Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-04-2003, 21:54
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
If you think SARS is bad just keep in mind that it does not spread as easily as influenza does. If SARS was caused by influenza tens of thousands would already be dead.

"If SARS were an influenza pandemic," says Melbourne University professor of virology, Ian Gust, "and the mortality rate was similar to what it is now (about 3.5per cent), we would have tens of thousands of people dead, rather than less than 100." And that is not because the virus would be any more potent, but because it would be much more contagious.
Zijn er hier mensen die geloven dat moeder natuur ons op deze manier waarschuwingen geeft over in de toekomst liggende rampen? Denk hierbij ook aan veeziektes als vogelpest, varkenspest of bse.

Zelf geloof ik niet zo in het bovennatuurlijke, maar ik kan me ergens toch wel voorstellen dat er een soort systeem in het geheel van de aarde en de natuur zit...
Oud 23-04-2003, 22:03
Blitzkrieg Bop
dat snap ik ook wel, alleen daar ging de vraag niet helemaal over...
Oud 23-04-2003, 23:30
Gatara
Gatara is offline
erm... ik vind dit meer iets voor mystiek eigenlijk...

maar goed... ik laat m hier vallend onder metafysica....

(shit.. waarom is filosofie zo breed? )
Oud 24-04-2003, 07:45
Just Johan
Just Johan is offline
Het DNA van dat virus heeft toevallig de neiging om te proberen te overleven en dat gaat weleens ten koste van andere levensvormen; wij laten ook een spoor van dode dieren achter voor ons eigen gerief, maar dat vinden we dan weer normaal.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 09:57
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Nee, ik zie het gewoon als een levensvorm die op deze manier overleeft. Niks bovennatuurlijks aan in mijn ogen.
Oud 24-04-2003, 10:58
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Wat grappig dat mensen na hun observatie er meteen van uit gaan dat het moeder natuur is...

Ziektes ontwikkelen zich om te overleven zegmaar. Overal kan zich een ziekte ontwikkelen... de 2 dingen die een ziekte nodig heeft:
1) ontwikkeld worden
2) verspreid worden

ontwikkelen gaat sneller tegen een soort die erg groot in getale is, verspreid worden gaat veel sneller tegen een soort die groot in getale is met grote mobiliteit.

Ziektes vallen dus altijd de dominante soort aan, dit houdt normale diersoorten vaak in toom. - Het zal het ook bij de mens gebeuren tenzij we er iets tegen doen. Met genetische manipulatie kunnen we bacteriën bestrijden met genetisch gemanipuleerde virussen en virussen met anti-virussen. - misschien zelfs een nieuw 'super'-immunsysteem ontwikkelen dat ze allemaal aan kan.

Er is ook een natuurlijk mechanisme voor. Als de soort erg veerkrachtig is dan ontwikkeld het door natuurlijke selectie steeds betere immuunsystemen en wordt op die manier beter.

Ik denk dat we zonder GM over een paar honderd jaar op een paar % van de huidige bevolking zitten (enkele tientallen miljoenen mensen) die een betere immuniteit heeft.
Met GM zitten we over een paar honderd jaar op elke planeet met zéér sterk verbeterde lichamen en een bevolking van tientallen miljarden...

...simpele keus.
[oeps, heeft er een betoog VOOR GM van gemaakt ]
Oud 25-04-2003, 11:00
Verwijderd
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef op 24-04-2003 @ 11:58:

Ik denk dat we zonder GM over een paar honderd jaar op een paar % van de huidige bevolking zitten (enkele tientallen miljoenen mensen) die een betere immuniteit heeft.
Met GM zitten we over een paar honderd jaar op elke planeet met zéér sterk verbeterde lichamen en een bevolking van tientallen miljarden...

...simpele keus.
[oeps, heeft er een betoog VOOR GM van gemaakt ]
Wel heel erg bijzonder dat je het aan de hand hiervan een betoog vóór genetische mutilatie noemt.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2003, 23:25
REIE
REIE is offline
Citaat:
duyvel schreef op 23-04-2003 @ 22:54:
Zijn er hier mensen die geloven dat moeder natuur ons op deze manier waarschuwingen geeft over in de toekomst liggende rampen? Denk hierbij ook aan veeziektes als vogelpest, varkenspest of bse.
De dioxine-crisis voorspelde dus 9/11? Ik denk niet dat de geest natuur voor dit soort rampen zorgt maar eerder de mensen zelf door onachtzaamheid, onzorgvuldigheid en onwetendheid.
Oud 27-04-2003, 16:00
Blitzkrieg Bop
Citaat:
REIE schreef op 27-04-2003 @ 00:25:
De dioxine-crisis voorspelde dus 9/11? Ik denk niet dat de geest natuur voor dit soort rampen zorgt maar eerder de mensen zelf door onachtzaamheid, onzorgvuldigheid en onwetendheid.
Als je dat stukje nou gewoon even leest...
Er staat dat als SaRs net zo besmettelijk als griep zou zijn, en het sterftecijfer was veel hoger dan deze 3,5% dat er dan al 10000 en doden waren gevallen. Dat is niet het geval gelukkig, maar dit waarschuwd ons er nu wel voor dat dat soort dingen nogsteeds kunnen gebeuren, en dat we daar wellicht niet op voorbereid zijn.
Oud 03-05-2003, 22:16
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
duyvel schreef op 23-04-2003 @ 22:54:

Zelf geloof ik niet zo in het bovennatuurlijke, maar ik kan me ergens toch wel voorstellen dat er een soort systeem in het geheel van de aarde en de natuur zit...

Jazeker,de mens wordt erop gewezen dat hij zich teveel bemoeid met de natuur.De mens is een hebzuchtig wezen en wil alsmaar meer en meer.Een ziekte als bse,varkenspest enz ontstaat doordat dieren worden gezien als dingen zonder gevoel. Ze moeten snel vetgemest worden,vol hormonen gepropt en of dat nu gezond is of niet,dat maakt niet uit.Als de mens er maar veel en snel mee kan verdienen. Als de mens bewuster gaat leven en dieren zelf laten opgroeien en uitbreiden,dan zal dat het einde betekenen van al die rare ziekten.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 22:19
thunder110
thunder110 is offline
Ik zou er bijna pantheist van worden.
Oud 04-05-2003, 06:29
Quantes
Quantes is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 03-05-2003 @ 23:16:
Jazeker,de mens wordt erop gewezen dat hij zich teveel bemoeid met de natuur.De mens is een hebzuchtig wezen en wil alsmaar meer en meer.Een ziekte als bse,varkenspest enz ontstaat doordat dieren worden gezien als dingen zonder gevoel. Ze moeten snel vetgemest worden,vol hormonen gepropt en of dat nu gezond is of niet,dat maakt niet uit.Als de mens er maar veel en snel mee kan verdienen. Als de mens bewuster gaat leven en dieren zelf laten opgroeien en uitbreiden,dan zal dat het einde betekenen van al die rare ziekten.
ja zoiets ja. de natuur straft ons voor wat we verkeerd doen.
Oud 04-05-2003, 08:26
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
dreadzzmeisje schreef op 04-05-2003 @ 07:29:
ja zoiets ja. de natuur straft ons voor wat we verkeerd doen.
De natuur zou ons ook wel straffen als we niets verkeerd zouden doen hoor, zo werkt dat nu eenmaal.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 20:04
*Burning water*
*Burning water* is offline
Straffen klinkt alsof de natuur dat bewust doet. Ik denk niet dat dat zo is.
Oud 06-05-2003, 21:32
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
Wij mensen ZIJN dieren.

Wij zijn alleen intelligent en dat stelt ons in staat om zoals jij een mening te vormen over onszelf, een (ononderbouwde onlogische) verklaring voor een fenomeen te bedenken en vervolgens als ware onheilsprofeet/profeet ter voorkoming van (denkbeeldig) onheil via onze technologie met anderen erover te praten.

Maar verder qua eetgedrag en voortplanting handelen wij niet anders dan dieren. - Dieren die blijven ook eten en voortplanten totdat ze erbij neervallen, doordat zij echter minder mogelijkheden hebben dan wij vallen ze eerder neer... zou dat niet gebeuren dan zouden ze hetzelfde doen.
Oud 07-05-2003, 19:17
darthraver
darthraver is offline
Citaat:
Ja, als we nu nog zouden leven zoals in de prehistorie dan zouden mensen zeker niet dood gaan aan ziektes? Dan waren het alleen andere ziektes, of we wisten niet eens dat het ziektes waren...Als je de middeleeuwen beter vond, toen had je ook de pest en dat soort ziektes, daarvoor had je ook gewoon ziektes, alleen toen wisten mensen nog niet dat het ziektes waren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten