Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2003, 09:53
Verwijderd
Voor een maatschappijleer POtje

Wat voorbeeldtjes:

Merk jij wat van het lerarentekort?
Wat zou er aan moeten gebeuren?
Kan het aantrekkelijker voor leraren
Is het vak van leraar op het Middb. Ondr. ondergewaardeerd of staat het laag op de maatschappelijke ladder?

Alle je meningen, bevindingen en oplossingen zijn welkom
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-05-2003, 10:31
lucy48
lucy48 is offline
Thuisonderwijs zou een oplossing voor het lerarentekort kunnen zijn. Kinderen worden dan thuis door (een van) de ouders onderwezen. In landen als de VS wordt zo al aan een aantal procent van de kinderen les gegeven en is het een groot succes.
In Nederland is dit nu wettelijk verboden, alleen toegestaan voor kinderen die bijv. door een handicap niet naar school kunnen, maar als de NLse wet dit ook toe zou staan, zouden er op den duur minder leraren nodig zijn
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 18:42
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Acey schreef op 04-05-2003 @ 10:53:
Voor een maatschappijleer POtje

Wat voorbeeldtjes:

dat ik meer uurtjes vrij ben

leraren uit Duitsland halen (daar hebben ze een overvloed, serieus!!)

Kan het aantrekkelijker voor leraren
Is het vak van leraar op het Middb. Ondr. ondergewaardeerd of staat het laag op de maatschappelijke ladder?
Geen idee...

Alle je meningen, bevindingen en oplossingen zijn welkom
Oud 04-05-2003, 18:55
toaoaoe
toaoaoe is offline
Merk jij wat van het lerarentekort? Ja, ik heb een vervanger voor sk( na 2 maanden geen leraar), die niet eens een leraaropleiding ofzo heeft gehad en echt niet goed les kan geven. Aan het begin van het jaar een maand of 2 geen Frans gehad...
Wat zou er aan moeten gebeuren? Leraren uit het buitenland aantrekken(aangezien ik hier toch in Limburg woon, vlakbij de grens van België en Duitsland)....
Kan het aantrekkelijker voor leraren? Geen idee, sorry
Is het vak van leraar op het Middb. Ondr. ondergewaardeerd of staat het laag op de maatschappelijke ladder? Ik vind van niet
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 19:13
Balance
Balance is offline
Ja, ik heb een jaar lang geen Nederlands gehad, omdat er geen vervanging was. Ook andere vakken als muziek, natuurkunde, scheikunde, handvaardigheid, gym en duits heb ik één tot meerdere maanden niet gehad vanwege uitval door ziekte en geen beschikbare vervanging.
Daarnaast hebben wij op school ook een docente die verschrikkelijk slecht les geeft, maar (letterlijk door andere docent gezegd) ze kan niet ontslagen worden omdat er dan geen vervanging aanwezig is. En beter íets, dan niets. In dit geval is dat 'iets' dus erg slecht onderwijs..

Hogere lonen zouden wel wát helpen, maar vooral de vakken aantrekkelijker maken. Dat doe je door er voor te zorgen dat leerlingen het leuker hebben (leraren pesten is immers vaak uit verveling of omdat ze het gewoon niet leuk vinden op school). Meer vrijheid misschien voor de docenten qua les geven en daarnaast ervoor zorgen dat leerlingen echt kunnen kiezen wat ze leuk vinden en dus niet zoals nu met profielen in de weer gaan.

Beide. Het staat inmiddels laag op de maatschappelijke ladder, omdat het vaak betekent dat je door een stelletje pubers voor weet ik veel wat wordt uitgemaakt en niet serieus wordt genomen. Maar omdat het zo'n zooitje is geworden vind ik het des te knapper voor de docenten die nog steeds lesgeven en vind ik het dus ook ondergewaardeerd, want men kijkt er toch vaak neerbuigend naar.[/B]
Oud 05-05-2003, 07:11
chris9 tje
chris9 tje is offline
Leraren zijn de laatste jaren niet alleen meer leraar, maar ook maatschappelijk werker en opvoeder.... Ik denk dat ouders teveel op de school afschuiven en vergeten dat ze zelf een veel grotere verantwoordelijkhied hebben voor de opvoeding (niet alle ouders natuurlijk, maar wel veel ouders)

misschien moeten ze daar iets aan doen.... en het aantal bijscholingscursussen kan ook wel een beetje minder...

daarnaast is het misschien handing om de adv af te schaffen (die is toch ingesteld om het lerarenoverschot op te lossen, of heb ik dat verkeerd begrepen?)
Oud 05-05-2003, 09:25
lukas15
lukas15 is offline
Hoi mensen,

Ik zit nu in Havo-5, maar ik ga volgend jaar lerarenopleiding doen in Tilburg dus het onderwerp sprak me wel aan...

Natuurlijk, ook bij ons op school vallen er lessen uit. Het kan natuurlijk dat een docent eens een weekje ziek is maar het blijkt volgens onze rector zeer moeilijk om leraren die bijvoorbeeld overspannen zijn te vervangen. Leraren Duits zijn bijvoorbeeld ook niet te krijgen. Het is een serieus probleem.

Allereerst moet het beroep leraar een goed imago krijgen. De meeste leerlingen denken dat het saai is om voor een klas met ''pubers'' te staan, maar mij lijkt het juist leuk. Dit kan natuurlijk te maken hebben met de vergrijzing in het onderwijs.
Daarnaast zou het loon omhoog moeten. Ik denk echter niet dat mensen zich door loon laten afschrikken, een goeie leraar doet 't niet alleen om de centen.

Nog iets leuks, kijk eens op deze site:

http://www.masterklas.nl/index2.html

De uitdaging!

We hebben een uitdaging voor je: ga studeren voor leraar! Wij zijn de vereniging Ons Middelbaar Onderwijs en we doen je een aanbod. We willen je interesseren voor een lerarenopleiding. Als je kiest voor een lerarenopleiding zullen we je ondersteunen. Vier jaar lang. Tijdens je schoolcarrière en tijdens je stages. Financieel, maar ook meer dan dat. Daarna garanderen we je een baan op een middelbare school in het werkgebied van OMO.

Aan dit project ga ik ook meedoen. Het lijkt me erg leuk.

Kan het aantrekkelijker voor leraren?
Zie hier boven.

Ik vind van niet!
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 10:28
Verwijderd
Op de middelbare school zelf heb ik er niet zo heel veel van gemerkt, ze hadden de zaken goed geregeld op de scholen waar ik zat, in ieder geval in mijn klas ed. Mijn zusjes hebben wel bv. een jaar een bepaald vak niet gehad of een docent van een ander vak voor een bepaald vak ed.

Toen ik op de lerarenopleiding Duits zat, werden we in het eerste jaar al gevraagd als docent...daar merkte ik het dus wel heel erg. Een oud-leraar, die al met de vut was, werd ook weer terug gevraagd, vanwege het docententekort.

Het beroep moet aantrekkelijker gemaakt worden, bv. door een hoger salaris (iig dat het uiteindelijk hoger kan worden oid), meer mogelijkheden tot doorstroom, de werkdruk verlagen, enz.

Ja, zie reactie op bovenstaande vraag.

Volgens mij staat het best redelijk hoog op de maatschappelijke ladder, het 'stijgt' iig.

ADV afschaffen vind ik btw een slecht idee... Net als thuisonderwijs...er ontstaat zo vaak veel wrijving tussen kinderen en ouders, plus dat ouders vaak echt geen les kunnen geven/dingen uit kunnen leggen enz.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 18:38
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
nee, helemaal niets

hogere lonen lijkt me niet dé oplossing. zelf ook geen idee eigenlijk

denk het niet (behalve dan mschn die hogere lonen)

Is het vak van leraar op het Middb. Ondr. ondergewaardeerd of staat het laag op de maatschappelijke ladder? staat laag op maatschappelijke ladder, mijn leraren vinden het rot om te moeten zeggen op bijv. een evrjaardag dat ze leraar zijn
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 20:51
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
ADV afschaffen vind ik btw een slecht idee...
waarom vind je dat een slecht idee?

k zat zelf te denken dat de werkdruk dan misschien weer gaat stijgen enzo... , maar waarom vind jij dat?
Reageren

Regels voor berichten