Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-05-2003, 14:24
Rena
Rena is offline
Ok, dit is misschien een hele rare vraag maar als je niet tevreden bent met een cijfer kan je dan een second opinion vragen? Dat een andere leraar het dan nog een keer nakijkt ofzo? Ik ben het namelijk helemaal niet eens met een punt dat ook nog eens meegaat naar het volgend jaar en omdat het een schrijfopdracht is is dit niet echt objectief te beoordelen! En ik heb al vaker problemen gehad met deze leraar, dus vandaar...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-05-2003, 14:54
miro
miro is offline
Ik denk dat dat wel kan. Ik zit zelf niet meer op de middelbare school maar op mijn opleiding kan het wel (een iemand had een keer ipv een vier een zeven, was er gewoon aangenaaid) maar ik denk dat je een second opinion kunt krijgen.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 15:31
Thomas
Thomas is offline
Volgens mij hoeft jouw docent dat niet toe te staan. Je kan natuurlijk wel een beroep doen op zijn eerlijkheid of je kan het gewoon direct aan een andere docent vragen. Let wel; men is niets verplicht.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 15:54
Verwijderd
Volgens mij kan het. Ligt ook aan de docent (ook aan de docent waarvan je een second opinion wilt) of ze het doen ed...ff vragen aan de desbereffende docent(en)/coördinator/mentor/conrector/wie dan ook.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 16:00
Loesje86
Loesje86 is offline
bij ons op skool kun je zeker een second opinion aanvragen over zo'n opdracht. je kunt dan op eigen initiatief naar een andere leraar van hetzelfde vaak gaan en het hem ook laten beoordelen. Onze leraar heeft ons alleen verteld dat het in alle jaren dat hij op skool heeft gezeten, nog maar 1 keer een cijfer veranderd was na een second opinion. maar als ik jou was zou ik het zekur nog even door een andere leraar laten beoordelen. suc6!!
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 16:22
Rena
Rena is offline
Dankjewel voor de reacties! Ik vind het gewoon heel vervelend, deze leraar heeft er een hekel aan wanneer mensen niet vaak in zijn lessen aanwezig zijn en door ziekte ben ik er dus vaak niet! Nu waren de eerste twee toetsen echt overduidelijk qua beoordeling, het kon alleen goed of fout zijn! En toen had ik dus altijd dikke voldoendes en nu heb ik een schrijfopdracht (waarbij dus sprake is van een subjectieve beoordeling) en krijg ik een 5,5! De punten vielen sowieso behoorlijk laag uit, maar ik denk dat ik toch echt wel hoger verdien. Maar ja, ik heb dus deze week een gesprek met de opleidingscoördinator en ik wilde er dus een beetje meer over weten! Het nadeel is alleen dat er maar één Nederlands leraar op onze school les geeft (ROC) aan de HAVO; maar er zijn wel leraren die allochtone mensen bijspijkeren, dus misschien een van hen! Maar wel een objectief iemand natuurlijk, mijn vader zei alleen dat leraren elkaar waarschijnlijk niet afvallen...
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 17:04
Balance
Balance is offline
een meisje dat ik ken had een 4 voor een brief van engels, waarbij er dingen fout waren geteld die volgens haar helemaal niet fout waren. de docente die deze opdracht had nagekeken staat op onze school bekend als zeer slecht (zelfs andere docenten geven dat toe) en dus liep ze meteen naar de beste engelse docente toe. van deze docente kreeg ze een 8 voor d'r brief...
Oud 04-05-2003, 23:38
Tóney
Tóney is offline
Ik heb ooit een second opinion laten doen over een praktische opdracht die ik samen met iemand had gedaan, en die indirect ook mee zou tellen voor volgend jaar enz.
Naar onze mening was ons werkstuk erg ondergewaardeerd met een 5,7. De school had nog geen ervaring met second opinions, het was een heel gedoe om er één te krijgen.
Ook was het zo dat het cijfer van de second opinion het cijfer zou zijn dat telde, dus je moest heel zeker van jezelf zijn dat je het wilde, maar dat waren we.
Toen we em terugkregen was het ff schrikken: een 4,8!!!!
Na veel gezeur heeft de school een 5,5 genoteerd, omdat het ook voor hun de eerste second opinion was.

Een second opinion is dus een vrij zeldzaam iets op school, maar vind ik naar mijn idee helemaal niet raar.
Let alleen wel goed op welk cijfer telt en bedenk je dan nog eens of het de moeite waard is (als het hoogste cijfer telt is het natuurlijk geen probleem).
Oud 05-05-2003, 12:02
Verwijderd
Tja en je kan het beste zelf naar een andere docent toestappen. Zoiets van: u vind het toch niet erg als ik dit nu door een andere docent laat beordelen? Zorg er in ieder geval voor dat ze het er niet over kunnen hebben met z'n 2en (leraren dekken elkaar)
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 13:11
holy_ann
holy_ann is offline
Ik vind dat je het aan een andere docent voor kan leggen, als je het vraagt is die andere docent aan wie je een second opinion vraagt zelfs verplicht er naar te kijken. Het is voor je eigen belang, dus doe het vooral!!
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 13:19
Studentje
Studentje is offline
Voor dingen die rechtstreeks betrekking hebben op je examencijfer, lijkt me het wel zo fair als je een second-opinion zou kunnen krijgen. De meeste scholen zullen als voorwaarde stellen, dat het tweede cijfer telt, dus niet per se het hoogste. Dit om misbruik te voorkomen. Alleen ben ik van mening dat leraren elkaar niet snel zullen afvallen, dus dat je heus niet van een 5 naar een 8 gaat. Maar dit heeft ook te maken met het feit dat mensen hun eigen werk vaak overschatten, denk ik.

Maar ik zou dus zeker eens informeren over de mogelijkheden van een second-opinion.
Reageren

Regels voor berichten