb een MD en die heb ik al 3 jaar. Ondertussen is alles dunner en mooier enzo geworden maar ik koop geen nieuwe MD.
Ik zat er over te denken om een MP3speler te kopen,maja ik heb al een MD.....
Ik zou nu wel een Gameboy Advance SP willen kopen alleen ben ik nog aan t twijfelen of ik het wel nodig heb, of het niet gewoon een gagdet is en zoja of ie dan niet een beetje duur is.

Ik wil mijn status niet graag ontlenen aan de dingen die ik heb ofzo.
Ik hoef ook niet alles te hebben.
Ik werk me er niet kapot voor om overal maar het beste van te hebben, maar heb ik me er eenmaal toe gezet dat ik iets wil kopen dan wil ik ook wel iets goeds hebben.(mijn MD bijvoorbeeld, was in die tijd aardig duur, maar ik heb hem al 3 jaar)

Maar geld en materie betekenen niet heel veel voor me.
Ik kan lang zonder nieuwe kleding kopen en lang zonder uitgaan, en verder doe ik toch niks met m'n geld omdat ik nog thuis woon en ik hoef zelf niet echt in andere behoeftes te voorzien.
Oud 03-05-2003, 11:52
nps
nps is offline
Qua kleding ben ik niet materialistisch. Ik vind het bullshit om 89 paar schoenen te hebben of voor elk seizoen een compleet nieuwe garderobe aan te schaffen. Qua dingen als muziek of apparatuur ben ik wel redelijk materialistisch, zonder stereo + mp3's op mijn kamer overleef ik niet.
Reageren

Regels voor berichten