Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-04-2003, 19:33
lovetear
lovetear is offline
Hallo, daar ben ik weer.

Ik vroeg me af, is er een grijs gebied tussen gelukkig en ongelukkig zijn? of ben je altijd 1 van de 2? En als er iets tussen zit, wat zit er dan tussen?

Ik hoop op een antwoord.
Oud 02-04-2003, 19:49
Nona
Nona is offline
Iedereen heeft meestal zn momenten. Kijk, op het ene moment voel je je gelukkig, dan heb je weer een beetje stress en voel je je ongelukkig. Je bepaalt of je gelukkig bent (of niet) aan de hand van welk gevoel overheerst. Sommige mensen kunnen niet zo goed beslissen en weten het even niet he !
Over momenten: je hebt ook neutrale momenten inderdaad, bijvoorbeeld als je heel geconcentreerd aan het werk bent, dan let je niet op dat soort dingen.

Denk ik...
Oud 02-04-2003, 20:21
moon
moon is offline
Volgensmij zit er niets tussen geluk en ongeluk. Het is iets wat ik me zelf ook al vaker af heb gevraagd. Ik ben meestal 1 van de 2 heel sterk maar neutraal of iets er tussenin nooit. Volgensmij bestaat dat ook niet, volgensmij ben je altijd of gelukkig of ongelukkig, daar zit niets tussen. Althans, dat gevoel ken ik niet.
Oud 02-04-2003, 20:40
WinterQueen
WinterQueen is offline
volgens mij zit er zeker wel iets tussen gelukkig en ongelukkig zijn.. ik ben niet ongelukkig, zeker niet.. maar echt gelukkig ? nee, dat heb ik gewoon op sommige momenten, als alles even perfect is.. maar meestal heb ik gewoon zo'n neutraal gevoel..
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 22:58
Verwijderd
als het er tussen in zit, dan gaat alles zijn gangetje, no ups, no downs.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 07:21
Isa
Isa is offline
Ik geloof niet in geluk. Geluk is een verzamelnaam voor surplus-aan-gevoelens/meer-waarnemingen/diversiteit aan emotie/invoelingsvermogen/vrede/harmonie/acceptatie etc.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 09:02
Evito
Evito is offline
Nee, dat is er niet.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 09:31
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Donker grijs gebied, het liefst voor mij.
of in ieder geval altijd grijs.

oke dit is misschien beetje raar maar
Ik geloof niet in Geluk en ook niet in verdriet.
Het zijn beide dingen die je zelf beinloed en toelaat
Laat je heel veel geluk toe, ben je kwetsbaar voor verdriet.
Laat je het beide niet toe, dan hebben die dingen geen invloed op je.
(en andersom natuurlijk)

Geluk en verdriet creeer je zelf.
Het is eigenlijk allemaal een grijs gebied.
Oud 03-04-2003, 19:01
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 03-04-2003 @ 08:21:
Ik geloof niet in geluk. Geluk is een verzamelnaam voor surplus-aan-gevoelens/meer-waarnemingen/diversiteit aan emotie/invoelingsvermogen/vrede/harmonie/acceptatie etc.
Als ik het goed begrijp zie je geluk niet als een apart gevoel, maar als benaming voor al het positieve dat je 'ervaart'?
Oud 03-04-2003, 19:05
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
//ItsJustMe\\ schreef op 03-04-2003 @ 10:31:
Donker grijs gebied, het liefst voor mij.
of in ieder geval altijd grijs.

oke dit is misschien beetje raar maar
Ik geloof niet in Geluk en ook niet in verdriet.
Het zijn beide dingen die je zelf beinloed en toelaat
Laat je heel veel geluk toe, ben je kwetsbaar voor verdriet.
Laat je het beide niet toe, dan hebben die dingen geen invloed op je.
(en andersom natuurlijk)

Geluk en verdriet creeer je zelf.
Het is eigenlijk allemaal een grijs gebied.
Dit vind ik wel een goed antwoord. Vind je het beter om geluk en verdriet wel toe te laten, of juist niet?
Oud 03-04-2003, 19:15
lovetear
lovetear is offline
Even mijn mening over dit onderwerp. Ik ben er totaal nog niet zeker van, maar ik ben tot hier:

Ik ben gelukkig als ik me goed voel. wat is goed? Tja, ik denk dat goed enkel af te meten is naar gevoel. Je voelt je goed of niet, echt duidelijk te beschrijven wanneer je je goed voelt, is het niet volgens mij.

Ik ben ongelukkig als: ik me niet goed voel. ik wil me zo veel mogelijk zo goed mogelijk voelen. Dat is heel belangrijk voor mij. Als ik me niet goed voel, merk ik dat ik ontevreden ben en daarmee gelijk ongelukkig. Ontevredenheid is geen goed gevoel, vind ik.

Naar mijn mening kan er geen grijs gebied zijn, omdat ik alles wat niet goed is, als slecht zie/voel.

Of alles een grijs gebied is, daar moet ik nog even over nadenken...
Oud 03-04-2003, 19:15
FireCracker
FireCracker is offline
Citaat:
WinterQueen schreef op 02-04-2003 @ 21:40:
volgens mij zit er zeker wel iets tussen gelukkig en ongelukkig zijn.. ik ben niet ongelukkig, zeker niet.. maar echt gelukkig ? nee, dat heb ik gewoon op sommige momenten, als alles even perfect is.. maar meestal heb ik gewoon zo'n neutraal gevoel..
zoiets denk ik ook ja...
Oud 03-04-2003, 19:23
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Axilithor schreef op 03-04-2003 @ 20:13:
Er zit niets speciaals tussen. Als je je niet ongelukkig voelt, maar ook niet gelukkig, dan voel je je zoals je je op dat moment voelt, bijvoorbeeld: blij. Dat wil nog niet zeggen dat je gelukkig bent. Gelukkig zijn gaat over een hele periode vind ik. Stel je bent al heel lang gelukkig en er gebeurd iets kuts. Ben je dan meteen ongelukkig? Ik denk van niet.
Ik dacht juist dat gelukkig zijn iets is wat ook heel erg kort kan duren. Als een meisje waar je verliefd op bent zegt dat ze ook verliefd op jou is, dan wordt je daar gelukkig van. Dan ben je volgens mij op dat moment gelukkig, je wereld is perfect. Als dat meisje 5 minuten later zegt dat ze een grapje maakte en dat ze nog eerder op een mol verliefd zou worden, dan wordt je daar hartstikke ongelukkig van, toch? Als je tien 5 minuten nadat ze zei dat ze je niets vond gaat kijken of je de afgelopen tien minuten gelukkig was, wat is dan je antwoord?
Oud 03-04-2003, 20:14
Evito
Evito is offline
Geluk is het ongeluk van het bezitten van een lichaam,
ongeluk is het geluk an het bezitten van een lichaam.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 20:20
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Axilithor schreef op 03-04-2003 @ 21:04:
Ik heb ook nergens gezegd dat je niet kort gelukkig kunt zijn. Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al, je voelt je dan ongelukkig, zeg jij. Wat zit er dan tussen? Niets. Van gelukkig naar ongelukkig.
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Sorry daarvoor.
Oud 04-04-2003, 06:48
Isa
Isa is offline
Citaat:
lovetear schreef op 03-04-2003 @ 20:01:
Als ik het goed begrijp zie je geluk niet als een apart gevoel, maar als benaming voor al het positieve dat je 'ervaart'?
onder andere dat.
Voornaamste dat ik bedoel ik dat je emoties niet echt kunt benoemen, ze hebben allemaal veel invloed op elkaar,
wie gelukkig is zal bijvoorbeeld niet snel boos worden,
en wie gelukkig is zal zich waarschijnlijk ook erg vredig en kalm voelen.
Het is meer een bundeling eigenschappen, een verzamelnaam, en idd geluk is meestal een hele hoop positief aandoende eigenschappen bij elkaar.

Just my oopinion.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 23:47
Kleine Tulp
Kleine Tulp is offline
er zit niet egt iets tussen.. maar wel weet ik dat ik, als ik niet gelukkig ben maar ook niet ongelukkig, me eigelijk rottiger voel dan als ik ongelukkig ben. Want als je niets voelt dan is er niets aan.. ja ik weet niet of ik duidelijk ben maar ik vind het wel zo.
Ik had het er laatst nog over met een vriendin; we keken een beetje trug op het laatste jaar en we beseften dat op de momenten waarbij we ons toen ongelukkig voelden, we eigelijk het gelukkigste waren. moeilijk uit te leggen dit!maar de ongelukkige momenten zijn egt het meeste waard. en je onthoud ze ook het beste.
Oud 05-04-2003, 15:23
AtHell
AtHell is offline
Slaap.
Oud 05-04-2003, 18:01
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Naar mijn mening is alles één groot grijs gebied. Hoe je je voelt is afhankelijk van zo ontzettend veel emoties, herinneringen, en waarnemingen (van invloeden van buitenaf). Praktisch is het denk ik totaal onmogelijk dat werkelijk AL die variabelen op hun positiefst of negatiefst zijn. En zo kom je toch altijd wel in het gebied daartussen terecht.
Oud 05-04-2003, 19:59
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
ik denk dat dat neutraal is of onverschilligheid.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2003, 20:17
Artemis
Artemis is offline
ik denk, dat er 2 soorten gelukkig zijn;

je hebt geluk, dat je altijd voelt, een soort acceptatie van alles, het besef dat alles goed is, ookal lijkt dat niet
dan kun je nog zon negatieve dingen meemaken, en je ook rot voelen, maar dan ben je diep van binnen nog gelukkig, je basis is gelukkig

dan heb je nog het minder diepgelegen gevoel van gelukkig zijn, wanneer iemand zegt dat ie ook op jou verliefd is ofzo, dan maakt je hart een sprongetje en ben je daar heel blij om en denk je heel gelukkig te zijn, maar dat is kwetsbaar, het is variabel, je kunt daarna ook makkelijk weer gekwets worden

maar ik denk dat deze beiden 'geluk' zijn
als je de eerste kent, wanneer je er veel over na denkt/hebt gedacht, weet je waarschijnlijk of je basis gelukkig of ongelukkig is, en kun je daar altijd op terugvallen en is er dus eigenlijk ook geen grijs gebied
andere mensen leven meer bij de 'tijdelijke gevoelens' (van gelukzaligheid o.a.) en beseffen misschien niet dat ze diep van binnen (on)gelukkig zijn, en weten ook niet dat ze daarop terug kunnen vallen wanneer iets tegen zit, omdat ze zich dat (ongeluk) diep van binnen nog niet eigen hebben gemaakt, zou je kunnen zeggen

op die manier ligt het eraan of je bij je tijdelijkere, oppervlakkige (niet t goede woord eigenlijk) gevoelens leeft, of juist bij het stabiele 'basisgevoel' of er een grijs tussengebied is
Oud 09-04-2003, 17:11
lovetear
lovetear is offline
Ik denk dat [SAC]Artemis wel een goed punt heeft, er zijn volgens mij ook verschillende soorten geluk. Ik merk dat de ene onder gelukkig zijn verstaat dat je stikt in de positiviteit, zoals bijvoorbeeld Kenny McCormick en Nighttime bird zeggen, maar er zijn ook anderen, waaronder ikzelf die zichzelf al in zekere zin gelukkig noemen als ze slechts een paar van die positieve eigenschappen hebben. Zolang het maar meer positieve dan negatieve eigenschappen zijn, zie ik mezelf als gelukkig.

Mijn 'basisgevoel' zoals [SAC]Artemis het noemt is trouwens gelukkig zijn. Misschien dat ik mezelf mede daardoor nogal snel gelukkig verklaar.
Oud 09-04-2003, 18:49
gevaar
gevaar is offline
der is al eerder gezegd.
je kan "zelf" toelaten of je gelukkig bent of niet

als je de prikkels negeert zal je die gevoelens ook een stuk minder snel ervaren.

tevens vind ik het zelf niet echt raadzaam om a dit soort prikkels te negeren.
aangezien je omgeving wel gelukkig/ongelukkig zijn kan je je er niet meer mee indentificeren. wat ertoe zal leiden dat je vervreemd van je omgeving.
Oud 09-04-2003, 20:15
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
gevaar schreef op 09-04-2003 @ 19:49:
aangezien je omgeving wel gelukkig/ongelukkig zijn kan je je er niet meer mee indentificeren. wat ertoe zal leiden dat je vervreemd van je omgeving.
dat kan...

Maar als je echt ongevoelig word dan moet die vervreemding ook niet uitmaken toch?
Oud 09-04-2003, 20:25
gevaar
gevaar is offline
Citaat:
//ItsJustMe\\ schreef op 09-04-2003 @ 21:15:
dat kan...

Maar als je echt ongevoelig word dan moet die vervreemding ook niet uitmaken toch?
dat is zo.

kep een tijdje op die rand van ongevoeligheid geleefd.
de gedachten die dan door je heen kunnen gaan en de waarde die je dan aan een leven hangt worden totaal anders.

kben gaan chatten en heb daar men vriendin ontmoet en die heeft heel wat moeite moeten doen om die blokkades een beetje op te moeten hevelen.

en nog steeds kan ik er doodkalm uitzien alsof het me nix kan schelen.

alleen voor je persoonlijke welzijn is het wetenschappelijk aangetoont dat je langer leeft en minder snel ziek wordt als je emoties vertoond
en je weet waar die emoties toe lijden
Oud 09-04-2003, 20:32
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
gevaar schreef op 09-04-2003 @ 21:25:
dat is zo.

en je weet waar die emoties toe lijden
ehh

nee, die dingen zijn eng,
snel weg stoppen

komen alleen maar slecht dingen van.
Toch maar beter leven zonder?

Laatst gewijzigd op 09-04-2003 om 20:38.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 08:24
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Citaat:
lovetear schreef op 09-04-2003 @ 18:11:
Ik denk dat [SAC]Artemis wel een goed punt heeft, er zijn volgens mij ook verschillende soorten geluk. Ik merk dat de ene onder gelukkig zijn verstaat dat je stikt in de positiviteit, zoals bijvoorbeeld Kenny McCormick en Nighttime bird zeggen, maar er zijn ook anderen, waaronder ikzelf die zichzelf al in zekere zin gelukkig noemen als ze slechts een paar van die positieve eigenschappen hebben. Zolang het maar meer positieve dan negatieve eigenschappen zijn, zie ik mezelf als gelukkig.

Mijn 'basisgevoel' zoals [SAC]Artemis het noemt is trouwens gelukkig zijn. Misschien dat ik mezelf mede daardoor nogal snel gelukkig verklaar.
Ik bedoelde niet dat je alleen gelukkig bent als je aan één van de uiterste kanten zit, (dat noemde ik zelfs praktisch onmogelijk ) ik bedoelde dat er gewoon niet zoiets als echt helemaal gelukkig zijn bestaat.

Maar misschien is er in dat enorme grijze gebied wel ergens een balans. Een de ene kant over het algemeen gelukkig, aan de andere kant over het algemeen ongelukkig. (let op; 'over het algemeen' )
Oud 14-04-2003, 18:44
Artemis
Artemis is offline
Citaat:
Nighttime Bird schreef op 10-04-2003 @ 09:24:
Ik bedoelde niet dat je alleen gelukkig bent als je aan één van de uiterste kanten zit, (dat noemde ik zelfs praktisch onmogelijk ) ik bedoelde dat er gewoon niet zoiets als echt helemaal gelukkig zijn bestaat.

Maar misschien is er in dat enorme grijze gebied wel ergens een balans. Een de ene kant over het algemeen gelukkig, aan de andere kant over het algemeen ongelukkig. (let op; 'over het algemeen' )
TOCH... voel ik me altijd gelukkig, dus bij deze bewezen dat het wel kan, helemaal gelukkig zijn, tuurlijk heb ik ook wel es een mokkige dag ofzo, maar daar voel ik me toch heel gelukkig bij en daar geniet ik dan ook van, van dat contrast
(hm nou begin ik t zelf niet meer te snappen...)
Oud 14-04-2003, 19:17
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 03-04-2003 @ 08:21:
dit vind ik wel een goed antwoord.

Tussen depressie en blijdschap zit ook een groot gebied.
Oud 14-04-2003, 19:43
Margriet
Margriet is offline
Ik denk dat geluk en ongeluk is met alles in het leven. De wereld bestaat niet alleen uit wit en zwart, er is grijs en nog vele kleuren. Ik denk dat je geluk en ongeluk als uiterste kunt nemen, laat zeggen wit en zwart, en dat er vele kleuren tussenzitten.
Ik denk dat geluk als wit kan worden gezien, en dat geluk hebt als je in balans bent, tussen lichaam en geest. Geluk vind je als je echt ongeluk hebt gekend en niet naar geluk op zoek bent.
Ongeluk heb je als uit balans bent, als je niet meer weet wat je moet doen, als je over alles twijfelt.
En dan zijn er nog de andere kleuren, en die zijn er voor de momenten dat er geen geluk, maar ook totaal geen ongeluk...
Maar dat is mijn mening, en die is voor iedereen weer anders
Oud 14-04-2003, 20:00
Needle_damage
Needle_damage is offline
tevredenheid?
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 13:55
Korsakoff
Korsakoff is offline
Citaat:
lovetear schreef op 02-04-2003 @ 20:33:
Hallo, daar ben ik weer.

Ik vroeg me af, is er een grijs gebied tussen gelukkig en ongelukkig zijn? of ben je altijd 1 van de 2? En als er iets tussen zit, wat zit er dan tussen?

Ik hoop op een antwoord.
daar zit meestal een relatie tussen!
Oud 27-04-2003, 20:24
Verwijderd
ik ben altijd óf vrolijk, óf depri, niet iets van ertussenin ofzo.. ik sla wel makkelijk om qua stemming.. dus ene moment benk onwijs vrolijk, volgende moment zit ik bijna te huilen omdat ik aan een hoop nare dingen denk..
misschien hebben anderen wel een soort van 1.5 zegmaar.. ik iig niej
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 15:22
*Burning water*
*Burning water* is offline
Ja, er zit iets tussen in. Ik zou echter niet weten hoe je dat zou moeten noemen; neutraal misschien, of semi-gelukkig. Het is denk ik onze normale gemoedstoestand, met positieve elementen daarin, en negatieve, of juist helemaal geen uitgesproken gevoelens.
Oud 28-04-2003, 23:51
Verwijderd
Ik denk dat er wel een tussengebied is...Een neutraal gebied, waarbij je niet ongelukkig of gelukkig voelt, maar 'gewoontjes'

Een beetje "het gaat z'n gangetje"-gevoel...
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 11:35
Gwinnie
Gwinnie is offline
Citaat:
azaziël schreef op 02-04-2003 @ 23:58:
als het er tussen in zit, dan gaat alles zijn gangetje, no ups, no downs.
yepz
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 09:23
marieke_temp
marieke_temp is offline
ik denk dingen als tevredenheid en ontevredenheid
geluk en ongeluk zijn dan net weer iets 'sterker'
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 13:47
sayang-steelo
sayang-steelo is offline
je kan blij zijn...

let op:
je kan je gelukkig voelen en gelukkig zijn!!!!!!
je kan je ongelukkig voelen.. en ongelukkig zijn!!!!
dus ik dnek dat dat ook een grote rol speelt in het hele: gelukkig ongelukkig gedoe.. (niet negatief bedoeld)
Oud 03-05-2003, 15:02
Verwijderd
ja hoor, dat grijze gebied bestaat. ik ben momenteel blij dat ik vakantie heb, maar aan de andere kant niet blij, omdat ik niemand zie en mn vrienden op vakantie zijn. maar daarnaast ben ik wel weer blij dat ik ze heb
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten