Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2003, 19:18
Stepsje
Stepsje is offline
Ik weet niet zeker of dit hier hoort, maar ik denk van wel.

Ik verwonderde me net dat er om 8 uur nog zo veel mensen op straat waren.
Ik woon op een woonerf met een speeltuintje erbij. Daar waren om 8 uur nog allemaal kinderen aan het spelen en hun ouders zaten er rustig bij toe te kijken.
Ik vind dat je op 4 mei wel even 2 minuten stil moet zijn, al is het alleen maar uit respect.
Wat vinden jullie daarvan???
Oud 04-05-2003, 19:20
Evito
Evito is offline
Ik was twee minuten stil, omdat ik op F5 drukte omdat het forum tijdelijk afgesloten was. Dat soort dingen moet niet gedwongen.

Maar goed, ik vind dat het niets meer betekent.
Oud 04-05-2003, 19:21
Verwijderd
Zeker, de twee minuten stilte zijn speciaal en herinneren ons aan de gruwelijkheden van de Tweede Wereldoorlog en andere oorlogen. Maar veel leren we er blijkbaar niet van. Maar ik vind het weinig respectvol als je niet de moeite kunt nemen om twee minuten stilte te houden voor de mensen die in de Tweede Wereldoorlog (en andere oorlogen) zijn gestorven.
Oud 04-05-2003, 19:31
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Stepsje schreef op 04-05-2003 @ 20:18:
Ik weet niet zeker of dit hier hoort, maar ik denk van wel.

Ik verwonderde me net dat er om 8 uur nog zo veel mensen op straat waren.
Ik woon op een woonerf met een speeltuintje erbij. Daar waren om 8 uur nog allemaal kinderen aan het spelen en hun ouders zaten er rustig bij toe te kijken.
Ik vind dat je op 4 mei wel even 2 minuten stil moet zijn, al is het alleen maar uit respect.
Wat vinden jullie daarvan???
Heel respectloos, dankzij die mensen die we vandaag herdenken leven wij nu in vrijheid. En kunnen we nog buiten spelen.
Oud 04-05-2003, 19:33
Vada
Vada is offline
Citaat:
Maar goed, ik vind dat het niets meer betekent.
Ik vind dat het zeker nog wel wat betekend.
Het gaat niet alleen om de slachtoffers uit de 2e WO, het gaat ook om de slachtoffers die daarna zijn gevallen. In welke oorlogen dan ook. En ik vind dat je daar toch wel even bij stil mag staan.

Nouja, ik was dus 2 minuten stil ja
Oud 04-05-2003, 19:35
Suqeunse
Suqeunse is offline
Nee echt niet, ik ben zowieso stil , want ik kijk tv..
Oud 04-05-2003, 19:39
Verwijderd
Citaat:
Assasin schreef op 04-05-2003 @ 20:31:
Heel respectloos, dankzij die mensen die we vandaag herdenken leven wij nu in vrijheid. En kunnen we nog buiten spelen.
Precies.
Oud 04-05-2003, 19:40
Stepsje
Stepsje is offline
Citaat:
Assasin schreef op 04-05-2003 @ 20:31:
Die vind ik heel goed omschreven
Oud 04-05-2003, 19:41
Bellen?
Bellen? is offline
Ik vind het wel belangrijk dat er nog steeds bij stil gestaan wordt!
Oud 04-05-2003, 19:58
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Natuurlijk vind ik dat iedereen mee moet doen. Ikzelf vind gewoon 2 minuten stilte per jaar moet kunnen, niet allleen om de oorlog te herdenken maar vooral om die hectische maatschappij even te overwegen, je te realiseren dat je vrij bent en even te denken aan de mensen die niet vrij zijn. Een goede traditie die in ere gehouden moet worden!
Oud 04-05-2003, 20:04
Verwijderd
Citaat:
duyvel schreef op 04-05-2003 @ 20:58:
Natuurlijk vind ik dat iedereen mee moet doen. Ikzelf vind gewoon 2 minuten stilte per jaar moet kunnen, niet allleen om de oorlog te herdenken maar vooral om die hectische maatschappij even te overwegen, je te realiseren dat je vrij bent en even te denken aan de mensen die niet vrij zijn. Een goede traditie die in ere gehouden moet worden!

dit vind ik heel goed gezegd
Oud 04-05-2003, 20:08
Verwijderd
Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. Als er mensen in de buurt zijn die graag twee minuten stilte in acht willen nemen, dan doen ze dat maar. Dan ben ik ook wel stil voor hen. Maar als ik net achter de computer zit te typen of te gamen of met m'n broertje zit te praten ofzo, dan ben ik echt niet stil.

Voor mij heeft het namelijk geen toegevoegde waarde. Ik denk ook zonder die twee minuten wel terug aan de tweede wereldoorlog.
Oud 04-05-2003, 20:10
Fortuynist
Fortuynist is offline
Mensen die gestreden hebben voor onze vrijheid en daarvoor zelfs hun leven hebben gegeven... Ja, daar moet je dank aan betuigen en dat slechts één keer per jaar, terwijl wij elke dag weer genieten van onze vrijheid. Het lijkt mij zeer gepast om dit te blijven doen en mensen die dit niet doen vind ik nogal ondankbaar.
Oud 04-05-2003, 20:12
Fortuynist
Fortuynist is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-05-2003 @ 21:08:
Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. Als er mensen in de buurt zijn die graag twee minuten stilte in acht willen nemen, dan doen ze dat maar. Dan ben ik ook wel stil voor hen. Maar als ik net achter de computer zit te typen of te gamen of met m'n broertje zit te praten ofzo, dan ben ik echt niet stil.

Voor mij heeft het namelijk geen toegevoegde waarde. Ik denk ook zonder die twee minuten wel terug aan de tweede wereldoorlog.
Ok, dan is het een ander verhaal. Laat ik dat gelijk maar aan m'n reactie toevoegen: tenzij je dus ook zonder twee minuten terugdenkt aan de WO 2.
Oud 04-05-2003, 20:16
*Burning water*
*Burning water* is offline
Ik was wel twee minuten stil, en ik vind ik ook wel zo respectvol. Het is een kleine moeite, en wel de moeite waard. Denken kan zelden kwaad.
Maar iedereen mag het natuurlijk voor zich bepalen. Zolang ze maar niet extra veel lawaai gaan maken, zelf ook respect hebben, tenminste...
Oud 04-05-2003, 20:16
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:

het gaat toch niet alleen om WO II??? Als dat zo was dan hebben we over 20 jaar helemaal geen stilte meer, als alle mensen die WOII meegemaakt hebben dood zijn. Het gaat toch om vrijheid in het algemeen, en om even stil te staan bij het idee dat vrijheid lang niet voor iedereen vanzelfsprekend is?

vier vijf mei, vier vrijheid!
Oud 04-05-2003, 20:27
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 04-05-2003 @ 20:21:
Zeker, de twee minuten stilte zijn speciaal en herinneren ons aan de gruwelijkheden van de Tweede Wereldoorlog en andere oorlogen. Maar veel leren we er blijkbaar niet van. Maar ik vind het weinig respectvol als je niet de moeite kunt nemen om twee minuten stilte te houden voor de mensen die in de Tweede Wereldoorlog (en andere oorlogen) zijn gestorven.
Citaat:
duyvel schreef op 04-05-2003 @ 20:58:
En zo is het maar net.
Oud 04-05-2003, 20:42
sublime
sublime is offline
Citaat:
Evito schreef op 04-05-2003 @ 20:20:
Ik was twee minuten stil, omdat ik op F5 drukte omdat het forum tijdelijk afgesloten was. Dat soort dingen moet niet gedwongen.

ik denk dat in dit geval de beheerder(s) van tforum alleen willen uitdragen dat zij er wel aan mee doen, dat zij wel herdenken. daarmee dwingen ze jou niet hetzelfde te doen, maar maken ze eigenlijk gewoon een statement. >vind ik<

ik ben elk jaar 2 minuten stil, was dit jaar voor het eerst naar de herdenking bij het monument. toch wel heel indrukwekkend.

wat me opviel was dat er heel veel jonge mensen waren en dat vind ik ook heel goed. er zijn mensen die zeggen dat je wo2 niet eeuwig kunt herdenken, maar zoals anderen ook al zeiden, daar gaat het allang niet (alleen) meer om. Ik vind het goed dat op deze manier een groot deel van nederland stil staat bij het feit dat er mensen sterven voor vrijheid en dat er ook nu nog mensen zijn die niet zoveel vrijheid kennen als wij hier in nederland.

ik ben absoluut een voorstander van 4 en 5 mei, ik vind het echt goed dat men stil staat bij (onze) vrijheid en het feit dat vrijheid niet vanzelfsprekend is en wat mij betreft wordt die traditie in ere gehouden. ook als er geen oorlogsveteranen meer zijn, als er geen mensen meer zijn die WO2 meegemaakt hebben.

wat me trouwens opviel, hier in zwolle zong bijna niemand mee met het wilhelmus. > vind ik wel weer een beetje raar.

en de politie hield mensen tegen die langs kwamen fietsen, was er zo'n imbeciel die, ookal was het doodstil om hem heen, heel hard zei, "Heej mag ik daar wel gewoon fietsen?" dan heb ik dus echt zo iets van, krijg een iq ajb...
Oud 04-05-2003, 21:08
Verwijderd
jazeker dat ik stil ben. toen ik nog jonger was, had ik er wat moeite mee, maar k vind ut niet meer dan normaal.
ik kom net van dansles, en zelfs daar ging alle muziek uit en alle monden dicht. hartstikke goed!!
Oud 04-05-2003, 22:23
SickOfItAll
SickOfItAll is offline
Citaat:
sublime schreef op 04-05-2003 @ 21:42:
wat me trouwens opviel, hier in zwolle zong bijna niemand mee met het wilhelmus. > vind ik wel weer een beetje raar.

Ik ben persoonlijk ook een voorstander van de twee minuten stilte enzo... alleen is het al om respect te tonen voor de genen die zijn gevallen in de wereld oorlogen en alle andere oorlogen in deze wereld...

Maar dat mensen niet mee zingen met het wilhelmus vind ik niet raar... waarom zou iedereen dat liedje moeten kennen?
Oud 04-05-2003, 22:32
Verwijderd
Citaat:
Fortuynist schreef op 04-05-2003 @ 21:12:
Ok, dan is het een ander verhaal. Laat ik dat gelijk maar aan m'n reactie toevoegen: tenzij je dus ook zonder twee minuten terugdenkt aan de WO 2.
Inderdaad. Let wel: het ging mij om de toegevoegde waarde. Voor mijn grootouders is het heel indrukwekkend om het kransenleggen en het monument te zien, maar mij doet het niks. Ik ben me terdege bewust van hetgeen er op vier en vijf mij gevierd wordt, maar ik hoef er niet elk jaar opnieuw bij stil te staan júist om 20:00.
Oud 04-05-2003, 22:33
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Het is je volste recht als je het wel doet, maar je moet het niet verplichten !!!
Iedereen die 2 min. stil wil zijn moet het gewoon doen.
Oud 04-05-2003, 22:39
Verwijderd
2 minuten je kop houden op 4 mei krijgt bij mij al heel snel hetzelfde bijsmaakje als al die Nederlanders die met kerstmis ineens in de kerk te vinden zijn.

In concreto: 2 minuten stil zijn is niet het equivalent van een goede opvoeding en respect voor de gesneuvelden.

Als mensen er oprecht mee bezig zijn om 20:00 heb ik daar respect voor, dat dan weer wel.
Oud 04-05-2003, 22:43
Verwijderd
ik was wel 2 minuten stil, en zal dat ook wel altijd blijven doen. ik vind het belangrijk dat men er even bij stilstaat dat we onze vrijheid te danken hebben aan veel mensen die hun leven hebben gegeven.
Oud 04-05-2003, 22:47
Fortuynist
Fortuynist is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-05-2003 @ 23:32:
Inderdaad. Let wel: het ging mij om de toegevoegde waarde. Voor mijn grootouders is het heel indrukwekkend om het kransenleggen en het monument te zien, maar mij doet het niks. Ik ben me terdege bewust van hetgeen er op vier en vijf mij gevierd wordt, maar ik hoef er niet elk jaar opnieuw bij stil te staan júist om 20:00.
Toch vind ik dat wel een heel mooi moment hoor. Alles helemaal stil voor twee minuten... Indrukwekkend.
Oud 04-05-2003, 22:52
Thomas
Thomas is offline
Ik vond het wel gepast en daarom heb ik het ook wel gedaan.
Oud 05-05-2003, 01:43
Verwijderd
Ik doe het wel, ja. Uit respect voor diegene die ten gevolge van de oorlog zijn omgekomen, en om even stil te staan bij het geweld in de wereld.
Het is echter wel enigszins hypocriet dat er dan momenteel elders op de wereld nog wel gevochten wordt...Eigenlijk zou ik willen zien dat mensen niet alleen deze 2 minuten er even bij stilstaan, maar het ideaal van een 'vreedzame samenleving' ook echt na zouden streven. Want morgen zijn er weer tientallen geweldplegingen en geen hond die er naar omkijkt...Dan heb ik echt een beetje een gedachte van 'waar doe je het voor'.
Oud 05-05-2003, 09:01
Verwijderd
Citaat:
Che Guevara schreef op 04-05-2003 @ 20:21:
Oud 05-05-2003, 09:11
hopefully
hopefully is offline
tuurlijk ben je dan 2 minuten stil! Niet omdat het een traditie is geworden, maar om even stil te staan bij oorlog/geweld en slachtoffers
Oud 05-05-2003, 10:28
Verwijderd
ik vind het echt respectloos als mensen niet stil zijn, je hoeft dan wel niet aan de oorlog te denken, dat doe ik ookn iet, maar dat je wel stil bent voor de mensen die dat wel belangrijk vinden, ik vind dat dat gwoon zo hoort...
Oud 05-05-2003, 10:32
Anne
Anne is offline
Het is goed dat er bij stilgestaan wordt. Ik ben dan ook altijd stil, ook al is het meer uit gewoonte. Maar het is niet zo dat ik er dan verder nooit bij stil sta, juist niet! Ik denk er elke dag wel weer aan, als ik bijvoorbeeld beelden zie op tv, of een foto in de krant. of opeens geniet van het mooie weer en mijn vrijheid...
Oud 05-05-2003, 12:11
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Charlie1704 schreef op 05-05-2003 @ 11:28:
ik vind het echt respectloos als mensen niet stil zijn, je hoeft dan wel niet aan de oorlog te denken, dat doe ik ookn iet, maar dat je wel stil bent voor de mensen die dat wel belangrijk vinden, ik vind dat dat gwoon zo hoort...
Waarom zou ik stil moeten zijn als ik in mijn eigen huis of tuin zit? Natuurlijk, als ik bij de dam zou staan, zou ik stil zijn. Maar in mijn eigen huis is dat mijn zaak.
Oud 05-05-2003, 12:12
waaromniet?
waaromniet? is offline
Wat overigens niet zegt dat ik niet stil ben (gisteren helemaal vergeten omdat we net aan het eten waren maar goed ). Als het zo uitkomt ben ik stil (meestal omdat anderen in mijn omgeving daar behoefte aan hebben), ik vind het niet echt noodzakelijk.
Oud 05-05-2003, 13:12
Nate
Nate is offline
Ik was niet stil, ik geef er dan ook weinig om. Die hele 2e wereldoorlog heeft niets met mij of mijn voorvaderen van doen gehad, maar zelfs al was dat wel zo, de link stilte - respect ontgaat mij.
Oud 05-05-2003, 17:36
REIE
REIE is offline
Citaat:
Charlie1704 schreef op 05-05-2003 @ 11:28:
Er aan denken is toch niet zo moeilijk? Dáár gaat het juist om. Dat je stil bent kan iedereen wel, en 2 minuten rekening houden met je omgeving die stil is is ook niet moeilijk. Het realiseren van dat vrijheid lang niet zo vanzelfsprekend is, daar gaat het nu om. Overal om je heen zie je mensen die, als ze het willen, iets kunnen bereiken zonder dat ze geremd of geblokkeerd worden door een dictatoriale macht. Als je grootouders nog leven, vraag hen maar eens hoe ze het gehad hadden tijdens de oorlog. Er zijn er die nog 55 jaar later nog steeds met trauma's en andere littekens er van rondlopen!
Nog steeds leven er miljoenen mensen in onderdrukking en angst die graag zo vrij als jíj zouden willen zijn en het door omstandigheden helaas niet kunnen. Elke dode ervoor is er één te veel want ik vind dat elk mens recht heeft om vrij te zijn(, zolang dit niet ten koste van andere gaat natuurlijk).
Oud 05-05-2003, 18:34
NN
NN is offline
Ik vind twee minuten stil zijn goed.

Wel lijkt het mij een idee om hier een soort van algemene herdenkingsdag van te maken en niet alleen maar voor de WOII. Zelf heb ik niks met de WOII en kan mij daar geen voorstelling van maken omdat het zo lang geleden is, de hoeveelheid mensen die het zelf bewust heeft meegemaakt wordt ook steeds kleiner. Daarnaast zouden we stil kunnen staan bij het overige recentere geweld in de wereld als bijvoorbeelde de oorlog in Irak.
Oud 06-05-2003, 00:45
Greenfly
Greenfly is offline
Wel, gewoon uit respect.
Oud 06-05-2003, 01:07
Verwijderd
van mij mag het, maar zelf hou ik mij er niet aan. Ik ging iig gewoon door achter de pc...
Oud 06-05-2003, 02:16
Tóney
Tóney is offline
Ik vind het niet meer dan normaal om op 4 mei om 20.00 twee minuten stil te zijn.
Ik zou om 19.30 aankomen op het station en in een kwartiertje naar huis lopen, maar dankzij de fijne NS kwam ik pas om 19.53 aan. Toen maar een taxi genomen om op tijd thuis te zijn. Op straat lopen en stil zijn is voor mij niet genoeg.
Oud 06-05-2003, 07:48
LoeLoe
LoeLoe is offline
Zoals hierboven beschreven, vind ook ik het gewoon de normaalste zaak van de wereld dat je om 8 uur even 2 minuten stil bent. Wat is nou 2 minuten van een heel mensenleven

Iets heel anders, toen dat WTC anderhalf jaar geleden instortte, zat ik in de bus op weg naar huis. En toen zat een klasgenootje van me ook in de bus. Er werd om 2 minuten stilte gevraagd om de mensen die erbij zijn omgekomen te herdenken. De bus werd netjes aan de kant van de weg gezet. En wat doet zij? Ze gaat keihard lopen lachen.

Nou zulke mensen verdienen op dat moment een klap voor hun harsens vind ik zelf
Oud 06-05-2003, 08:18
nightwish_assie
nightwish_assie is offline
Ik vind het niet nodig.
Het is bijna 60 jaar geleden, kbedoel die mensen zijn dood, ze merken er niets meer van als je ze herdenkt.
De dagen zoals Dodenherdenking en Bevrijdingsdag moeten gewoon worden afgeschaft, net wat ik ook las over die kinderen op zo'n pleintje, er zijn toch steeds minder mensen die zich er wat van aantrekken.
In plaats van 4 en 5 mei, zouden we 6 mei voor een aantal jaar (50 ofzo) moeten gaan herdenken.
Dat is de dag dat de 1e politieke moord in Nederland plaatsvond.
Ik bedoel, toen de 1e WO over was, hebben ze ook geen speciale herdenking ingevoerd, maar wel bij WOII.
Maja, das mijn mening

Laatst gewijzigd op 06-05-2003 om 08:26.
Oud 06-05-2003, 09:24
MazeMouse
MazeMouse is offline
Die zijn helemaal aan mij voorbij gegaan.
Ik wordt niet gedwongen tot iets. Ik houd mezelf vaak genoeg stil in mijn uppie. Dus ik heb het echt niet nodig om onder pure dwang mezelf stil te houden. (niet dat het mij boeide, ik had bezoek en we zaten achter de andere PC dus die stilte periode is aan mij voorbij gegaan)
Maar herdenkingen oke. Maar ik wordt nergens toe gedwongen want daar houd ik niet zo van.
Want dan zouden we dadelijk ineens op al die zogenaamde rouwdagen stil staan OMDAT HET MOET!
Laat mensen toch lekker voor zichzelf bepalen waar ze bij stil staan en wanneer ze er bj stil staan ipv iedereen te dwingen overal aan mee te doen.
Oud 06-05-2003, 10:19
Miss Helena
Miss Helena is offline
Ik vind dat je uit respect 2 minuten je mond moet houden. Ik stoorde me eraan dat mensen 2 deuren verder zaten te lachen. Is 2 minuten stil nou echt zoveel gevraagd?
Oud 06-05-2003, 10:53
Verwijderd
Citaat:
Nate schreef op 05-05-2003 @ 14:12:
de link stilte - respect ontgaat mij.
Als je weet dat bepaalde mensen ergens last van hebben of zich er ernstig aan storen, of het ze misschien zelfs kwetst, dan zou je kunnen overwegen om dat niet te doen, als het maar een kleine moeite is.
Oud 06-05-2003, 11:04
Nas-t Zeekoe
Nas-t Zeekoe is offline
ik zat in een restaurant en had er niet aangedacht, maar om 5 voor acht zei mijn zusje er iets van... toen zijn we met zijn allen (mijn familie) naar buiten gegaan... wij waren stil, maar in het restaurant praatte iedereen gewoon door...
ik vind die stilte prachtig... geen mensen die praten is een geweldig geluid... je kunt in de stilte je gedachten op een rijtje zetten en aan de mensen die gesneuveld zijn of die een ellendig leven hebben...
twee minuten stilte is goed, maar als je wilt praten, mij best, daa geef ik weinig om
Oud 06-05-2003, 11:20
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-05-2003 @ 11:53:
Als je weet dat bepaalde mensen ergens last van hebben of zich er ernstig aan storen, of het ze misschien zelfs kwetst, dan zou je kunnen overwegen om dat niet te doen, als het maar een kleine moeite is.
Ik zat binnen. Ik heb er verder geen notie van genomen.
Ik wist niet eens dat de stilte geweest was.
Ik bedoel, voor de mensen waar het niks voor betekend die moeten ook in hun eigen huis in hun eigen tijd moeten kunnen kiezen of ze het wel of niet doen.
Niemand die er last van heeft gehad dat ik samen met Jurgen de grootste lol had terwijl mensen die het nodig vonden stil waren.
Oud 06-05-2003, 21:03
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
sublime schreef op 04-05-2003 @ 21:42:
Dat heeft denk ik eerder met het niet willen of durven zingen te maken, dan met het niet kennen van het Wilhelmus. Zeg nou zelf, wanneer zingen niet-kerkelijke mensen tegenwoordig nog samen? Dat komt niet zo vaak voor, en veel mensen willen niet graag vreemd gevonden worden.
Oud 08-05-2003, 21:07
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:

Idem...

Ik denk elke dag wel aan de oorlog.

Aan wat ze m'n opa hebben aangedaan...
Oud 08-05-2003, 22:05
BARON
BARON is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 08-05-2003 @ 22:07:
Idem...

Mijn opa heeft ook in een concentratiekamp gezeten, maar het is echt niet zo dat ik daar bij stil ga staan. Ik houd eerder die 2 minuten stilte voor alle ellende die er NU in de wereld is, niet die van 58 jaar geleden.

Laatst gewijzigd op 08-05-2003 om 22:11.
Oud 08-05-2003, 22:10
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 08-05-2003 @ 22:07:
Idem...

Elke dag?
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten